Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluatko kysyä jotain yläkoulun opelta?

AP-ope
05.11.2019 |

Työskentelen lehtorina ihan tavallisessa suomalaisessa koulussa. Opetan pääasiassa 13-15-vuotiaita. Minulla on tällä hetkellä 130 oppilasta. Ihmisillä tuntuu olevan aika paljon mielipiteitä opettajista ja opettajan työstä. Päivystän tässä nyt tunnin ja vastaan kaikkiin kysymyksiin rehellisesti. Saa kysyä palkasta, työkavereista jne.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko joidenkin käyttää kännyköitä kokoajan tunnilla, jotta  antaisivat opiskelurauhan? Palkitsetko kännykkäajalla? Minusta on ärsyttävää, jos koulussa ope antaa lisää aikaa netissä, kun kotona sitä pyritään rajoittamaan ja silti sitä on liikaa. Teetätkö paljon ryhmätöitä ja laitat paremmat oppijat opettamaan häiriköitä?

Vierailija
2/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet kohdatessasi koulukiusaamista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisitko lukioon, jos tulisi mahdollisuus?

Vierailija
4/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko paneskellut oppilaiden kanssa?

Vierailija
5/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ole tekemässä läksyjäsi pikkutrolli?

Vierailija
6/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuule halua.

Vierailija
7/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatko joidenkin käyttää kännyköitä kokoajan tunnilla, jotta  antaisivat opiskelurauhan? Palkitsetko kännykkäajalla? Minusta on ärsyttävää, jos koulussa ope antaa lisää aikaa netissä, kun kotona sitä pyritään rajoittamaan ja silti sitä on liikaa. Teetätkö paljon ryhmätöitä ja laitat paremmat oppijat opettamaan häiriköitä?

Tosi hyviä kysymyksiä!

En anna käyttää puhelinta enkä palkitse todellakaan. Puhelinta saa käyttää ainoastaan joskus harvoin tiedonhaussa (jos tekevät vaikkapa ryhmätyötä Aleksis Kivestä ja kaikki koulun tietokoneet ovat varattuja).

Meidän koulussa tehdään tosi paljon tiimitöitä. Itse kapinoin vastaan ja teetän niitä vähemmän kuin muut, koska yleensä käy juuri niin, että oppilaat jäävät rooliensa vangiksi ja tietyt oppilaat tekevät eniten työtä. Mun tunneilla saa aina tehdä pareittain ja yksinkin.

Yleisesti pakko sanoa, että suhtaudun kaikkeen turhaan teknologiahöpötykseen tosi kielteisesti. Mun oppilaat kirjoittavat muistiinpanot pääasiassa käsin, sillä muilla tunneilla käytetään paljon tietokoneita. 

-ap

Vierailija
8/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se murrosikäisten opettaminen niin rankkaa ja kauhistuttavaa kuin kaikki antavat ymmärtää?

Onko sinulla koskaan hyviä ja iloisia koulupäiviä oppilaittesi kanssa?

Vierailija
9/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feikkiope bongattu. En jaksa ymmärtää, miksi ihmiset eivät tunnista selvää trollia.

Vierailija
10/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet kohdatessasi koulukiusaamista?

Nämä tilanteet on olleet mun työuran vaikeimpia. Pidän aina syksyllä saarnan jokaiselle luokalleni. Kerron, että en hyväksy minkäänlaista pilkkaamista, eristämistä, somekiusaamista jne. Mulla on täysin nollatoleranssi. Tiedän silti, että nuoret ovat taitavia piilottamaan kiusaamisen, ja usein kiusatut itsekin haluavat vain salata kärsimyksensä.

Yritän luoda sellaisen ilmapiirin, että oppilaat tietävät, että mulle voi puhua luottamuksella. Vien asioita sitten heidän luvallaan eteen päin, eli käytännössä juttelen ekana erityisopettajan ja oman esimieheni sekä kyseisen luokan luokanohjaajan kanssa. Porukalla pohditaan sitten, miten asiaa lähdetään edistämään.

Tänä syksynä meidän koululla on tehty tosi paljon kiusaamistapausten parissa työtä. Meillä on käynyt jopa poliisi jututtamassa kiusaajia.

Vierailija
11/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko paneskellut oppilaiden kanssa?

En todellakaan! En ikinä! He ovat lapsia, hyvänen aika.

Vierailija
12/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat erittäin vanhanaikaiselta opettajalta, vastauksesi mukaan.

Ei tiimitöitä, ei digivälineitä.

Minkäs ikäinen muka olet.

