Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmastonmuutos huijaus paljastui. Maapallo hytisee äärimmäisessä kylmyydessä.

Vierailija
05.11.2019 |

Trump vetäytyi Pariisin ilmastosopimuksesta kun ei siinä ole mitään järkeä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa voi oikeasti kylmetä aika reippaastikin, jos Grönlannin jäätikön sulamisvedet viilentää Golf-virran. Sitten asutaan tundralla.

Fakta on se, että nykytiede ei pysty ennustamaan säätilaa edes puolta vuorokautta etukäteen oikein. Tämän pystymme toteamaan ihan empiirisestikin joka ikinen viikko. Miten voisimme mitenkään ennakoida luotettavasti esimerkiksi Golf-virran käyttäytymistä tai ilmastonmuutoksen etenemistä vuosikymmeniä eteenpäin? Ihan kaikki siihen liittyvät ennustelut on täyttä spekulaatiota.

Meillä on varsin hyviä perusteita uskoa että lämpötila on nousussa vaikka se ei mikään täysin ehdoton fakta olisikaan. Todennäköisyys sille on kuitenkin niin iso (ja sen vaikutukset niin suuria) että siihen kannattaa silti varautua. Jos vaadimme aina täyttä varmuutta niin emme voi tehdä juuri mitään millekään.

Vierailija
22/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole huomannut ilmaston muuttuneen. Viime syksy oli ihan samanlainen kuin tämäkin. Välillä lämpimämpää, välillä kylmempää. Jos siis tarkastelen elämääni aikaa, niin samalla tavalla oli mustia jouluja 80-luvulla kuin nytkin on ollut. Täällä etelässä siis. Ja pohjoiseen on tainnut joka talvi sataa lunta. Yleensä aika runsaasti.

Luonnosta ja maapallosta on hyvä pitää huolta mutta en mä mihinkään ilmastohysteriaan lähde mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen kerran yksinkertaisimmat eivät ymmärrä hetkellisen säätilan ja ilmaston eroa käsitteenä. KVG

Kerrotko, mikä se on? Miten hetkellistä säätilaa on niin paljon vaikeampi ennakoida tieteellisesti kuin ilmastoa, käsitteenä?

Vierailija
24/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa voi oikeasti kylmetä aika reippaastikin, jos Grönlannin jäätikön sulamisvedet viilentää Golf-virran. Sitten asutaan tundralla.

Fakta on se, että nykytiede ei pysty ennustamaan säätilaa edes puolta vuorokautta etukäteen oikein. Tämän pystymme toteamaan ihan empiirisestikin joka ikinen viikko. Miten voisimme mitenkään ennakoida luotettavasti esimerkiksi Golf-virran käyttäytymistä tai ilmastonmuutoksen etenemistä vuosikymmeniä eteenpäin? Ihan kaikki siihen liittyvät ennustelut on täyttä spekulaatiota.

Meillä on varsin hyviä perusteita uskoa että lämpötila on nousussa vaikka se ei mikään täysin ehdoton fakta olisikaan. Todennäköisyys sille on kuitenkin niin iso (ja sen vaikutukset niin suuria) että siihen kannattaa silti varautua. Jos vaadimme aina täyttä varmuutta niin emme voi tehdä juuri mitään millekään.

Tietenkin kannattaa varautua, samoin kuin säätilan vaihteluihin päiväkohtaisesti. Emme kuitenkaan voi alkaa huudella jostain Golfvirran muutoksista totena, vaan meidän on hyvä muistaa, että kyseessä on puhdas spekulaatio, joka saattaa olla totta tai sitten ei ole.

Vierailija
25/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole huomannut ilmaston muuttuneen. Viime syksy oli ihan samanlainen kuin tämäkin. Välillä lämpimämpää, välillä kylmempää. Jos siis tarkastelen elämääni aikaa, niin samalla tavalla oli mustia jouluja 80-luvulla kuin nytkin on ollut. Täällä etelässä siis. Ja pohjoiseen on tainnut joka talvi sataa lunta. Yleensä aika runsaasti.

Luonnosta ja maapallosta on hyvä pitää huolta mutta en mä mihinkään ilmastohysteriaan lähde mukaan.

Ei kukaan muukaan ole huomannut. Mutta kyllä se siitä ehkä etenee. 20 vuoden kuluttua ilmasto voi olla erilainen kuin nyt. Gretan lapsuus on viety,  i alla fall.

Vierailija
26/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan muukaan ole huomannut. Mutta kyllä se siitä ehkä etenee. 20 vuoden kuluttua ilmasto voi olla erilainen kuin nyt. Gretan lapsuus on viety,  i alla fall.

Kyllä aika iso osa ihmisistä on huomannut että lämpimät talvet ovat lisääntyneet, samoin lämpimät kesät. Tämä ei tarkoita ettei niitä tavallisia tai jopa kylmiö tulisi mutta tulee harvemmin.

Mutta jos katsoo vaikkapa pääkaupunkiseudun jouluja niin pitkän ajan tilastojen mukaan puolet jouluista on lumisia ja puolet "mustia". Kuitenkin jos katsoon viimeistä paria vuosikymmentä niin huomattavasti useampi joulu on ollut "musta" kuin luminen. Kyllä se vaikutus näkyy kun osaa katsoa.

