Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin tänään kokeilemassa talvitakkeja. Miten Kiinassa valmistetuista takeista voi pyytää yli 200 euroa?

Vierailija
04.11.2019 |

Eipä tuo hinta mitään laatua takaa. Ajattelin käydä katsomassa kerrankin vähän "parempia" takkeja. No mitään muuta eroa en huomannut halpistakkeihin kuin että niihin kalliimpiin on ilmeisimmin tungettu eläimiltä revittyjä höyheniä ja hintalappuun lätkäisty päälle 200, ellei jopa 300 euroa. Ja sisälapussa lukee Made in China. Ei ollut yhtään sen istuvampia tai paremmin valmistettuja kuin vieressä olevan Vero Modan talvipompat, joiden hinnat pysyttelevät siellä 80 euron hujakoilla.

Eikö Suomessa valmisteta enää ollenkaan talvitakkeja? Tai edes jossain muussa sivistysmaassa, jossa vaatteiden valmistukseen panostetaan ja jossa työntekijät saavat eettisen kohtelun? Ja jos niin saako niitä edes täältä Suomesta?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin totta

Vierailija
2/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole hullu joka pyytää, vaan...

Itse kehtaisin pyytää Kiinassa tehdystä takista vaikka 1200€, jos kuvittelisin että joku sen maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa valmistetaan edelleen talvitakkeja. Itse ostin Kiksin Acts Woolin.

Vierailija
4/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetä ompelijalla. Istuu just eikä melkein ja ajan saatossa tekijä voi sitä vielä muokata

(lihoo/laihtuu) tai uudistaa jos niin haluat. Saat laatua!

Vierailija
5/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ulkonäkö yleensä niin eroa, vaan tekniset ominaisuudet.

Monestihan halpaketju matkivat niitä "hitti-takkeja", mutta sitten esim. lämpimyys/hengittävyys/vedenpitävyys on ihan eri luokkaa halpistakilla ja kalliimmalla.

Toki kallis hinta ei aina korreloi laadun kanssa, kannattaa tutustua siihen takin tuotelappuun millainen vaate on kyseessä.

Vierailija
6/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei ne hinnat juuri alentuneet vaikka tehtaat meni kiinaan ja intiaan. Sama hinta, enemmän osinkoa osakkeenomistajille ja johtajille muhkeat boonukset.

Kannattaa tilata nuo vaatteet itse suoraan kiinasta. Toki pitää ottaa huomioon ne kiina koot. Eli joku medium on siellä xxxxxxl tms.

Vierailija
7/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetä ompelijalla. Istuu just eikä melkein ja ajan saatossa tekijä voi sitä vielä muokata

(lihoo/laihtuu) tai uudistaa jos niin haluat. Saat laatua!

Laatua löytyy myös vintage-vaatteista.

Itsellä useampi vuosikymmeniä vanha kotimainen villakangastakki.

Materiaalit huippuluokkaa, samoin leikkaukset ja työn laatu ylipäätään.

Osa löytöjä kirppareilta, osa perittyjä.

Vierailija
8/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä Kiinassakin on niitä puljuja, jotka tekee laadukkaampaa työtä. Ja sitten on niitä hikipajojakin. 

Miten luulet, että Vero Moda voi myydä takin 80 eurolla? 24% jo veroja, sitten vielä kate ja sisäänostohinta jne muut kulut.

Kyllä se tuotetaan niin huonoissa oloissa ettei ole tosikaan.

Vierailija
9/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä Kiinassakin on niitä puljuja, jotka tekee laadukkaampaa työtä. Ja sitten on niitä hikipajojakin. 

Miten luulet, että Vero Moda voi myydä takin 80 eurolla? 24% jo veroja, sitten vielä kate ja sisäänostohinta jne muut kulut.

Kyllä se tuotetaan niin huonoissa oloissa ettei ole tosikaan.

Ihan yhtä huonoissa taatusti oli hinta mikä vain koska Kiina. Ainoa ero on kalliimpien suuremmat katteet.

Vierailija
10/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Naiivisti voi toki itse kukin kuvittella, että hinta kertoo työntekijöiden oloista. Ei kerro välttämättä yhtään mitään. Esim. kalliita "suomalaisia" merkkitakkeja valmistetaan ihan samanlaisissa hikipajoissa kuin jotain halpistakkeja.

Ero on vain siinä, että Henkka&maukka teettää niin isoja eriä ja jakeluketju on niin tehokas, että liike voi myydä halvemmalla sen rotsin.

Kannattaa myös tajuta, että vaikka kaksi vaikka maiharia näyttää samalta, toinen voi olla vaikkapa vedenpitävä. Ja se maksaa.

Ostaja maksaa siten monesta asiasta. Merkistä, suunnittelusta ja imagosta, liikkeen muista, mm. myymäläketjun ylläpitoon liittyvistä kustannuksista, valmistuksesta, ominaisuuksista ja materiaaleista. Jos takissa on goretex-kalvo ja teippatut saumat, hinta on ilman muuta isompi kuin halpatakilla.

Vierailija
11/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 € jakautuu seuraavasti:

- kiinalainen lapsityöntekijä 0,10 €

- kiinalainen firma 10 €

- maahantuoja 89,90 €

- jälleenmyyjä 100 €

Vierailija
12/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljin vuosikausia h&m ja muiden halpaketjujen toppatakeissa, jotka maksoivat ehkä 50-70 euroa. Ikinä ei ollut tarpeeksi lämmin vaikka takki näytti paksulta, istuvuus ei ollut hyvä eikä tekniset ominaisuudet mitään verrattuna urheilukauppojen talvitakkeihin.

Vihdoin ostin muutama vuosi sitten Peak Performance toppatakin, maksoi 350€ ja vieläkin runsaan käytön jälkeen kuin uusi, pitää lämpöä ja ulkona pystyy tekemäänkin jotain takin istuvuuden kannalta.

Se on oma päätös mihin satsaa ja millaista ostaa. Harvemmin halpaketjujen takit kestää kuitenkaan montaa vuotta 🤔

Vierailija
13/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljin vuosikausia h&m ja muiden halpaketjujen toppatakeissa, jotka maksoivat ehkä 50-70 euroa. Ikinä ei ollut tarpeeksi lämmin vaikka takki näytti paksulta, istuvuus ei ollut hyvä eikä tekniset ominaisuudet mitään verrattuna urheilukauppojen talvitakkeihin.

Vihdoin ostin muutama vuosi sitten Peak Performance toppatakin, maksoi 350€ ja vieläkin runsaan käytön jälkeen kuin uusi, pitää lämpöä ja ulkona pystyy tekemäänkin jotain takin istuvuuden kannalta.

Se on oma päätös mihin satsaa ja millaista ostaa. Harvemmin halpaketjujen takit kestää kuitenkaan montaa vuotta 🤔

Kyllä ne yleensä kestävät.

Vierailija
14/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse takki. Maksaa suurinpiirtein satasen kaikkine materiaaleineen, ellei sitten halua välttämättä laadukkaimpia (Esim. silkkivuori ja untuvatäyte ja aito kashmirvillakangas). Takin tekemiseen löytyy  valmiita kaavoja, mutta kaavojen tekeminen itse ei ole loppujen lopuksi kamalan vaikeaa. Aloittelijalle toki sattuu erehdyksiä ja yrityksiä, mutta siksi kaavoja ei sovelleta heti oikealle materiaalille, vaan otetaan jotain halpaa roskakangasta. Haastavinta kaavoissa on ehdottomasti käden aukko ja hihan tekeminen oikean kokoiseksi siihen, mutta sekään ei ole oikeasti mitään rakettitiedettä.

Toinen hyvä (mutta kallis) vaihtoehto on teetättää vaatturilla tai ompelijalla. Saat varmasti laadukkaan takin ja halutessasi voit suunnitella sen itse. Takkisi on tällöin uniikki.

Kaupasta ostaessasi ostat lähes varmasti kiinassa tehtyä tavalla tai toisella. Tosin varmaan myös kankaat tehdään kiinassa, joita käytetään sitten täällä vaatteiden valmistukseen.

Vierailija
15/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, kun firmat aikoinaan tajusivat sen, että hei, me voidaan teettää takki 1 eurolla ja myydä se 200 eurolla. Eihän ne varmaan itsekään meinanneet tajuta, että se voi mennä noin.

Vierailija
16/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- kiinalainen firma 10 €

- maahantuoja 89,90 €

- jälleenmyyjä 100 €

Unohdit verot. Mutta pääsääntöisesti noin se menee Kiinan tuontitavarassa.

Vierailija
17/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee itse takki. Maksaa suurinpiirtein satasen kaikkine materiaaleineen, ellei sitten halua välttämättä laadukkaimpia (Esim. silkkivuori ja untuvatäyte ja aito kashmirvillakangas). Takin tekemiseen löytyy  valmiita kaavoja, mutta kaavojen tekeminen itse ei ole loppujen lopuksi kamalan vaikeaa. Aloittelijalle toki sattuu erehdyksiä ja yrityksiä, mutta siksi kaavoja ei sovelleta heti oikealle materiaalille, vaan otetaan jotain halpaa roskakangasta. Haastavinta kaavoissa on ehdottomasti käden aukko ja hihan tekeminen oikean kokoiseksi siihen, mutta sekään ei ole oikeasti mitään rakettitiedettä.

Toinen hyvä (mutta kallis) vaihtoehto on teetättää vaatturilla tai ompelijalla. Saat varmasti laadukkaan takin ja halutessasi voit suunnitella sen itse. Takkisi on tällöin uniikki.

Kaupasta ostaessasi ostat lähes varmasti kiinassa tehtyä tavalla tai toisella. Tosin varmaan myös kankaat tehdään kiinassa, joita käytetään sitten täällä vaatteiden valmistukseen.

Ei ei ei untavaa eikä kasmirvillaa!

Vierailija
18/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miten joku voi edes kuvitella saavansa laadukkaan talvitakin jollain kahdella-kolmella sadalla. Ne kunnon takit lähtevät jostain viiden sadan paikkeilta.

Ja halvemmissakin on eroja. Muunmuassa materiaaleissa. Vaikka ne kaikki valmistettaisiin kiinassa. 

Vierailija
19/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ei untavaa eikä kasmirvillaa!

En oleta kaikkien olevan vegaaneita, joten ehdotan universaalisti myös eläinperäisiä tuotteita.

Vierailija
20/54 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- kiinalainen firma 10 €

- maahantuoja 89,90 €

- jälleenmyyjä 100 €

Unohdit verot. Mutta pääsääntöisesti noin se menee Kiinan tuontitavarassa.

Niin. Ja mistähän tämä johtuu?

Siitä että kuluttajat äänestävät jaloillaan. Ette te saa kotimaista talvitakkia kahdella sadalla mistään, ettekä enempää suostu maksamaan. Siksi ravaatte noissa kertakäyttö-myymälöissä, samalla niistä valittaen.