Arvelen myös ettet ole mikään opettaja, vastauksesi kuulostavat kovin väkinäisiltä.

Olet todennäköisesti porvoolainen valeopettaja.

Vierailija
13/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat näköjään ainetta, jossa pieni opetusvelvollisuus. Ovatko oppiaineiden erilaiset opetusvelvollisuudet mielestäsi oikein nykyajan koulussa?

Vierailija
14/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaisitko lukioon, jos tulisi mahdollisuus?

Opiskeluaikoina ajattelin, että yläkouluun en halua ikinä, mutta nyt viihdyn hyvin.

Lukio-open työkuorma on ainakin omassa aineessani ihan kaamea. Opetin aiemmin lukiossa, ja se työ on todellakin aivan erilaista kuin yläkoulussa opettaminen, joka on kuitenkin pääasiassa kasvattamista.

Lukiossa on pienempi tuntivelvollisuus ja hieman parempi palkka.

Vierailija
15/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos joku säännöistä huolimattaesim. on kännykällä, eikä suostu antamaan sitä pois?

Mitä jos joku (aina sama henkilö) jatkuvasti huutaa, haukku, mäiskii toisia kirjoilla, katkoo toisten kyniä, kertoo rasistisia tai seksijuttuja kovaan ääneen. Adhd-dg on ja tukihenkilö.

Vierailija
16/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se murrosikäisten opettaminen niin rankkaa ja kauhistuttavaa kuin kaikki antavat ymmärtää?

Onko sinulla koskaan hyviä ja iloisia koulupäiviä oppilaittesi kanssa?

Toivoinkin, että joku kysyisi tätä. Vastaus: ei ole.

Ei mun työ ole mitenkään erityisen raskasta tai vaikeaa. Tiedän monia rankempia ammatteja.

Opettajat ovat valitettavasti itse aika kovia valittamaan työstään, mutta tosiasiassa opettajan työ on siisti sisätyö. Pääasiassa työ tekee mut tosi iloiseksi. Mulla on aivan mahtavia ja huumorintajuisia oppilaita, joiden kanssa saa nauraa ihan joka päivä. 

Rankkaa työssä on melu, työrauhan ylläpitäminen ja kiire. Monet kollegat kokevat Wilman ja vanhempien kanssa viestittelyn rankaksi, mutta mulla ei ole ollut koskaan vanhempien kanssa riitoja tai vääntämistä.

Vierailija
17/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kiimainen poika pyytäisi päästä pukille, niin päästäisitkö?

Vierailija
18/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat erittäin vanhanaikaiselta opettajalta, vastauksesi mukaan.

Ei tiimitöitä, ei digivälineitä.

Minkäs ikäinen muka olet.

Arvelen myös ettet ole mikään opettaja, vastauksesi kuulostavat kovin väkinäisiltä.

Olet todennäköisesti porvoolainen valeopettaja.

Olen kolmekymppinen. Käytämme kyllä tietokoneita ja muita digilaitteita, jos on tarvetta, mutta koska opetan äikkää, mun pitää opettaa oppilaat myös kirjoittamaan ihan käsin.

Olen kolmekymppinen, oman kouluni nuorimpia opettajia. En asu Etelä-Suomessa.

Voit kysyä jotain, minkä vain opettaja tietää. Vastaan parhaani mukaan.

Vierailija
19/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetat näköjään ainetta, jossa pieni opetusvelvollisuus. Ovatko oppiaineiden erilaiset opetusvelvollisuudet mielestäsi oikein nykyajan koulussa?

Tässä kans asia, jota  olen pohtinut paljonkin.

Minusta nykytilanne ei ole reilu vaan tosi ikävä. Mun opetusvelvollisuus on 18h viikossa ja mun liikkaope-työkaverin taas 24h. Perusteena on se, että mulla on (muka) tosi paljon enemmän valmistelutyötä ja korjattavaa. Tosiasiassa me tehdään aika lailla yhtä paljon valmistelua. Mä korjaan toki aineita ja kokeita ehkä enemmän, mutta en todellakaan kuutta tuntia viikossa. En voi tälle itse mitään. Minusta kaikilla opettajilla vois olla ov 21h/vko. Noiden opetustuntien lisäksi meidän koulun kaikilla opeilla on 2h viikkopalaveri, neljä valvontavuoroa ja kuukausittaisia koulutuksia.

Vierailija
20/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totta, että kaikki luokalla eivät voi saada hyviä numeroita, vaikka ovatkin hyviä?

Onko olemassa tietty sääntö, jonka mukaan luokan keskiarvon tulee jakautua sekä hyviin että huonompiin numeroihin.