Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat haitalliset käyttäytymismallit, mistä apua?

Vierailija
04.11.2019 |

Mistä lähden purkamaan ja hakemaan apua? Minulla on lapsuudesta opittuja vaikeita käyttäytymismalleja mitä toistan jatkuvasti parisuhteessa. Myöskin eräs tapahtunut asia nosti pintaan taas lapsuuden traumoja jotka pyörivät mielessä ja aiheuttavat hirvittävää ahdistusta, katkeruutta ja vihaa joka kohdistuu myös kumppaniini. Menetän hänet ihan kohta, hän on täysin kyllästynyt jatkuvaan riitelyyn joka johtuu minun pään sisäisistä ongelmista ja en osaa niitä esille tuoda kuin normaalit ihmiset. Enkä todellakaan halua toimia näin, olen tiedostanut jo kauan että normaalit ihmiset ei käyttäydy kuten minä tietyissä tilanteissa. Mitenkään päättämällä että nyt parannan tapani ei tapahdu mitään pysyvää parannusta, aiheen kirjallisuutta lukemalla en myöskään pääse eteen päin.

Tarvitsen siis keskusteluapua mistä saan ymmärryksen lapsuuden tapahtumille ja konkreettisia neuvoja kuinka muutan omaa ajatusmaailmaani. Mistä siis lähden liikkeelle? Työterveyshuoltoa ei voi käyttää. Psykologi? Terapia? Yksityiselle? Vai onko mahdollista varata vain aika kunnalliselle lääkäriin ja saada sieltä joku lähete? Saisinko ylipäätään lähetteen kun en nyt koe että esim lääkitystä tarvitsisin vaan nimenomaan apua käytökseeni? Joku persoonallisuushäiriö mahdollinen, muuta en tiedä. Antakaa vinkkejä, asia on saatava eteenpäin mutta en tiedä mihin kuulun ja mihin soittaa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lääkärille, sieltä lähetete erikoislääkärille ja sen kautta terapiaan. Muistaakseni tässä on joku juttu, että erikoissairaanhoidon piirissä täytyy olla tietty aika asiakkaana että voi saada lausunnon jolla voi hakea terapiaan.

Vierailija
2/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos rahat riittävät niin voihan sitä omakustanteisesti käydä terapiassa. Mutta se on aika kallista lystiä, jos vaikka kerran viikossa käy parikin vuotta. Terapeutit laskuttavat ainakin täälläpäin 80-100€ kerta, jotkut enemmänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalille terveyskeskuslääkärille? Kuulunko minä sinne kun en tarvitse lääkettä mielestäni? Ja mitä minä sille tavan lääkrille sanon, että en ole normaali ihminen? :D Vai voinko varata ykstyiseltä suoraan ajan erikoislääkärille? Mikä se erikoislääkäri olisi ja voiko häneltä saada sitten lähetteen johonkin terapiaan joka kelpaa kelalle ja saa kotvauksen? Jos joku osaa antaa hintoja paljon terapia maksaisi? Tai saako niistä yleensäkään mitään korvausta? Asia on ihan täysin vieras itselle, toki haluan edetä siten ettei maksaisi maltaita jos jotain alennusta tai jopa maksutonta apua jostain kautta voi saada mutta asian nopea eteneminen olisi tärkeämpää.

Ap

Vierailija
4/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin vaan lääkärille. Parhaassa tapauksessa saat sitä kautta lähetteen terapiaan, et toki varmaan ensikäynnillä. Toinen vaihtoehto on lähestyä asiaa mielenterveystoimiston kautta. Et ehkä koe olevasi "hullu", mutta tuolta löytyy kyllä osaamista myös vähän kevyempiin ongelmiin ja voit saada sieltä vinkkejä, mistä päästä lähdet omaa tilannettasi purkamaan. Pahimmassa tapauksessa et saa noista apua, mutta sitten vaan hakeudut suoraan terapeutille omalla rahallasi. Siinä tapauksessa pahinta mitä voi tapahtua, on muutaman satasen menettäminen.

