Tiedoksi av-mammoille; opettaja maksaa kouluruoasta
Ihan perusasiakin on av-mammojen tiedoissa pielessä. Opettajat maksavat kouluruoastaan. Se ei ole ilmainen.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi opettajalle, niin me muutkin työssäkäyvät :)
Ohjaatko ja opastatko samalla luokallista oppilaita ja valvot myös yleistä järjestystä ja puutut häiriöihin?
Opettajan ruokailu ruokalassa ei ole kovinkaan rentoa, se on usein ihan täyttä työtä. Eikä hän voi poistua sieltä vaikka söisi itse nopeasti.
Jos ole ei syö kouluruokaa, hänen on silti oltava valvomassa. Omat eväät voi syödä vasta ruokailun jälkeen opettajainhuoneessa. Jos ehtii.
Olen töissä vammaispalveluissa ja meillä on 16 asukasta yksikössä. Meillä ei ole ruokataukoa sanan varsinaisessa merkityksessä, syömme omia eväitä tai maksettuna sitä laitosruokaa, joka muuten monesti on ihan todella hyvää - ruoka on samaa kuin kouluissa. Eli meidän ruokataukomme aikana tulee usein tilanteita, että pitää lähteä pyyhkimään jonkun takapuolta, joku pelmahtaa käytävälle alasti, kolmas ei saa padia toimimaan, yhden omainen soittaa, sossu soitaa, työtoiminnoista soitetaan, lääkäri soittaa, joku asiakas kokee tarpeelliseksi kertoa vartin verran päivänsä kuulumisia jne.. Meillä ei ole mitään erillistä ruokailutilaa, vaan syömme asukkaiden ruokapöydissä, osa yleensä samaan aikaan asukkaiden kanssa.
Maksamme ruoasta 5,50 € jos tuota keskuskeittiön ruokaa syömme, tai sitten itse maksettuja omia eväitä. Silti hinta on minusta aika ok, 3 € olisi jo todella halpa. Ruoka on välillä hyvinkin keskinkertaista, joskus oikeasti todella hyvää tavallista arkiruokaa. Lapseni valittavat samasta ruoasta jota minä syön hyvällä ruokahalulla.
En nyt väitä, että tilanne on kouluruokalaa vastaava, mutta meillä ei ole esim. olemassakaan opettajanhuoneen kaltaista tilaa jossa voisi vaikka vartin välkällä syödä rauhassa. Ajattelisin myös päiväkodin henkilökunnalla olevan paljon hankalampi tilanne ruokailla kuin vaikka yläkoulun opetajilla.
Siltikin, edelleen, minusta opettajien (ja päiväkotien) ruoka voisi olla maksuton silloin kun he syövät oppilaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ilmaiseksi pitäis saada? Kyllä me muutkin maksamme omat eväämme tai lounasravintolalle lounaasta.
Ahaa, kuuluuko sun lounastaukoon siis myös noin kahdenkymmenen oppilaan valvonta?
Päiväkodissa tuo valvonta sisältää myös mm. ruuan jakelun, sotkujen siivoamisen ja pyllyjen pyyhinnän kesken oman syömisen. On se vaan törkeää että opet ja hoitajat joutuu vielä maksamaan siitä ruuasta.
Se on työaikaa kuten monessa muussa ammatissa.
Moni käy palaverit lounaalla, sairaanhoitotyössä täysin sama tilanne, ette te poikkea muista.
Teillä on lakisääteiset tauot, joten pakko ei ole syödä silloin kun lapsetkin, voitte niillä tauoilla syödä omat eväät jos rauhaa kaipaatte.
Terv. josku harjoituksessa ollut.
Tälle av-mammalle tiedoksi: opettajilla ei ole lakisääteisiä taukoja.
Eikös tuo ole rikos? Eikös silloin pitäisi olla yhteydessä liittoon palstan sijasta?
