Päiväkotien vasu keskustelut ajan hukkaamista
Yritin sanoa päiväkodilla että en koe tarpeelliseksi koska kaikki ok ja lapsi ollu jo kaksi vuotta samassa ryhmässä. Kuulemma pakko kun laki määrää. Niin sitten otin töistä tunnin vapaata tätä varten. Mitään uutta ei ilmennyt. Ajan hukkaa
Kommentit (422)
"Vasuihin ja kaikkeen muuhun lapseen liittyvään toimintaan nuivasti suhtautuvat usein ovat juuri heitä, joiden toivoisin tulevan ajoissa paikalle ja ottavan keskustelun tosissaan."
Älä viitsi.
Monet "korkeastikoulutetut opettajat" tykkäävät omasta äänestään niin paljon että siinä sitä maiskutellaan puutaheinää 2 X vuodessa vasun puitteissa pätien ja tiedetään lapsen asiat paremmin kun omat vanhemmat konsanaan.
Toki fiksujen ja kypsien aikuisten kanssa on aina mukava vaihtaa ajatuksia, myös oman lapsen kehityksestä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi ne pitää pitää fyysisesti siellä paikan päällä.
Juuri näin. Ja miksi ihmeessä niitä ei voi järjestää heti aamusta tai työpäivän jälkeen.
Ovat jo ongelma työelämässä, ainakin naisvaltaisilla aloilla ja jos on pitkät työmatkat ja päivällä keskustelu, niin se on puolen päivän homma. Ja ainakin meillä.ne ovat palkattomia ja vaikuttavat erityisesti yh-palkkoihin ja lisää pienipalkkaisilla aloilla lapsiköyhyyttä.
Ja se naisten 93 sentin euro, on juuri näistä syntyvä ilmiö, kun äidit ovat ne, jotka joutuvat ottamaan palkattomat vapaat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt kauheeta jos puoli tuntia täytyy uhrata omasta lapsesta puhumiseen
Ja kas! Syyllistäjä-Sanna löysi jälleen paikan tuoda esiin elämänsä tarkoitusta - ihmisten syyllistämistä!
Kauheeta! On kauheeta!
Mä en pakota vanhempia vasukeskuseluihin, mutta olenkin perhepäivähoitaja. Me keskustellaan lapsen asioista aina hakutilanteissa, myös niistä vaikeista asioista kuten juuri kielenkehitysongelmista. Vasut kyllä joudun tietysti kirjoittamaan, mutta asiat tulevat esille näissä päivittäisissä hakutilanteissakin käydyissä keskusteluissa. Ihan taatusti kaikkien hoitolasteni vanhemmat ovat olleen kiinnostuneita lastensa asioista ja haluavat lastensa parasta, vaikka eivät sitä 15 minuutin keskustelua kesken työpäivän pöydän ääressä pystyisikään käymään.
Olen huomannut, että näitä keskusteluja arvostavat paremmassa sosiaaliluokassa olevat vanhemmat. Ehkä oma koulutus tuo enemmän ymmärrystä siitä, mitä aito lapsen asioista kiinnostuminen tuo tulevaisuuteen? Vasu-keskusteluissa sen lisäksi, että aikuiset keskustelevat lapsen kehitysvaiheesta ja missä vielä tarvitsee tukea, sekä vanhemmat että aikuiset pääsevät osallisiksi päiväkodin arkeen.
Monesti kuulee valituksia, että ei kysytä vanhempien mielipiteitä tai mistä lapset ovat aidosti kiinnostuneita. Kyllä kysytään. Juuri vasukeskusteluissa.
Missään tapauksessa en haluaisi, että haku ja tuotihetket olisivat niitä keskustelupaikkoja ja - aikoja. Korvia on liikaa ja yleensä henkilökuntaa vähän ja valvontaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vasukeskustelun tarkoitus on luoda jokaiselle lapselle henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma ja päivittää sitä. Varhaiskasvatuslaki velvoittaa varhaiskasvatuksen opettajia luomaan näitä suunnitelmia yhdessä lapsen huoltajien kanssa. Valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa painotetaa myös kodin ja varhaiskasvatuksen yhteistyötä joita esimerkiksi nämä vasukeskustelut ovat.