Vierailija
5/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terapia välttämättä ole mikään ihme keino. Useimmat hyvät psykoterapeutit (joukkoon mahtuu myös itse apua tarvitsevia persoonallishäiriöisiä terapeutteja) ovat niin täyteen buukattuja etteivät ota uusia asiakkaita. Jos satut löytämään jonkun pätevän niin toivottavasti sulla on varaa maksaa istunnoista koska useat "pakottavat" sinut käymään vähintään 2x viikossa ja tietenkin terapeutin aikataulun mukaan. Istunnosta joudut maksamaan Kelan myöntämän korvauksen jälkeenkin (olettaen et Kela myöntää psyk. terapian sulle) n. 60-100€ kerta.

Vierailija
6/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalille terveyskeskuslääkärille? Kuulunko minä sinne kun en tarvitse lääkettä mielestäni? Ja mitä minä sille tavan lääkrille sanon, että en ole normaali ihminen? :D Vai voinko varata ykstyiseltä suoraan ajan erikoislääkärille? Mikä se erikoislääkäri olisi ja voiko häneltä saada sitten lähetteen johonkin terapiaan joka kelpaa kelalle ja saa kotvauksen? Jos joku osaa antaa hintoja paljon terapia maksaisi? Tai saako niistä yleensäkään mitään korvausta? Asia on ihan täysin vieras itselle, toki haluan edetä siten ettei maksaisi maltaita jos jotain alennusta tai jopa maksutonta apua jostain kautta voi saada mutta asian nopea eteneminen olisi tärkeämpää.

Ap

Ei se lääkäri pelkästään reseptejä kirjoita, vaan hoitaa potilasta.

Jos olet ihan solmussa tilanteesi kanssa, niin siihen ei ole nopeaa ratkaisua. Terapia voi kestää vuosia ja sun pitää olla valmis sitoutumaan muutokseen.

Vierailija
7/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jos rahat riittävät niin voihan sitä omakustanteisesti käydä terapiassa. Mutta se on aika kallista lystiä, jos vaikka kerran viikossa käy parikin vuotta. Terapeutit laskuttavat ainakin täälläpäin 80-100€ kerta, jotkut enemmänkin.

Kuulostaa tässä kohtaa ihan hullulta summalta yli 400€ laittaa kk tähän. Selviäisikö mitään kautta edullisemmin?

Tai jos päätyisin varaamaan ajan yksityiseltä, terapeutti siis olisi oikea ratkaisu tässä kohtaa?

Osaako kukaan vastata kakkosen muistelemaan asiaan, että julkisella erikoissairaanhoidon piirissä täytyisi olla joku tietty aika ennen kun voi saada lausunnon? Koskeeko tämä siis myös yksityistä? En voi saada sieltä erikoislääkäriltä myöskään samantien lausuntoa jolla voisi saada korvausta? Ja mitä se korvaus ylipäänsä olisi jos sellaista saisi?

Ap

Vierailija
8/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiasta saa kelakorvauksen, se on joku 50-60€/krt, en tarkalleen muista. Mutta muutama kymppi jää itselle maksettavaa käynnistä, riippuen terapeutin hinnasta. Perus tk-lääkäristä kannattaa aloittaa, hän varmasti osaa neuvoa eteenpäin. En ole varma voiko sieltä saada suoraan lausuntoa terapiaan? Itsellä oli selkeä sairaus (syömishäiriö), jota hoidettiin puoli vuotta erikoissairaanhoidossa ja sieltä lääkäri kirjoitti lausunnon terapiaan. Tästä minulla on mielikuva, että ensimmäisen lausunnon tulisi olla erikoissairaanhoidosta. Sen jälkeen täytyy vuoden välein hakea uusi lausunto, joka voi olla ihan perusterveydenhuollosta.

Mutta suosittelen hakeutumaan ensin ihan tavalliselle lääkärille, sieltä varmasti osataan neuvoa eteenpäin.

Vierailija
9/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei KELA-terapiaa saa parisuhdeongelmien takia, pitää olla työkyky uhattuna. Ainoa mahdollisuus on maksaa terapiasta itse, mutta parisuhdeongelmiahan voi käsitellä ilmaiseksikin kirkon perheneuvonnassa. Ovat nekin psykoterapeutteja ja siitä ei jää merkintöjä mihinkään kantatietoihin. Voi käydä, vaikkei olisi kirkon jäsen. Jonottamaan joutuu, jos ei ole pieniä lapsia. Ne menee jonossa edelle.

