Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Usko ja mindfulness - sopivatko yhteen?

Vierailija
01.11.2019 |

Nykyään kaikkialla tunnutaan tyrkyttävän mindfulnessia. Osittain kai pohjautuu itämaisiin uskontoihin ja osin psykologiaan. Mikä on palstan kristittyjen kanta asiaan?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämaiset uskonnot ei ole kovin uskonnollisia. Mindfullnesissa ei ole mitään uskonnollista sinällään, mutta toki voit saada fudut kristityistä jos jäät kiinni.

Vierailija
2/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe ongelmaa asiassa. Ihan samalla lailla kuin länsimaissa suurin osa joogasta on vain venyttely- ja hengitysharjoituksia. Hengelliset elementit on riisuttu pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä varrmaan tajuat sen että jos haluat saavuttaa tietyn tilan niin sun pitää ensinnäkin tehdä valintoja ja luopuaa asioista. Erakoitua mökille ja siitä sitten pikkuhiljaa aivot alkaaa unohtaa tiettyjä prosesseja jolloin fokus alkaa pikkuhiljaa keskittyä käsittelemään itse ongelmaaa ja mittasuhteisiiin tarvitaan riittävä konteksti ja ymmmärrys maailmankaikkeudesta. Täytyy tehdä paljon kompromisseja ja asetttaaa elämän arvot uuusiksi niin ettei mikään ulkoinen tekiijä pääse niitä kontroloimaan. Silloin täytyy olla myös kattavat olosuhteeet jotka mahdollistaa prosessin.

Vierailija
4/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä varrmaan tajuat sen että jos haluat saavuttaa tietyn tilan niin sun pitää ensinnäkin tehdä valintoja ja luopuaa asioista. Erakoitua mökille ja siitä sitten pikkuhiljaa aivot alkaaa unohtaa tiettyjä prosesseja jolloin fokus alkaa pikkuhiljaa keskittyä käsittelemään itse ongelmaaa ja mittasuhteisiiin tarvitaan riittävä konteksti ja ymmmärrys maailmankaikkeudesta. Täytyy tehdä paljon kompromisseja ja asetttaaa elämän arvot uuusiksi niin ettei mikään ulkoinen tekiijä pääse niitä kontroloimaan. Silloin täytyy olla myös kattavat olosuhteeet jotka mahdollistaa prosessin.

Se onn hieno tavoite. Muttta länsimaisessa kapitalistisessa kulttuurissa ja suoritusyhteiskunnassa jossa on paljon vellvoitteita sitä ei ehdi käsittää eikä kykene oppia arvostamaan muuuta kuin ehkä hetken retriiitillä saunassa.

Vierailija
5/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut huonoja vastauksia ei-kristityiltä.

Mindfullness, kuten joogakin ovat ihan suoraan hindulaisuutta ja buddhalaisuutta - ei kahta sanaa, etteivät olisi.

Jos olet kristitty pysy niistä kaukana ja vaikka et olisikaan, tuskin haluat ihan vapaaehtoisesti riivaajia sieluusi - noita kahta uskontoa harrastamalla niitä saat, se on varma.

Vierailija
6/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se onn hieno tavoite. Muttta länsimaisessa kapitalistisessa kulttuurissa ja suoritusyhteiskunnassa jossa on paljon vellvoitteita sitä ei ehdi käsittää eikä kykene oppia arvostamaan muuuta kuin ehkä hetken retriiitillä saunassa.

Muttta se mitä tässä yhteiskunnassa voidaan tehdä muuttaa asenteiita ja sujtautumista sekä maksimoida energiavarannot.

Vierailija
7/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan Raamatussakin käsketään katsoa kedon kukkia ja lintuja, jotka eivät huomista murehdi. Tämä on täydellistä mindfulnessiä, ts. Olla läsnä tässä hetkessä, ei eilisessä eikä huomisessa.

Vierailija
8/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinuskon kanssa sopii mindlessness

Vierailija
9/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo yli 33 vuotta uskossa kirjoitti:

Mindfullness, kuten joogakin ovat ihan suoraan hindulaisuutta ja buddhalaisuutta - ei kahta sanaa, etteivät olisi.

Jos olet kristitty pysy niistä kaukana ja vaikka et olisikaan, tuskin haluat ihan vapaaehtoisesti riivaajia sieluusi - noita kahta uskontoa harrastamalla niitä saat, se on varma.

Huutista

Vierailija
10/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muttta se mitä tässä yhteiskunnassa voidaan tehdä muuttaa asenteiita ja sujtautumista sekä maksimoida energiavarannot.

