Onpa päivittäinen sokerin saantisuositusmäärä pieni!
Olen nyt pari päivää kirjannut ruoat ylös. Ihan normaalia työpaikkalounasta jälkiruokineen. Hämmästyin suuresti kun laskelmissa mun sokeri on jopa 150 % suositellusta, herranjestas. En ole tänä aikana syönyt edes mitään karkkia, suklaata, limuja tai mehuja ja silti tuo. Olen järkyttynyt.
https://www.is.fi/terveys/art-2000005125331.html
Ajatelkaa että sokerin suositeltu päiväannos on yksi limutölkki, ei yhtään enempää. Paljonko itse syöt piilosokeria, entä kun miettii vielä jotain viikonloppuherkuttelua, ei kai kukaan pääse tuohon suoiteltuun?
Tästäköhän painonnousuni johtuu kun muuten kalorit jäävät jopa alle tavoitellun? Eilen oli kyllä rasvatkin 150 % kun söin iltapalaksi kourallisen pistaasipähkinöitä.
Miten ihmeessä tuota piilosokeria pystyy vähentämään? Tai no pitäisi olla koko jälkiruoka pois. Miten sellaiseen kukaan tottuu ;)
Kauhistuttaa kuinka paljon lapsetkin syövät sokeriherkkuja vielä normiruoan päälle, eikö teollisuudella ole mitään anteeksipyydettävää?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä se että aina jauhetaan kaloreista ja hiilihydraateista! Ne mulla molemmat jäivät alle päivän suositusten. Mitenhän sitä lisäisi kaloreja ja hiilihydraatteja mutta ei sokereita tai rasvoja? Mikä esim. iltapalaksi sopiva olisi sellainen? ap
Olet kyllä niin kujalla, ettei paremmasta väliä. Ensinnäkin hiilihydraatti on sokeria ja toisekseen: mitä ajattelit syödä, jos poistat sekä rasvat että sokerit?
No ton laskurin mukaan mulla on tänään hiilihydraattitavoitteesta kasassa vasta 68 %, sokereista 162 %. Rasva on tänään 92 % ja kilokalorit 64 % (tavoite tässä 1462 kcal). En mä vielä ole mikään asiantuntija että osaisin tuota paremmin tulkita. ap
Sokeri on 100% hiilihydraattia, joten ei sulla tuolla logiikalla tosiaankaan ole hiilaritavoitteessa mitään jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Turha teollisuutta on syyttää. Valinta on jokaisella ihan itse.
Aika nopeasti se nykyinen WHO:n linjauksen mukainen päivittäinen 25 grammaa lisättyä sokeria tulee vastaan kun laskee kaiken valmisruokien sokerin ja fruktoosi- ja/tai glukoosisiirapin määrän yhteen.
Itse en pysty edes käsittämään, miksi ihmeessä valmisperunasalaatissa pitää olla lisättynä sekä makeaa että myös palmuöljyä? Eihän kotonakaan makeuteta perunasalaattiin tehtävää majoneesia eikä sen teossa käytetä ainakaan palmuöljyä.
Rasvamaksaepidemia alkaa olla aika levinnyt maapallolla ja kaikille ei riitä uutta maksaa. Lapsia käy kyllä eniten sääliksi tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä se että aina jauhetaan kaloreista ja hiilihydraateista! Ne mulla molemmat jäivät alle päivän suositusten. Mitenhän sitä lisäisi kaloreja ja hiilihydraatteja mutta ei sokereita tai rasvoja? Mikä esim. iltapalaksi sopiva olisi sellainen? ap
Olet kyllä niin kujalla, ettei paremmasta väliä. Ensinnäkin hiilihydraatti on sokeria ja toisekseen: mitä ajattelit syödä, jos poistat sekä rasvat että sokerit?
No ton laskurin mukaan mulla on tänään hiilihydraattitavoitteesta kasassa vasta 68 %, sokereista 162 %. Rasva on tänään 92 % ja kilokalorit 64 % (tavoite tässä 1462 kcal). En mä vielä ole mikään asiantuntija että osaisin tuota paremmin tulkita. ap
Sokeri on 100% hiilihydraattia, joten ei sulla tuolla logiikalla tosiaankaan ole hiilaritavoitteessa mitään jäljellä.
Ei mulla ollut hiilihydraatin kanssa ongelmaa vaan sokerin. En mä nyt tätä pysty sulle enempää rautalangasta vääntämään kun tulkitsen vaan noita lukuja taulukossa. Siinä on sokerit ja hiilarit erikseen, älä vaan kysy miksi. ap
62 g sokeria päivässä pieni määrä? En nyt oikein ymmärrä.
Sokerit on syytä minimoida, ja se käy parhaiten kun ei syö herkkuja ja tekee ruoat mahdollisimman paljon itse. Mitä hiilareihin muuten tulee, niin ei kyllä haittaa jos ei saavuta "suosituksia", parempi vaan. Lisää ennemmin kaloreita hyvien rasvojen muodossa.
Enemmänkin olisi syytä miettiä miksi saantisuositusmäärä on noin suuri?
(limutölkki päivässä)
Vierailija kirjoitti:
Sokerit on syytä minimoida, ja se käy parhaiten kun ei syö herkkuja ja tekee ruoat mahdollisimman paljon itse. Mitä hiilareihin muuten tulee, niin ei kyllä haittaa jos ei saavuta "suosituksia", parempi vaan. Lisää ennemmin kaloreita hyvien rasvojen muodossa.
Eilen kyllä meni heittämällä myös rasvat yli tavoitteen vain sen kourallisen pistaasipähkinöitä takia, en mä nyt sitäkään osaa suoralta kädeltä hyvänä pitää. ap
Kyllä tuohon pääsee, eikä ylläpito ole vaikeaa, mutta vaatii totuttelua jos asiaan ei aiemmin ole kiinnittänyt huomiota. Aluksi voi olla hyvinkin vaikeaa, mutta mitä pidemmälle menee, sitä helpommaksi tulee.
Olen siis tämän kokenut ihan itse, ennen söin joka päivä jotain makeaa (leivonnaisia, suklaata, makeaa jogurttia, vanukasta tms), join aamiaisella tuoremehua (muista makeista juomista en välitä kuin satunnaisesti), söin muroja (vähäsokerisia mutta kuitenkin) tai paahtoleipää hillolla. Aluksi vähensin noita leivonnaisia yms, siirryin tummaan suklaaseen ja lopetin murojen syönnin ja pakko sanoa että ekoina viikkoina oli hillitön makean himo. Kun se helpotti, vähensi sokerinsaantia jossain muualla. Nyt tilanne on se, että yleensä päivittäinen sokerinsaanti on pari tl, esim 1 hillopaahtoleipä, ja ehkä kerran viikossa joku isompi (esim pari itse leivottua keksiä tai lasi mehua). En osta juuri koskaan mitään valmiita pastakastikkeita tms ja itse ruokaa laittaessa sokeria tulee tyyliin 2 tl täyteen kattilalliseen. Valitsen makeuttamattomat myslit ja mahdollisimman vähän makeutettu ketsupit jne. Ja mitä tulee leipään yms, niin joo, on hiilareita mutta näitäkin voi syödä kohtuudella, ei ole pakko vetää patonkia päivässä ryydittäen sitä jättiannoksella pastaa.
Makeanhimo on hyvin pitkälti opittu juttu vaikka synnynnäisiä erojakin on. Mutta siihen voi myös itse vaikuttaa, ja jopa entinen pullahiiri päästä eroon niin ettei edes muista makeiden herkkujen olemassaoloa - etenkin kun jonkun ajan päästä monet niistä alkavat maistua äklömakeilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen kyllä meni heittämällä myös rasvat yli tavoitteen vain sen kourallisen pistaasipähkinöitä takia, en mä nyt sitäkään osaa suoralta kädeltä hyvänä pitää. ap
Rasvaa nyt on pitkään demonisoitu ruokateollisuuden toimesta, siis saman tahon joka tunkee sokeria joka paikkaan kuten kaikenlaisiin "kevyt"-tuotteisiin. Parempi muutenkin katsoa peiliin ja syödä tavalla joka tuntuu lisäävän omaa hyvinvointia, eikä tuijottaa jotain lukuja.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis jopa lautasmallissa on tuo jälkkäri mukana. ap
Ei jälkkärinkään tarvitse hirveän makea olla, voi olla esim marjarahka ja päällä 1 Tl hunajaa tai pannari marjasoseella (ei välttämättä ollenkaan lisättyä sokeria). Itse en laittaisi tosi makeitakaan täyspannaan, mutta jättäisin ne harvinaisemmiksi herkuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaa nyt on pitkään demonisoitu ruokateollisuuden toimesta, siis saman tahon joka tunkee sokeria joka paikkaan kuten kaikenlaisiin "kevyt"-tuotteisiin. Parempi muutenkin katsoa peiliin ja syödä tavalla joka tuntuu lisäävän omaa hyvinvointia, eikä tuijottaa jotain lukuja.
No jos mä katon sokerin kanssa lukuja niin miksen katsoisi myös rasvojen? Vouhan siellä olla sama salaliitto taustalla. Ehkä mä luotan paremmin THL:n virallisiin ohjeisiin kuin mutuun? Enkä aikonut kevyttuotteitakaan alkaa syödä, tuo kalorimäärähän jäi muutenkin liian alas. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jälkkärinkään tarvitse hirveän makea olla, voi olla esim marjarahka ja päällä 1 Tl hunajaa tai pannari marjasoseella (ei välttämättä ollenkaan lisättyä sokeria). Itse en laittaisi tosi makeitakaan täyspannaan, mutta jättäisin ne harvinaisemmiksi herkuiksi.
Laitosruokalassa sitä jälkkäriä ei vaan itse pääse valitsemaan. Mutta se on kyllä totta että eihän sitä olisi mikään pakko ottaa ollenkaan. Mulla meni ilman jälkkäriä sokerit 103 % mikä olisikin ihan ok. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiini. Vaikka purkillinen tonnikalaa suolavedessä.
Sokeria on valitettavasti hyvin helppo syödä myös ihan vahingossa. Vaikka söisi lautasmallin mukaan, saattaa se sokerisuositus silti ylittyä helpostikin. Leivät, vaalea pasta, maustetut jogurtit, kaikki valmiskastikkeet ja terveysjuomat, osa hedelmistä ja vihanneksista sisältää yllättävän paljon sokeria. Lisäksi siihen sokeriin turtuu helposti, esim. ei sitä koskaan tule ajateltua, että yksi banaani, omena, proteiinipatukka ja mehukivennäisvesi tekisivät kovin paljoa päivässä ekstraa kaloreissa ja sokereissa, mutta se määrä on oikeasti yllättävän paljon. Ja nämä menevät helposti pienenä välipalana normaaliruokien ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeria tungetaan joka paikkaan.
Jokin jugurtti esim on sellainen missä ei olettaisi olevan kumpaakaan eikä ainakaan sellaisia määriä mitä niissä on. Miksi ei voi tehdä jugurttipurkkia jossa on vain marjoja/hedelmää sen jugurtin lisäksi ilman yhtään lisättyä sokeria? Nythän tuommoisessa purkissa on muutama lusikallinen sokeria.
Osta juustoportin Hyvin jogurtteja. Niissä ei ole lainkaan lisättyä sokeria, eikä makeutusta. Vain hedelmien/marjojen oma sokeri. Esim.päärynä-raparperijogurtti sokeria 6,4g
Tuoteselosteesta kannattaa ekana jättää pois glukoosisiirapit. Ei se puhtaana sokerina lisätty sokerikaan ole yhtä paha. Tosin ei sitä missään olekaan, kun nuo litkut on halvempia ;)
Onhan tämä provo, onhan?
Joka päivä sokerinen jälkiruoka ja sitten ihmetellään kun ei laihdu. Voi luoja!
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona saa tehtyä vaikka mikrossa todella marjapitoisen hillon ihan enemmillä marjoilla ja vähemmällä hillosokerilla. Hyvin menee meillä kaupaksi. Siirapin olen korvannut leivonnassa sokeroimattomalla omenasoseella.
Jogurtti on ihan sokeroimatonta marja- tai hedelmäsosetta ja maustamatonta jogurttia sekaisin.