Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Urheilullinen nuori nainen" = keskeytti Cooperin testin rintakipuihin

Melkein itku tuli
04.11.2019 |

Katsoin Naissotilaat-sarjaa televisiosta. Aika huolestuttavassa rapakunnossa on nykynuoriso. :(

Taas hyvä osoitus, että ns. salikunnolla ei pärjää armeijassa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrant kirjoitti:

Cooper mittaa hapenottokykyä joka on luontainen ominaisuus, siksi on hyvä mennä omalla tasollaan. Hapenottokykyä pystyy nostaman harjoittelulla, mutta sellainen jolla se on jo luonnostaan korkea on tietenkin myös parempi tulos esim. Cooperissa. Tätä ei tietenkään esimerkiksi koulussa kerrottu....

Peruskouluissa oli paljonkin asioita joita opetettiin eikä sen opettamiselle annettu mitään järkevää syytä. 90% opettajista on epäpäteviä sadisteja muutenkin. Seisottiin välitunnilla vieressä kun kiusaamista tapahtui eikä välitetty yhtään mitään. Ei moderneissa kouluissa opeteta mitään todellisuudesta vaan opetetaan vain sopeutumaan olemaan palikka yhteiskunnan koneistoa. Kaikenlainen toisinajattelu tyrmätään ja hiljennetään.

Vierailija
22/31 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen jaksaa edetä 12 min. omalla vauhdillaan, juosten ja kävellen, tai pelkästään juosten. Keskeytys kertoo paljon ihmisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyrant kirjoitti:

Cooper mittaa hapenottokykyä joka on luontainen ominaisuus, siksi on hyvä mennä omalla tasollaan. Hapenottokykyä pystyy nostaman harjoittelulla, mutta sellainen jolla se on jo luonnostaan korkea on tietenkin myös parempi tulos esim. Cooperissa. Tätä ei tietenkään esimerkiksi koulussa kerrottu....

Mitäs sillä hapenottokyvyllä sitten tekee oikeassa elämässä? Urheilu on viihdettä ja rahastusta.

Heh heh! Taidat olla sama ukkeli, joka aamulla selitti toiselle papparaiselle: ”pitäis muka kuntosalille mennä että sais voimia, mutta mitä sitä niillä voimilla sitten tekis?”

Vierailija
24/31 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin harrastanut vaikka mitä lajeja ja ollut urheilullinen, mutta aloitin juoksuharrastuksen vasta 3 vuotta sitten. Aloitin täysin tyhjästä, eli jaksoin juosta ehkä 200 metriä kerrallaan. Pikkuhiljaa jaksoin juosta 400 m, sitten 500 m, jossakin kohtaa jopa kilometrin. Nykyään juoksen 4-5 km:n lenkkejä. Yläasteella Cooperissa juoksin kelpo tuloksen (en muista matkaa tarkkaan), ja nyt kolmen vuoden aikana paras tulokseni on ollut 2 150 m. Ei mikään kovin hyvä, mutta tällä hetkellä juoksen noita samoja lyhyitä lenkkejä paljon kovempaa kuin Cooperin aikaan, joten oletan seuraavan tuloksen olevan parempi. Tavoitteenani on juosta pidempiä lenkkejä ja parantaa tulosta Cooperissa. Ihan vaan huvin vuoksi.

Vierailija
25/31 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en jaksa juosta cooperia. En ole koskaan jaksanut. Koulussakin kävelin puolet ajasta siinä testissä.

Olen kuitenkin aina liikkunut. Harrastan tanssimista aktiivisesti eikä siinä ole jaksamisongelmia tullut vastaan.

Lapsena kävin talvella hiihtämässä aina kun oli hiihtokeli. Kesäaika taas liikuin muuten paljon. Kiipeilin puissa ja missä milloinkin ja harjoittelin kärrynpyöriä ja käsillä kävelyä ja monenlaisia voimistelujuttuja.

Yhteistä kaikelle harrastamalleni liikunnalle ovat pienet lepotauot urheilusuorituksen aikana. Niitä tulee hiihdossa, tanssissa ja voimistelussa, kiipeilyssäkin.

Juokseminen on taas on jatkuvaa repimistä ilman mitään taukoja.

Iän myötä olen oppinut hyväksymään sen, että juokseminen ei ole minulle sopiva laji. Nuorempana juoksemisen vaikeus harmitti. Ja tietysti se näkyi huonona liikunnan numerona. Se oli aika outoa kun muuten liikuin paljon ja olin hyvä jopa telinevoimistelussa. Satuin vaan saamaan sellaisen liikunnanopen joka ei pitänyt niistä lajeista joissa pärjäsin.

Minullekaan juoksu ei ole koskaan ollut hyvä laji. Lapsena ja nuorena se oli aina tuskaa kun muut tuntuivat kirmaavan helposti kovaa vauhtia. Ajattelin että minä en kertakaikkiaan vaan osaa juosta.

Mutta ei se oikeasti niin ollut. En vain ollut koskaan treenannut sitä niin että kunto olisi oikeasti noussut.

Innostuin sitten kolmekymppisenä vähän kokeilemaan kun paras kaveri hurahti juoksuun. Aluksi homma oli yhtä tuskaista kun ennenkin mutta vähitellen aloin päästä kiinni siihen miten oikeasti juostaan. Vuoden jälkeen jaksoin juosta ensimmäisen kerran (hitaasti) 10 km ja voi sitä ylpeyden määrää! Minä, jolle yksi ratakierros oli ollut aikaisemmin tuskien taival, jaksoi juosta 10 km.

Lopulta olen juossun vuosien kuluessa useita puolimaratoneja ja yhden täysmatkan. En edelleenkään ole jouksussa hyvä (muihin yhtä paljon treenaaviin verrattuna) mutta olen oppinut olemaan vertaamatta itseäni muihin. Minulle riittää itseni voittaminen ja että pystyn johonkin jossa en ole luontaisesti hyvä.

Eli tämän opetus on se että ei ole ihmistä joka ei voisi oppia juoksemaan jos niin itse haluaa. Se voi vaatia paljon työtä eikä ehkä ole koskaan juuri se laji josta pitää eniten mutta juoksemaan kyllä oppii kuka vain terve ihminen.

Vierailija
26/31 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyrant kirjoitti:

Mitäs sillä hapenottokyvyllä sitten tekee oikeassa elämässä? Urheilu on viihdettä ja rahastusta.

Hapenottokykyä tarvitaan ihan ei urheilullissakin elämässä, viittasin vaan siihen, että cooperintesti mittaa turhan rajallisesti asioita ja ihmiset usein puhuvat siitä hyvänä yleismittarina, mitä se ei mielestäni ole.

Vierailija
27/31 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cooperin testi ei välttämättä kerro kunnosta mitään.

https://www.is.fi/uinti/art-2000001049624.html

Vierailija
28/31 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni pisti muualle kuin rintaan juoksun hyydyttyä, tuskin noin nuorilla sydänvikaa on.

Vierailija
29/31 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Romahduksesta" on vaikea sanoa mitään, mutta ihmetytti testiä valvonneen miehen käytös, ei vaikuttanut erityisen huolestuneelta eikä tarjonnut minkäänlaista apua. Olikohan sitten käsikirjoitettu tämäkin kohtaus eikä hän osannut oikein näytellä?

Mitäs apua tuossa oikeesti olis pitäny tarjota 🤣 Tyhmempikin tietää että parikymppinen nuori kyseessä niin ihan normi kylkipistos kyseessä.

Ei tarttee lanssia tai ryhmäterapiaa siihen.

Ottamatta kantaa kyseiseen tapaukseen, synnynnäisiä sydänvikoja ja muita vakavia sairauksia on olemassa. Eivätkä ne aina käy ilmi jo pikkulapsena. Älkää levittäkö tällaista harhaluuloa, ettei muka kellään nuorella ihmisellä voisi olla mitään vaarallista vaivaa.

Vierailija
30/31 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintakipuja, bah. Keuhkot vaan ei kestänyt juoksua kun ei ole harjoitellut yhtään.

Vierailija
31/31 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Romahduksesta" on vaikea sanoa mitään, mutta ihmetytti testiä valvonneen miehen käytös, ei vaikuttanut erityisen huolestuneelta eikä tarjonnut minkäänlaista apua. Olikohan sitten käsikirjoitettu tämäkin kohtaus eikä hän osannut oikein näytellä?

Tydligen får flickebarnen vänja sig vid det som unga män alltid har fått stå ut med.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä