Työpaikoille joulukirkot?
Miltä kuulostaa? Usempien mielestä olisi varmaan aika erikoista, jos työpaikalla järjestettäisiin pakollisia tai puolipakollisia kokoontumisia ja tilaisuuksia kirkossa. Miksi koulut ovat eri asia?
Koulu on oppilaiden ja opettajien työpaikka samalla tavalla kuin jokin tehdas tai konttori sinulle. Miksi siihen pitää sotkea uskontoa ja kirkkoa millään tavalla? Jokaisessa muussa työpaikassa jonkin uskonnon nostamista yli muiden tai ylipäänsä uskonnon harjoittamista työajalla pidettäisiin sopimattomana.
Koulujen pitäisi kohdella oppilaita tasavertaisesti ja miettiä yhteisöllisyyttä lisääviä toimia sen sijaan, että alleviivattaisiin katsomuksellisia eroja. Juhlien tulee olla kaikille oppilaille.
Samalla voisi jo vihdoin toteutua opettajien negatiivinen uskonnonvapaus. Miksi juuri tässä ammatissa pitää jatkuvasti päätyä erilaisiin uskonnon harjoituksiin? Itsekin olen open urani aikana ollut työn puolesta läsnä jos vaikka missä herätyskekkereissä jumalanpalveluksista puhumattakaan. Jokin Suvivirsi ei minua todellakaan vaivaa, mutta kun ei se siihen todellakaan aina jää.
Kaikki voivat omalla ajallaan palvoa juuri sitä jumalaa, jota haluavat. Tätä oikeutta olen valmis puolustamaan. Mutta kun muillakin työpaikoilla uskonto on yksityisasia, eikö se voisi vähitellen olla sitä kouluissakin?
Jos olet eri mieltä, perustele ihmeessä, miksi juuri minun ja oppilaiden pitää työpaikallamme jatkuvasti olla tämän asian kanssa tekemisissä. Entä haluaisitko sinä, että sinun työpaikallasi olisi tilanteita, joissa työyhteisö avoimesti jaettaisiin kristittyihin uskovaisiin ja muihin ja näille ryhmille olisi eri tapahtumat?
Kommentit (27)
Työpaikallani ei ole uskonnonopetusta.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani ei ole uskonnonopetusta.
Se tästä vielä puuttuisikin.
Vierailija kirjoitti:
Pian on monella duunipaikalla jo muslimienemmistö. Ei varmaan vaivaa ketään, jos aletaan pitää mukavia yhteisöllisiä tilaisuuksia moskeijoissa, kun niihin niin kivasti mahtuu. Joku kristitty tai uskonnoton, joka ei halua tulla, on sitten tylsä nillittäjä. Eihän se niin vakavaa ole!
Sekulaarit muslimit on rennompaa seuraa kuin esim sinä.
Mikä hitun pakkomielle tolleroilla on uskontoihin kun mitään ette niistä edes tiedä?
Muistelen kuulleeni, että ainakin aiemmin yhden keskisuomalaisen pankin väki kävi kirkossa joulujuhlassa.
Joo, kyllä mulle sopis.
Kerran Salossa Nokian tuotantolinjoilla pysäytettiin tuotanto ja liperilasse alkoi puhua mikrofoniin omiaan. Taisi olla 1995 tai 1996, ehkä viikko ennen joulua.
Muutama kuunteli, tuhat tyyppiä lähti syömään, vessaan tai tupakalle.
Oli kyllä aika absurdia puuhaa.
Minä menisin mielelläni työpaikan jouluhartauteen tai -kirkkoon.
Olen ollut ymmärtävinäni etteivät kirkkoon kuulumattomat edes osallistu joulukirkkoon jos sellainen on, vaan heille on koululla muuta tekemistä sillä aikaa. Joulujuhlassakaan ei kenenkään ole pakko laulaa ”nyt Jumalalle kunnia!” jos ei halua. Mutta jos vieressä joku laulaa, eikö se ole yhdenlaista suvaitsevaisuuskasvatusta sekin? ”Tuon kaverin kanssa on kiva pelata futista ja se on hyvä tyyppi, voidaan olla kavereita vaikka se uskoo ja minä en.”
Jotkut uskonnottomat ovat tehneet asiasta aikamoisen numeron. Eräs opetuttuni kertoi, että yhden oppilaan vanhemmat vaativat todella tarkkaan lapsensa varjelemista kaikelta kristinuskoon viittaavaltakaan.
”Saako lapsi tehdä pääsiäisaskartelua?” tuttuni kysyi.
”Totta kai!” vanhemmat sanoivat. ”Eihän se mikään uskonnollinen juttu ole!”
Vanhempien ilme sitten muuttui, kun tuttuni vastasi hyvin tyynesti, että pääsiäinen on kristittyjen tärkein juhlapyhä...
Koulun joulukirkko ei ole pakollinen. Se on osa opetusta, työpaikalla ei muutenkaan opiskella tai ole oppivelvollisuutta. Huono vertaus ap.