Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikoille joulukirkot?

Vierailija
11.11.2019 |

Miltä kuulostaa? Usempien mielestä olisi varmaan aika erikoista, jos työpaikalla järjestettäisiin pakollisia tai puolipakollisia kokoontumisia ja tilaisuuksia kirkossa. Miksi koulut ovat eri asia?

Koulu on oppilaiden ja opettajien työpaikka samalla tavalla kuin jokin tehdas tai konttori sinulle. Miksi siihen pitää sotkea uskontoa ja kirkkoa millään tavalla? Jokaisessa muussa työpaikassa jonkin uskonnon nostamista yli muiden tai ylipäänsä uskonnon harjoittamista työajalla pidettäisiin sopimattomana.

Koulujen pitäisi kohdella oppilaita tasavertaisesti ja miettiä yhteisöllisyyttä lisääviä toimia sen sijaan, että alleviivattaisiin katsomuksellisia eroja. Juhlien tulee olla kaikille oppilaille.

Samalla voisi jo vihdoin toteutua opettajien negatiivinen uskonnonvapaus. Miksi juuri tässä ammatissa pitää jatkuvasti päätyä erilaisiin uskonnon harjoituksiin? Itsekin olen open urani aikana ollut työn puolesta läsnä jos vaikka missä herätyskekkereissä jumalanpalveluksista puhumattakaan. Jokin Suvivirsi ei minua todellakaan vaivaa, mutta kun ei se siihen todellakaan aina jää.

Kaikki voivat omalla ajallaan palvoa juuri sitä jumalaa, jota haluavat. Tätä oikeutta olen valmis puolustamaan. Mutta kun muillakin työpaikoilla uskonto on yksityisasia, eikö se voisi vähitellen olla sitä kouluissakin?

Jos olet eri mieltä, perustele ihmeessä, miksi juuri minun ja oppilaiden pitää työpaikallamme jatkuvasti olla tämän asian kanssa tekemisissä. Entä haluaisitko sinä, että sinun työpaikallasi olisi tilanteita, joissa työyhteisö avoimesti jaettaisiin kristittyihin uskovaisiin ja muihin ja näille ryhmille olisi eri tapahtumat?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eiköhän taustalla usein ole se, että vanhemmat ajatelevat, että olisi hyvä, jos lapsi käy kirkossa. Mutta sitten se ei kuitenkaan merkitse niin paljon, että ihan itse veisi lapsensa kirkkoon. On kätevää, kun koulu hoitaa tämän(kin) asian, niin saa itse nukkua sunnuntaina pitkään...

Vierailija
2/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä  jouluhartaus, ollut jo monena vuonna. Kokoonnutaan klo 8 (yleensä jouluviikon keskiviikkona) isoon aulatilaan, lauletaan pari virttä ja pappi pitää puheen. Pakko ei ole osallistua, mutta ihmeen moni on mukana, myös kirkkoon kuulumattomia on paikalla. Ei ole kukaan vielä tullut tätä kieltämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian on monella duunipaikalla jo muslimienemmistö. Ei varmaan vaivaa ketään, jos aletaan pitää mukavia yhteisöllisiä tilaisuuksia moskeijoissa, kun niihin niin kivasti mahtuu. Joku kristitty tai uskonnoton, joka ei halua tulla, on sitten tylsä nillittäjä. Eihän se niin vakavaa ole!

Vierailija
4/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän olisi oikeastaan aika hauskaa! Mennä työporukan kanssa joulukirkkoon. Meillä on töissä useampia eri kulttuurien edustajia ja luulen, että heistä olisi varmasti ihan mielenkiintoistakin tutustua luterilaiseen hartauden harjoittamiseen. En usko ainakaan, että yksikään sitä pahana pitäisi.

Vierailija
5/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Myös pääsiäskirkkoon osallistuminen joka työpaikalle pakolliseksi!

Vierailija
6/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä  jouluhartaus, ollut jo monena vuonna. Kokoonnutaan klo 8 (yleensä jouluviikon keskiviikkona) isoon aulatilaan, lauletaan pari virttä ja pappi pitää puheen. Pakko ei ole osallistua, mutta ihmeen moni on mukana, myös kirkkoon kuulumattomia on paikalla. Ei ole kukaan vielä tullut tätä kieltämään.

Saako kysyä, millainen työpaikka ja missäpäin Suomea? Onko omistaja/esimies kovin uskonnollinen?

Jossakin tilanteessa voisi riskinä olla, että johto alkaisi suosia ihmisiä, joiden havaitsee jakavan heidän katsomuksensa. Tilaisuus voi olla kiva ja harmiton, mutta toisaalta on epäreilua ikään kuin pakottaa ilmoittamaan oma kantansa johonkin uskontoon.

