Nykypäivän nuorten kunnollisuus on myytti
Tosiasiassa mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet huimasti, huumeita kokeillaan ja käytetään enemmän kuin koskaan, lukutaito rapautuu.. jne. Tietysti on se tietty prosentti, jolla kaikki menee putkeen ja näistähän ne toimittajat juttunsa tekevät. Eri asia sitten on, miten joku ylemmästä sosiaaliluokasta tuleva nuori edustaa koko sukupolvea.
Kommentit (22)
Melkein ainahan ne jutut tehdään ylemmän keskiluokan tai yläluokan lapsista joilla ei ole mistään puutetta, ydinperhe, lapsilisät varastoituna 18-vuotispäivää varten ja tukevat perinnöt tulossa isovanhemmilta.
Ei ketään kiinnosta tässä yhteiskunnassa paskan vertaa joku 12-vuotias nuori jolla on kolmannessa sukupolvessa työttömät alkoholistivanhemmat. Helppo sitä on haukkua kun ajautuu toisten samanlaisten kanssa väärille teille ja hokea jotain "jokainen on oman onnensa seppä"-mantraa.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelma tai huono lukutaito ei liity mitenkään ihmisen kunnollisuteen.
Ennemmin tai myöhemmin se alkaa liittyä.
Vierailija kirjoitti:
Melkein ainahan ne jutut tehdään ylemmän keskiluokan tai yläluokan lapsista joilla ei ole mistään puutetta, ydinperhe, lapsilisät varastoituna 18-vuotispäivää varten ja tukevat perinnöt tulossa isovanhemmilta.
Ei ketään kiinnosta tässä yhteiskunnassa paskan vertaa joku 12-vuotias nuori jolla on kolmannessa sukupolvessa työttömät alkoholistivanhemmat. Helppo sitä on haukkua kun ajautuu toisten samanlaisten kanssa väärille teille ja hokea jotain "jokainen on oman onnensa seppä"-mantraa.
Se on juuri näin.
Itseäni naurattaa 17-vuotiaana lukiolaisnuorena jutut kuten "nuoret matkustelevat enemmän kuin koskaan". Minun lähipiirissäni ei ole ketään jolla olisi ollut varaa matkustella mihinkään Tukholmaa pidemmälle tai niin varakkaita vanhempia että veisivät ties mihin Disneylandeihin tai Thaimaan-reissuille.
Miksi esimerkkinä pitää aina käyttää rikkaiden lapsia eikä tilastollisia keskiarvoja.
Epäreilua on elontie ja omahyväisyys.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ikävä kehityssuunta, jota on jatkunut jo pitkään. Missä ovat kunnolliset, laadukkaat reportaasit näistä nuorena syrjään joutuneista? Niitä ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni naurattaa 17-vuotiaana lukiolaisnuorena jutut kuten "nuoret matkustelevat enemmän kuin koskaan". Minun lähipiirissäni ei ole ketään jolla olisi ollut varaa matkustella mihinkään Tukholmaa pidemmälle tai niin varakkaita vanhempia että veisivät ties mihin Disneylandeihin tai Thaimaan-reissuille.
Miksi esimerkkinä pitää aina käyttää rikkaiden lapsia eikä tilastollisia keskiarvoja.
Totta. En tule saamaan minkäänlaista perintöä vanhemmiltakin eikä lapsilisiäkään säästetty, päihdeongelmaisia kun vanhempani ovat. Mummeista ja papoista ei ole kukaan enää elossa. Kirsikkana kakun päällä olen mt-ongelmainen, sosiaalisesta pelosta kärsivä, väsynyt ja pelokas, työtön ihminen. Poikaystäväni oli väkivaltainen ja päihteisiin perso hänkin yllätys yllätys. Käytti seksuaalisesti hyväksi myös.
Niin, keskiluokkaisten korkeakoulutettujen vanhempien lisäksi löytyy vain alkoholisti- ja narkkarivanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. En tule saamaan minkäänlaista perintöä vanhemmiltakin eikä lapsilisiäkään säästetty, päihdeongelmaisia kun vanhempani ovat. Mummeista ja papoista ei ole kukaan enää elossa. Kirsikkana kakun päällä olen mt-ongelmainen, sosiaalisesta pelosta kärsivä, väsynyt ja pelokas, työtön ihminen. Poikaystäväni oli väkivaltainen ja päihteisiin perso hänkin yllätys yllätys. Käytti seksuaalisesti hyväksi myös.
Ps. ainoat ulkomaanmatkat suuntautuivat Viroon 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ikävä kehityssuunta, jota on jatkunut jo pitkään. Missä ovat kunnolliset, laadukkaat reportaasit näistä nuorena syrjään joutuneista? Niitä ei näy.
Eikö tosiaan ole mitään rikkaiden ja syrjäytymisuhanalaisten välissä? Missä ne "normaalit" keskivertonuoret ja mitä heille kuuluu? Taitavat olla hiljainen keskivertosakki, jotka vetävät tasaisen raskasta pulkkaa hiljaa puurtaen koko elämänsä kehdosta hautaan ja ketään ei kiinnosta tehdä heidän elostaan ja oloistaan reportaaseja, koska siitä on mahdoton repiä kohuotsikoita. Tsemiä kaikille oman elämänsä kunnialla klaaraaville keskivertonuorille!
Hyvämaineinen sosiaalinen miljöö tukee positiivista kehitystä. Vois suomeenkin perustaa yksityisiä oppilaitoksia jokusen 0-20 vuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelma tai huono lukutaito ei liity mitenkään ihmisen kunnollisuteen.
Ennemmin tai myöhemmin se alkaa liittyä.
En usko. Itselläni on ollut syömishäiriö teini-iästä asti ja olen ihan kunnollinen ihminen. Todennäköisesti suurin osa mielenterveypotilaista on täysin vastaavanlaisia ihan kunnollisia ihmisiä. Samoin uskoisin Ruotsin kruununprinsessan olevan ihan kunnollinen ihminen, vaikka hän onkin huono lukemaan.
Assburger kirjoitti:
Niin, keskiluokkaisten korkeakoulutettujen vanhempien lisäksi löytyy vain alkoholisti- ja narkkarivanhempia?
Niinpä. Meillä ei ole mitään ongelmia, pienet tulot on eikä nekään ole ongelma. Ei kärsitä eikä elämä ole tuskaa. Miksi aina pitää vetää kaksi marginaalista ääripäätä keskusteluihin?
Minulla on mielenterveysongelm(i)a ja olen silti ihan kunnollinen, vastuuntuntoinen opiskelija.
Huumeiden kokeilukaan ei tarkoita ettei voisi olla kunnollinen, tämä on todella yleistä nykyään ja silti ihmisistä ei ole yleisesti ottaen tullut mitään kotona lojuvia nistejä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ekaa kertaa varaa käydä Tukholman risteilyllä vasta jotain 23-24 -vuotiaana ja sekin vain, koska kaverin äiti oli saanut jostain ilmaisen risteilyn neljälle hengelle eikä halunnut itse lähteä.
M -70
Vierailija kirjoitti:
Matkustavat kuitenkin enemmän kuin edelliset sukupolvet, eli enemmän kuin koskaan. Kaukomatkoille lennetään jopa koululomien ulkopuolella kun lomaa on kai liian vähän.
Tää "nuorten kunnollisuus" on aina ollut myytti. Taidat olla aika yksinkertainen.