Mutta jos puhutaaan uskonnosta niin siinä ainakin korostuu toisesta välittäminen. Kun ihhminen ei jaksa omin voimin eikä ihmiselle tulisi antaa liika raskasta lastia kannettavaksi niin sitäkautta pyrkiää eheyttämäään omaa kovalevyään ja deletoida sieltä se turha rosoiinen data ja eheyttäää se olennainen osaksi elämää ja settaa se keskeiseksi uteliaisuuden ja mielenkiinnon kohteeksi.

Vierailija
11/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinä olet sanomaan, kuka on huono ja kuka hyvä kristitty? Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.

Vierailija
12/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pääset omista riivaajistasi eroon, vaikutat ahdistuneelta ja tuomitsevalta.

Minun uskontoni sanoo "Kukaan ei rankaise sinua vihasta. Sinun vihasi on sen sijaan riittävä rangaistus" mitä sinun uskontosi sanoo minun uskostani?

Terveisin buddhalainen

Vierailija
13/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaajaa mitäs mieltä luulet että hindulainen on tästä länkkäreiden kuntosali joogasta?

Vierailija
14/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessellä on tärkeämpääkin tekemistä kuin miettiä teidän joogakokeiluja.

Vierailija
15/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleen nämä:

You Tube Salme Blomster mindfullness

Ei sovi kristitylle koska buddhalaistaustaista.  Ei-hengellisenä versiona = ei olekaan sellaista, kaloriton leivos vertautuu "kristilliseen mindfullnessiin". Läsnäoloa voi kristitty harjoittaa yhteydessä Jeesukseen, rukouksessa.  

Vierailija
16/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En harrastaisi.  Tuossa yhden kristityn tubettajan kokemus,  meditaatiota oli ainakin muistaakseni harrastanut  -->

Etsi Jumalaa kun etsit rauhaa.

Vierailija
17/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi käyttää aikaani noihin linkkeihin, mutta haluaisin tietää, MIKÄ mindfulnessissa on niin pahaa? Eihän se ole mitään muuta kuin keskittymistä siihen hetkeen kuin on. Jos tiskaat, niin vain tiskaat, et ajattele mitään muuta, vasn fiilistelet sitä saippuavettä. Jos syöt suklaata, niin mutustelet sitä makua ja tuntua suussasi, et mieti mitään muuta.

Mitä ihmeen demonista tuossa on???

Olen itse kotoisin fundamentalistiuskovaisesta perheestä ja isäni on pastori. Olen imenyt uskonnon jo äidinmaidossa, enkä todellakaan tajua nyt teitä.Ymmärrän jotenkin, kun joogaa pelätään, kun siinä avataan niitä kolmansia silmiä ja päälakea, mutta mindfulnessin pelkoa en ymmärrä.

Vierailija
18/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi käyttää aikaani noihin linkkeihin, mutta haluaisin tietää, MIKÄ mindfulnessissa on niin pahaa? Eihän se ole mitään muuta kuin keskittymistä siihen hetkeen kuin on. Jos tiskaat, niin vain tiskaat, et ajattele mitään muuta, vasn fiilistelet sitä saippuavettä. Jos syöt suklaata, niin mutustelet sitä makua ja tuntua suussasi, et mieti mitään muuta.

Olen itse kotoisin fundamentalistiuskovaisesta perheestä ja isäni on pastori. Olen imenyt uskonnon jo äidinmaidossa, enkä todellakaan tajua nyt teitä.Ymmärrän jotenkin, kun joogaa pelätään, kun siinä avataan niitä kolmansia silmiä ja päälakea, mutta mindfulnessin pelkoa en ymmärrä.

18 minuutissa mindfulness, jooga, enneagrammi

Vierailija
19/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18 minuutissa mindfulness, jooga, enneagrammi

Enneagrammi? Moni uskovainen opettaa sitä.

Vierailija
20/41 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh! Olen kristitty (koin ilmeisesti jonkin heräämisen) ja vasta vähän aikaa sitten olin tekemässä enneagrammin mutta jokin sisällä vastusti sitä, ettei minun sitä pitäisi tehdä. Muistan että joskus olen sen tehnyt ja pidin silloin sellaisena puoli-hörhö-luonne testinä. Mutta tuon olon takia menin ottamaan selvää mikä se itseasiassa on ja mistä tulee, ja selvisi riittävästi, että juuret on jossain mikä ei välttämättä ole minua varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi