Peseekö miehesi pyykkiä?
Luin hiljattain jutun siitä, miten suomalaiset miehet tekevät Euroopassa eniten kotitöitä. Kuitenkin esim. pyykinpesua teki vain muutama prosentti miehistä. Miksi ihmeessä? Mikä siinä on nii vaikeaa? Meillä mies on aina hoitanut pyykit, minä korkeintaan silitän verhot tms. jos joskus tarvii. Mites teillä?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Moni mies ei tee kotitöitä siksi, kun muijan mielestä imuroimisen tai tiskaamisenkin voi tehdä väärin. Itse imuroi kuitenkin ihan samalla tavalla.
Niin voikin. Mieheni on sinnikkäästi 20 vuotta täyttänyt tiskikoneen niin että siellä on muoviastiat väärin päin kääntyneenä kun sen avaa. Voisiko joku kertoa miksi tämä on tämmöistä?
Hyvin harvoin. Noin 90% taloutemme pyykeistä ja tiskeistä hoidan minä. Mies hoitaa sitten vastaavasti noin 90% ruuanlaitosta ja käy kaupassakin huomattavasti mua useammin. Muut hommat tehdään yleensä yhdessä tai se tekee, jolla on vähemmän töitä.
Yleensä pyykkäämme yhdessä, käytämme taloyhtiön pesutupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni mies ei tee kotitöitä siksi, kun muijan mielestä imuroimisen tai tiskaamisenkin voi tehdä väärin. Itse imuroi kuitenkin ihan samalla tavalla.
Niin voikin. Mieheni on sinnikkäästi 20 vuotta täyttänyt tiskikoneen niin että siellä on muoviastiat väärin päin kääntyneenä kun sen avaa. Voisiko joku kertoa miksi tämä on tämmöistä?
Et kiinnittänyt hänen tapaansa täyttää tiskikone huomiota jo seurusteluaikoina vaan asia tuli yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Tuttu syndrooma :D :D :D
Mutta siinahan on, saa ne huuhdottua tai tarvittaessa pestya uudelleen.
Mun mielesta myos mun mies taytti tiskikoneen aina "vaarin", sitten tajusin etta han puolestaan varmaan mieltaa tayttavansa sen oikein, ja mina taytan sen "vaarin" :)
Jokainen tekee niin kuin parhaaksi nakee <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kiinnittänyt hänen tapaansa täyttää tiskikone huomiota jo seurusteluaikoina vaan asia tuli yllätyksenä?
Kiinnitin, ja edelleen siitä aina sanon, mutta sinnikkäästi tekee omalla huonolla tavallaan. Lähinnä tämä on jo huvittavuuden puolella. Meinasitko että olisi kannattanut tuon takia lempata? Ei se ihan niin tärkeä juttu ole.
Pesukoneen mättäminen täyteen ja tyhjentäminen tuntuu olevan suomalaiselle naiselle ylitse pääsemätön tehtävä. On se rankkaa, ja sekin aika on pois palstalla makaamisesta.
Luin saman. Meillä mies tekee vähemmän koiran ja ruoan eteen kuin minä ja itse teen myös enemmän "perinteisiä miesten töitä".
Mutta minä en pese KOSKAAN pyykkiä. Mieheni pesee, ripustaa ja viikkaa. Arvostan. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesee. Minä nimittäin kieltäydyin pesemästä miehen pyykkiä heti parisuhteen alusta lähtien. Aikuinen on itse vastuussa omista vaatteistaan ja niiden huoltamisesta.
Lasten vaatteiden peseminen onkin sitten eri juttu.
Pestäänkö teillä siis eri koneellisissa miehen ja sinun vaatteet?
Minäkin pesen aina omat pyykit erikseen enkä laita vaimon vaatteita samaan koneelliseen. Itse asiassa pesen jopa omat pyykkini monessa eri koneellisessa: 40 asteen pyykit, 60 asteen pyykit, petivaatteet, pyyhkeet. Miksi v*tussa haluaisin levitellä hikisten salikamojen bakteereita ja löyhkää omien työpaitojeni (kauluspaidat) sekaan?