Vierailija
27/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään yksioikoinen asia se maapallon keskilämpötilan mittaaminen. Suurin osa mittauspisteistä sijaitsee länsimaissa ja esim. etelämantereella taitaa olla vain yksi tai kaksi mittauspistettä. Vuosien saatossa monta kylmenevää trendiä näyttävää mittauspistettä on jätetty pois. Mittareita käydään myös "kalibroimassa", jotta saatu data vastaisi edes lähelle niiden salaisten ilmastomallien ennustuksia.

Vierailija
29/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietikkääs sitä et tulee kasveille aika huonot ajat kun ilmakehästä on vihdoin siivottu kaikki hiilidioksidi. Siinä ei 10 miljardia ihmistä enää soijaa mässytä.

Vierailija
30/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sais tulla uusi jääkausi :) vihaan kesää 

Vierailija
31/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-14 C aamulla oli yli -20 C.

Vierailija
32/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin käy. Sitten ollaan Siberian tasolla ilmastossa:)

Taitaa jalkapallokentät mennä routaan 8kk ajaksi ja saadaan unohtaa arvokisat tulevaisuudessakin.

Mutta sen ansiosta jääkiekkoa voidaan pelata ulkokaukoloissa eikä tarvita jäähalleja. Sillä tavalla minä opin lapsena luistelemaan.

Vierailija
33/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompaa kuvaa lukiessa voi todeta, että koska auringonpilkut ovat minimissä, on sääkin kylmempää? Kuinka paljon tulivuorenpurkaukset ovat tupruttaneet ilmaan, niin että sekin jäähdyttää ilmastoa? Entä maapallon magneettisten napojen vaihtumisprosessi, joka on niin väittävät, menossa? Sijoittuuko vesimassat uudella tavalla? Mistä sulaa, missä jäätyy? Haihtumisen määrä? Miten vaikuttaa kylmiin ja lämpimiin virtauksiin? Siirtyykö lämpöä lähelle napoja entiseen malliin vai tuleeko kylmempiä pulsseja lämpimämmille leveysasteille? Miten  siivotaan muovit pois meristä? Toipuuko korallit jo joillakin alueilla? Entä Aral-järven tuho runsaan vedenkäytön vuoksi puuvillaviljelyksillä? Tulipalot, metsän tuhoutuminen vs metsittäminen? Soisten alueiden sulaminen ikijäästä ja metaanin vapautuminen?

Vierailija
34/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vttu että voi olla peeloa sakkia. Koulut jäi kesken ja aivotoiminta pätkii.

Vierailija
35/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hytisee, hytisee. Olen huomannutkin selvää viilenemistä. Talvi tulee aikaisin ja kestää pitkään.

Vierailija
36/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että kyseinen teoria on paljastunut paikkaansa pitämättömäksi jo vuosikymmeniä sitten. En ymmärrä, kuinka se vielä vuonna 2019 voi upota joihinkin.

Golfvirtaa ylläpitää länsi- ja lounaistuulet, jotka ovat seurausta maapallon pyörimisliikkeestä. Eikä ne tuulet ole loppumassa mihinkään niin kauan kuin maapallo pyörii.

Vierailija
37/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sais tulla uusi jääkausi :) vihaan kesää 

Haluat siis kuolla nopeasti? Jääkaudella mannerjään peittämillä alueilla kun ei elänyt yksikään ihminen.

Vierailija
38/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen huomannut ilmaston muuttuneen lapsuudestani, vaikka olen syntynyt 80-luvulla. Joka joulu oli lunta vuoteen 2006 asti, jolloin tuli ensimmäinen lumeton joulu. Heti perään toinen vuonna 2007, se talvi oli vielä edellistäkin lämpimämpi. Tuon jälkeen on tullut vielä monta lumetonta joulua lisää, viimeksi vuonna 2015. Ja varmasti tulee vielä lumettomia jouluja lisääkin. Sellainen voi olla ihan hyvin vaikka tämänkin vuoden joulu. Vaikka nyt onkin kylmää, sää ehtii vielä helposti lämmetä ennen joulua. Eikä ole edes mistään Etelä-Suomesta kyse.

Vierailija
39/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hytisee, hytisee. Olen huomannutkin selvää viilenemistä. Talvi tulee aikaisin ja kestää pitkään.

Jo ensi kuussa alkaa päivä pitenemään, että se siitä talvesta.

Vierailija
40/46 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen huomannut ilmaston muuttuneen lapsuudestani, vaikka olen syntynyt 80-luvulla. Joka joulu oli lunta vuoteen 2006 asti, jolloin tuli ensimmäinen lumeton joulu. Heti perään toinen vuonna 2007, se talvi oli vielä edellistäkin lämpimämpi. Tuon jälkeen on tullut vielä monta lumetonta joulua lisää, viimeksi vuonna 2015. Ja varmasti tulee vielä lumettomia jouluja lisääkin. Sellainen voi olla ihan hyvin vaikka tämänkin vuoden joulu. Vaikka nyt onkin kylmää, sää ehtii vielä helposti lämmetä ennen joulua. Eikä ole edes mistään Etelä-Suomesta kyse.

Ilmaston muuttuminen havaitaan muutaman tuhannen vuoden ajanjaksoissa, paitsi tietysti nyt, kun se on muuttunut uskonnoksi, jolloin riittää parin vuoden mututilasto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi