Äitini mielestä on pakko sietää kiusaajia ja pahoja ihmisiä
Kun lapseni kaveri koitti määräillä ja manipuloida lastani sanomalla, ettei tule tämän synttäreille, ellei lapseni tee kuten ystävä vaatii (mene heille yöksi, kun lapsellani oli seuraavana päivänä synttärit), niin äitini ei tuntenut minkäänlaista empatiaa tai myötätuntoa lastani kohtaan, vaan sanoi vain: tuollaista on pakko sietää. Ihan hirveä narsisti, hän on pilannut minun elämäni nimenomaan tuolla asenteellaan. On pakko ollut olla tyhmä, kuten hän, jos piti puoliaan, tuli arvostelua ja p*skaa niskaan ja hän suuttui. Kannan hänelle isoa kaunaa.
Olisin kiusatuksi tullessa tarvinnut tukea, enkä tuollaista stanan tunnevammaista asennoitumista itseeni.
Kommentit (48)
Ja tätini ei ainakaan olisi pakottanut minua sietämään kiusaajia 😢
Tosin hän ei itse ymmärrä oman lapsensa vikoja, niin että kykenisi ojentamaan tätä niistä ja on kasvattanut rasittavan itsekeskeisen ihmisen, mutta hän ei oleta, että olen syypää, kun en jaksa tätä tapausta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kerro lapsellesi ettei hänen tarvitse mennä kaverinsa luo jos ei halua. Ja ettei kaverinkaan tarvitse tulla synttäreille jos ei halua. Ap olemme kaikki yhtä arvokkaita. Ihmisarvo on jakamaton ja se kuuluu kaikille. Ehkä sinun aikuisiässä tulisi suhtautua äitiisi jollain lailla jopa huumorilla. Muista erottaa toisistaan toisten sanomiset ja se mitä sinä olet. Olet yhtä tärkeä kuin kaikki muutkin. Toivon sinulle kaikkea kivaa.
En pysty suhtautumaan siihen huumorilla, että kun itse olisin halunnut toivottaa ikävät ihmiset elämästäni vttuun niin äitini esti sen.
ApAp olet nyt aikuinen ja äitisi ei voi määrätä sinua. Sinä voit valita itse seurasi. Tuskin äitisi enää pakottaa sinua aikuista naista olemaan kenenkään kaveri jos et itse halua olla.
Ei ole kyse seurasta, vaan aivan kaikesta elämässä. Esim. työnteko kiusaa minua, sinnekin oli pakko mennä siten kuin hän halusi jne. Miehen valitsin ei-itselleni-sopivien pakasta, koska oma tyytyväisyyteni ei merkitse mitään jne,
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kerro lapsellesi ettei hänen tarvitse mennä kaverinsa luo jos ei halua. Ja ettei kaverinkaan tarvitse tulla synttäreille jos ei halua. Ap olemme kaikki yhtä arvokkaita. Ihmisarvo on jakamaton ja se kuuluu kaikille. Ehkä sinun aikuisiässä tulisi suhtautua äitiisi jollain lailla jopa huumorilla. Muista erottaa toisistaan toisten sanomiset ja se mitä sinä olet. Olet yhtä tärkeä kuin kaikki muutkin. Toivon sinulle kaikkea kivaa.
En pysty suhtautumaan siihen huumorilla, että kun itse olisin halunnut toivottaa ikävät ihmiset elämästäni vttuun niin äitini esti sen.
ApAp olet nyt aikuinen ja äitisi ei voi määrätä sinua. Sinä voit valita itse seurasi. Tuskin äitisi enää pakottaa sinua aikuista naista olemaan kenenkään kaveri jos et itse halua olla.
Ei ole kyse seurasta, vaan aivan kaikesta elämässä. Esim. työnteko kiusaa minua, sinnekin oli pakko mennä siten kuin hän halusi jne. Miehen valitsin ei-itselleni-sopivien pakasta, koska oma tyytyväisyyteni ei merkitse mitään jne,
Ap
Ja siis miehen kanssa en elä enää, mutta hän kasvattaa lapsiamme. Se on paha asia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis kun en nuorena aikuisena halunnut olla erään ihmisen ystävä, niin äitini syyllisti minua, että se toinen on varmasti yksinäinen ja tarvitsee kaveria ja antoi tällä ymmärtää, että jos se toinen suuttuu, koska en halua olla hänen kaverinsa, on aivan ok puhua minusta ympäriinsä pahaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis kun en nuorena aikuisena halunnut olla erään ihmisen ystävä, niin äitini syyllisti minua, että se toinen on varmasti yksinäinen ja tarvitsee kaveria ja antoi tällä ymmärtää, että jos se toinen suuttuu, koska en halua olla hänen kaverinsa, on aivan ok puhua minusta ympäriinsä pahaa.
Ap
Koska näin tämä ihminen olisi tehnyt, jos olisin toiminut kuten itse halusin. Mistäkö tiedän? No, sain kuunnella, miten heistä, jotka about ghostasivat hänet, puhui. Pahaa ja pahasti ja pskaa. Vaikka varmasti toisilla oli syynsä, olisi itse katsellut vain peiliin. Lopulta itsekin ghostasin hänet välivuoden jälkeen käytännössä, se häntä vissiin hävetti niin ettei kehdannut levitellä pskaa minnekään. Mutta olin itse siinä vaiheessa aivan romahtanut ihminen jo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKoska näin tämä ihminen olisi tehnyt, jos olisin toiminut kuten itse halusin. Mistäkö tiedän? No, sain kuunnella, miten heistä, jotka about ghostasivat hänet, puhui. Pahaa ja pahasti ja pskaa. Vaikka varmasti toisilla oli syynsä, olisi itse katsellut vain peiliin. Lopulta itsekin ghostasin hänet välivuoden jälkeen käytännössä, se häntä vissiin hävetti niin ettei kehdannut levitellä pskaa minnekään. Mutta olin itse siinä vaiheessa aivan romahtanut ihminen jo.
