Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykynuorten vaikeudet

Ennenkö oli paremmin?
08.11.2019 |

Tutkimusten mukaan nykynuoret ovat ahdistuneempia kuin yksikään edellinen sukupolvi, jota on tutkittu. Tulevaisuudessa pelottaa monet asiat, aiheesta ja aiheetta.
Kuitenkaan yhdelläkään edellisellä sukupolvella ei ole ollut parempaa elintasoa eikä korkeampaa koulutusta. Tilastojen valossa työllistyminenkin on ollut nousujohteista 90-luvun lamasta lähtien.

Kun katson tuttavieni ja sukulaisteni lapsia, niillä on tietokoneet, skootterit ja älykännykät. Harrastetaan mikroautoilua ja ratsastusta, lätkästä ja taitoluistelusta puhumattakaan. Köyhempien lapset kuulemma syrjäytyvät, kun vanhempien rahat ei riitä kuin salibandyyn ja lukemiseen.

Kotoa ei haluta tai uskalleta muuttaa, koska pitäisi asua solussa ja elää opintotuella ja -lainalla. Pitäisi olla oma keskustayksiö ja sama elintaso kuin kotona asuessa. Lapsia ei uskalleta tehdä, koska taloudellinen tilanne on niin epävarma. Samaan aikaan on kuitenkin rahaa matkustella ja istuskella kahviloissa.

Mistä tämä oikein johtuu? Onko nykynuoriso tottunut kotonaan liian helppoon elämään? Vai johtuuko sietokyvyn lasku tiedotusvälineistä ja somesta? Vastoinkäymisiin ei ole totuttu, joten sietokyky on heikompi kuin edellisillä sukupolvilla. Eikä tarvitse edes verrata mihinkään sotavuosiin.

Kommentit (162)

Vierailija
1/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, vaikka en voikaan sitä todistaa, että nykytilanne johtuu jonkinlaisesta globaalista hormonitasojen heittelystä. Se on psykofyysinen juttu. Ennen, eli kasarilla, elämä oli ehkä yksinkertaisempaa kun ei ollut kuin kaksi tv-kanavaa eikä somea. Mutta silloinkin oli alakuloa jne., ei ne ole mitään tämän päivän juttuja että oih ja voih kun on vaikeaa tämän infoähkyn keskellä. Snif.

Ei. Kyse on siitä, että ihmsiten, niin nuorten kuin vanhempienkin, hormonitasot ovat sekaisin. Syytän länsimaista roskaruokavaliota, vähentynyttä arkiliikuntaa ja sinistä valoa.

Vierailija
2/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista mitään kuvauksestasi. Koulumaailman kaaos kyllä ahdistaq meitä kaikkia.

T kahden lukiolaisen äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se, kun näkee mihin itsellä oli muksuna mahdollisuuksia, mutta omille lapsille ei voi tarjota kuin ilmastonmuutosta. Ennen korkeakoulutettu oli työttömänä vain omasta tahdostaan, nykyään jokaiseen duuniin on kymmeniä kyvykkäitä maistereita ja tohtoreita hakemassa

Vierailija
4/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään tuollaista nuorta. Samoissa porukoissa menee niin rikkaiden kuin "köyhien" nuoret ja yhdessä touhuuvat. Aika kärjistettyä. Mistä repäsit tuon?

Vierailija
5/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään tuollaista nuorta. Samoissa porukoissa menee niin rikkaiden kuin "köyhien" nuoret ja yhdessä touhuuvat. Aika kärjistettyä. Mistä repäsit tuon?

Tarkoitatko, ettei nykynuorisoa ahdistakaan vaan ovatkin tulevaisuudenuskoisia?

Vierailija
6/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kristallia..

mies51v

Vierailija
7/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka elintaso olisikin korkeampi kuin aiemmilla sukupolvilla, niin tulevaisuudennäkymät ovat huonommat kuin yhdelläkään aiemmalla sukupolvella. Elämä pyörii koko ajan enemmän rahalla hankittavien asioiden ympärillä ja se lisää eriarvoistumista köyhien ja rikkaiden välillä.

Vierailija
8/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsia ei uskalleta tehdä". Tulihan sekin pakkomielle sieltä taas.

Vierailija
9/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten vanhus oli ihmetellyt masennuksia kun ennen otettiin sitten itseä niskasta kiinni ja sisuunnuttiin kun tuli vaikeuksia ja mentiin harmaan kiven läpi sanonnat.

Vierailija
10/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä luulet ap, miten käy, jos nykynuori päättää luopua kaikista noista nykyajan "luksustuotteista"? Kesätöihin hakee nuori, jota ei saa kännykästä kiinni ja jolla ei ole sähköpostia tai tietoa somesta. Koulussa oppilas hankkii tiedon vain ja ainoastaan koulukirjoista ja kirjastosta, ja mitään erityisiä harrastuksia tai menoja ei ole. Nuori tekee lapsen ilman koulutusta ja työpaikkaa, koska elämä kantaa ja lapsi tuo leivän. Miten käy?

Löytääkö nuori autuuden ja pääsee stressistä eroon, saa yhteiskunnassa arvostusta ja löytää paikkansa, vai tippuuko hän auttamatta kelkasta ja muuttuu hylkiöksi ja yhteiskunnan loiseksi, koska kaikki nuo laitteet ja vaatimukset eivät olekaan nuorten vaatimuksia, vaan nykyisen ajanjakson ja sen päättäjien?

