Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverit laittavat viestiä vapaallekin, ärsyttää

Vierailija
01.11.2019 |

Meillä oli kiva whatsapp, jossa lähinnä puhuttiin vapaa-ajan juttuja. Joku saattoi kysyä, lähteekö joku bändikeikalle kaveriksi yms. Sitten koko ryhmä alkoi mennä sellaiseksi, että kuka tulossa huomenna iltaan ja vaihtaako joku vuoroa. Sanoin (tai valehtelin), että olen lopettanut whatsappin käytön, joten eroan ryhmästä. Parille työkaverille olen sanonut, että haluan pitää vapaan ja työn erillään. Silti tulee tekstareita vapaalla: vaihtaisitko vuoroa tai mitä töissä tapahtunut, kun olin lomalla. Minusta työasioista raportointi ei kuulu vapaa-ajalle. Yhdelle vastasin viime viikolla, että eikös sen sitten näe, mitä on tapahtunut, kun tulet lomalta töihin. Hän kauhisteli, että voi voi, mitähän siellä nyt oikein on odottamassa. En jaksanut edes vastata. Onko muilla tällaista?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko vastata, tuskin kyselyt jatkuvat jos et vastaa.

Vierailija
2/37 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tämä rauhallisesti ja ystävällisesti puheeksi työpaikalla. Muut eivät ole tulleet ajatelleeksi tältä kantilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko vastata, tuskin kyselyt jatkuvat jos et vastaa.

Tuo on tosi töykeää. Ei ole pakko vaikuttaa tympeältä. Itse vastaisin lyhyesti mutta asiallisesti.

Vierailija
4/37 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään vastaile lomalta/vapaalta niille työkavereille joiden kanssa en ole erityisemmin ystävä

Vierailija
5/37 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monella työpaikalla on samaa. Siksipä en anna puhnroa julkisesti esille. Pomo tietää numeron ja se riittäköön.

Vierailija
6/37 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo ollenkaan tuollaista tarvetta pitää työtä ja vapaa-aikaa erillään. En varmasti sopisi sellaisen kaveriksi tai samaan ryhmään, joka haluaa erotella elämän osa-alueet noin tarkasti.

Vierailija
7/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo ollenkaan tuollaista tarvetta pitää työtä ja vapaa-aikaa erillään. En varmasti sopisi sellaisen kaveriksi tai samaan ryhmään, joka haluaa erotella elämän osa-alueet noin tarkasti.

Me ei sit sovittaisi kavereiksi keskenämme. Liikun paljon luonnossa enkä todellakaan mene sinne vatkaamaan työasioita. Kesällä keittelin kauniissa maisemissa aamukahvia samalla kun kaveri paasaa aiheesta työ, työ, työ. Ei ikinä enää.

Vierailija
8/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta täysin. Vapaa-aika ja työt ehdottomasti erillään. Tuon takia en ole halunnut ystävystyä työkaverin kanssa vaikka olisikin ollut kiva ihminen. En ikinä jakele omaa puh enkä muuta tietoa työkavereiden kanssa.

Vierailija
9/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kiinnostaa tietää

Vierailija
10/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin on pakonomaista ystävystyä työkavereiden kanssa. Kai tarvitsee hovia tai sitten on muuten niukka ystäväpiiri.

Vierailija
11/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi monella työpaikalla on samaa. Siksipä en anna puhnroa julkisesti esille. Pomo tietää numeron ja se riittäköön.

Meillä se on pomo joka pistää viestiä jopa sairauslomalla. Ja lisäilee WA ryhmiin mitään kysymättä.

Vierailija
12/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkohteliasta olla vastaamatta viesteihin ylipäätään. Mielestäni voi hienovaraisesti sanoa ettei halua vapaalla ja lomalla viestitellä työjuttuja ja tarvitsee vapaat palautumiseen. En usko että on ihmisiä jotka ei tätä ymmärra, kunhan selventää asian suoraan.

Vierailija
13/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa koskaan lomalla, kun ei tarvitse. On pari kertaa vttuiltu miksi et vastaa, kun töissä ollu probleema. Sanoin vaan, että eiköhän se ole pomon tehtävä pohtia miten hommat menee jos lomailen. Se probleema ei korjaannu, vaikka miten vastaisin, koska lomalta en tule töihin ratkomaan yhtään mitään mitä muut ei muka osaisi. Minun työni ei ole avaruustiedettä.

