Mitä lisäkustannuksia tuli ns ”valmistalolle”
Listahinnan päälle. Tontti tietenkin, mutta miten palon tuli extraa hintaan muusta? Kerro myös hinnat niin voi verrata.
Katsellaan noin 300k hintaista ja tontti 200k...
Kommentit (12)
Mua kiinnostaa tämä myös! Toivottavasti saat vastauksia. Etsin itse talviasuttavaa mökki/huvila-tyyppistä pientalomallia.
Talopaketin hinnan päälle tulee yleensä merkittäviä kuluja esimerkiksi rakennusluvasta, maanrakennustöistä ja vastaavan työnjohtajan palkkioista.
Liittymät, luvat, maatyöt. Noihin sitten palaa vähän kunnasta ja maatöiden haastavuudesta riippuen 30-100k€
Vesi- ja viemäriliittymät
Sähköliittymä
Ja kaikki mitä haluatte peruspakettia paremmaksi. Meillä meni keittiö, takka, sauna, kaapistot.
Esimerkiksi Kastellilla Muuttovalmis -toimituksessa asiakkaan hankittavaksi jää tontti, tontin maatyöt liittymineen, rakennusluvat, rakennuksen routasuojaus, pihatyöt, rakennuksen maalaus toiseen kertaan, siivous, työmaan sähkö ja vesi, vastaavan työnjohtajan/pääsuunnittelijan sekä KVV-työnjohtajan palkkaus, pienvarusteiden hankkiminen (kuten verhotangot jne).
Kannattaa ihan kysyä talovalmistajilta mitä paketteihin sisältyy ja mitä ei.
Oletteko kukaan löytäneet ja käyttäneet talovalmistajaa joka tekisi ihan kaiken? Siis hoitaisi kaikki liittymät ja maapohjatyöt, niin että itse hankitte ainoastaan tontin?
Jos sivukulut jää alle sadan tonnin niin hyvin menee.
Valmistaudu isoon määrään sekä paperihommia että hihojen heiluttelua.
Maansiirtotyöt, kunnallistekniikkaliittymien rakentaminen, jätevedenkäsittely ja sen lvi-suunnitelma jos viemäriverkon ulkopuolella, asemapiirros, naapurien suostumukset, rakennuslupa/suunnittelutarveratkaisu, tontin lohkominen ja lainhuudatus, maaperätutkimus, paalutus, tontin siivous ja pihatyöt, routaeristeet, ulkorappuset, maalaus jne.
Kymmeniä itse tehtäviä hommia on tilaelementtitalossakin, joka toimitetaan ns. avaimet käteen. Nekin hommat voi toki ostaa jos on valmis kymppitonneja latomaan pöytään.
Mutta onnistuu se jos on pää ja kädet. Rakensin talon pystymetsään kolmessa kuukaudessa. Syyskuussa hain luvat, jouluksi muutettiin sisään ja budjetti piti.
N54
...siis onhan noita monia valmistajia, jotka tarjoaa maatyöt yms siihen lopulliseen pakettiin. Tai sitten sen voi antaa urakalla hoidettavaksi jollekin toimijalle.
Silti joku muistaakseni mainitsi, että viranomaismaksuihin menee 10 000€.
Käypä juttelemassa sen talopakettimyyjän kanssa, sieltä selviää kaikki hinnat =D
Millä valuutalla te maksatte, kun käytätte "k" -lyhennettä? Ette ainakaan euroilla.
Tarkoitan siis näitä avaimet käteen -paketteja...
Ap