Tuskin kukaan haluaa olla työpaikallaan esimerkiksi "se ateisti" tai "se herran kansan jäsen", joka ei tule.

Vierailija
7/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Myös pääsiäskirkkoon osallistuminen joka työpaikalle pakolliseksi!

Ja pääsiäispaastoon myös.

Vierailija
8/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä maksetaan palkka, niin mikäs siinä.

Vierailija
9/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän olisi oikeastaan aika hauskaa! Mennä työporukan kanssa joulukirkkoon. Meillä on töissä useampia eri kulttuurien edustajia ja luulen, että heistä olisi varmasti ihan mielenkiintoistakin tutustua luterilaiseen hartauden harjoittamiseen. En usko ainakaan, että yksikään sitä pahana pitäisi.

Luulenpa, että jokavuotisuus ja pakollisuus veisi hohdon tuosta turistimentaliteetista. Ja monet muihin uskontokuntiin kuuluvat ottavat kyllä asian varsin vakavasti ja pitäisivät aivan sopimattomana muihin kirkonmenoihin osallistumista. 

Vierailija
10/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle työpaikalle rakennettava ekumeeninen rukoushuone. Siellä pappi, imaami, rabbi ja buddhalainen munkki yhdessä pitää pakollisen hartaustunnin joka aamu ennen työpäivän alkua.

Vierailija
11/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on 'pakollinen' hartaus kerran kuussa.

Ei se minua, ateistia, haittaa.

Vierailija
12/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä, millainen työpaikka ja missäpäin Suomea? Onko omistaja/esimies kovin uskonnollinen?

Jossakin tilanteessa voisi riskinä olla, että johto alkaisi suosia ihmisiä, joiden havaitsee jakavan heidän katsomuksensa. Tilaisuus voi olla kiva ja harmiton, mutta toisaalta on epäreilua ikään kuin pakottaa ilmoittamaan oma kantansa johonkin uskontoon.

Tuskin kukaan haluaa olla työpaikallaan esimerkiksi "se ateisti" tai "se herran kansan jäsen", joka ei tule.

Valtio, tietääkseni pomo ei kuulu kirkkoon. Sijaitaan KUopion eteläpuolella ja väkeä talossa on töissä noin 350-

Vierailija
13/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi uskonnollisissa tilaisuuksissa käymistä ei laiteta uskonnonopetukseen. Sinnehän se kuuluisi. 

Vierailija
14/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on 'pakollinen' hartaus kerran kuussa.

Ei se minua, ateistia, haittaa.

Ei haittaisi minuakaan, kunhan saisin jättää väliin.

t. ateisti

Vierailija
15/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koulun kuulu olla sivistävä oppilaitos? Sivistykseen kuuluu tuntea oman kansan/asuinmaansa juhlatraditiot sekä paikalliset uskonnot. En todellakaan ymmärrä, mikä on ongelma. Itse en kuulu kirkkoon.

Vierailija
16/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö koulun kuulu olla sivistävä oppilaitos? Sivistykseen kuuluu tuntea oman kansan/asuinmaansa juhlatraditiot sekä paikalliset uskonnot. En todellakaan ymmärrä, mikä on ongelma. Itse en kuulu kirkkoon.

Näihin voi tutustua erinomaisen hyvin ilman tunnustuksellisuutta.

Vierailija
17/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tänä vuonna ensimmäistä kertaa vuosiin joulukirkko töissä. Sen jälkeen on glögitilaisuus toimistolla. Saa osallistua toiseen tai molempiin eikä herättänyt mitään negatiivisia fiiliksiä kenelläkään ainakaan ääneen sanottuna. Ollaan Helsingin kaupungin yksikkö (80 ihmistä) ja yksi keskitason pomoista on uskonnollinen, ulkomaalaisia työntekijöitä on kolme.

18/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä kuulostaa? Usempien mielestä olisi varmaan aika erikoista, jos työpaikalla järjestettäisiin pakollisia tai puolipakollisia kokoontumisia ja tilaisuuksia kirkossa. Miksi koulut ovat eri asia?

Koulu on oppilaiden ja opettajien työpaikka samalla tavalla kuin jokin tehdas tai konttori sinulle. Miksi siihen pitää sotkea uskontoa ja kirkkoa millään tavalla? Jokaisessa muussa työpaikassa jonkin uskonnon nostamista yli muiden tai ylipäänsä uskonnon harjoittamista työajalla pidettäisiin sopimattomana.

