Miten aloittaa sci fi -kirjallisuuden lukeminen
Kommentit (32)
Isaac Asimov, Arthur C Clarke, Robert Heinlein. Heistä on hyvä alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Juu klassikot on hyviä aloittaa. Jos kotimaista etsit niin hannu rajaniemi on kirjoittanut muutaman kirjan sarjan. Eka siitä sarjasta oli ainakin kohtalainen.
Itse aikoinaan nuorena taisin aloittaa Frank Herbertin Dyynistä ja Isaac Asimovin Säätiöstä. Lempparini kirjailijoista on kuitenkin Philip K. Dick, mutta ei taida aina olla ihan helpoimmasta päästä luettavaa heti alkuun.
Ihan kuin me muutkin: etsimällä kyseisen genren ja subgenren ja tutkimalla mitähän täältä löytyy. Jos lukeminen käy enkuksi, mulla on hyvä linkki tai kaksi, lataa sovelluskaupasta ilmainen Amazon Kindle sovellus ensin ja tee sitten selaimessa tili. Se kannattaa, on aina paljon muita tarjouksia, 0.99 ja ilmaisia, jotka löytää Kondle Storesta US Amazonista mikä on meidän alueemme designated store. Laita kirjanmerkkeihisi ja tutki ajan kanssa. Sovelluksen käyttö täysin vaivatonta:
Kindle Store
https://www.amazon.com/Kindle-eBooks/b?ie=UTF8&node=154606011
Fantasia ja Scifi
https://www.amazon.com/s/ref=lp_154606011_nr_n_26?fst=as%3Aoff&rh=n%3A1…
Scifi Bestseller -lista
https://www.amazon.com/Best-Sellers-Kindle-Store-Science-Fiction/zgbs/d…
Scifi New Releases -lista
https://www.amazon.com/gp/new-releases/digital-text/158591011/ref=zg_m_…
Clarken novellit.
J.Pekka Mäkelän "Alshain" ja "Alas"
En aloittaisi klassikoista, ne voivat olla aika raskaita ja saattavat turhaan karkottaa scifistä kiinnostuneen. Miettisin ensin, minkä tyyppinen scifi kiinnostaa - teknologinen kehitys, avaruuden valloitus, yhteiskunta, dystopiat, eettiset kysymykset... Scifi voi käsitellä mitä aihetta tahansa, se lähtee kysymyksestä "entä jos?" Ehkä tarttuisin johonkin novellikokoelmaan, johon on koottu tekstejä parhailta kirjoittajilta, ja sen luettuani miettisin mikä tyylilaji kiinnosti eniten.
Edellisestä huolimatta suosittelin omalle miehelleni Stanislaw Lemin teosta Futurologinen kongressi. Hän ei ollut kouluvuosien pakollisten kirjojen jälkeen lukenut mitään kaunokirjallisuutta, mutta piti teoksesta kovasti. https://www.risingshadow.fi/library/book/1303-futurologinen-kongressi
Valitse genre mistä pidät ja lue siitä.
Andy Weirin Yksin Marsissa oli mukavaa luettavaa. Margaret Atwood on enemmän dystopia-tyyppistä. Englanniksi James S.A. Coreyn Expanse-sarja on hyvä. Näistä kaikista on olemassa myös filmatisointi, joka häviää itse kirjalle mutta voi auttaa selvittämään minkä tyylisestä kirjasta voisit pitää.
Jos olet luurilla selaimessa, laita pöytäkoneversio päälle niin näet näkymät paremmin sekä sen subgenrejen listan ja voit navigoida genrevalikossa. Scifiä on hyvin monenlaista.
Jos enkku käy ja kukkuu, tuolta voi ladata ilmaiset samplen kirjoista jotka kiinnostavat. Kun on kirjautunut sisään sovellukseen, ne kilahtavat sinne sekunneissa luettaviksi. Printtikirjat on kivoja, mutta niin ovat nämäkin. Kukin tykkää mistä tykkää, minäkin tykkäsin printeistä ennen mutta se oli silloin. Nyt on nyt.
Itse en ole lukenut scifiä moneen vuoteen, mutta nuorena miehenä ahmin innoissani Douglas Adamsia ja etenkin Philip K. Dickiä. Ja hieman myöhemmin mm. Ursula Le Guinia, Stanislaw Lemiä, William Gibsonia, Brian Aldissia, Isaac Asimovia jne.
Suosittelin vastikään Star Warsista innostuneelle teinilleni, että aloittaisi humoristisesta Douglas Adamsista, mutta saapa nähdä, sillä hän lukee niin vähän.
Mutta olen tosiaan tipahtanut aikapäiviä sitten genren kelkasta. Suomennoksiakin taitaa tulla paljon vähemmän kuin ennen vanhaan.
Amazonin Kindle Unlimited (KU) kuukausitilaussysteemiin verrattavaksi on meille saatavissa sellainen halpa, samanhintainen rajoittamattomalta tuntuva kuin Scribd piste com. Minulle ainakin on ollut alta kympin kuussa. Tulee mieleen suositella tässä nyt eritoten koska minusta siellä olisi nätisti fantasia ja scifi- klassikoitakin - siinä kuin trillereitä, kauhua, Nora Robertsia, Johanna Lindseytä ja vaikka mitä. Olen minä sen niin kuuluisan "Fifty Shades of Grey"- EL Jamesinkin kirjat siellä nähnyt :D
Sille Scribdillekin löytyy ilmainen Scribd-niminen sovellus samoin sovelluskaupasta. Kuka tahansa saa siellä 30 päivän ilmaisen koekäytön minkä jatkokäytön peruminenkin onnistuu mikäli ei pidä. Olen niin tehnyt niin tiedän sanoa.