Liitossa osaavat varmasti paremmin auttaa, ainakin paremmin kuin me mammat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ilmaiseksi pitäis saada? Kyllä me muutkin maksamme omat eväämme tai lounasravintolalle lounaasta.
Ahaa, kuuluuko sun lounastaukoon siis myös noin kahdenkymmenen oppilaan valvonta?
Päiväkodissa tuo valvonta sisältää myös mm. ruuan jakelun, sotkujen siivoamisen ja pyllyjen pyyhinnän kesken oman syömisen. On se vaan törkeää että opet ja hoitajat joutuu vielä maksamaan siitä ruuasta.
Moni käy palaverit lounaalla, sairaanhoitotyössä täysin sama tilanne, ette te poikkea muista.
Teillä on lakisääteiset tauot, joten pakko ei ole syödä silloin kun lapsetkin, voitte niillä tauoilla syödä omat eväät jos rauhaa kaipaatte.
??? Opettajilla lakisääteiset tauot?? :DDDD ei muuten ole!
Opettaja syö verotusarvolla eli hänelle maksetaan ateriasta vajaa 4 euroa ja hän maksaa siitä veron. Tuo vajaa neljä euroa lasketaan esim. eläkkeeseen mukaan, se on luontoisetu. Maksettava vero on niin pieni että käytännössä ateria on ilmainen + että ruokailu tapahtuu työajalla koska on samalla työsuoritus eli valvonta-ateria.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajat ovat niin hankalia, ihan oikeasti!
Olen töissä jossa usein opettajia asiakkaana ja ovat se kettumaisin asiakasryhmä
" minä ja minun lomani ja minun työni ja minun aikatauluni"
Ymmärrän että on stressaavaa ja hienoa työtä teette, mutta muillakin on työajat ja maksavat jopa sen oman ruokansa.
Lapset tekee niistä hermoraunioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle av-mammalle tiedoksi: opettajilla ei ole lakisääteisiä taukoja.
Eikös tuo ole rikos? Eikös silloin pitäisi olla yhteydessä liittoon palstan sijasta?
Liitossa osaavat varmasti paremmin auttaa, ainakin paremmin kuin me mammat täällä.
Työaikalakia ei sovelleta mm. opetusalalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa kouluissa tarjotaan hyvää ja ravitsevaa ruokaa joka ainutlaatuista jo sinänsä. Parempaa ruokaa ei ole saatavilla missään päin maailmaa. Turhaan opettajat taas valitatte.
Jos se ruoka kerran on niin hyvää, miksi samaa ruokaa ei tarjota kaikissa henkilöstö- ja lounasravintoloissa? Söisitkö itse vapaaehtoisesti lounaaksi kouluruokaa joka päivä eläkeikään asti ja maksaisit siitä saman hinnan kuin henkilöstlravintoloissa?
Ne opettajat, jotka eivät maksa ruoasta, eivät yleensä myöskään valita sen laadusta. Sen sijaan ne, jotka joutuvat maksamaan alle eurolla valmistetusta ruoasta 5,50 e, ovat kyllä nähdäkseni oikeutettuja valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajat ovat niin hankalia, ihan oikeasti!
Olen töissä jossa usein opettajia asiakkaana ja ovat se kettumaisin asiakasryhmä
" minä ja minun lomani ja minun työni ja minun aikatauluni"
Ymmärrän että on stressaavaa ja hienoa työtä teette, mutta muillakin on työajat ja maksavat jopa sen oman ruokansa.
Lapset tekee niistä hermoraunioita
On huomattu, mutta tarvitseeko sitä muihin purkaa, ei me muut olla sitä ammattia heille valittu.
