Onpa päivittäinen sokerin saantisuositusmäärä pieni!
Olen nyt pari päivää kirjannut ruoat ylös. Ihan normaalia työpaikkalounasta jälkiruokineen. Hämmästyin suuresti kun laskelmissa mun sokeri on jopa 150 % suositellusta, herranjestas. En ole tänä aikana syönyt edes mitään karkkia, suklaata, limuja tai mehuja ja silti tuo. Olen järkyttynyt.
https://www.is.fi/terveys/art-2000005125331.html
Ajatelkaa että sokerin suositeltu päiväannos on yksi limutölkki, ei yhtään enempää. Paljonko itse syöt piilosokeria, entä kun miettii vielä jotain viikonloppuherkuttelua, ei kai kukaan pääse tuohon suoiteltuun?
Tästäköhän painonnousuni johtuu kun muuten kalorit jäävät jopa alle tavoitellun? Eilen oli kyllä rasvatkin 150 % kun söin iltapalaksi kourallisen pistaasipähkinöitä.
Miten ihmeessä tuota piilosokeria pystyy vähentämään? Tai no pitäisi olla koko jälkiruoka pois. Miten sellaiseen kukaan tottuu ;)
Kauhistuttaa kuinka paljon lapsetkin syövät sokeriherkkuja vielä normiruoan päälle, eikö teollisuudella ole mitään anteeksipyydettävää?
Kommentit (50)
Sokeria tungetaan joka paikkaan. Pitää vaan opetella lukemaan tuotteen sisältö. Kyllä siihen nopeasti tottuu ja löytyy ne vähäsokeriset tai kokonaan sokerittomat vaihtoehdot. Stevia ja xylitol on okei.
Mitkään mitä tuossa artikkelissa on lueteltu kuvien kera, ei ole edes oikeaa ruokaa. Puuro, täysjyväleipä, itse valmistettu kotiruoka, maustamaton jugurtti, aidot marjat ja hedelmät. Janojuomana vesi, kahvi/tee mustana. Problem solved.
No todellakin pitää jättää jälkiruoka pois jos sokereita/painoa vahdit. Nehän on yleensä pelkkää sokeria. Ota sen sijaan kuppi teetä tai kahvia jälkkäriksi, se riittää.
stevia ja xylitol mainittu,silkkaa kuraa!
Olen jättänyt jo vuosia sitte kaikki makeat ja vahdannut purkeista sokerit,ei mulle ainakaan ole ollut mitään painon alenemaa vaikken sitä syö.
Kell'ä alenee,kellä ei.
Sen takia kannattaakin ne tuoteselosteet lukea. Ainesosaluettelot on merkitty suurimmasta pitoisuudesta pienimpään. Jos sokeri mainitaan heti pääraaka-aineiden jälkeen, tai jopa ennen niitä, niin tuote sisältää paljon sokeria. Esim. tuossa ensimmäisenä mainitussa pastakastikkeessa on sokeri mainittu jo kolmantena.
Vierailija kirjoitti:
No todellakin pitää jättää jälkiruoka pois jos sokereita/painoa vahdit. Nehän on yleensä pelkkää sokeria. Ota sen sijaan kuppi teetä tai kahvia jälkkäriksi, se riittää.
Joo mullakin on ihan varkain eli jossain 10 vuodessa tullut 10 kg eli ei mikään paha ylipaino mutta ihan tällaisella perusruoalla. Ei sitä niin tule ajatelleeksi varsinkin kun kyse on normaalista ruoasta ja kaupassa taas karkkihyllyt on ihan väärällään. Mulla oli yks entinen työkaveri kun söi usein välipalaksi esim. Paula-vanukkaan. Kuinkahan paljon siinä lie ylimääräistä? Jo tämä 2 pv kokeilu oli kyllä tarpeen ja avasi silmiä. ap
Parhaiten ne piilosokerit valttaa kun ei osta mitaan puolivalmisteita tai eineksia.
Kuka ostaa esim. pastakastikkeen valmiina, kun voi vaan ostaa Muttin tomaattimurskaa ja maustaa sen mielensa mukaan, ja tulee yleensa viela parempaa?
Tai niita valmiita curryja ja chicken tonighteja ja mita naita uusavuttomien sooseja nyt on.
Ketsuppikin on sokeripommi, sita en tosin tee itse mutta onneksi siita saa nykyaan sen vahasokerisen version.
Ja noi makujogurtit...ostat vaan maustamatonta kreikkalaista jogurttia, sinne marjoja sekaan niin aijai kun on hyvaa.
Samoin kaikki noi "terveelliset" patukat - yhdessa patukassa yhta paljon kaloreita kuin BigMacissa ja ovat suurin piirtein yhta terveellisia...
Mulla ei tosin niinkaan ole ongelmana sokerit, vaan rasvat. Olen juustohiiri :) Siina, missa muut syo jalkkariksi ravintolassa vaikka jaateloa ja creme bruleen, mina nakerran juustoja.
Ja vielä se että aina jauhetaan kaloreista ja hiilihydraateista! Ne mulla molemmat jäivät alle päivän suositusten. Mitenhän sitä lisäisi kaloreja ja hiilihydraatteja mutta ei sokereita tai rasvoja? Mikä esim. iltapalaksi sopiva olisi sellainen? ap
Jos lapset ahtavat itseensä sokeria, syy on vain ja ainoastaan vanhempien. Ainakin alle kouluikäiset syövät sitä, mitä heidän vanhempansa heille ostavat ja syöttävät.
Sitä isommat lapset saavat karkkirahat vanhemmiltaan, ja tapa hemmotella ja lohduttaa ja palkita itseään herkuilla on vanhempien opettama. Ja vaikea siitä lapsena opitusta lohtusyömisestä ja ruuasta palkintona on aikuisenakaan oppia pois.
Istumatyötä tekevä ei voi syödä paljon mitään normaalia ruokaakaan jos haluaa olla lihomatta. Jos ei siis harrasta paljon mitään liikuntaa työn lisäksi. Puhumattakaan sitten karkeista ja muusta jossa paljon sokeria. Piilosokeriahan on sitten kaiken maailman jogurtit ja muut pullollaan. Onhan se yhteiskunnaltakin ihan perverssiä että kaupat saavat tunkea valtavat karkkihyllyt ihan kassojen viereen ja tätä ei mitenkää säännellä. Tupakat on kyllä piilossa mutta ei valtavat karkkihyllyt. Tätä kaikkea pitäisi ruveta sääntelemään!
Vierailija kirjoitti:
Sokeria tungetaan joka paikkaan. Pitää vaan opetella lukemaan tuotteen sisältö. Kyllä siihen nopeasti tottuu ja löytyy ne vähäsokeriset tai kokonaan sokerittomat vaihtoehdot. Stevia ja xylitol on okei.
Tottakai ihan maalaisjärjelläkin osaa välttää sokerisia (ja vastaavasti suolaisiakin) tuotteita, mutta kun nykyisin sokeria (ja suolaa) työnnetään sellaisiinkin tuotteisiin joihin ne ei normisti kuulu. Jokin jugurtti esim on sellainen missä ei olettaisi olevan kumpaakaan eikä ainakaan sellaisia määriä mitä niissä on. Miksi ei voi tehdä jugurttipurkkia jossa on vain marjoja/hedelmää sen jugurtin lisäksi ilman yhtään lisättyä sokeria? Nythän tuommoisessa purkissa on muutama lusikallinen sokeria.
Niin, nytkö te vasta heräätte? Mulla ei todellakaan tuu yli suositusten sokeria.
Pasta, peruna, riisi, leipä, myös täysjyvät ja hedelmät on täyttä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Niin, nytkö te vasta heräätte? Mulla ei todellakaan tuu yli suositusten sokeria.
No täytyy tunnustaa että en ole ollut mikään kummoinen terveysintoilija kun ihan suht hoikkana olen koko aikuisiän pysynyt. Nyt juurikin vanheneminen kun 40 alkaa tulla mittariin ja se paljon taivasteltu istumatyö. Ja se mistä sanoin tuossa jo aikaisemminkin että niistä kaloreista ja hiilareista on vaan aikaisemmin vohkattu eikä perussyömisestä (oli siinä sitten jälkkäriä tai ei). ap
Vierailija kirjoitti:
No ei ne kylla "taytta" sokeria ole, niita voi ihan hyvin viela syoda maltillisia annoksia taysjyvaversioina.
Niissa on kumminkin niin paljon terveellisiakin ainesosia etta ei ne ihan turhia ole.
Itsehan vedin eilen varmaan nelja desia paistettua jasmiiniriisia :D Oli kylla niin hyvaa etta OMNOMNOM.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä se että aina jauhetaan kaloreista ja hiilihydraateista! Ne mulla molemmat jäivät alle päivän suositusten. Mitenhän sitä lisäisi kaloreja ja hiilihydraatteja mutta ei sokereita tai rasvoja? Mikä esim. iltapalaksi sopiva olisi sellainen? ap
Olet kyllä niin kujalla, ettei paremmasta väliä. Ensinnäkin hiilihydraatti on sokeria ja toisekseen: mitä ajattelit syödä, jos poistat sekä rasvat että sokerit?
Vierailija kirjoitti:
Istumatyötä tekevä ei voi syödä paljon mitään normaalia ruokaakaan jos haluaa olla lihomatta. Jos ei siis harrasta paljon mitään liikuntaa työn lisäksi. Puhumattakaan sitten karkeista ja muusta jossa paljon sokeria. Piilosokeriahan on sitten kaiken maailman jogurtit ja muut pullollaan. Onhan se yhteiskunnaltakin ihan perverssiä että kaupat saavat tunkea valtavat karkkihyllyt ihan kassojen viereen ja tätä ei mitenkää säännellä. Tupakat on kyllä piilossa mutta ei valtavat karkkihyllyt. Tätä kaikkea pitäisi ruveta sääntelemään!
Aivan puutaheinää.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne kylla "taytta" sokeria ole, niita voi ihan hyvin viela syoda maltillisia annoksia taysjyvaversioina.
Niissa on kumminkin niin paljon terveellisiakin ainesosia etta ei ne ihan turhia ole.
Itsehan vedin eilen varmaan nelja desia paistettua jasmiiniriisia :D Oli kylla niin hyvaa etta OMNOMNOM.
Ei niin. Laskin juuri että keitetyssä perunassa (kuorineen) on 1,2 g sokeria 240 g:ssa eli isossa annoksessa ja päiväsaantisuositus oli kuitenkin 37 g eli ihan reippaasti sokerin puolesta tota perunaa saa syödä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä niin kujalla, ettei paremmasta väliä. Ensinnäkin hiilihydraatti on sokeria ja toisekseen: mitä ajattelit syödä, jos poistat sekä rasvat että sokerit?
No ton laskurin mukaan mulla on tänään hiilihydraattitavoitteesta kasassa vasta 68 %, sokereista 162 %. Rasva on tänään 92 % ja kilokalorit 64 % (tavoite tässä 1462 kcal). En mä vielä ole mikään asiantuntija että osaisin tuota paremmin tulkita. ap
Turha teollisuutta on syyttää. Valinta on jokaisella ihan itse.