7 viikon hel-vetti käsillä, sen jälkeen tilanne normalisoituu
Kommentit (29)
Otan osaa. Ei ole herkkua viettää joulua ilman ylimääräistä rahaa.
Tässä vinkkini:
* tarkka budjetointi, suunnittele ruoat/muut ostokset valmiiksi ja käytä kauppalistaa
* hyödynnä koulun ruokailu
* tee suurempia ruokamääriä kerralla ja pakasta osa
* leipäjonot
* srk:n avustus tms. (tähän aikaan vuodesta ainakin lapsiperheille voidaan jakaa myös niitä joulumieli-lahjakortteja)
* tulevilla joulutoreilla saatetaan tarjoilla myös ilmaiseksi puuroa
* jos t i e d ä t rahaa tulevan vuoden vaihteessa yli tarpeen, voi lainakin olla varteenotettava vaihtoehto
* muista myös relata. Yritä päivittäin vaikka nauttia hyvästä musiikista, luonnosta, rauhoittumisesta, ystävien seurasta tms.
Jollain muulla on varmaan täsmällisempiäkin vinkkejä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Voitko lainata jostain niin että pärjäät?
Enpä oikein muualta kuin äidiltä, eikä hänellä olisi loputtomasti antaa tai lainata. Voi olla että pärjään jotenkin, tai sitten en. 7 viikkoa tässä on joka tapauksessa pskaa aikaa ennen kuin asiat normalisoituvat ja voin alkaa hakea "oman alan" töitä. En kuitenkaan halua jäädä opiskelemalleni alalle, mikä ärsyttääkin. En haluaisi opiskella enää tippaakaan, mutta pakko se on :/ ap
En minä yli tarpeen tulevasta rahasta tiedä, sen tiedän että saan loput opintolainat ja asiat normalisoituvat taas. Ja voin alkaa hakea pian töitä. Tällä hetkellä olen työssäoppimassa enkä siis käy koululla.
Rahasta on jankutettu lapsuudenkodissa ihan tarpeeksi, ongelma on ainoastaan se, että yhtäkkiä tulee yli 200 euron korotus vastikkeeseen ja useamman tuhannen euron mätkyt, ja sitten kun ne hoitaa tunnollisesti (mahd. Ison osan kerralla) niin siitä rankaistaan eikä mistään saakaan enää rahaa, edes lainaa. Muutenkin on niin vtun syvältä, että opiskelijat pakotetaan velkaantumaan. En voi käsittää että tällainen laki on oikeasti olemassa Suomessa. Suututtaa.
Vierailija kirjoitti:
En minä yli tarpeen tulevasta rahasta tiedä, sen tiedän että saan loput opintolainat ja asiat normalisoituvat taas. Ja voin alkaa hakea pian töitä. Tällä hetkellä olen työssäoppimassa enkä siis käy koululla.
Rahasta on jankutettu lapsuudenkodissa ihan tarpeeksi, ongelma on ainoastaan se, että yhtäkkiä tulee yli 200 euron korotus vastikkeeseen ja useamman tuhannen euron mätkyt, ja sitten kun ne hoitaa tunnollisesti (mahd. Ison osan kerralla) niin siitä rankaistaan eikä mistään saakaan enää rahaa, edes lainaa. Muutenkin on niin vtun syvältä, että opiskelijat pakotetaan velkaantumaan. En voi käsittää että tällainen laki on oikeasti olemassa Suomessa. Suututtaa.
Eikö koulun ohessa voi tehdä töitä?
Laske elintasoa hetkeksi. Osta vain ruokaa, ja sitäkin vain sen, minkä myös oikeasti syöt.
Opiskeleva aikuinen rintaperilliseni kertoi, että hänellä on 80 euroa tälle kuulle jäljellä rahaa. Kun huolestuin, hän totesi, että on hänellä ruokaa kaapissa puoleksi kuukaudeksi itselleen, ja koko kuukaudeksi lemmikilleen. Eli ei hätää. Hän menee kyllä aina ensimmäisenä jääkaapille, kun tulee meille käymään, ja jos ei siellä ole "mitään" ruokaa, hän menee seuraavaksi pakastimelle.
Tän takia mulla on n. 6000€ säästössä erillisellä puskuritilillä. Tiedän että monien mielestä tyhmää makuuttaa siellä tilillä mutta haluan että on rahaa yllättäviä tilanteita varten.
Jos et osaa laskea, paljonko osakkeiden myyntivoitosta menee veroja, sinun kannattaa varmuuden vuoksi laittaa myyntihinnasta 30 % säästöön veroja varten. Tällöin rahat ainakin riittävät verojen maksuun.
Puskuri, ihminen, se puskuri aiheutti minulle mätkyt. Ap