Arvostan kyllä työtä varsinkin kun se tehdään hyvin, mutta en sitä, että sitten kiukutellaan muille, täysin asiaan kuulumattomille.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja syö verotusarvolla eli hänelle maksetaan ateriasta vajaa 4 euroa ja hän maksaa siitä veron. Tuo vajaa neljä euroa lasketaan esim. eläkkeeseen mukaan, se on luontoisetu. Maksettava vero on niin pieni että käytännössä ateria on ilmainen + että ruokailu tapahtuu työajalla koska on samalla työsuoritus eli valvonta-ateria.
Miksi täällä jankutetaan tätä samaa? Näin on kyllä mahdollista toimia, mutta mikään itsestäänselvyys se ei ole. On vaikka kuinka paljon kouluja, joissa lounashinta on sama kuin muissakin kunnan henkilöstöravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotusarvo on noin pari kolme euroa, jolla opettaja ei söisi missään muualla paitsi eväitä.
Koulussa, jossa minä opetan, maksaa lounas 5,50 euroa. Tässä on siis isoja koulukohtaisia eroja. Toki ruoka on halvempaa kuin lounasravintoloissa, mutta kouluruoan tasoista ruokaa olisi turha yrittää muualla tarjoillakaan.
Onko se pakko syödä?
Ei ole. Voi syödä myös eväitä. Opetan onneksi toisen asteen oppilaitoksessa, jossa ei ole valvontavastuuta. Peruskoulun opettajien on valvontavastuun vuoksi yleensä pakko syödä kouluruokalassa. Toki tässäkin on koulukohtaisia eroja: joissain kouluissa mennään valvontaluokan kanssa syömään, joissain on kiertävät vuorot. Ongelmallisia ovat koulut, joissa ei ole erillistä henkilökunnan ruokailutilaaa mutta joissa opettajat maksavat täyden hinnan ruoastaan. Tällöin opettajilla ei muka ole valvontavastuuta, vaikka kaikki ymmärtävät, että eivät opettajat voi sulkea silmiään ja korviaan lounaan ajaksi syödessään samassa tilassa oppilaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Ei opettajalle MAKSETA sitä verotusarvoa, vaan se arvo lisätään luontoisetuihin, mistä opettaja maksaa veroa. Jos ruokailuun kuuluu valvonta, ruoka maksaa vähemmän, jos ei, ruoka maksaa enemmän. Ruoan laatu on kouluissa laskenut sen 25 vuoden ajan, että en enää halua maksaa siitä mitään. Syön eväitäni rauhassa opehuoneessa, enkä joudu nousemaan kesken ruokailun huomauttelemaan suolan laitosta kaverin ruokaan, porkkanaraasteen heittelystä yms.
Enkä todella oleta, että opettajien pitäisi saada ilmainen ruoka, kunhan vaan ärsytti tuossa toisessa ketjussa, missä todettiin, että opettajat syövät ilmaiseksi. Seuraavaksi varmaan väitätte, että opettajat syövät pullaa ja kahvia kunnan laskuun.... Ja välitunnit on taukoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoituksessa ihan.
Pakko ei ole syödä, mutta omaa luokkaa on istuttava ruokalassa valvomassa. Omia eväitä ei siellä saa syödä.Miksi et siis söisi tauoilla?
Kun päivään kuuluu yksi 10 minuutin pituinen kahvitauko, saa olla aika nopea ruokailija, että ehtii lounaan syödä tuon aikana. Olisi myös aika ikävää aamuvuorossa syödä lounas klo 8.30 ja yrittää sillä jaksaa työpäivä esim. klo 15 asti.
Täh? Opettajillahan on taukoja enemmän, kun kellään. 45minuutin välein.
Kokemuksesta tiedän, että vain harvoin sen saa pitää todella taukona. Lähinnä vain silloin,jos seuraava tunti on (palkaton) hyppytunti. Muuten välitunnit menee ulko- tai sisävalvonnoissa, kopiokoneelle jonottaessa, rehtorin tai kollegan kanssa palaveeratessa, jonkun oppilaan kanssa neuvotellessa taikka oppilaan vanhemmalle soittaessa.
On.