Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla meni lyijykynän terä käteen. Onko se vaarallista?

Vierailija
03.11.2019 |

Mulla meni lyijyn terä käteen(kämmeneen) kun olin 7-vuotias nyt olen 12-vuotias.Muistan että äidin kanssa yritettiin ottaa terää pois mutta se oli liian syvällä.Oon joskus unohtanut koko asian mut välillä tulee mieleen. Tosiaan ei terää näy melkein yhtään enään. Ja ei oo tullu ikinä oireita, mutta oon lukenu netistä että se menee veren kiertoon ja siitä aivoihin se vähän tosiaan pelotti. Mut ei mulle ole tapahtunu mitään viidenvuoden takaa. Mietin että pitääkö sitä ottaa pois kun ei edes melkein näy muutakin himmeä piste. Äiti sanoi silloin että ei se niin paljon haittaa, mutta kun katon nettiä niin vähän mietityttää.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko tai älä, mutta mulle kävi samalla tavalla kun olin ekalla luokalla koulussa. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin lääkäri kaivoi sen ulos mun kämmenestä. Oli siirtynyt verisuonen viereen kun käsi oli kasvanut. Lääkäri kyllä sanoi, että se ei voi tehdä mitään vahinkoja siellä. Mene käymään lääkärissä ja juttele sen kanssa. Lääkäriltä saat parempia neuvoja kun täältä keskustelupalstalta tai netistä.

Vierailija
2/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut lyijykynän kärki kämmenen sisällä kohta 40 vuotta, eikä siitä ole ollut mitään haittaa. Näkyy tummana pisteenä ihon läpi.

M 45

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen menemään pöivysrykseen. Sinulla ln lyijymyrkytys

Vierailija
4/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös lyijykynän terä ollut käsivarressa vuosikymmeniä. Näyttää tummalta luomelta, mutta hengissä olen pysynyt tähän asti.

Vierailija
5/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyijy on todella vaarallista elimistölle - sinun asemassasi huolestuisin ihan todella.

Vierailija
6/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyijykynän "lyijy" on grafiittia so. hiiltä. Hiilimyrkytyksestä en ole vielä kuullut :)

Vierailija
7/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyijykynässä ei ole lyijyä vaan grafiittia. Eli lyijymyrkytystä et ainakaan saa, sen puolesta voit nukkua yösi hyvin.

Vierailija
8/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄSKI kirjoitti:

Suosittelen menemään pöivysrykseen. Sinulla ln lyijymyrkytys

No höpöhöpö. Nimestään huolimatta lyijykynät eivät sisällä lyijyä. 

Vierailija
9/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyijykynän terä ei ole nimestä huolimatta lyijyä. Ihan vaaraton on ja varmaan joka toinen on jonkinmoisen palan käteensä sanut iskettyä.

Vierailija
10/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liene vaarallista. 

Lyijyähän niissä ei ole käytetty enää aikoihin. 

Vierailija
11/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, aika yleistä näemmä :D

Minullakin on lyijykynän pätkä kämmenessä. 

Vierailija
12/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynpä tässä samassa yhteydessä, onko jollakulla mennyt joskus iso puunpala ihon alle ja jäänyt sinne samaan tapaan kuin kynän lyijy?

Muistan, kuinka kädessäni ollut pieni valkopäinen näppylä tulehtui niin, että koko käsivarsi muuttui aristavaksi ja kuumaksi. Äitin sanoi, että se on pakko puristaa. Näppylästä tuli ensin mätää, mutta sen jälkeen jotain tummaa, kovaa, ihan kuin coctail-tikku.  Käsi parani tämän jälkeen ja kuumotus ja arkuus katosi, mutta näpyn kohtaan jäi pieni pyöreä arpi vuosiki. Tietääkö joku siis, voiko puunpala jäädä kudokseen ja vasta vuosien päästä yhtäkkiä alkaa "mätiä pintaa kohti?"

Vierailija
14/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysynpä tässä samassa yhteydessä, onko jollakulla mennyt joskus iso puunpala ihon alle ja jäänyt sinne samaan tapaan kuin kynän lyijy?

Muistan, kuinka kädessäni ollut pieni valkopäinen näppylä tulehtui niin, että koko käsivarsi muuttui aristavaksi ja kuumaksi. Äitin sanoi, että se on pakko puristaa. Näppylästä tuli ensin mätää, mutta sen jälkeen jotain tummaa, kovaa, ihan kuin coctail-tikku.  Käsi parani tämän jälkeen ja kuumotus ja arkuus katosi, mutta näpyn kohtaan jäi pieni pyöreä arpi vuosiki. Tietääkö joku siis, voiko puunpala jäädä kudokseen ja vasta vuosien päästä yhtäkkiä alkaa "mätiä pintaa kohti?"

Voi. Kyllä sotaveteraaneiltakin pullahteli sirpaleita ulos kehosta vuosikymmeniä haavoittumisen jälkeen.

Vierailija
15/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä "lyijykynät" että "elohopealämpömittarit" ovat nykypäivänä todellisuudessaan paljon vaarattomampia kuin mitä nimestä voisi luulla. Kynissä on lyijyn sijasta grafiittia ja mittareissa elohopean sijasta spriitä.

Vierailija
16/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lyijärissä oo lyijyä.

Vierailija
17/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Kyllä sotaveteraaneiltakin pullahteli sirpaleita ulos kehosta vuosikymmeniä haavoittumisen jälkeen.

Edelleen on sotaveteraaneja, jotka elävät luoti kehossaan.

Vierailija
18/18 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kärki näkyy ihon läpi, niin ei se silloin kovin syvällä voi olla enkä ymmärrä miksette vaan kaiva pois