Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ajattelen iltaisin eri tavalla kuin aamuisin?

Vierailija
03.11.2019 |

Onko kenellekään muulle tuttu ilmiö, että ihminen ajattelee eri tavalla eri vuorokaudenaikoina. Usein sitä saa illalla jonkin hyvän idean, joka ei aamulla tunnu enää yhtään hyvältä, mutta sitten kun ilta tulee, alkaa taas tuntua, että idea onkin toteuttamiskelpoinen. Jos ajatus liittyy johonkin asiaan, jota ei voi tehdä muulloin kuin päivällä esim. aukioloaikojen vuoksi, niin sitä ei voi koskaan toteuttaa, koska sen haluaa tehdä vain iltaisin.
Tai jos on ihastunut johonkuhun, niin illalla saa aina jotain valaistumisia: Hei, tunnehan on molemminpuolinen, miksen ole ennen tajunnut sitä. Aamulla ajattelee, että miksi ihmeessä olin illalla niin tyhmä, eihän se tyyppi välitä minusta vähääkään. Johtuuko tämä hormoneista vai mistä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kertoa syytä, mutta olen huomannut saman itsessäni. Kuinka voikaan saman päivän aikana mielipide ja ajatukset muuttua niin radikaalisti.

Vierailija
2/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain Stephen Kingin kirjassa puhuttiin tuosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Mulla ei niinkään ideoita, mutta tunteeni ihmisiä kohtaa vaihtelee vuorokauden ajan mukaan, eli illalla väsyneenä ärsyttää, aamulla tuntuu tasaisemmalta. Johtuu varmasti siis väsymyksestä.

Vierailija
4/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen huomannut itsessäni saman. Jotkut epämääräiset oireet ja pienet kivut on iltaisin kuolemaksi, aamulla samoista oireista ajattelee et mitäpä noista, kiskasee lenkkarit jalkaan ja lähtee lenkille.

Vierailija
5/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dostojevskikin sanoi, että Jumalaa on vaikea nähdä aamupäivällä. Tuttu ilmiö.

Vierailija
6/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti ajattele eri tavalla, mutta fiilis vaihtelee paljon vuorokaudenajan mukaan. Aamuisin minulla on yleensä ankea ja ahdistunut olo ja kaikki tuntuu kaatuvan päälle. Iltaa kohti taas olo on tuottelias, varma ja levollinen.

Vierailija
7/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet taas päivän viisaampi. Toisaalta se, mikä oli illalla vaikea ongelma, niin herätessä kaikki näyttäytyy kirkkaana.

Vierailija
8/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on eri mieltä aamulla ja illalla, niin mistä tietää kumpana vuorokaudenaikana on oikeassa?

Vierailija
9/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistö valmistautuu iltaa kohti nukahtamiseen eli kortisolihoooni taso on matala.

Aamuyöllä, kun keho valmistautuu tulevaan päivään alkaa keho hormonia erittymään.

Vierailija
10/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ilta on aamua viisaampi.

Vierailija
11/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elimistö valmistautuu iltaa kohti nukahtamiseen eli kortisolihoooni taso on matala.

Aamuyöllä, kun keho valmistautuu tulevaan päivään alkaa keho hormonia erittymään.

Kortosolihormoni kyseessä siis.

Sama

Vierailija
12/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla olen rohkeampi.

Vierailija
13/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Aamulla oloni on seesteisempi ja ajattelen järjellä, iltaa kohti ajatukset muuttuvat tunteellisemmiksi ja järjenvastaisiksi.

Vierailija
14/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne. Herään aamulla optimistina ja käyn levolle pessimistinä. Aamulla tiedän selkeästi elämäni suunnan ja luotan siihen, että kunhan teen suunnittelemani päivän työt, kehityn ja pääsen elämässäni eteenpäin saavuttaen lopulta tavoitteeni. Illalla huomaan, että taas jäivät paperille listaamani asiat tekemättä ja en oikeastaan edes tiedä, mitä haluan elämältä ja ovatko suunnitelmani järkeviä.

Tähän mielialojen heilahteluun liittyy myös se, että vaihdan koko ajan huonekalujen paikkaa kun mikään ei oikein tunnu hyvältä.

Vierailija
15/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu tunne. Herään aamulla optimistina ja käyn levolle pessimistinä. Aamulla tiedän selkeästi elämäni suunnan ja luotan siihen, että kunhan teen suunnittelemani päivän työt, kehityn ja pääsen elämässäni eteenpäin saavuttaen lopulta tavoitteeni. Illalla huomaan, että taas jäivät paperille listaamani asiat tekemättä ja en oikeastaan edes tiedä, mitä haluan elämältä ja ovatko suunnitelmani järkeviä.

Tähän mielialojen heilahteluun liittyy myös se, että vaihdan koko ajan huonekalujen paikkaa kun mikään ei oikein tunnu hyvältä.

Minulla se on niin päin että olen aamulla pessimisti ja illalla optimisti.

Vierailija
16/16 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain Stephen Kingin kirjassa puhuttiin tuosta.

Doloreksen tunnustus