Miksi ajattelen iltaisin eri tavalla kuin aamuisin?
Onko kenellekään muulle tuttu ilmiö, että ihminen ajattelee eri tavalla eri vuorokaudenaikoina. Usein sitä saa illalla jonkin hyvän idean, joka ei aamulla tunnu enää yhtään hyvältä, mutta sitten kun ilta tulee, alkaa taas tuntua, että idea onkin toteuttamiskelpoinen. Jos ajatus liittyy johonkin asiaan, jota ei voi tehdä muulloin kuin päivällä esim. aukioloaikojen vuoksi, niin sitä ei voi koskaan toteuttaa, koska sen haluaa tehdä vain iltaisin.
Tai jos on ihastunut johonkuhun, niin illalla saa aina jotain valaistumisia: Hei, tunnehan on molemminpuolinen, miksen ole ennen tajunnut sitä. Aamulla ajattelee, että miksi ihmeessä olin illalla niin tyhmä, eihän se tyyppi välitä minusta vähääkään. Johtuuko tämä hormoneista vai mistä?
Kommentit (16)
Jossain Stephen Kingin kirjassa puhuttiin tuosta.
Kyllä! Mulla ei niinkään ideoita, mutta tunteeni ihmisiä kohtaa vaihtelee vuorokauden ajan mukaan, eli illalla väsyneenä ärsyttää, aamulla tuntuu tasaisemmalta. Johtuu varmasti siis väsymyksestä.
Joo olen huomannut itsessäni saman. Jotkut epämääräiset oireet ja pienet kivut on iltaisin kuolemaksi, aamulla samoista oireista ajattelee et mitäpä noista, kiskasee lenkkarit jalkaan ja lähtee lenkille.
Dostojevskikin sanoi, että Jumalaa on vaikea nähdä aamupäivällä. Tuttu ilmiö.
En varsinaisesti ajattele eri tavalla, mutta fiilis vaihtelee paljon vuorokaudenajan mukaan. Aamuisin minulla on yleensä ankea ja ahdistunut olo ja kaikki tuntuu kaatuvan päälle. Iltaa kohti taas olo on tuottelias, varma ja levollinen.
Olet taas päivän viisaampi. Toisaalta se, mikä oli illalla vaikea ongelma, niin herätessä kaikki näyttäytyy kirkkaana.
Jos on eri mieltä aamulla ja illalla, niin mistä tietää kumpana vuorokaudenaikana on oikeassa?
Elimistö valmistautuu iltaa kohti nukahtamiseen eli kortisolihoooni taso on matala.
Aamuyöllä, kun keho valmistautuu tulevaan päivään alkaa keho hormonia erittymään.
Vierailija kirjoitti:
Elimistö valmistautuu iltaa kohti nukahtamiseen eli kortisolihoooni taso on matala.
Aamuyöllä, kun keho valmistautuu tulevaan päivään alkaa keho hormonia erittymään.
Kortosolihormoni kyseessä siis.
Sama
Tuttua. Aamulla oloni on seesteisempi ja ajattelen järjellä, iltaa kohti ajatukset muuttuvat tunteellisemmiksi ja järjenvastaisiksi.
Tuttu tunne. Herään aamulla optimistina ja käyn levolle pessimistinä. Aamulla tiedän selkeästi elämäni suunnan ja luotan siihen, että kunhan teen suunnittelemani päivän työt, kehityn ja pääsen elämässäni eteenpäin saavuttaen lopulta tavoitteeni. Illalla huomaan, että taas jäivät paperille listaamani asiat tekemättä ja en oikeastaan edes tiedä, mitä haluan elämältä ja ovatko suunnitelmani järkeviä.
Tähän mielialojen heilahteluun liittyy myös se, että vaihdan koko ajan huonekalujen paikkaa kun mikään ei oikein tunnu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tunne. Herään aamulla optimistina ja käyn levolle pessimistinä. Aamulla tiedän selkeästi elämäni suunnan ja luotan siihen, että kunhan teen suunnittelemani päivän työt, kehityn ja pääsen elämässäni eteenpäin saavuttaen lopulta tavoitteeni. Illalla huomaan, että taas jäivät paperille listaamani asiat tekemättä ja en oikeastaan edes tiedä, mitä haluan elämältä ja ovatko suunnitelmani järkeviä.
Tähän mielialojen heilahteluun liittyy myös se, että vaihdan koko ajan huonekalujen paikkaa kun mikään ei oikein tunnu hyvältä.
Minulla se on niin päin että olen aamulla pessimisti ja illalla optimisti.
Vierailija kirjoitti:
Jossain Stephen Kingin kirjassa puhuttiin tuosta.
Doloreksen tunnustus
En osaa kertoa syytä, mutta olen huomannut saman itsessäni. Kuinka voikaan saman päivän aikana mielipide ja ajatukset muuttua niin radikaalisti.