Tilaukseen tai koekäyttöön kuuluvat myös äänikirjat. Niistä ei tarvitse maksaa erikseen. Mielestäni e- ja äänikirjojen kuunteluun ja lukemiseen sovelluksessa ei ole minkäänlaista oppimiskurvia. Klikkaat vanhasta mankasta tuttuja namiskoja ja se on siinä. Voit ladata laitteelle valmiiksi myös. Ei tarvitse osata tai opetella mitään eikä muunnella mihinkään formaattiin.
Vierailija kirjoitti:
En aloittaisi klassikoista, ne voivat olla aika raskaita ja saattavat turhaan karkottaa scifistä kiinnostuneen. Miettisin ensin, minkä tyyppinen scifi kiinnostaa - teknologinen kehitys, avaruuden valloitus, yhteiskunta, dystopiat, eettiset kysymykset... Scifi voi käsitellä mitä aihetta tahansa, se lähtee kysymyksestä "entä jos?" Ehkä tarttuisin johonkin novellikokoelmaan, johon on koottu tekstejä parhailta kirjoittajilta, ja sen luettuani miettisin mikä tyylilaji kiinnosti eniten.
Edellisestä huolimatta suosittelin omalle miehelleni Stanislaw Lemin teosta Futurologinen kongressi. Hän ei ollut kouluvuosien pakollisten kirjojen jälkeen lukenut mitään kaunokirjallisuutta, mutta piti teoksesta kovasti. https://www.risingshadow.fi/library/book/1303-futurologinen-kongressi
Tämä on hyvä neuvo. Itse en esim tykkää action-painotteisesta avaruusseikkailuista, mutta dystopiat ja eettiset pohdinnat kiehtovat. Kun kiinnostava scifi-laji löytyy, niin googlettamalla löytyy listoja parhaista kirjoista ja kirjailijoista. Toki voi kysyä myös neuvoa ja suosituksia vaikka kirjastosta, tai jos tuntee jonkun scifi-harrastajan.
Selasin pikipäin Scribdissä summamutikassa.
Löytyy oitis
- Atwood
- Pierce Brown
- Terry Brooks
- King
- Neal Stephenson
- James SA Corey
- Star Trek, Star Wars
- Gaimanista Gibsoniin
- Orwellista Bradburyyn
- LeGuin
- Rothfuss
- Raymond E. Feistin tähän mennessä uusin King of Ashes myöskin, ensi vuonna tuohon uuteen sarjaan tulee seuraava osa.
Eli kyllä siellä löytyy mitä lukea ekaa kertaa ja uusiksi. Kaikille jotain, toisille kaikkiruokaisuille hyvin montaa!
Kutsulinkillä saa 60 päivää ilmaista koekäyttöaikaa. Minulla oli sellainen kyllä, olen käyttänyt ... Linkitän kun ehdin löytää.
Tässä yksi invitation -linkki millä saa 60 päivää ilmaista tutustumiskäyttöä
Vierailija kirjoitti:
Frank Herbert, Stanislav Lem, Philip K. Dick, William Gibson ja Iain M. Banks.
Jos haluaa aloittaa vielä vanhemmasta scifistä, niin silloin voi kokeilla Jules Verneä ja Edgar Rice Burroughsin Mars-kirjoja.
Alastair Reynoldsin Muistoissa sininen maa. Helposti lähestyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Ekalta sivulta kuten muutkin kirjat. 1984 on yhteiskuntakritiikkiä eikä juurikaan scifiä. Nykyteknologia on mennyt kirjasta ohi eikä yhteiskuntakaan tunnu ottaneen opikseen muuten kuin siinä että miten homma tehdään.
Tuo on paras vinkki. Eka sivulta sitä aletaan kirja kuin kirja. Joku ihmetteli miten jaksan lukea tuhat sivuisen järkäleen. No daa sivu kerrallaan. Hyvää kirjaa lukiessa ainoa harmi on että se kirja loppu. Eikä se haittaa jos ei heti tiedä mikä on asimovin ensimmäinen laki robotiikaassa.
Sitten kun on lukenut kunnon läjän scifiä voi lukea huikean tiktok kirjan. En muista sen kirjailijan nimeä mutta tarina on niin mahtavaa että sukat pois. Lisäksi vielä huumorilla että vakavasti fiktion ottavat saattavat hiukan närästellä.
Scifin suurin ja myös pelottavin idea on tietotekniikan kehittymisen takia ajankohtaisempi kuin koskaan. Entä jos tai entä kun tietokone tai sen ohjlelma kehittää tietoisuuden? Oma veikkaus on siri tai jokin sen kaltainen. Jatkuva vuorovaikutus ihmiseen ja se laukaisee jonkin mikä tekee ihmisen luomuksesta tietoisen. Sitten on ainakin ihminen tietyssä mielessä luonut elämän. Sitä vaan ei tiedetä onko se hyvä vai huono asia.
Ekalta sivulta kuten muutkin kirjat. 1984 on yhteiskuntakritiikkiä eikä juurikaan scifiä. Nykyteknologia on mennyt kirjasta ohi eikä yhteiskuntakaan tunnu ottaneen opikseen muuten kuin siinä että miten homma tehdään.