Voinko soittaa terveyskeskukseen ja pyytää omaa lääkäriä puhelimeen?
Olin lääkärillä eilen ja varasi mulle verikokeita parin vk päähän, ja siitä lääkäriaika on 2 viikon päästä.
Tuli mieleen yksi asia minkä voisi myös testata verikokeella jonka unohdin sanoa, pystyykö siis noin tekemään? Entä jos se omalääkäri ei olekaan töissä.. voiko joku muu lääkäri vai mitä teen.
Kommentit (25)
Pyydä sitten kun on lääkäriaika uudelleen.
Kerronpa oman kokemukseni. Minulla oli resepti loppumassa eräästä lääkkeestä ja olin hyvissä ajoin varannut ajan lääkärille. Kyseisessä tapauksessa uusintaa ei siis voinut hoitaa esim. puhelimitse ja tavoitteena oli että sama lääkäri toteuttaisi seurannan. Viime tipassa terveysasemalta kuitenkin soitettiin, että ko. lääkäri on jäänyt äitiyslomalle ja minun tulisi soittaa heti seuraavan viikon alussa saadakseni ajan hänen sijaiselleen (jostain syystä aikaa ei voinut antaa heti). No, soitin ohjeiden mukaan heti seuraavana maanantaina ja minulle sanottiin että kaikki sijaislääkärin ajat on jo jaettu. Kysyin että voisiko lääkärille jättää sitten vaikka viestin kun resepti pitäisi tosiaan uusia ja olen itse noudattanut kaikkia ohjeita saadakseni ajoissa ajan. Puhelimessa oleva hoitaja sanoi aivan pöyristyneenä ettei lääkäreille mitään viestejä jätellä, ei sellaista tehdä missään. Jep...
Lopulta sain siis reseptin uusittua toisella lääkärillä joten loppu hyvin kaikki hyvin mutta viestin jättö ei tosiaan tullut kuuloonkaan.
Meillä (sairaalassa) potilaat soittavat hoitajalle tai sihteerille, joka sitten välittää pyynnöt eteenpäin lääkärille, varaamalla potilaalle joko soittoajan lääkärin listalle tai laittavat pelkän reseptinuusimisajan ilman soittoa.
Jos ei kyseessä ole mikään elintärkeä labra, niin kysypä asiaa, kun menet lääkäriin seuraavan kerran. Lääkärit kyllä määräävät ne, mitä kokevat missäkin tilanteessa tarpeelliseksi. Ei terveyskeskus ole mikään ravintola, missä voi vaan listalta tilata haluamiaan kokeita, ne kaikki maksaa, ja niiden tarve arvioidaan. Hoitajalle voit toki soittaa, mutta sekin on joka ikinen kerta lisää työtä hoitajalle, kun pitää jatkuvasti kysellä lääkäriltä, että haittaako jos nyt tällekin potilaalle tilaan sen ferritiinin, minkä välttämättä nyt potilas haluaisi katsoa (ja yleensä lääkärin vastaus on, että ei tilata).
On se helvetin väärin, että Hgissä pääsee ilmaiseksi terveyskeskuksiin lääkäreille ja maalla siitä joutuu maksamaan käyntimaksun. Vitun pummit.