Minkä takia jenkeissä joku pakkaa sun ruokaostokset
Ja meillä on aina se hirvee kiire ja paniikki siinä saada kaikki äkkiä pusseihin niin ettei mikään mene rikki. Maksaminenkin kestää enää joku 3 sekuntia että aina tulee seuraavaa ja seuraavaa tavaroiden kanssa. Tän takia en mene ns ruuhka-aikaan ellei ihan pakko.
Kommentit (43)
Olarin Prismassa voi kulkea itse lukijan kanssa kaupassa ja lapata ostokset suoraan kassiin hyllystä. Todella kätevää.
Eiköhän ne ole nykypäivänä jotain fund raising-rahanruinaajia. Yleensä niillä on joku sanko johon pitäis nakata vaihtorahansa kiitokseks.
Ainakin irlannissa asuessani oli noin että johonkin partioon tms. pakkokerättiin rahaa. Pakkaajana joku kiusaantunut lapsi/teini joka pisti kevyet alle ja painavat päälle, äippä päivysti vieressä mulkoillen jokaista joka ei ämpäriä kartuttanut. Tämä tosin 2000-luvun lopussa eli eiköhän kortilla maksaminen ole tehnyt tuostakin lopun.
Koska taalla yleensa tehdaan viikon ruokaostokset kerralla ja pusseja voi olla toistakymmenta. Pakkaaja pakkaa ne sita mukaan kun on skannattu. Ostokset ovat karryssa kun sina olet valmis maksamaan.
Aina myos kysytaan haluaako asiakas apua niiden lastaamisessa autoon. Tuli tamakin palvelu kaytetyksi kun olin loukannut ranteeni. Eivat edes huoli tippia vaikka aina tarjoan.
Vierailija kirjoitti:
Koska taalla yleensa tehdaan viikon ruokaostokset kerralla ja pusseja voi olla toistakymmenta. Pakkaaja pakkaa ne sita mukaan kun on skannattu. Ostokset ovat karryssa kun sina olet valmis maksamaan.
Aina myos kysytaan haluaako asiakas apua niiden lastaamisessa autoon. Tuli tamakin palvelu kaytetyksi kun olin loukannut ranteeni. Eivat edes huoli tippia vaikka aina tarjoan.
USAssa asiakaspalvelu on ihan toista luokkaa kuin Suomessa.
Matalapalkka-aloja, joita Suomessa ei ole.
Jenkeissä on myös kärrypoikia ja parkkipoikia.
Suomessa yhden työntekijän vastuulla on monet eri hommat ja kaikesta säästetään.
Esim Suomessa:
Siivooja tekee keittiötyöntekijän hommat, sairaanhoitaja tekee lääkärin hommat. Opettajille on ulkoistettu jo kotikasvatusta. Autokauppa tekee autohuollot. Meillä katoaa työpaikat pikkuhiljaa, kun robotiikkakin syö osan hommista. Mutta ei pidä valittaa. Saa vaan ikävän leiman 😕
Mä en edes haluais että joku muu pakkaa mun ostokset. Olen niin nipo pakkausjärjestyksen kanssa.
Usein palkataan esim. kehitysvammaisia kyseisiin töihin. Usa:ssä jokaisen on pakko tehdä töitä, siellä ei loisia elätetä.
Miamin suunnalla ainakin ruokakaupan kassa pakkaa ostokset samalla kun lukee tavaroista hinnan. Suunnilleen joka ostos tungetaan omaan pikku muovikassiin ja aluksi, kun yritimme itse pakata ostoksia, kassa hermostui siitä.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja siellä myös oletetaan että kaikki tulee autolla kauppaan. Ei kuljeteta kauppakasseja pyöränsarvissa kuten täällä.
Aldissa ei kukaan pakkaa. Trader Joesissakin kassamyyjä yleensä pakkaa, eli jos ostaa paljon tavaraa, on nopeampi ruveta itse pakkailemaan. Viimeeksi Krogerilla käydessä oli jotain 5 kassaa auki, mutta vain 2-3 pakkaajaa, joten rupesin siinä itse niitä pussittamaan, ja pudotin vahingossa lasipullon lattialle. Onneksi ei ollut aleviiniä! Sitäkin löytyy nimittäin -50% aletuotteista joskus, ja jos alennetun pudottaa ja rikkoo, epäilen suuresti että antaisivat hyllystä toisen puoleen hintaan tilalle.
Yleensä ne jotka pakkaavat ostokset kassiin ovat uusia työntekijöitä jotka siinä samalla seuraavat kassan työskentelyä. Jonkun ajan päästä pääsevät itse kassalle naputtamaan. Olen myös usein nähnyt että pakkaamisen jälkeen on siirtynyt suoraan toiselle kassalle kun asiakkaita alkaa toisella kassalla olla jonoksi asti. Jenkeissä joutuu jokainen aloittamaan pohjalta. Myös ne jotka ovat opiskelleet ja pääsevät alan töihin niin voivat aluksi joutua vaan seuraamaan sivusta ja keittelemään kahvia ja jonkun ajan kuluttua pääsee vasta tositoimiin.
