Tänään 6.11. on ruotsalaisuuden päivä, miten olette viettäneet sitä?
Itse olen kuunnellut Abbaa ja lauleskellut hejsan hopsan falleralleraata.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Jag har druckit lite öl.
Varför inte en snaps?
Jag har skrivit på svenskspråkiga sajter om tv serier, filmer och dylikt. Mycket informativt och nyttigt om man vill öva och bevara sina kunskaper av det svenska språket.
Menin illalla ruotsinkurssille, vaikka en olisi jaksanutkaan 😄
Kummelissa on hyvä sketsi Ruotsista toisessa maailmansodassa.
Kädet ristissä kiitän, että Ruotsi luovutti Suomen Venäjälle 1809 sodan jälkeen.
Saatiin sitten ensin autonomia, oma raha, senaatti, posti, suomenkielinen koululaitos ja lopulta itsenäisyys 1917, jonka Venäjä ensimmäisenä maana tunnusti.
Muuten oltaisiin vieläkin Ruotsin itäinen alikehittynyt itäinen maakunta. Tack för allt det Sverige! Heja och sen tre gång: Hurra! Hurra! Hurra!
Olen rähmälläni maassa kumarrellut siirtomaaisännän suuntaan ja rukoillut että tulee takaisin pelastamaan meidät kehittymättömät mongolit.
Vierailija kirjoitti:
Kädet ristissä kiitän, että Ruotsi luovutti Suomen Venäjälle 1809 sodan jälkeen.
Saatiin sitten ensin autonomia, oma raha, senaatti, posti, suomenkielinen koululaitos ja lopulta itsenäisyys 1917, jonka Venäjä ensimmäisenä maana tunnusti.
Muuten oltaisiin vieläkin Ruotsin itäinen alikehittynyt itäinen maakunta. Tack för allt det Sverige! Heja och sen tre gång: Hurra! Hurra! Hurra!
Vuodesta 1809 alkoi suomalainen WT-junttiutuminen. Irtiotto länsimaalaisuudesta ja länsimaisesta kulttuurista. Ruotsin ruotujako olisi tehnyt kykenevästä suomalaisesta talonpojastakin upseerin /herran, mutta Venäjä teki suomalaisista juntteja musikoita.
Vierailija kirjoitti:
Posti meillä on ollut Pietari Brahen ajoista lähtien eli 1600-luvulta.
Itsenäisyytemme tunnusti Venäjän väliaikainen vallankumoushallitus, koska se oletti Suomen palaavan nopeasti kommunismin hellään huomaan, jahka täältä on ensin poltettu oikeistolainen hapatus pois.
Jag ska putta min rumpa dildo i här
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi hävisi Suomen Venäjälle, ei sem mitään luovuttanut niin kuin asuntokaupassa avaimet ja kiinteistö luovutetaan. Ja kyllähän meillä nyt paremmin menis jos oltais osa Ruotsia, ei tarvis kadehtia Ruotsia kun oltais itse ruotsalaisia. Ruotsikin olisi joutunut Sotaan toisessa maailmansodassa jos ei olisi Suomea välissä. Suomen kieltä ei tietenkään olisi unohdettu.
Kuuntelen just ruotsinkielistä musiikkia.
Kyyntelen äänikirjana Vadelmavenpakolaista😊en kyllä svenskadagenin vuoksi vaan sattumalta😄
Hc juhlija otti päivän kunniaksi lobotomian. Sen jälkeen on kommentoinut kaikkeen den jör ingentin.
Vierailija kirjoitti:
Jag ska putta min rumpa dildo i här
"Jag ska putta min rumpa dildo i här"
Jahas, yläkoululaiset täälläkin kirjoittaa "ruotsia" - ainakin toivon, että yläkoululainen eikä lukolainen... :D
Käyn ruotsin kurssilla kouluruotsia terästääkseni ja siellä luettiin aiheesta. Nyt katson puolella silmällä femmalta jotain gaalaa.
Minusta on kiva että on ruotsinsuomalaisia, itse olen ugri. Hyvää juhlapäivää kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi hävisi Suomen Venäjälle, ei sem mitään luovuttanut niin kuin asuntokaupassa avaimet ja kiinteistö luovutetaan. Ja kyllähän meillä nyt paremmin menis jos oltais osa Ruotsia, ei tarvis kadehtia Ruotsia kun oltais itse ruotsalaisia. Ruotsikin olisi joutunut Sotaan toisessa maailmansodassa jos ei olisi Suomea välissä. Suomen kieltä ei tietenkään olisi unohdettu.
Suomalaisissa historiankirjoissa puhutaan Ruotsi-Suomesta, mutta ruotsalainen historiankirjoitus ei tunne käsitystä Ruotsi-Suomi.
Jos Suomi kuuluisi edelleen Ruotsiin, suomenkielellä olisi yhtä suuri merkitys, kuin kolttasaamella tai romanikielellä. Jag kan förstå och tala svenska, men det gör jag inte gärna. Hällre användar jag min modersmål, som jag kan använda varje dag - tack för ryssar!
Vierailija kirjoitti:
Käyn ruotsin kurssilla kouluruotsia terästääkseni ja siellä luettiin aiheesta. Nyt katson puolella silmällä femmalta jotain gaalaa.
Minusta on kiva että on ruotsinsuomalaisia, itse olen ugri. Hyvää juhlapäivää kaikille!
Femmalla suomenruotsalaiset juhlivat Ruotsalaisuuden päivää, "Ruotsalaisuuden päivän pääjuhla nähdään suorana lähetyksenä Svenska Teaternista Helsingistä. Juhlassa jaetaan erilaisia palkintoja ja kuullaan niin kotimaisia kuin ruotsalaisia artisteja. Esiintyjäkaartiin kuuluvat mm. Fork, Jepokryddona, Philip Järvenpää, Sandra Långbacka, Elna Romberg, Simon Zion, Lill Lindfors sekä ruotsalaistrio Solala ja Jennie Storbacka." lukee yle.fin tv-opassivulla.
Din juntti-dröttning...