Koulujen pitäisi kohdella oppilaita tasavertaisesti ja miettiä yhteisöllisyyttä lisääviä toimia sen sijaan, että alleviivattaisiin katsomuksellisia eroja. Juhlien tulee olla kaikille oppilaille.

Samalla voisi jo vihdoin toteutua opettajien negatiivinen uskonnonvapaus. Miksi juuri tässä ammatissa pitää jatkuvasti päätyä erilaisiin uskonnon harjoituksiin? Itsekin olen open urani aikana ollut työn puolesta läsnä jos vaikka missä herätyskekkereissä jumalanpalveluksista puhumattakaan. Jokin Suvivirsi ei minua todellakaan vaivaa, mutta kun ei se siihen todellakaan aina jää.

Kaikki voivat omalla ajallaan palvoa juuri sitä jumalaa, jota haluavat. Tätä oikeutta olen valmis puolustamaan. Mutta kun muillakin työpaikoilla uskonto on yksityisasia, eikö se voisi vähitellen olla sitä kouluissakin?

Jos olet eri mieltä, perustele ihmeessä, miksi juuri minun ja oppilaiden pitää työpaikallamme jatkuvasti olla tämän asian kanssa tekemisissä. Entä haluaisitko sinä, että sinun työpaikallasi olisi tilanteita, joissa työyhteisö avoimesti jaettaisiin kristittyihin uskovaisiin ja muihin ja näille ryhmille olisi eri tapahtumat?

Kuten kommentoija 1 sanoi, koululaiset ovat alaikäisiä, joiden vanhempien toiveilla on merkitystä, joten tilanne on eri kuin tavallisella aikuisten työpaikalla. 

Mitä haittaa siitä on, jos ne jotka haluavat, menevät joulukirkkoon, mutta saa järjestää muutakin ohjelmaa, jos haluaa? Nytkö jo se, että "täytyy olla tämän asian kanssa tekemisissä", kuten kirjoitit, on liikaa? Eikö vapaus olekaan hyvä?

Niin suuri uskonnottomuuden vaatimus, että jo toisten vapaus juhlia omien perinteidensä mukaan halutaan estää, kun keneltäkään ei kuitenkaan vaadita osallistumista, ei mielestäni enää ole neutraalia ja tunnustuksetonta, vaan ideologia itsessään. 

Minun kouluaikanani muuten mentiin joulukirkkoon vain pari kertaa, yleensä oli koulun joulujuhla, jossa tosin oli kristinuskon sanomaa sekä tonttujuttuja sen lisäksi. Niistä parista joulukirkkokäynnistä jäi hienot muistot, kauniit, hartaat ja juhlavat – jos osa koululaisista ja heidän vanhemmistaan haluaa juhlistaa joulun tuloa siten, niin sehän on tosi hienoa. Muut voivat järjestää jotain muuta hienoa.

Vierailija
19/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mielummin menisin joulukirkkoon työporukan kanssa joulumieltä nostattamaan kuin kuuntelisin muiden örveltämistä työpaikan "joulujuhlassa".

T. Kirkoton

Vierailija
20/27 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten kommentoija 1 sanoi, koululaiset ovat alaikäisiä, joiden vanhempien toiveilla on merkitystä, joten tilanne on eri kuin tavallisella aikuisten työpaikalla. 

Mitä haittaa siitä on, jos ne jotka haluavat, menevät joulukirkkoon, mutta saa järjestää muutakin ohjelmaa, jos haluaa? Nytkö jo se, että "täytyy olla tämän asian kanssa tekemisissä", kuten kirjoitit, on liikaa? Eikö vapaus olekaan hyvä?

Niin suuri uskonnottomuuden vaatimus, että jo toisten vapaus juhlia omien perinteidensä mukaan halutaan estää, kun keneltäkään ei kuitenkaan vaadita osallistumista, ei mielestäni enää ole neutraalia ja tunnustuksetonta, vaan ideologia itsessään. 

Minun kouluaikanani muuten mentiin joulukirkkoon vain pari kertaa, yleensä oli koulun joulujuhla, jossa tosin oli kristinuskon sanomaa sekä tonttujuttuja sen lisäksi. Niistä parista joulukirkkokäynnistä jäi hienot muistot, kauniit, hartaat ja juhlavat – jos osa koululaisista ja heidän vanhemmistaan haluaa juhlistaa joulun tuloa siten, niin sehän on tosi hienoa. Muut voivat järjestää jotain muuta hienoa.

Totta. Taas kerran, perinteiseen tapaan, kristityt yrittävät kieltää joulunvieton kaikilta muilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme