Lapsen isä ns. sytyttää tulipaloja, joita minä sitten joudut sammuttamaan
eli lapsi tekee jotain vaikkapa kiellettyä, josta isä vetää samantien herneet nenään ja sanoo vihaisena mitä sattuu asioita lapselle. Jotka johtaa siihen että lapsi vain käyttäytyy entistä huonommin + tuo sen kaiken patoutuneen pahan olon sitten mukanaan kun taas palaa minun luokse. Ja minä aloitan taas alusta mm. sen että ristiriidat selvitetään puhumalla, ei huutamalla jne.
Ja olemme eronneet. Juuri siitä syystä että meillä on isän kanssa niin erilaiset kasvatusnäkemykset, ja nekin mitä yhdessä sovitaan niin isä ei niistä kiinni pidä, tai ehkä joskus pitää mutta voi hyvin olla pitämättäkin, jos ei huvita. Mitä voin tehdä?
Kommentit (27)
Miksi lapsi tekee jotain kiellettyä? Lähdetäänpä siitä nyt purkamaan.
Olen pahoillani että lapsellasi on noin Urpo isä.
Lastensuojeluilmoitus ja jos teillä siis on viikko-viikko -systeemi, haet pääasiallista huoltajuutta vähemmillä tapaamisilla. Tarvittaessa tapaamiset valvottuina.
Mitä voit tehdä?
No jos et ainakaan tekisi enää yhtään lisää lapsia. Ehkä tuolle nykyisellekin löytyisi jostain parempi koti. Muuta ei oikein tule mieleen.
Vierailija kirjoitti:
No pääosin aika tavallisia asioita mitä lapset nyt tekee... vaikka riehuu sisällä tai on lähtenyt mukaan johonkin kaverien typerään päähänpistoon koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojeluilmoitus ja jos teillä siis on viikko-viikko -systeemi, haet pääasiallista huoltajuutta vähemmillä tapaamisilla. Tarvittaessa tapaamiset valvottuina.
Ei ole viikko-viikkoa, lapsi asuu minulla. On isällään n. yhden päivän viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä voit tehdä?
No jos et ainakaan tekisi enää yhtään lisää lapsia. Ehkä tuolle nykyisellekin löytyisi jostain parempi koti. Muuta ei oikein tule mieleen.
Kuka sanoi että teen? Ehkä sinä voit tehdä jotakin tuolle omalle pahalle olollesi. Jos ei muuta asiasta tule mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pääosin aika tavallisia asioita mitä lapset nyt tekee... vaikka riehuu sisällä tai on lähtenyt mukaan johonkin kaverien typerään päähänpistoon koulussa.
Ja tähän ei saisi siis mielestäsi puuttua? Että lässynlässyn vaan, että ”hyi Tuomo, nyt teit rumasti. Älä tee enää”. Ja sitten päähän silitystä, niinkö sun mielestä pitäisi toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän ei saisi siis mielestäsi puuttua? Että lässynlässyn vaan, että ”hyi Tuomo, nyt teit rumasti. Älä tee enää”. Ja sitten päähän silitystä, niinkö sun mielestä pitäisi toimia?
No todellakin saa ja pitää puuttua. Mutta esim. se ei mielestäni ole hyvä tapa että isä uhkaa ottaa lapsen pois koulusta ja laittaa toiseen kouluun, koska on kaverin kanssa tehnyt jonkun väärän, mutta kuitenkin sinänsä pienen teon. Tuo aiheuttaa lapsessa suurta turvattomuutta mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole viikko-viikkoa, lapsi asuu minulla. On isällään n. yhden päivän viikossa.
Että yksi päivä viikossa ja joudut aloittamaan kaiken kasvatuksen alusta. Jos näin, niin viepä se lapsi lääkäriin, olisiko jotain nepsya taustalla. Tai sit vaan rauhoitut vaikka miten *tuttaa. Tai haet niitä valvottuja tapaamisia, jos asia nyt oikeasti on ongelma eikä sun päässä oleva ongelma. -sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että yksi päivä viikossa ja joudut aloittamaan kaiken kasvatuksen alusta. Jos näin, niin viepä se lapsi lääkäriin, olisiko jotain nepsya taustalla. Tai sit vaan rauhoitut vaikka miten *tuttaa. Tai haet niitä valvottuja tapaamisia, jos asia nyt oikeasti on ongelma eikä sun päässä oleva ongelma. -sama
En koe että kyse olisi niinkään kasvatuksellisista ongelmista, vaan siitä että isä aiheuttaa puheillaan ja huutamisellaan lapselle paljon pahaa mieltä, jota lapsi sitten purkaa minun luonani - jossa sitä ilmeisesti on turvallista purkaa.
Oletko kertonut miehelle tunnekasvatuksesta ja positiivisesta vahvistamisesta? Voi olla, ettei mies yksinkertaisesti ymmärrä lasten käytöksen taustatekijöitä vaan luulee vain, että lapselta "tulee ottaa luulot pois".
Hyvää materiaalia asiasta löytyy osoitteesta https://positiivinenkasvatus.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe että kyse olisi niinkään kasvatuksellisista ongelmista, vaan siitä että isä aiheuttaa puheillaan ja huutamisellaan lapselle paljon pahaa mieltä, jota lapsi sitten purkaa minun luonani - jossa sitä ilmeisesti on turvallista purkaa.
No miksi sä sallit lastasi kohdeltavan huonosti? Kolmannen kerran: Valvotut tapaamiset.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kertonut miehelle tunnekasvatuksesta ja positiivisesta vahvistamisesta? Voi olla, ettei mies yksinkertaisesti ymmärrä lasten käytöksen taustatekijöitä vaan luulee vain, että lapselta "tulee ottaa luulot pois".
Hyvää materiaalia asiasta löytyy osoitteesta https://positiivinenkasvatus.fi/
Olen kertonut. Ei usko tuollaiseen, uskoo siihen miten hänet on kasvatettu. Kun lapsi oli pienempi ja käytiin yhdessä neuvolassa, vasukeskusteluissa jne.. mies nyökyttelee siellä sujuvasti ja on yhteistyökykyinen. Mutta käytännössä ei sitten kuitenkaan välttämättä toimi yhtään niin miten on neuvottu tai sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sä sallit lastasi kohdeltavan huonosti? Kolmannen kerran: Valvotut tapaamiset.
Luuletko että noita saa niin vaan? Ei taida kuitenkaan kriteerit ihan tuollaiseen täyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä?! Luinko nyt oikein n. yhden päivän viikossa? Mitä tuo noin tarkoitaa, että saattaa olla vähemmän vaiko enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purkaisikohan se lapsi kuitenkin ikäväänsä?
Perinteisesti lastenkasvatus on totuttu näkemään valtataisteluna ja ajateltu, että lapsen on toteltava ja piste tai muuten kuritetaan. Moni haluaa nykyäänkin uskoa tuohon, vaikka tutkimukset todistavat toista eikä missään virallinen taho myöskään enää aikoihin ole suositellut sen tyyppistä kasvatuslinjaa.
Pohjimmiltaan kyseessä on eräänlainen turvallisuushakuinen konservatismi, missä ihminen suojelee faktoista riippumatta omaa perinteistä maailmankuvaansa, koska kokee sen turvalliseksi. Ei yksinkertaisesti haluta uudistaa omaa maailmankuvaa koska se on jo pelkkänä ajatuksena kivuliasta.
niin ja piti vielä sanoa että isä ei suostu hakemaan apua. Perheneuvola, psykologi, terapia... hän ei mene. Toistaa samoja kasvatuskaavoja miten hänet itsensä on kasvatettu ja pitää niitä erinomaisina.
ap