Vierailija
14/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työpuhelin. Vapaa-ajalla pidän kiinni, ellen erikoisjärjestelyistä johtuen ole päivystysvastuussa, mikä taas näkyy tuolloin palkassa. Mulla on kivat työkaverit, jotka eivät turhan takia pommittele, vain jos on ihan pakko. Hyvä tuuri käynyt tässä suhteessa, vaikka ei juuri muussa. :)

Vierailija
15/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan vain huomion hakemista ja pätemistä ja sitä että pysty antaa asioiden odottaa, vain täytyy saada omat asiat hoidettua heti. Mulla on ollut näitä kaikkia työkavereina. Yksi soitteli iltaisin työasioita, ja pitemmän päälle ymmärsin, että hän ei vain voinut yksinkertaisesti yhtään jättää asioitaan esim. huomiselle, vaan jos hänellä tuli joka hoidettava asia mieleen, tuli hänen ottaa siitä heti yhteyttä muihin. Kaheli tyyppi. Joku ongelma itsensä ja asioiden keskeneräisyyden sietäminen kanssa, josta sitten muutkin kärsivät. Sitten on ollut näitä, jotka pyrkii olemaan yhteydessä muuten vain koko ajan, työasioissa kuitenkin. He ovat ihmisiä, jotka eivät ole itsenäistyneet, vaan jokainen asia tulisi jakaa töihinkin liittyen. Siksi viestittelevät lomalaisillekin, jos muita ei ole saatavilla. Sitten on juuri näitä, jotka haluavat heti ystävystyä. Ihan ahdistaviakin on ollut. Yksi pyyteli koko ajan johonkin ja loppujen lopuksi myös oman sukunsa piirissä pidettyihin hyvin sisäpiirin juhliin. Olimme olleet työtovereita siihen mennessä reilun vuoden. Hän oli uusi paikkakunnalla, muutti työn perässä. Ei perhettä, ei mitään ja ilmaisesti jotenkin takertui minuun koska perehdyin hänet työhönsä. Aluksi oli juuri tätä, että viestitteli vapaa-alallakin työasioista ja sitten alkoi tulla pyyntöjä ja lopuksi tämä sukujuhla. Vieläkin puistattaa, kun muistelen. Ei pyynnöistä sinänsä mitään, olen itsekin pyytänyt joskus työkavereita kaupungille, mutta jos tulee liian iholle, no kaikki tietää, miltä se tuntuu. Että vetäisin ihan rajan ja sen yhteyden voi sulkea, voi olla reagoimatta, asiasta voi jutella, että miten muut on ajatellu. Voihan olla niinkin , että jotkut toivoo sen olevan työasioita varten, kun se kuitenkin on työporukan ryhmä? Onko sinun pakko sitten kuulua siihen?

Vierailija
16/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mykistän työ-wa:n nykyisin vapaapäivinä ja lomalla. (Niin, että viestit kyllä näkyy, mutta ei kuulu).

Vierailija
17/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on. Yksi työkaveri on soittanut työasioita kun olen vapaalla ja soittanut toistekkin vaikka heti ensimmäisellä kerralla sanoin etten tykkää. En vaan enää vastaa kys. ihmisen puheluihin enkä työnumeroista tuleviin puheluilihinkaan.

Jos joku katastrofi olisi niin ei haittaa että soitetaan, mutta en ymmärrä miksi pitää sellaisista asioista soittaa, jotka voi aivan hyvin selvittää sittenkin kun olen töissä.

En voi käsittää, ettei edes suoraan sanomalla mene perille, että ei soitella turhaan. Ei varmaankaan kiinnosta miltä toisesta tuntuu.

Vierailija
18/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäkohteliasta olla vastaamatta viesteihin ylipäätään. Mielestäni voi hienovaraisesti sanoa ettei halua vapaalla ja lomalla viestitellä työjuttuja ja tarvitsee vapaat palautumiseen. En usko että on ihmisiä jotka ei tätä ymmärra, kunhan selventää asian suoraan.

Jaahas, mikäs tässä nyt alapeukuttaa noin?

Vierailija
19/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla taas wa-ryhmä perustettiin nimenomaan työasioille ja nopeaan tiedonkulkuun, jossa onkin todella näppärä, koska ei istuta kokoaikaisesti työpöytien äärellä ja työsähköpostin tavoitettavissa. Jokainen on itse velvollinen huolehtiamaan ettei vapaa-ajalla joudu lukemaan viestejä, jos ne häiritsee.

Vierailija
20/37 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työasiat pitää pystyä ratkomaan työaikana,tai silloin on jotain vikaa jos ei pysty. Työ pitää organisoida uudelleen ja siirtää ihmisiä jos ei onnistu. Työajan ulkopuolinen aika on OMAA aikaa eikä siellä makseta työpuheluihin vastaamisesta.

Eikä' tosiaankaan työhön mennä ystävystymään. Jos niin käy nii,ehkä on kiva,tai saa hullun riesan,kutewn kaverilleni kävi.

Pohtikaa onko whatsapp ryhmä tarpeellinen ja sopikaa kelloaika milloin siihen vastataan. EI LOMALLA EIKÄ VAPAALLA!

Kannattaa laittaa sormi vesilasiin ja ottaa pois,jos siihen veteen jää reikä,silloin on duunille korvaamaton.

(no, onhan erityisasiantuntijoita,jotka vastaavat kotoakin,mutta silloin saa siitä lisää liksaa,mutta en usko että tavis toimistorotta tai lähihoitaja kuuluvat siihewnb kastiin)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi