Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onpa päivittäinen sokerin saantisuositusmäärä pieni!

Vierailija
06.11.2019 |

Olen nyt pari päivää kirjannut ruoat ylös. Ihan normaalia työpaikkalounasta jälkiruokineen. Hämmästyin suuresti kun laskelmissa mun sokeri on jopa 150 % suositellusta, herranjestas. En ole tänä aikana syönyt edes mitään karkkia, suklaata, limuja tai mehuja ja silti tuo. Olen järkyttynyt.

https://www.is.fi/terveys/art-2000005125331.html

Ajatelkaa että sokerin suositeltu päiväannos on yksi limutölkki, ei yhtään enempää. Paljonko itse syöt piilosokeria, entä kun miettii vielä jotain viikonloppuherkuttelua, ei kai kukaan pääse tuohon suoiteltuun?

Tästäköhän painonnousuni johtuu kun muuten kalorit jäävät jopa alle tavoitellun? Eilen oli kyllä rasvatkin 150 % kun söin iltapalaksi kourallisen pistaasipähkinöitä.

Miten ihmeessä tuota piilosokeria pystyy vähentämään? Tai no pitäisi olla koko jälkiruoka pois. Miten sellaiseen kukaan tottuu ;)

Kauhistuttaa kuinka paljon lapsetkin syövät sokeriherkkuja vielä normiruoan päälle, eikö teollisuudella ole mitään anteeksipyydettävää?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeria on valitettavasti hyvin helppo syödä myös ihan vahingossa. Vaikka söisi lautasmallin mukaan, saattaa se sokerisuositus silti ylittyä helpostikin. Leivät, vaalea pasta, maustetut jogurtit, kaikki valmiskastikkeet ja terveysjuomat, osa hedelmistä ja vihanneksista sisältää yllättävän paljon sokeria. Lisäksi siihen sokeriin turtuu helposti, esim. ei sitä koskaan tule ajateltua, että yksi banaani, omena, proteiinipatukka ja mehukivennäisvesi tekisivät kovin paljoa päivässä ekstraa kaloreissa ja sokereissa, mutta se määrä on oikeasti yllättävän paljon. Ja nämä menevät helposti pienenä välipalana normaaliruokien ohella. 

WHO:n suositus koskee lisättyä sokeria. Se ei koske esimerkiksi hedelmän luonnollisia sokereita jne.

Vierailija
42/50 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä se että aina jauhetaan kaloreista ja hiilihydraateista! Ne mulla molemmat jäivät alle päivän suositusten. Mitenhän sitä lisäisi kaloreja ja hiilihydraatteja mutta ei sokereita tai rasvoja? Mikä esim. iltapalaksi sopiva olisi sellainen? ap

Itse syön iltapalaksi kaurapuuroa. Mustikoilla, raejuustolla ja banaanilla, lisäksi kookosöljyä tai maapähkinävoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä provo, onhan?

Joka päivä sokerinen jälkiruoka ja sitten ihmetellään kun ei laihdu. Voi luoja!

En ole tähän ikään mennessä ikinä laihduttanut, se jäi sulta nyt huomioimatta. ap

Vierailija
44/50 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha teollisuutta on syyttää. Valinta on jokaisella ihan itse.

Aika nopeasti se nykyinen WHO:n linjauksen mukainen päivittäinen 25 grammaa lisättyä sokeria tulee vastaan kun laskee kaiken valmisruokien sokerin ja fruktoosi- ja/tai glukoosisiirapin määrän yhteen.

Itse en pysty edes käsittämään, miksi ihmeessä valmisperunasalaatissa pitää olla lisättynä sekä makeaa että myös palmuöljyä? Eihän kotonakaan makeuteta perunasalaattiin tehtävää majoneesia eikä sen teossa käytetä ainakaan palmuöljyä.

Rasvamaksaepidemia alkaa olla aika levinnyt maapallolla ja kaikille ei riitä uutta maksaa. Lapsia käy kyllä eniten sääliksi tässä asiassa.

Yllättävään moneen reseptiin tulee sokeria, ainakin suomalaisissa versioissa. Etsin viimekesänä chimichurrin ohjetta netistä ja lähes kaikissa suomenkielisissä versioissa mukaan lisättiin sokeria. Kai se on jotenkin suomalaisten makuun?

