Oletko joutunut lopettamaan yötyöt terveyssyistä?
Olen tällä hetkellä työssä, jossa joudun säännöllisesti tekemään 7 perättäisen yövuoron putkia. Tiesin työtä hakiessani että yövuoroja tulee olemaan, mutta minulle tuli täytenä yllätyksenä, että niitä olisi näin monta putkeen. Olen aiemmin tehnyt lyhyen aikaa työtä jossa perättäisiä yövuoroja oli max. 3. Sekin oli raskasta, mutta silloin tällöin tapahtuvana sen sieti.
Nyt olen huomannut itsessäni pelottavia terveysvaikutuksia. Olen kolmannen yön jälkeen aivan tyhjäpää. En meinaa pystyä esim. kirjoittamaan järkevää tekstiä, ja joudun hakemaan sanoja. Ärsyynnyn aivan pienistäkin asioista. Lisäksi kärsin voimakkaista päänsäryistä ja vatsakivuista.
Nyt viimeksi kolmannen yövuoron jälkeen alkoivat sydämentykytykset, ja outo, voimakas ja pistävä kipu rintalastan takana. Ennen säännölliset kuukautiseni ovat muuttuneet epäsäännöllisiksi, ja nykyään heittoa voi olla jopa 10 päivää. Kuukautiset ovat myös niukentuneet niin, että kestävät nykyään enää 1-2 päivää aiemman neljän sijaan.
Ikää minulla on 34 v.
Minun on vaikeaa nukkua yövuorojen välillä. Nukun ehkä 2-3 h sikeästi, ja sitten alan heräillä. Loppuajan olo on tunkkainen kuin kovassa flunssassa. Olen aina ollut huono nukkumaan, ja kärsinyt unettomuudestakin.
Yövuoroputken jälkeen on viikon vapaa, mutta tuntuu siltä, että kun on pikkuhiljaa saamassa itsensä taas tasapainoon, pamahtaa uusi työjakso taas päälle.
Pelkään, että tämä tahti tuhoaa terveyteni. Ensi viikoksi on lääkäriaika. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko joku joutunut luopumaan yötöistä terveyssyistä, tai onko niistä ollut jotain pidempiaikaista haittaa?
Kommentit (4)
Joku lumihiutale täällä nyt taivastelee, että yövuoro tosiaan tarkoittaa yövuoroa. Niitä työilmoja ei kannata lukea pinkein lasein vaan ihan suomen kielellä, niin kuin se siinä lukee.
MINULLE YÖVUORO AIHEUTTI ONGELMIA TEIN 6 PÄIVÄÄ YÖTÄ 1 VP. ALOIN OLLA SEKAISIN VÄSYMYKSESTÄ JA SAIN MIGREENIKOHTAUKSIA KOKO AJAN . KÄVIN LÄÄKÄRIL SÄÄNNÖLLISESTI KUN OIREET RUPES PAHENEEN. LIIKA ON LIIKAA, SULLA LIIKAA VUOROJA, PITÄS OLLA VÄLIPÄIVIÄ OLIN HÖLMÖ ITSEKIN KUN SUOSTUIN 6 PÄIVÄÄN OLIS PITÄNY TEHDÄ MAKSIMI 4. SAIN LOPULTA LÄÄKÄRIN TODISTUKSEN ETTEN PYSTY TEKEEN YÖTÖITÄ JA LOPETIN TYÖT . VAIHDOIN TYÖPAIKKAA EI TULLU KARENSSIA KUN VEIN MYÖS LAPUN TYÖNANTAJAL PYYSIN PÄIVÄTÖITÄ TILALLE HEILLÄ EI OLLU SILLÄ HETKELLÄ. OMA TERVEYS TÄRKEIN OLISIN AJANUT KOLARIN TAI SAANUT JONKUN KROONISEN ELÄKKEEN MIGREENISTÄ ELI KANNATTI LOPETTAA AJOIS EN KATUNU.
Joo, lopetin yövuorojen tekemisen kun en pystynyt nukkumaan päivisin kuin max 3 tuntia, aineenvaihdunta meni ihan sekaisin (vaikka yövuorossa söi kuinka kevyesti tahansa niin aiheutti vatsan turpoamista, närästystä, ummetusta ym.) ja nukahtelin bussiin kotiin mennessä ja heräsin milloin miltäkin päättäriltä. Sitten kun vihdoin pääsi kotiin vaihtamalla kulkuneuvoa moneen kertaan niin ei nukuttanut enää yhtään. Autolla ei olisi uskaltanut edes ajaa yövuoron jälkeen.
Onneksi oli silloiselle työnantajalle ihan ilmoitusasia, yövuorojen tekijöitä riitti kun niistä sai paremmat lisät. Ei siis tarvinut mitään lääkärintodistusta käydä hakemassa.
Tein joskus myös yövuoroja, mutta pääsääntöisesti klo 24 tai 01 päättyviä vuoroja noin 13 vuotta. Sekoitin elämänrytmini täysin ja lopullisesti, siltä ainakin vaikuttaa. Olen ollut nyt työttömänä 2,5 vuotta ja kärsin väsymyksestä ja yöheräilyistä edelleen. Jo töissä ollessani minut valtasi hirveä väsymys illalla klo 21-22 ja tämä tapahtuu edelleen joka päivä. Oloni muuttuu kuin en olisi enää täysin järjissäni enkä jaksa muuta kuin raahautua äkkiä sänkyyn. Silti herään useimmiten liian aikaisin, 4-5 maissa ja olen täysin valveilla.
Silloin juon teetä ja syön yhden voileivän. Valvon pari tuntia, joskus menen uudestaan nukkumaan. Tämähän ei kävisi päinsä jos olisin työelämässä.
Myöhään iltapäivällä tulee väsymyspuuska. Otan päikkärit jos pystyn. Sekään ei onnistuisi töissä käydessä.
En tiedä millaista työtä pystyn ja jaksan vielä tehdä. En ainakaan kokoaikaista. Olen 55 v.
En ikimaailmassa olisi pystynyt tekemään 7 yövuoroa peräkkäin kuten ap. Minusta näistä asioista puhutaan liian vähän. Yötyöläisiä tarvitaan ja aina vain toivotaan että yötyöhön löytyisi riittävästi tekijöitä. Kukaan ei voi etukäteen tietää mitä ne itselle aiheuttavat. Yötyö huonontaa lähes poikkeuksetta tekijän elämänlaatua. Vaikuttaa terveyteen ja sosiaalisiin suhteisiin.