Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peseekö miehesi pyykkiä?

Vierailija
08.11.2019 |

Luin hiljattain jutun siitä, miten suomalaiset miehet tekevät Euroopassa eniten kotitöitä. Kuitenkin esim. pyykinpesua teki vain muutama prosentti miehistä. Miksi ihmeessä? Mikä siinä on nii vaikeaa? Meillä mies on aina hoitanut pyykit, minä korkeintaan silitän verhot tms. jos joskus tarvii. Mites teillä?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan pyykkihuollon, mies imuroinnin. Lapsettomina ei paljonkaan kotitöitä ole.

Vierailija
42/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä hoidan pyykkäämisen, tiskit ja imuroinnin, sekä yleensä kaupassa käynnin ja ruoan laiton. Mutta olenkin tällä hetkellä työttömänä, joten miksipä kuormittaa avovaimoa näillä pikkujutuilla. Silloin kun olen ollut töissä niin se on tehnyt joka on ehtinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesee. Minä nimittäin kieltäydyin pesemästä miehen pyykkiä heti parisuhteen alusta lähtien. Aikuinen on itse vastuussa omista vaatteistaan ja niiden huoltamisesta. 

Lasten vaatteiden peseminen onkin sitten eri juttu. 

Pestäänkö teillä siis eri koneellisissa miehen ja sinun vaatteet?

En ole tuo jota lainasit, mutta meillä käytännössä noin. Pesen omat ja lasten vaatteet, mutta vaimolla on niin kryptiset säännöt, että saa pestä omat vaatteensa ihan itse.

Vierailija
44/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pyykkien pesemisen opettelu vielä vaiheessa. Mies osaa laittaa työvaatteensa koneeseen, valita näyttämäni ohjelman ja laittaa koneen päälle. Monesti häneltä unohtuu vesihana kiinni. Jostain kumman syystä pyykkien kuivumaan laittaminen on hänelle vaikeaa. Vaikka kuinka kone piippaa, minä hermostun ääneen ja sanon, että ohjelma loppui, niin vastaus on "joo, joo" ja mies menee joskus pari tuntia myöhemmin ripustamaan ne kuivumaan. Minua ei haittaa vaikka miehen työvaatteet ei ehsi kuivua seuraavaksi aamuksi, mies tosin kiukuttelee.

Vierailija
45/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koko vaatehuolto, myös pyykinpesu. Kausivaatteet, kosteyssuojaukset, korjaukset, värjäykset, lankkaukset, viikkaus, tahranpoisto, joskus silitys, hankinnat. Onneksi ollaan jo kaksin, nyt se ei ole enää työleiri.

Vierailija
46/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneen mättäminen täyteen ja tyhjentäminen tuntuu olevan suomalaiselle naiselle ylitse pääsemätön tehtävä. On se rankkaa, ja sekin aika on pois palstalla makaamisesta. 

Mitä ketjua olet lukenut? Tässä ketjussahan kukaan ei ole vielä tainnut valittaa pyykkäämisestä.

Meillä mies hoitaa pääosin pyykit ja päivittäiset siivoukset kun on työtön. Minä käyn enemmän kaupassa, koska minulla on auto. Ruuat laitetaan yhdessä ja harvemmin tehtävät isommat siivoukset tehdään minun vapaapäivinä yhdessä.

Vierailija
47/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pesee.

Vierailija
48/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Minä en anna. Hän laittaa kipeen paljon peruainetta.

Vierailija
49/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies pesee useammin pyykit kuin minä, ripustaa ne ja viikkaa paikoillee. Samoin hän useammin täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen. Tekee myös useammin ruokaa ja käy kaupassa. Hän hoitaa myös lähes kaikki kotitalouden huoltotyöt. Minä puolestaan imuroin useammin.

Vierailija
50/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee. Ei ole mikään ongelma. Ja ripustaa kuivumaankin.

Vierailija
51/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneen mättäminen täyteen ja tyhjentäminen tuntuu olevan suomalaiselle naiselle ylitse pääsemätön tehtävä. On se rankkaa, ja sekin aika on pois palstalla makaamisesta. 

Kas, kukas taas täällä makaa palstalla ja toistelee fraasejaan papukaijana.

Ootko jo saanut makuuhaavoja? Jos ei vielä ole, niin varmaan kohta...

Vierailija
52/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Peseekö miehesi"? Minulla ei ole miestä, lähinnä siksi että olen itse mies. (Minulla on kyllä vaimo, mutta sitähän tässä ei kysytty.) Minä pesen meillä pyykkiä ainakin yhtä paljon kuin vaimoni, ja melko varmasti enemmän. Johtuen osittain ainakin siitä, että teen kotoa käsin töitä, ja on helppo siinä ohessa tehdä erilaisia kotitöitä kun sattuu sopiva joutohetki. Vaatehuollosta yleisemmin puhuttaessa, vaimoni kylläkin silittää meillä suurimman osan, itse silitän lähinnä kauluspaitani. Eli ehkäpä ne menee puntit jotakuinkin tasan.

Vierailija
53/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesee. Minä nimittäin kieltäydyin pesemästä miehen pyykkiä heti parisuhteen alusta lähtien. Aikuinen on itse vastuussa omista vaatteistaan ja niiden huoltamisesta. 