Vierailija
45/50 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis jopa lautasmallissa on tuo jälkkäri mukana. ap

Linkki?

Mitä jos googlaat kuvahaulla lautasmalli? ap

Vierailija
46/50 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä se että aina jauhetaan kaloreista ja hiilihydraateista! Ne mulla molemmat jäivät alle päivän suositusten. Mitenhän sitä lisäisi kaloreja ja hiilihydraatteja mutta ei sokereita tai rasvoja? Mikä esim. iltapalaksi sopiva olisi sellainen? ap

Itse syön iltapalaksi kaurapuuroa. Mustikoilla, raejuustolla ja banaanilla, lisäksi kookosöljyä tai maapähkinävoita.

Tätä voisikin opetella. Kiitos vinkistä! ap

Vierailija
47/50 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Illalla jotain hiilaripitoista, esim. puuroa+ marjoja/ täysjyväleipää+ teetä/ pastaa+lisukkeita?

Vierailija
48/50 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeria tungetaan joka paikkaan.

Jokin jugurtti esim on sellainen missä ei olettaisi olevan kumpaakaan eikä ainakaan sellaisia määriä mitä niissä on. Miksi ei voi tehdä jugurttipurkkia jossa on vain marjoja/hedelmää sen jugurtin lisäksi ilman yhtään lisättyä sokeria? Nythän tuommoisessa purkissa on muutama lusikallinen sokeria.

Osta juustoportin Hyvin jogurtteja. Niissä ei ole lainkaan lisättyä sokeria, eikä makeutusta. Vain hedelmien/marjojen oma sokeri. Esim.päärynä-raparperijogurtti sokeria 6,4g

Hedelmäsokerikin on sokeria…

Vierailija
49/50 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokerit on syytä minimoida, ja se käy parhaiten kun ei syö herkkuja ja tekee ruoat mahdollisimman paljon itse. Mitä hiilareihin muuten tulee, niin ei kyllä haittaa jos ei saavuta "suosituksia", parempi vaan. Lisää ennemmin kaloreita hyvien rasvojen muodossa. 

Eilen kyllä meni heittämällä myös rasvat yli tavoitteen vain sen kourallisen pistaasipähkinöitä takia, en mä nyt sitäkään osaa suoralta kädeltä hyvänä pitää. ap

Rasvaa nyt on pitkään demonisoitu ruokateollisuuden toimesta, siis saman tahon joka tunkee sokeria joka paikkaan kuten kaikenlaisiin "kevyt"-tuotteisiin. Parempi muutenkin katsoa peiliin ja syödä tavalla joka tuntuu lisäävän omaa hyvinvointia, eikä tuijottaa jotain lukuja. 

No jos mä katon sokerin kanssa lukuja niin miksen katsoisi myös rasvojen? Vouhan siellä olla sama salaliitto taustalla. Ehkä mä luotan paremmin THL:n virallisiin ohjeisiin kuin mutuun? Enkä aikonut kevyttuotteitakaan alkaa syödä, tuo kalorimäärähän jäi muutenkin liian alas. ap

Luuletko että THL kertoo paremmin kuin oma kehosi, mikä on sinulle hyväksi? 

Vierailija
50/50 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä niin kujalla, ettei paremmasta väliä. Ensinnäkin hiilihydraatti on sokeria ja toisekseen: mitä ajattelit syödä, jos poistat sekä rasvat että sokerit?

Kukahan tässä nyt on kujalla. Sokeri on hiilihydraattia, mutta kaikki hiilihydraatti ei ole sokeria. En ole ap mutta käsitin että tämä hänen päiväkiintiönsä koskee lisättyä sokeria, jota tosiaan ei kannata määräänsä enempää mättää. Sen sijaan päivän kokonaisenergiasta suurimman osan pitäisi tulla hiilihydraateista - niistä kasvisten, hedelmien, mahdollisesti maitotuotteiden ja täysjyväviljojen hiilihydraateista. Ehkä ap syö niin vähän kasviksia että tämä osuus jää vajaaksi.