Pesukoneissa on eri ohjelmat eri käyttötarkoituksiin. Fiksu jätkä oppii sen jo ennen peruskouluun menoa. Ihan vaan seuraamalla oman mutsin tai faijan kotitöitä.
Ei se vain haistelee pikkareitani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit elää tuollaisten oikeiden vastoinkäymisten kanssa? Jaksuhalit ja oikein itkettää puolestasi. Tsemppiä sisko!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit elää tuollaisten oikeiden vastoinkäymisten kanssa? Jaksuhalit ja oikein itkettää puolestasi. Tsemppiä sisko!
Suhtaudun siihen kuin tieteelliseen kokeeseen. Ilmiö on merkillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesee. Minä nimittäin kieltäydyin pesemästä miehen pyykkiä heti parisuhteen alusta lähtien. Aikuinen on itse vastuussa omista vaatteistaan ja niiden huoltamisesta.
Minäkin pesen aina omat pyykit erikseen enkä laita vaimon vaatteita samaan koneelliseen. Itse asiassa pesen jopa omat pyykkini monessa eri koneellisessa: 40 asteen pyykit, 60 asteen pyykit, petivaatteet, pyyhkeet. Miksi v*tussa haluaisin levitellä hikisten salikamojen bakteereita ja löyhkää omien työpaitojeni (kauluspaidat) sekaan?
Pesukoneissa on eri ohjelmat eri käyttötarkoituksiin. Fiksu jätkä oppii sen jo ennen peruskouluun menoa. Ihan vaan seuraamalla oman mutsin tai faijan kotitöitä.
Oot sitten uskonut nuo pyykkibakteerijutut. Ei ne bakteerit selviä pesusta ja kuivauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pesen aina omat pyykit erikseen enkä laita vaimon vaatteita samaan koneelliseen. Itse asiassa pesen jopa omat pyykkini monessa eri koneellisessa.
Tuollaisella pesutyylillä pitää joko olla valtava määrä vaatteita, tai pyörittää melkein tyhjää konetta. Minulla kestäsi monta kuukautta saada pelkästään omista vaatteistani aikaan koneellinen 60-asteista pyykkiä.
Minä hoidan meillä kaiken pyykkihuollon. Mies laittaa likaiset vaatteensa pyykkikoriin ja näkee ne seuraavan kerran puhtaina vaatekaapissa ja lipaston laatikoissa. Näin on ollut jo pari vuosikymmentä.
Toisaalta minä en ole kertaakaan tiskannut astioita. Meillä ei ole astianpesukonetta, vaan tiskaus hoidetaan käsin. Minä sitä en kuitenkaan koskaan tee.
Ainoat poikkeukset näistä ovat kun jompikumpi on työmatkalla. Silloin kotona oleva osapuoli hoitaa sujuvasti molemmat hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hikisten salikamojen bakteereita ja löyhkää
Mitä ihmeen bakteereja ja löyhkää? Sitä vartenhan se kone pesee, että se löyhkä lähtee pois. Vai tuleeko sun salikamat löyhkäävinä ulos sieltä koneesta?
Ei pese, hän hoitaa tiskit, ruoanlaiton ja imuroinnin. Mä pyykkään ja hoidan muunkin vaatehuollon, hankin lasten vaatteet ja varusteet. Aika tasan tehdään ja yleistä järjestystä pidetään yhdessä yllä.
Pesen kaikkien perheenjäsenten pyykit ja ripustan kuivumaan. Tykkään pyykinpesusta. Jokainen vie omat puhtaat pyykkinsä omaan kaappiin. Ainoana poikkeuksena miehen kauluspaidat, ne hän pesee ja silittää itse.
Pesee ja meillä on kaksi konettakin, toinen työvaatteille.