Kysykää rohkeasti varhaiskasvatuksen ammattilaisilta näistä asioista jos, ne ovat jääneet epäselviksi!
Eivät taida olla kovin selviä niille ammattilaisillekkaan
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että näitä keskusteluja arvostavat paremmassa sosiaaliluokassa olevat vanhemmat. Ehkä oma koulutus tuo enemmän ymmärrystä siitä, mitä aito lapsen asioista kiinnostuminen tuo tulevaisuuteen? Vasu-keskusteluissa sen lisäksi, että aikuiset keskustelevat lapsen kehitysvaiheesta ja missä vielä tarvitsee tukea, sekä vanhemmat että aikuiset pääsevät osallisiksi päiväkodin arkeen.
Monesti kuulee valituksia, että ei kysytä vanhempien mielipiteitä tai mistä lapset ovat aidosti kiinnostuneita. Kyllä kysytään. Juuri vasukeskusteluissa.
Missään tapauksessa en haluaisi, että haku ja tuotihetket olisivat niitä keskustelupaikkoja ja - aikoja. Korvia on liikaa ja yleensä henkilökuntaa vähän ja valvontaa paljon.
Suurin osa vanhemmista toivoo ihan vaan hyvää perushoitoa. Ei tätä loputonta paperin ja sanojen pyöritystä, joka vie juurikin ne hoitajat pois siitä oikeasta työstään ja lasten hoitamisesta.
T. Maisteri
Vierailija kirjoitti:
Vasukeskustelun tarkoitus on luoda jokaiselle lapselle henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma ja päivittää sitä. Varhaiskasvatuslaki velvoittaa varhaiskasvatuksen opettajia luomaan näitä suunnitelmia yhdessä lapsen huoltajien kanssa. Valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa painotetaa myös kodin ja varhaiskasvatuksen yhteistyötä joita esimerkiksi nämä vasukeskustelut ovat.
Kysykää rohkeasti varhaiskasvatuksen ammattilaisilta näistä asioista jos, ne ovat jääneet epäselviksi!
Olen jo vuosia miettinyt työnantajan roolissa, tosin lapsettomana näitä vasukeskusteluja, joita tuntuu olevan lähes yläkouluun asti.
Miten paljon ne todellisuudessa lisäävät lapsen hyvinvointia tai perheen hyvinvointia?
Kun oman havaintoni mukaan ne lisää entistään lapsiköyhyyttä ja vähentää entisestään vähäistä aikaa olla yhdessä lapsen kanssa.
Vasukeskustelut yms. ovat palkattomia tai ainakin tunnit on korvattava ja yleensä palkattomat vapaat pitävät äidit, joilla useimmilla on pieni palkka ja yh yleistä.
Ja jostakin syystä ne tuntuvat olevan keskellä päivää ja työmatkoineen niihin menee useampi tunti, jopa puoli päivää jos työmatka on pitkä tai käytetään julkista liikennettä.
Kyllä monet opettajakin on kypsiä näihin. Siskoni joka on päiväkodin ope sanoi että ne vasut stressaa ihan hirveesti kun on pakko tehdä ja kirjata just syksyllä. Että joutuu olleen ihan hirveen paljon niiden takia pois sieltä ryhmästä. Sanoin että miksi ne ei sano tuota ääneen ???
Vierailija kirjoitti:
Niihin menee muuten ihan tajuttomaksi aikaa joka on pois lapsilta. Nykyään vain opet tekee näitä ja ovat syksyn käytännössä koneilla korjaamassa näitä vasuja. Eli ryhmästä puuttuu käytännössä lähes koko ajan yksi aikuinen.
Kyllä meillä pitää vasuja keskusteluja lastenhoitajat sekä lto:t. Aikojen sopiminen keskusteluille on joskus haastavaa,ainakin vuoropäiväkodissa.
