Miten saada ystävä neurologille?
Tilanne aivan hirveä. Olen yrittänyt vihjailla ja sanoa aika suoraankin asian. Ei ole kuulemma mitään tarvetta. Olen jo pitkään seurannut asiaa. Ystävälläni kaksi lasta ja ei selviä heidän kanssaan. Kotona täysi kaaos. Olen tarjonnut apua esim siivouksen kanssa. Ei kelpaa vaikka sanoi, että ei osaa siivota. Pelaa peliautomaatteja. Lasten kanssa ei tee mitään. Ovat sisällä ja äiti katsoo telkkaria. Siis oikeesti. Ei tee mitään lasten kanssa. Kaikki asiat jää kesken. En oikein osaa selittää, mutta jotain on todella pahasti vialla. Kaikki jutut mitä kertoo on jollain tapaa outoja. Poukkoilee asiasta toiseen jopa samassa lauseessa. Miten voin häntä auttaa.
Kommentit (21)
No en haluaisi noin rajusti aloittaa enkä tiedä miten sellainen tehdään.
Huolehdi omista asioistasi pelle. Neurologille? Onko vähän raju aloitus? Vie itsesi neurologille sulla on päässä vikaa.
Millähän perusteella oot neurologille laittamassa?
Kyllä ihan peruslääkäri kirjoittaa lähetteen jos tarvetta, mutta tekisin kyllä sinuna sen lasun ja sieltä kautta saa koko perhe apua
Juu, neurologia ajattelin jos äiti saisi apua ja arjesta tulisi helpompaa. Enkä minä ole häntä sinne viemässä. Pääsee varmaan ihan itsekin. Hyvää jatkoa sinulle kolmonen.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä nimettömänä. Kannattaa tehdä jotta tuo perhe saa apua.
Neurologi ei ole oikea osoite vaan psykologi/psykiatri, tai edes ihan terveyskeskuslääkäri ensi alkuun. Kerro ystävällesi suoraan, että olet huolissasi, ja että hänen touhunsa vaikuttavat oudoilta. Sano, että koet velvollisuudeksesi ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Ehkä hän sitten herää ja hakee itse apua.
Ilman muuta lasu. Ajattele vähän lapsiakin ja siinä samalla saa äitikin mahdollista apua.
No tuo äiti vaikuttaa kyllä ihan AHDH äidiltä eli sikäli kyllä ap oikeassa tuon neurologin kanssa.
Olen yrittänyt sanoa, että hakisi apua itselleen ja puhumassa jossain. Ei kuulemma ole ”hullu”. Ajattelin jos neurologi olisi jotenkin ”helpompi” hyväksyä. Itsellekin tullut mieleen tuo ADHD.
Vierailija kirjoitti:
No tuo äiti vaikuttaa kyllä ihan AHDH äidiltä eli sikäli kyllä ap oikeassa tuon neurologin kanssa.
Mutta sinne neurolle ei .ennä ihan omalla diagnooseilla vaan lähetteellä
Voisin maksaa hänen ensimmäisen käynnin yksityisellä neurologilla ja jos siltä sitten tarvittaessa saisi lähetteen julkiselle.
"Miten saada ystävä neurologille".
Jos vaikka se neurologi yrittäisi hankkia ystäviä ihan itse.
Kyllähän tuo perhe apua tarvitsisi heti. Siinä menee pitkään ennenkuin adhd diagnoosin saa+mahdolliset lääkekokeilut ja jonkunnäköistä kuntoutusta. Eikä sittenkään välttämättä se kodin arki tule pyörimään normaalisti.
Voisin olla neurologin ystävä. <3
Oikeasti haluan auttaa ystävääni. Helpompi tietysti olisi vaan ummistaa silmät ongelmilta. Näin ehkä tekisin, mutta ne lapset...
Onko hän aina ollut tuollainen? ADHD ei "puhkea" yhtäkkiä ja yllättäen, vaan on synnynnäinen ominaisuus. Kyllä minä laittaisin kovan kovaa vasten ja ilmoittaisin suoraan, että joko varataan yhdessä lääkäriaika NYT, tai sitten tulee lasu.
Oletko ottanut yhteyttä ystäväsi vanhempiin tai sisaruksiin? Saisiko heiltä apua?
Olen tuntenut hänet noin kymmenen vuotta. Aina ollut ”erikoinen” eikä hänellä ole paljon ystäviä. Lasten myötä mielestäni tilanne pahentunut tai ehkä huomaa vielä paremmin. Ei selkeästi selviydy arjesta. Melkein kaikki miehen vastuulla.
En haluaisi olla ap:n housuissa. Varmaan aivan kauhea tilanne katsoa vierestä. Voisiko ystäväsi vanhemmat auttaa? Millaisia he ovat? Vai ovatko samanlaisia? Varo kuitenkin jos jotenkin omilla kasvoilla puutut etkä laskun kautta niin mitään kiitosta et tule saamaan. Tulet olemaan paha ihminen kun puutut muiden asioihin.
Tee ihan ensimmäiseksi lasu.