Vierailija
10/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti ”jos olet ihan solmussa” kuvaa tätä tilannetta hyvin. Olen todellakin ihan solmussa ja ainoa keino mitä itse osaan on käyttäytyä todella inhottavasti kumppaniani kohtaan ja ratkaisuni olisi vain hypätä autoon ja jättää koko perhe taakse. Sen olen tehnytkin joskus ja huomannut nyt että sama käytös jatkuu loppuelämäni ellen asialle jotain tee joten pakeneminen ei ollut hyvä ratkaisu. Enkä tässä kohtaa sitä halua tehdä vaan korjata itseni ja yrittää estää kumppanin lähtö.

Tarvitsen vain nyt ratakiskosta yksinkertaiset ohjeet kuinka edetä )ja tosi iso apu ollut jo tulleista viesteistä!

Ihan hirveältä kuulostaisi nuo summat kyllä ja sen takia asia onkin jäänyt hoitamatta. Nyt vain on mitta toisella ihan täynnä niin ei ole vaihtoehtoja.

Ap

Vierailija
11/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalta ei välttämättä saa korvausta, jos se terapia ei ole ihan välttämätöntä.. Mutta Kelahan sen päättää.

Kannattaa mennä vain lääkärille puhumaan mahdollisimman avoimesti omista ongelmista ihmissuhteissa ja käyttäytymisongelmista. Jos ei julkisilla pääse sillä eteenpäin, niin sitten on käännyttävä yksityisen puoleen.

Vierailija
12/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei KELA-terapiaa saa parisuhdeongelmien takia, pitää olla työkyky uhattuna. Ainoa mahdollisuus on maksaa terapiasta itse, mutta parisuhdeongelmiahan voi käsitellä ilmaiseksikin kirkon perheneuvonnassa. Ovat nekin psykoterapeutteja ja siitä ei jää merkintöjä mihinkään kantatietoihin. Voi käydä, vaikkei olisi kirkon jäsen. Jonottamaan joutuu, jos ei ole pieniä lapsia. Ne menee jonossa edelle.

Ahaa no tämä täytyy selvittää, onko kellään kokemusta onko mistään kotoisin? En kuulu kirkkoon mutta pieniä lapsia löytyy kyllä. Ja työkyky menee tätä myötä ihan just koska valvon yöt ja olen siellä ihan poissaoleva. Tiedän että saisin masennus-diagnoosin jos vain sen hakisin mutta kokemuksesta viisastuneena tiedän että tämä ei ole sitä eikä korjaannu lääkkeellä.

Vierailija
13/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenisin mieluummin ensimmäisen askeleen tavan lääkärillä yksityisen kautta, vai onko sillä jotain merkitystä jonkun asian kannalta?

Ap

Vierailija
14/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, katso itseäsi peiliin. Mitä sieltä näet? Jos näet haitallista käyttäytymistä niin itse lähdet muuttamaan tapojasi. Jos olet vaikka mustasukkainen niin käsittele se asia päässäsi. Lue aiheesta. Käsittele ne tunteet mitä tunnet.  Jos raivostut mitättömistä asioista niin katso sinne raivon taakse ja löydä sieltä ne syyt miksi raivoat jne.  Opettele ajattelemaan ja toimimaan toisin. Ei kukaan sinua voi muuttaa kuin vain sinä itse, etkä sinä pysty ketään muuttamaan kaltaiseksesi. Jollet kykene muutokseen niin eroa. 

Vierailija
15/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa no tämä täytyy selvittää, onko kellään kokemusta onko mistään kotoisin? En kuulu kirkkoon mutta pieniä lapsia löytyy kyllä. Ja työkyky menee tätä myötä ihan just koska valvon yöt ja olen siellä ihan poissaoleva. Tiedän että saisin masennus-diagnoosin jos vain sen hakisin mutta kokemuksesta viisastuneena tiedän että tämä ei ole sitä eikä korjaannu lääkkeellä.

Olen käynyt, vaikka olen ateisti. Oli siitä kovasti apua, psykoterapeutti oli hyvin kokenut ja empaattinen ja erikoistunut parisuhdeterapiaan jo hyvin kauan sitten. Uskonto ei tullut mitenkään esille.

