Täysi tolvana alkanut harkitsemaan omistuasunnon ostamista; onko riskialtista jos tontti on kauoungilta vuokralla?
Olen katsellut kerrostaloasuntoja, ja esimerkiksi yhdessä mielenkiintoisessa kämpässä lukee, että tontti on kaupungilta vuokralla 2029 asti, ja viereisillä tonteilla on asemakaavamuutos vireillä. Voiko tässä käydä niin, että kaupunki päättää, ettei vuokrasopimusta jatketakaan ja talo pistetään matalaksi? :D
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Mä etsin nimeomaan vuokratontilla olevaa taloa, saa tilavamman halvempaan hintaan ja kaupunki ei yhtäkkiä kymmenkertaista vuokria, vanhanaikainen ajattelutapa pistää pelkäämään tuollaisia, ellei ole joku yksityinen maanomistaja.
Toisaalta Tampereella kaupunki teki juuri niin. https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000005925819.html
Valinnainen vuokratontti ksnnattaa aina lunastaa itselleen.
Kannattaa ainakin tutkia asiaa. Helsingissä kun etsin asuntoa, minulla oli tietty budjetti. Sopivia asuntoja oli vähän. Kun löysin sopivan, se oli vuokratontilla. Vastaavaa omalla tontilla ei ollut edes tarjolla.
Lähinnä odotan, että tonttivuokrakorotukset ei olisi aivan kohtuuttomat. Täällä nyt asuu kumminkin tavallisia ihmisiä ja osa vuokralla. Ei ainakaan kannattais kiilto silmissä korottaa kustannuksia, koska asuminen on muutenkin Helsingissä kallista.
Helsinki ei kovin paljon enää myy tonttimaata rakennusliikkeille.
Periaatteessahan edes oma tontti ei suojele kaavamuutoksilta, kyllä kaupunki voi muuttaa kaavaansa ja pakkolunastaa maita, jos tarve vaatii. Pitäisin siis riskiä sille, että vuokrasopimuksia ei uusita, aika pienenä. Jos paikalle on tulossa jotain muuta käyttöä, se tulee oli oma tontti tai vuokrattu.
Tontinvuokrat tietysti tarkistetaan aina sopimuksen uusimisen yhteydessä ajan tasalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä etsin nimeomaan vuokratontilla olevaa taloa, saa tilavamman halvempaan hintaan ja kaupunki ei yhtäkkiä kymmenkertaista vuokria, vanhanaikainen ajattelutapa pistää pelkäämään tuollaisia, ellei ole joku yksityinen maanomistaja.
Eikös helsingissä jossain äskettäin kaupunki nostanut tontin vuokraa joku 500-1000%?
Alueet, joilla korotukset ovat isoja, niin se lähtövuokra on ollut lähes ilmainen.
(Lehtisaaressa, jossa oli mahtavat korotukset, maanomistaja on seurakunta ei kaupunki)
Olen katsonut uusia asuntoja. Hoitovastike ja rahoitusvastike ja jopa rahoitusvastike lainan lyhennyksen alettua löytyy. Jotenkin piilossa on se tontinvuokra, joka voi olla edellisten lisäksi jopa 150 kuussa. Tai vaihtoehtoisesti 30 tuhatta tontin lunastuksesta.
Kaupunki todennäköisesti uusii vuokrasopimuksen mutta vuokra tulee olemaan paljon korkeampi. Varaudu pulittamaan 50-100 euroa lisää vastiketta/kk.
Olet joko kaupungin orja tonttivuokran maksajana tai valtion orja kiinteistöveron maksajana. Makuasia lienee?
Tonttirahastojen omistamista tonteista vielä (ei koske kaupungin vuokratontteja):
https://op.media/asuminen/oma-koti/kannattaako-vuokratontin-osuus-lunas…
"Tontista kuukausittain maksettava vastike on vuokravastike, jolla ei ole vaikutusta tonttiosuuden lunastushintaan.
Kati Piilo konkretisoi ongelman näin:
– Jos lunastat tonttiosuutesi vasta viiden vuoden päästä, sen hinta on voinut nousta, mutta sen lisäksi olet koko sen viisi vuotta maksanut vuokraa."
...
Piilo muistuttaa, että osakkaat eivät lunasta tonttiaan itselleen. Osakas maksaa taloyhtiölle sovitun vastikkeen, jolla taloyhtiö ostaa omistukseensa osuuden tontista. Niinpä, jos joku ei pysty maksamaan osuuttaan tontista, viime kädessä yhtiö on vastuussa tontin vuokrasta tai loppuosuuden lunastuksesta.
Ja yhtiön velvoitteista vastaavat osakkaat - myös ne, jotka ovat jo maksaneet oman osuutensa."