Kertokaa maukkaan linssikeiton resepti!
Sellainen, jossa on kunnolla makua.
Kommentit (9)
Tässä mun oma:
Tarvikkeet:
- sipulia
- valkosipulia
- varsiselleriä
- punaisia linssejä
- perunaa
- porkkanaa
- tomaattimurskaa (yrttimaustettua)
- sitruuna
- kurkumaa
- chilijauhetta
- paprikajauhetta
Kuori ja pilko porkkanat ja perunat suupalan kokoisiksi. Pilko varsiselleri (jonka toki allergiset voivat jättää pois), sipuli ja valkosipuli. Kaada kattilaan reippaasti öljyä. Mulla on sellainen tosi iso kattila, ja kun teen tätä jättiannoksen, laitan öljyä ainakin desin. Lisää öljyyn mausteet maun mukaan (kurkuma, chilijauhe, paprikajauhe) ja sipuli, valkosipuli ja selleri. Kuullota miedolla lämmöllä. Huuhtele linssit siivilässä ja lisää öljy-mauste-kasvisseokseen. Kuullota. Lisää öljyä tarvittaessa (ainesosat ovat lähes rasvattomia, joten kaikki ruuan sisältämä rasva tulee öljypullosta, eikä öljyssä tarvii kitsastella). Lisää porkkanan- ja perunanpalaset ja kääntele vielä hetki. Lisää vesi. Kun perunat ja porkkanat ovat kypsyneet hieman, lisää tomaattimurskaa. Mulla on sellainen 10 litran kattila, jossa tätä teen, ja joka on ehkä puolillaan, ja siihen lisään puolikkaan pakkauksen tomaattimurskaa. Normaalikokoiseen kattilaan siis ehkä neljännes. Tämän keton on tarkoitus olla kirkaslieminen, ja tomaattimurska toimii mausteena ja värinä, ei keiton varsinaisena nesteen. Tomaattipyrettäkin voi hatkita. Lisää vettä tarvittaessa. Kun linssit ja juurekset ovat kypsiä, lisää puolikkaan pienen sitruunan mehu ja raastettu kuori. Mausta suolalla ja mustapippurilla. Jos tuntuu terävältä, lisää hieman hunajaa tai sokeria. Anna hautua hetki ja tarjoile.
Teen tätä keittoa tänään, mutta koska selleriä ei nyt ole, laitan kasvisliemijauhetta. Vinkki: varsiselleriä voi myös pakastaa pilkottuna!
Fakies linssikeitto
Teen suunnilleen näin:
7dl vettä kiehumaan miedolle lämmölle
punaiset linssit 1 pkt kuivattuja linssejä
Pari kolme porkkanaa pilkottuna
Sipuli pilkottuna
2dl hyvää oliiviöljyä
Kasvisliemikuutio (tai mausteita)
2 pikkupurkkia tomaattipyreetä
Lisätään tässä järjestyksessä soppaan, tai tästä tulee pikemminkin muhennosta. Palaa helposti pohjaan joten kannattaa lisätä vettä tarvittaessa ja sekoitellaan välillä.
Kun nuo aineet on kattilassa jätetään hautumaan, mitä pidempään sen parempi (itse teen tätä viikonloppuisin, nuo vaiheet heti aamupäivällä)
Juuri ennen ruokailua lisää kattilaan vielä 2-4 rkl punaviinietikkaa (mieluiten jotain muuta kuin Rajamäen) sekä silputtua persiljaa. Sekoita, laita levy päälle kunnes keitto/muhennos pulpahtaa, sitten eiku syömään! :)
Tehnyt yksinkertaisen ja nopean:
- purkki tomaatteja
- purkki punaisia pinssejä
- kasvisliemikuutio
- chilikastiketta
Ainekset kattilaan ja kiehautan. Soseutus ja sekaan kermaa/kookosmaitoa/tuorejuustoa fiiliksen mukaan.
Vihreistä linsseistä teen tätä:
https://cookieandkate.com/best-lentil-soup-recipe/
Ja punaisista linsseistä tätä:
https://www.budgetbytes.com/vegan-red-lentil-stew/
Edellä linkitetty resepti on hyvä, siihen voi käyttää liha- tai kanalientä myös.
Kuullotan sipulia ja valkosipulia öljyssä. Lisään savupaprikaa. Muutama kuutioitu porkkana. 1,5 dl punaisia linssejä. I tomaattimurska ja 6 dl vettä. Fondia, balsamicoa, sokeria. Keitetään n 20 min. Lopuksi purkki kermaa.
https://www.kodinkuvalehti.fi/reseptit/keitot-kasvis-arjen-nopeat/muhev…
Minä käytän tätä perusohjeena. Lisäksi maustan kurkumalla ja currylla, sekä vaihtelevasti sen mukaan mitä kaapista sattuu löytymään. Tykkään laittaa myös sitruunamehua tilkan.