Juttelin jokunen aika sitten suomalaismiehen kanssa jonka vaimo oli päässyt oman alansa töihin. Mies ihmetteli miksi vaimo ei saanut tehdä kaikkia töitä ( niitä vastuullisempia) jotka Suomessa olivat kuuluneet työnkuvaan (korkeakoulutettu) vaan niitä teki joku muu. ja palkkakin oli huonompi. Mutta se on se juttu jenkeissä että jokainen kasvaa vastuuseen työpaikassa. Toiset ennemmin ja toiset myöhemmin. Suomalaisilla on tapana järjestellä työt niin että tulee tasaisesti tehtyä just ne itselle annetut työtehtävät pitkin päivää. Systeemi ei toimi niin vaan kun työnantaja huomaa että teet innoissasi ja nopeasti työt niin pääset eteenpäin. Täytyy olla omatoiminen ja reipas että pääsee eteenpäin.
Kulkee nimellä palvelu. Joissain maissa (ei tosin USA:ssa) joku myös tankkaa autosi. Ja kiilloittaa kenkäsi. Ja pesee pyykkisi. Ja leikkaa nurmikkosi.
Onneksi (!) meillä on itsepalvelu kunniassa, ettei tarvitse olla muiden passattavana...
Vierailija kirjoitti:
Just noin on monessa muussakin maassa jossa on järkyttävät tuloerot ja paljon köyhyyttä. Köyhät kouluttamattomat tekee tuollaisia töitä nälkäpalkalla. Esim monessa lähi-idän maassa on samat kuviot.
Sitä kutsutaan palveluksi. Samalla työllistetään joku edes jonkinlaisella palkalla kun muuten putoaisi yhteiskunnan ulkolaidoille.
Sitä kutsutaan PALVELUKSI, sitä ei Suomessa ole.
Minäkin asuin Filippiineillä pari kuukautta, nyt on vaikea tottua ettei ostoksia pakata ja kiitetä "Thank you Sir" tai kahvilan ovea ei avata ja sanota "Good evening Sir, welcome Sir".
En minä halua, että kukaan koskee ostoksiini. En halua, että joku räkänokkateini tai entinen vanki klähmii appelsiinejani, terveyssiteitäni, kondomeitani tai ylipäänsä mitään, mikä kuuluu minulle.
USAssa on surkeat muovikassit. Ne ovat niin ohuita ja paperimaisia, ettei niissä todellakaan kuljeteta monta maitopurkkia samassa kassissa. Ne ovat sellaisia A4-kokoisia eikä niissä ole sankoja, joten tavallinen kauppareissu poikii vähintään 10 pikkupussia, joita on kannettava hankalasti sylissä. Todella epäkäytännöllisiä. Maailma pelastuisi jo yksistään sillä, jos muut alkaisivat käyttää suomalaistyyppisiä kierrätysmuovikasseja.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes haluais että joku muu pakkaa mun ostokset. Olen niin nipo pakkausjärjestyksen kanssa.
Mina lajittelen ostokseni hihnalle niinkuin haluan ne pakattavan. Ja ainahan voi pakkaajalle sanoa miten haluaa pakattavan. Eilen kuuntelin suosittua puheohjelmaa ja jokainen osallistuja oli teinivuosinaan ollut kaupassa pakkaajana, tiesivat tarkoin miten tavarat pakataan, olivat saaneet siihen koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan PALVELUKSI, sitä ei Suomessa ole.
Minäkin asuin Filippiineillä pari kuukautta, nyt on vaikea tottua ettei ostoksia pakata ja kiitetä "Thank you Sir" tai kahvilan ovea ei avata ja sanota "Good evening Sir, welcome Sir".
Tunnen työni puolesta paljon Suomessa asuvia ulkomaalaisia, Euroopasta tai Aasiasta tulleita. He sanovat järjestään, että parasta Suomessa on se, että täällä ei joku ole koko ajan huohottamassa niskaan vaan saa olla ihan rauhassa ja oma itsensä eikä tarvitse koko ajan esittää jotain superkohteliasta ja -avointa ja puhua kaikille. Voi lähteä ulos tukka pystyssä ja toisaalta saa kulkea rauhassa kadulla ilman että heti joku huutelee jotain rivoa.
USA:ssa ei tarvitse maksaa alimman portaan duunarille insinöörin palkkaa ja siihen vielä puolet lisää päälle sivukustannuksia.
Näitä matalapalkkatyöntekijöitä löytyy myös monesta kehitysmaasta.