Minä olin lasten kanssa kotona kuusi vuotta, ja lasten mentyä hoitoon olen huomannut miten paljon vähemmän hänen elämästään tiedän, varsinkin sen nuoremman. Ennen osasin tukea lasta jatkamaan heti alkuunsa katkennutta juttua, kun tiesin jo ensimmäisistä sanoista mitä lapsi todennäköisesti on kertomassa, mihin kiinnittänyt huomionsa tai mikä muistanut tilanteessa mieleen. Minä olin se joka tunsi nimeltä kaikki kaverit ja vanhemmat, tiesi tasan miten leikit sujuu, oli kartalla kääntyykö sakset käsissä nurin päin leikatessa ja joko se uskalsi kokeilla luistelupotkua. Tiesin toimiiko maha päivittäin, kenen kanssa leikkiessä pitää pysyä lähempänä kuulolla, mikä on tällä hetkellä lapseni lempilaulu ja paljonko hän tietää vauvanteosta.
Kokopäivätyössä käydessä on vähän toisin. Edelleen tunnen lapsen parhaiten, mutta on paljon asioita joista en ole enää ihan ajan tasalla, joika päiväkoti huomaa ennen minua. En pidä liiallisena istua hakutilanteiden lyhyiden kuulumisten lisäksi 1-2 kertaa vuodessa juttelemaan 30-60 minuutiksi niiden aikuisten kanssa jotka tietää sen mitä minä en enää tiedä. Sitä paitsi minusta on kiva tutustua aikuisiin jotka kuuluvat lapseni arkeen.
Vierailija kirjoitti:
No niinhän ne yleensä terveille ja normaalisti kehittyville lapsille onkin. Arjen tulisi olla sellaista, että lasta hakiessa ja tuotaessa vaihdetaan kuulumisia ja kommentoidaan päivää. Kerrotaan vanhemmille miten lapsella menee. Onko kavereita, onnistuuko leikit ja pelaaminen. Miten menee jumpassa ja rauhottuuko levon aikana.
Monet keskustelut olen pitänyt, jossa vanhempi ja minä toteamme kaiken olevan hyvin. 5-10min ja sen jälkeen homma ohi.
Mielestäni tällaiset pakolliset keskustelut vievät turhaan resursseja päiväkodin arjesta. Keskustelut pitäisi olla tapauskohtaisia tai vanhempien toivomia. Muuten "arviointi" päivittäistä/viikottaista. Pienten lasten vanhempien arki kun on muutenkin hektistä ja stressaavaa. Pakolliset arvioinnit riittänee esikoulussa ja koulussa.
Rutiininomaiset arvioinnit ovat hyvästä sikäli, että siinä saattaa tulla ilmi sellaista puolin ja toisin, mitä ei olisi odottanutkaan ja siitä on hyötyä.
(esim kyllähän se tiedetään, että vaikka koulun vanhempainiltoihin eivät mene ne, joiden sinne eniten pitäisi mennä. Sinne menee omasta halustaan ne, joilla on kaikki ok)
Miksei niitä pidetä joustavasti päiväkodin työntekijän varsinaisen työajan jälkeen. Silloinhan myös vanhemmalle saattaisi sopia parhaiten.
Eihän koulun opettajakaan tietenkään pidä mitään vamhempaintapaamisia kesken työpäivänsä.
Ennen nää hoidettiin ihan maalaisjärjellä. Nyt niistä on tekemällä tehty sellaista paskan jauhamista.
Vierailija kirjoitti:
Miksei niitä pidetä joustavasti päiväkodin työntekijän varsinaisen työajan jälkeen. Silloinhan myös vanhemmalle saattaisi sopia parhaiten.
Eihän koulun opettajakaan tietenkään pidä mitään vamhempaintapaamisia kesken työpäivänsä.
Koska keskustelut ovat työaikaa, eikä ylitöitä ole lupa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykää rohkeasti varhaiskasvatuksen ammattilaisilta näistä asioista jos, ne ovat jääneet epäselviksi!Olen jo vuosia miettinyt työnantajan roolissa, tosin lapsettomana näitä vasukeskusteluja, joita tuntuu olevan lähes yläkouluun asti.
Miten paljon ne todellisuudessa lisäävät lapsen hyvinvointia tai perheen hyvinvointia?
Kun oman havaintoni mukaan ne lisää entistään lapsiköyhyyttä ja vähentää entisestään vähäistä aikaa olla yhdessä lapsen kanssa.