Vierailija
11/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä se, kun näkee mihin itsellä oli muksuna mahdollisuuksia, mutta omille lapsille ei voi tarjota kuin ilmastonmuutosta. Ennen korkeakoulutettu oli työttömänä vain omasta tahdostaan, nykyään jokaiseen duuniin on kymmeniä kyvykkäitä maistereita ja tohtoreita hakemassa

Noin asiat olivat viimekis 80-luvulla. Siitä on jo 30 vuotta. Silti moni edelleenkin haluaa lisätä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelupaikkoja, vaikkei niistä valmistuneille ole töitä. Samalla nuorille opetetaan kotona, että kannattaa uskoa unelmiinsa ja opiskella, mikä kiinnostaa. Pitäisikö alkaa kannustamaan työllistävien opintojen pariin?

Vierailija
12/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten vanhus oli ihmetellyt masennuksia kun ennen otettiin sitten itseä niskasta kiinni ja sisuunnuttiin kun tuli vaikeuksia ja mentiin harmaan kiven läpi sanonnat.

Voivoi. Ennen jouduttiin Nikkilään, tehtiin itsemurha, juotiin tai vaan kärsittiin.

Vierailija
13/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nykyiset aikuiset sitten valmiita samaan, mihin nykynuorten isovanhemmat ja iso-isovanhemmat aikoinaan olivat?

Hyvä se on länkyttää kännyköistä ja tietokoneista (jotka molemmat ovat muuten hyvin pitkälti välttämättömiä nykyaikaisessa koulunkäynnissä, sama kuin ennenvanhaan olisi vinguttu siitä kun nuorilla on kynät ja kumit ja vielä taskulaskinkin...), kun itse poimii samalla rusinat pullasta.

Minä en ollut ikinä päivähoidossa, sillä mummoni tuli meille kotiin hoitamaan lasta ja tekemään ruoat ja siivoamaan. Kesäisin olin helposti viikonkin mummolassa kylässä. Tulisiko kenellekään isovanhemmalle nykyään mieleenkään tällainen? Mikäli ei ole tähän valmis, on aivan turha itkeä  nuorten elämästäkään. Ajat muuttuvat ja ihmisten on sopeuduttava. Nykyaika on monella tapaa rankempaa kuin ennen.

Vierailija
14/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nykyiset aikuiset sitten valmiita samaan, mihin nykynuorten isovanhemmat ja iso-isovanhemmat aikoinaan olivat?

Hyvä se on länkyttää kännyköistä ja tietokoneista (jotka molemmat ovat muuten hyvin pitkälti välttämättömiä nykyaikaisessa koulunkäynnissä, sama kuin ennenvanhaan olisi vinguttu siitä kun nuorilla on kynät ja kumit ja vielä taskulaskinkin...), kun itse poimii samalla rusinat pullasta.

Minä en ollut ikinä päivähoidossa, sillä mummoni tuli meille kotiin hoitamaan lasta ja tekemään ruoat ja siivoamaan. Kesäisin olin helposti viikonkin mummolassa kylässä. Tulisiko kenellekään isovanhemmalle nykyään mieleenkään tällainen? Mikäli ei ole tähän valmis, on aivan turha itkeä  nuorten elämästäkään. Ajat muuttuvat ja ihmisten on sopeuduttava. Nykyaika on monella tapaa rankempaa kuin ennen.

Haluaisitko, että yhteiskunta palaisi takaisin 70-luvulle? Muuttuisiko elämä paremmaksi?

Vierailija
15/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko, että yhteiskunta palaisi takaisin 70-luvulle? Muuttuisiko elämä paremmaksi?

Kyllä. Monin tavoin paremmaksi.

Ohis

Vierailija
16/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä halua, mutta ilmeisesti nämä kännyköistä ja tietokoneista ja nuorten stressistä valittavat haluavat! Minulle ei tuota minkäänlaista ongelmaa myöntää, että nuorilla on todella rankkaa ja on huomattavasti vaikeampaa olla nuori nyt, kuin minun nuoruudessani. Kun miettii, millaisessa myllytyksessä nykyaikana monet nuoret ovat, tuntuu todella naurettavalta ja surulliselta, miten aikuiset ihmiset kehtaavat vielä lisätä pahoinvointia vinkumalla nykyajan mukavuuksista ja siitä, miten ennen oli niiiin paljon rankempaa.

Vierailija
17/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori 70-luvulla ja elämäni oli Huomattavasti parempaa kuin nyt tyttärilläni.

Vierailija
18/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä halua, mutta ilmeisesti nämä kännyköistä ja tietokoneista ja nuorten stressistä valittavat haluavat! Minulle ei tuota minkäänlaista ongelmaa myöntää, että nuorilla on todella rankkaa ja on huomattavasti vaikeampaa olla nuori nyt, kuin minun nuoruudessani. Kun miettii, millaisessa myllytyksessä nykyaikana monet nuoret ovat, tuntuu todella naurettavalta ja surulliselta, miten aikuiset ihmiset kehtaavat vielä lisätä pahoinvointia vinkumalla nykyajan mukavuuksista ja siitä, miten ennen oli niiiin paljon rankempaa.

Mikä tässä ajassa mielestäsi on vaikeampaa kuin aiemmin?

Vierailija
19/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat korkeammalla elintasolla? Ainoa syy miksi oma elintasoni on korkeampi on se, että vanhemmat maksavat menoja. Oma työura on pirstaleinen ja voi loppua kokonaan milloin tahansa.

Vierailija
20/162 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/historiallinen-kaanne-elakelaisilla-…

Nuorten elintaso on kylläkin huonompi kun edeltävien sukupolvien, ei parempi.