Minäkin pesen aina omat pyykit erikseen enkä laita vaimon vaatteita samaan koneelliseen. Itse asiassa pesen jopa omat pyykkini monessa eri koneellisessa: 40 asteen pyykit, 60 asteen pyykit, petivaatteet, pyyhkeet. Miksi v*tussa haluaisin levitellä hikisten salikamojen bakteereita ja löyhkää omien työpaitojeni (kauluspaidat) sekaan?

Pesukoneissa on eri ohjelmat eri käyttötarkoituksiin. Fiksu jätkä oppii sen jo ennen peruskouluun menoa. Ihan vaan seuraamalla oman mutsin tai faijan kotitöitä.

Oot sitten uskonut nuo pyykkibakteerijutut. Ei ne bakteerit selviä pesusta ja kuivauksesta.

Useimmat bakteerit kuolevat vasta 70 asteen lämpötilassa. Tämän vuoksi sairaalatekstiilit (potilaiden lakanat, sairaalavaatteet) pestään 90 asteen lämmössä.

Mutta jos ET usko, että bakteerit selviävät 40-60 asteen pesuohjelmasta hengissä niin voit viedä vastapestyt vaatteesi laboratorioon ja pyytää heitä ottamaan näytteen. Ei sitten kannata hämmästyä, kun käy ilmi että sinun "puhtaissa" vaatteissasi onkin ulostebakteereita.

Vierailija
54/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pesen aina omat pyykit erikseen enkä laita vaimon vaatteita samaan koneelliseen. Itse asiassa pesen jopa omat pyykkini monessa eri koneellisessa.

Tuollaisella pesutyylillä pitää joko olla valtava määrä vaatteita, tai pyörittää melkein tyhjää konetta. Minulla kestäsi monta kuukautta saada pelkästään omista vaatteistani aikaan koneellinen 60-asteista pyykkiä.

Kyllä. Minulla on valtava määrä vaatteita. Työvaatteet (teen toimistoduunia jossa vaaditaan bisnespukeutumista), urheiluvaatteet, kotivaatteet, pommivaatteet (joita käytän autotallihommissa, remonttihommissa, pihatöissä) ja niin edelleen.

Pesukoneissa on nykyään vajaatäyttöohjelmat, jotka on suunniteltu nimenomaan pienten pyykkimäärien (1-3 kiloa) pesemiseen. En jää odottamaan että viiden kilon kone tulisi täyteen. Se odottaminen vain pilaisi vaatteet (lika pinttyy pysyvästi kiinni kuituihin) ja joutuisin ostamaan uudet.

Vain täysi idiootti ostaa 8 kilon pesukoneen ja sitten ihmettelee, kun joutuu pyörittämään sitä puolityhjänä.

Vierailija
55/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pesen aina omat pyykit erikseen enkä laita vaimon vaatteita samaan koneelliseen. Itse asiassa pesen jopa omat pyykkini monessa eri koneellisessa: 40 asteen pyykit, 60 asteen pyykit, petivaatteet, pyyhkeet. Miksi v*tussa haluaisin levitellä hikisten salikamojen bakteereita ja löyhkää omien työpaitojeni (kauluspaidat) sekaan?

Pesukoneissa on eri ohjelmat eri käyttötarkoituksiin. Fiksu jätkä oppii sen jo ennen peruskouluun menoa. Ihan vaan seuraamalla oman mutsin tai faijan kotitöitä.

Oot sitten uskonut nuo pyykkibakteerijutut. Ei ne bakteerit selviä pesusta ja kuivauksesta.

Useimmat bakteerit kuolevat vasta 70 asteen lämpötilassa. Tämän vuoksi sairaalatekstiilit (potilaiden lakanat, sairaalavaatteet) pestään 90 asteen lämmössä.

Mutta jos ET usko, että bakteerit selviävät 40-60 asteen pesuohjelmasta hengissä niin voit viedä vastapestyt vaatteesi laboratorioon ja pyytää heitä ottamaan näytteen. Ei sitten kannata hämmästyä, kun käy ilmi että sinun "puhtaissa" vaatteissasi onkin ulostebakteereita.

Lue ja opi https://yle.fi/uutiset/3-9811143

Vierailija
56/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo muutama prosentti voisi pitää totta? Kyllähän moni mies asuu yksin tai pienten lasten kanssa, eivätkä he kaikki voi käyttää pesulapalveluja tai äidin apua.

Mieheni ei pese pyykkiä. Minä olen aina hoitanut pyykit.

Kun juuri tästä puhuimme (mietimme, miten voi pitää paikkansa), mies totesi että kyllähän hän pesee pyykkiä. No joo, ehkä kerran vuodessa pesee jonkun työhaalarin tai autonpesurättejä. Normaalia vaate- tai liinavaatepyykkiä ei todellakaan pese. Koskaan.

Vierailija
57/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni hoiti meillä pyykinpesun. Äiti olisi pilannut vaatteet vaikka muuten onkin kontrolloija. Nyk yst mies pesee ahkerasti sekä poikansa että itsensä pyykit.

Ei asuta yhdessä ja itse hoidan mun ja lapsen pyykit. Arvostan vaatteitani ja haluan pestä ne oikein.

Vierailija
58/58 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pese, tykkään pyykkihommista joten ne kuuluu minulle. Mies hoitaa meillä kaikki ulkotyöt ja osan lasten asioista. Korjaa autot, vaihtaa talvirenkaat, tamppaa matot, pilkkoo ja kantaa polttopuut, lämmittää saunan ja laittaa ruuan. Ja ulkoiluttaa koiran.