Vasukeskustelut yms. ovat palkattomia tai ainakin tunnit on korvattava ja yleensä palkattomat vapaat pitävät äidit, joilla useimmilla on pieni palkka ja yh yleistä.
Ja jostakin syystä ne tuntuvat olevan keskellä päivää ja työmatkoineen niihin menee useampi tunti, jopa puoli päivää jos työmatka on pitkä tai käytetään julkista liikennettä.
No Höpsis. Ei ne nyt sentään sen lapsiperheen köyhyyttä merkittävästi lisää.
Eivätkä ne vie kohtuuttomasti aikaa lapsen kanssa olemiselta.
Siis niitähän on vain kerran vuodessa!
Kirjoitat, että niitä on lähes yläkouluun asti. Etkö tiedä, että niitä on yläkoulun loppuun asti. Vasta lukiossa ei enää ole.
En saanut mitään varhaiskasvatusta, koska ei sitä ollut saatavilla kun olin lapsi, naapurissa tai tutuilla hoidossa, minne saatiin vain hoitoon siksi aikaa kun vanhemmat olivat töissä, esikoulua ei ollut, peruskouluun 7-15 -vuotiaana ja sen jälkeen lukioon 16-18 -vuotiaana, peruskoulussa ei ollut mitään keskusteluja, arviointi oli todistus jouluna ja keväällä eli 2kertaa vuodessa, lukiossa arviointi oli jaksotodistus joka jakson jälkeen ja lopuksi lukion päättötodistus ja ylioppilastodistus. Yhtäkään keskustelua tai suunnitelmaa ei tehty, arvioinnit normaaliin tapaan koulutodistuksia, joihin vanhemmilta allekirjoitus että se on nähty ja se takaisin opettajalle ilman että opettaja on yhteydessä vanhempiin asiasta. Yliopistossa 19-26 vuotiaana ei vanhempien kanssa mitään luonnollisesti aikuisen ihmisen kanssa keskusteltu. Suoraan lukiosta läänikseen ja lisensiaatin paperit 6 vuodessa, yhden vuoden vei asepalvelus RUK:n kanssa, reserviupseerina ulos sieltä. Lääkärinä 18.000€/kk nyt tienaa ilman yhtäkään vasua.
Kyllä! On se ihan järjetöntä että ihmiset joutuvat omasta työstään ottamaan palkatonta jotta pääsee vasuun. Ja siis jokainen päiväkodin vanhempi tekee nöin, puhutaan todella monista tunneista/lapsiryhmä. Vasun lisäksi käydään mm. neuvolat, laaja terveystarkastus johon tulisi molemmat vanhemmat eka terkkarille ja sitten toiselle ajalle vielä lääkärille. Jos vieläpä satut omaamaam enemmän luin yhden lapsen, niin nämä ajat kertaantuvat. Näiden jälkeen toki koululla vielä vanhempainvartit ja taas terveystatkastukset. Kun minä olin pieni, niin oaasin ihan itse käydä terkkarilla ajan saadessani, sekin oli ihan hyvä taito osata. Miten ne, joilla on esim. kolme lasta tai viisi. Joku aiemmin kirjoitti, että eikö voida palaveerata jos on tarvetta, niinpä! Voisi kohta kiky-tunnit korvata näillä. Ymmärrän osallistumisen tärkeyden, mutta jotainrajaa näihin määriin.
Vierailija kirjoitti:
Ideana varmaa hieno, mutta miten tämä toimii käytånnössä, kun jo nyt, lapsiryhmät ovat isot ja hoitajia vähän ja se vähäisen ajan hoitajat käyttåvät vasukeskustelun suunnitteluun ja toteuttamiseen, joka on tietenkin lapsen perushoidosta pois.
Ja jatkuvasti saadaan lukea, kun lapsi on karannut päiväkodista tai joku toinen lyönyt tai muita laiminlyöntejä eikä hoitajat tiedä asiasta mitään. Ja aina vedotaan resurssipulaan.
Miksi päättelet että jokin olisi epäselvää? Huuhaata nuo silti on.