Vierailija
16/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, katso itseäsi peiliin. Mitä sieltä näet? Jos näet haitallista käyttäytymistä niin itse lähdet muuttamaan tapojasi. Jos olet vaikka mustasukkainen niin käsittele se asia päässäsi. Lue aiheesta. Käsittele ne tunteet mitä tunnet.  Jos raivostut mitättömistä asioista niin katso sinne raivon taakse ja löydä sieltä ne syyt miksi raivoat jne.  Opettele ajattelemaan ja toimimaan toisin. Ei kukaan sinua voi muuttaa kuin vain sinä itse, etkä sinä pysty ketään muuttamaan kaltaiseksesi. Jollet kykene muutokseen niin eroa. 

Tämä varmaan oli vitsi. Ei ihan tällä metodilla enää aukene ja tämmöstä liibalaabaa joka ei vastaa tai anna apua konkreettisesti mihinkään on tullut ihan tarpeeksi luettua, ei toimi!

Vierailija
17/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aika huonot mahdollisuudet että ap saisi terapiaa yhteiskunnan tukemana. Yleensä sitä annetaan lähinnä, jos työkyky on uhattuna tai jo mennyt mutta on oletettavissa että terapia voisi olla tärkeä osa työkyvyn palauttavaa hoitoa. Voihan sitä toki yrittää silti, saisiko julkiselta puolelta apua.

Jos mahdollista taloudellisesti niin yksityinen toki helpoin vaihtoehto. Ei tarvitse mennä edes lääkärin kautta, sen kun varaa ajan mieleiselleen terapeutille. Olen itse käynyt täysin yksin maksaen Helsingissä Vastaamossa terapiassa syömishäiriöön.

Vierailija
18/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu kaikilta ja aina. Siksi terapiaa ja terapeutteja tarvitaankin. Esim. itselläni oli myös hieman erilaisia lähinnä itselleni haitallisia ja tuhoisia käytös- ja ajatusmalleja, ja totta kai yritin ensin itseavun. Mutta kun en vaan päässyt kiinni niihin syihin tms, ne oli liian syvällä alitajunnassa. Yhtäkkiä tuli vaan se reaktio, ihan kuin joku riivaaja olisi ottanut minut valtaansa niin että olen ihan eri ihminen, enkä koskaan omin avuin päässyt reaktion "taakse", kiinni syihin. Ne oli liian kaukaa lapsuudesta että niistä olisi selkeitä tietoisia muistoja edes.

Vierailija
19/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aika huonot mahdollisuudet että ap saisi terapiaa yhteiskunnan tukemana. Yleensä sitä annetaan lähinnä, jos työkyky on uhattuna tai jo mennyt mutta on oletettavissa että terapia voisi olla tärkeä osa työkyvyn palauttavaa hoitoa. Voihan sitä toki yrittää silti, saisiko julkiselta puolelta apua.

Jos mahdollista taloudellisesti niin yksityinen toki helpoin vaihtoehto. Ei tarvitse mennä edes lääkärin kautta, sen kun varaa ajan mieleiselleen terapeutille. Olen itse käynyt täysin yksin maksaen Helsingissä Vastaamossa terapiassa syömishäiriöön.

Siltä tämä vaikuttaa että yksityiselle terapeutille varaan suoraan ajan. En todellakaan ala odottamaan sitä että työkyky menee kun masennun ja kohta pimahdan tähän ahdistukseen, ihan hullu ajatus.

Ap

Vierailija
20/32 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne KELA-terapiaan on tosi vaikea päästä, vaikka olisikin työkyky uhattuna. Ensin pitää käydä monta kuukautta sairaanhoitajan luona ja jonotella lääkärin vastaanotolle, joka arvioi tarpeen. Ja joka tapauksessa joutuu omavastuun maksamaan. 

Jos nyt töissä käy, niin terapeutin kustannus on jotain 80 euroa kerta, ei siellä tarvitse käydä kuin pari kertaa kuussa. Ne on jotain psykoanalyysejä, joissa pakotetaan käymään, ei mun terapeutit (olen käynyt kolmella elämäni aikana yksilöterapiassa ja sitten parisuhdeterapiassa) ole koskaan velvoittaneet käymään sen useammin kuin on varaa. 

Suositut terapeutit on varattuja, joten voi joutua jonottamaan vähän silti terapian alkamista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi