Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraan erityisruokavalio

Vierailija
10.11.2019 |

Ärsyttää. Meille tuli tyttöjen iltaa viettämään porukka, josta yhdellä laktoositon kasvisruokavalio (syö munia, maitotuotteita ja kalaa) . No ei siinä mitään, tein kasvispiirakkaa ja - keittoa, salaattia ja ostin leipää ja valmis jälkkäriä. Kaikille maistui, paitsi tälle ruokarajoitteiselle, joka vähän salaattia otti. Siis ihan turhaan ostin laktoosittomat juustot, voit, maitotuotteet ja herkut. Piirakkaankin olisin voinut laittaa kanaa tai kinkkua. Pieni viesti omasta ruokailusta olisi ollut kohteliasta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroitko selkeästi mitä ruuat sisälsi? Ehkä ei uskaltanut syödä koska jotkut joko vahingossa tai tahallaan väittävät esim ruokaa laktoosittomaksi vaikka se ei ole sitä.

Kertoiko vieras etukäteen sinulle rajoituksista ? Kysyitkö sinä häneltä tarkennuksia tai esim mitä haluaisi syödä?

Itse varaan yleensä jokapaikaan perheellemme eväät koska monia rajoituksia. Jos tarjoilussa jotain joka sopii meille niin saatamme toki syödä jotain tarjoiluista. Mutta erityisesti lapset tosi nirsoja syömään joten omat eväät helpompaa.

Vierailija
2/12 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin että kaikki tarjottava on laktoosittomia ja että erään vieraan tuomista juustoista en ole varma, eli ilmaisin olevani tarkka. En kysynyt mitä haluaa syödä, en muiltakaan vierailta, sillä en ole kovin hyvä kokki enkä pysty toteuttamaan kaikkien toiveita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroitko selkeästi mitä ruuat sisälsi? Ehkä ei uskaltanut syödä koska jotkut joko vahingossa tai tahallaan väittävät esim ruokaa laktoosittomaksi vaikka se ei ole sitä.

Kertoiko vieras etukäteen sinulle rajoituksista ? Kysyitkö sinä häneltä tarkennuksia tai esim mitä haluaisi syödä?

Itse varaan yleensä jokapaikaan perheellemme eväät koska monia rajoituksia. Jos tarjoilussa jotain joka sopii meille niin saatamme toki syödä jotain tarjoiluista. Mutta erityisesti lapset tosi nirsoja syömään joten omat eväät helpompaa.

Ilmoitatteko etukäteen, että syötte omia eväitä. Vai annatteko emännän ostaa kalliimpia raaka-aineita teitä varten (vaikka kotona olisi ollut valmiiksi vaihtoehtoja) ja sitten vain jätätte syömättä?

Vierailija
4/12 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kutsuko ruokarajoitteisia, niistä on pelkää harmia. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
5/12 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerroitko selkeästi mitä ruuat sisälsi? Ehkä ei uskaltanut syödä koska jotkut joko vahingossa tai tahallaan väittävät esim ruokaa laktoosittomaksi vaikka se ei ole sitä.

Itse varaan yleensä jokapaikaan perheellemme eväät koska monia rajoituksia. Jos tarjoilussa jotain joka sopii meille niin saatamme toki syödä jotain tarjoiluista. Mutta erityisesti lapset tosi nirsoja syömään joten omat eväät helpompaa."

Ihmiset ei tajua, miten JUNTTEJA ne on EI-allergiaan perustuvilla ruokarajoituksillaan. Vain minä minä ja minä ja minun ruokavalioni. Jos tämä lakto-ovo laktoositon -vieras on JO kertonut emännälle rajoituksistaan ja jos se oman ruokavalion noudattaminen on ehdotonta, niin kai hän itse aikuisena ihmisenä AVAA SUUNSA ELI KYSYY, jos häntä mietityttää "uskaltaako" maistaa jotain tarjottavaa ruokaa. 

Vierailija
6/12 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ajattele, että se on hänen oma ongelmansa ja jos muille ruoka kelpasi, niin hyvä. Periaatteessa mikään ei ollut kuitenkaan sinulle mahdotonta tehtävää ja rahaa meni enemmän (?) ehkä euro tai kaksi sen takia, joten ei hätää. Toisaalta ehkä säästit hänen takiaan enemmän kuin euron tai kaksi, kun et laittanut piiraaseen kinkkua tai kanaa. Lopeta siis valitus ja syö keskenäsi mitä haluat.

Vierailija
7/12 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lihattomuus liittyy laktoosittomaan ruokavalioon?

Vierailija
8/12 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse laktoositon mutta kaverini saa pahoja ja kivuliaita oireita pienestäkin määrästä.

Ei uskalla syödä enää mitään muiden tarjoamaa kun niin monesti väitetty laktoosittomaksi, eikä kuitenkaan sitä ole.

Jotkut emännistä ei ota ollenkaan tosissaan ruoka-allergiaa, vaan kuvittelevat että toinen tahallaan ja kiusallaan yrittää olla vaivaksi ja on vaikea.

Vierailija
9/12 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun järjestimme erään läheisen muistotilaisuutta, sovimme pitoemäntien kanssa,että tehdään kaikki tarjottavat laktoosittomina, koska sattui käymään niin, että tilaisuuteen tulossa olevista yli puolet oli laktoosi-intolerantteja. Hyvin maistuivat ruuat kaikille eikä kuulunut nurinoita myöhemminkään, mutta kiitosta kyllä saimme hyvästä oivalluksestamme.

Vierailija
10/12 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele, jos nykyään ei ruokarajoitteiset uskalla syödä tarjottavia tai ovat muuten vain tottuneet olla syömättä vierasilla. Niin usein on koettu, ettei tarjottavat sitten olekaan sitä mitä on väitetty.

Vierailija
11/12 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ajattele, että se on hänen oma ongelmansa ja jos muille ruoka kelpasi, niin hyvä. Periaatteessa mikään ei ollut kuitenkaan sinulle mahdotonta tehtävää ja rahaa meni enemmän (?) ehkä euro tai kaksi sen takia, joten ei hätää. Toisaalta ehkä säästit hänen takiaan enemmän kuin euron tai kaksi, kun et laittanut piiraaseen kinkkua tai kanaa. Lopeta siis valitus ja syö keskenäsi mitä haluat.

Kyse ei ole valittamisesta, vaan käytöstavoista, toisten huomioon ottamisesta, toisen rahojen tuhlaamisesta, toisen vieraanvaraisuuden vähättelystä! Aina voi vaikka lyhyellä viestillä ilmoittaa jos ei syö mitään vaikka on ilmoittanut olevansa ruokarajoitteinen.

Vierailija
12/12 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meille on tulossa porukkaa, niin ihan ekana jo kutsussa mainitsen, että tarjoan ainoastaan laktoositonta tarjottavaa. Jos on jotain muuta, niin tuo itse tullessaan. Oisko vain 1 ollut, joka on loukkaantunut, mutta loukkaantui se siitäkin, ettei saanut lempiväriään, kun jaoin lahjaksi eri värisiä elefanttifiguureita. Vegeystäväni silti tietävät, että vaikka olen lihan ystävä, niin meiltä saa silti aina jotain lihatontakin.