Ap
Mutta äitini mielestä tämmöinenkin käytös on ihan ok ja mua ei ois lohduttanut, eikä tukenut yhtään. Saa sen maksaa vielä, mitä tuosta romahduksesta mulle aiheutui. Vuosikausien masennus ja elämänhalun menetys.
Ap
Aivan kuin mua ois kiinnostanut, oliko sillä kakkapäällä kavereita vaiko ei, jos en olisi ollut hänen kaverinsa. Äitini mielestä mun piti olla kaveri sille kakkapäälle, koska hän oli varmaan nyyh yksinäinen. Niin, ehkä paskiaiset ovat.
Ap
Ihailtavan vilkas ajatuksenjuoksu sinulla. Toivottavasti olet vapaa vielä jonain päivänä hyödyntämään sitä eduksesi sen sijaan, että potentiaalisi kuluisi vain katkeruuteen äitiäsi kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihailtavan vilkas ajatuksenjuoksu sinulla. Toivottavasti olet vapaa vielä jonain päivänä hyödyntämään sitä eduksesi sen sijaan, että potentiaalisi kuluisi vain katkeruuteen äitiäsi kohtaan.
Niin, siihen tässä koko ajan pyritään. Olen vain siis niiiiin täysin raivoissani äidilleni, haluan, että hän kärsii sen, mitä mulle aiheutti.
Ap
Nyt olet kuitenkin aikuinen ja sinua ei määräillä. Takanapäin puhujista ei tarvitse piitata. Suurin osa ihmisistä huomaa mistä on kyse. Hyvin harva ihminen pohjimmiltaan pitää takanapäin puhujista. Onko äitisi oma lapsuus tai äitisuhde ollut hankala. Kuitenkin yritä ymmärtää äitiäsi. Ei äiditkään mitään yli-ihmisiä ole.
Mä olin varakkaasta perheestä, jossa ei todellakaan ajateltu, että pskaa pitää sietää, koska ensinnäkin kyse on asenteesta, mutta toisekseen, köyhät ovat enemmän taipuvaisia pyllistämään, jos joku pyytää saada panna anukse.en, kuin rikkaat. Eli köyhät antavat käytää itseään hyväkseen, koska uskovat, ettei heillä ole vaihtoehtoja. Äitini on juuri sellainen itseään eli henkisiä arvojaan myynyt kana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet kuitenkin aikuinen ja sinua ei määräillä. Takanapäin puhujista ei tarvitse piitata. Suurin osa ihmisistä huomaa mistä on kyse. Hyvin harva ihminen pohjimmiltaan pitää takanapäin puhujista. Onko äitisi oma lapsuus tai äitisuhde ollut hankala. Kuitenkin yritä ymmärtää äitiäsi. Ei äiditkään mitään yli-ihmisiä ole.
On ollut sillälailla hankala, että äidin piti käydä koulua 9-vuotiaasta alkaen yksin asuntolasta käsin eri paikkakunnalla, kuin jossa eronnut äitinsä asui uuden perheen kanssa. Mutta mitä sitten? Siinä tapauksessa syntyneistä haavoja ei kosteta lapselle, koska ei osata elää, vaan opetellaan elämään ja inhimillisyys. Tai myönnetään, että kasvoin kieroon ja olen henkiset arvoni myynyt paska. Ja en sinun arvoisesi, lapseni, joka edustat puhtautta ja uutta elämää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä ei ole kyse määräilystä, vaan manipulaatiosta. Aivan turhaa pyytää ymmärrystä manipulaatiolle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja äitini esitti yli-ihmistä. Se oli manipulaation yksi ulottuvuus. Jos esittää yli-ihmistä, kohtelenkin, kuin sellaista. Vaatimukset ovat yli-ihmistä esittävälle sen mukaiset, millä manipuloi toisia kokemaan huonommuutta ja pilaamaan elämänsä.
Ap
Ap oletko aatelisperheestä. Sinusta tulee semmoinen, että kirjoitat sekä todella provosoivaan tyyliin ja toisaalta taas jotenkin yläluokkaisesti. Itse olen köyhä. Kaikkea kivaa sinulle ja perheellesi toivon. Iloista synttäriä.
Äitisi on ehkä niitä ihmisiä, jotka eivät koskaan halunneet äidiksi, mutta joilla ei vielä tuohon aikaan ollut vaihtoehtoa. Yhteiskunnan ja suvun painostus lasten hankkimiseen on ollut tuolloin kova. Tuskin hän on tahallaan halunnut lasta tehdä tätä satuttaakseen. Rikkinäinen ihminen, joka on luovinut tiensä tämän hullun elämän läpi. Kovuus ja ”yli-ihmisyys” on ehkä ollut ainut keino, jota äitisi aikaan on tarjottu ratkaisuksi psyykkisiin haavoihin - mitään terapiaa ei ollut, eikä mitään heikkoutta hyvällä katsottu, vaan on käsketty karaistua ja painua töihin. Turhaan siis äitiäsi syyttelet. Hän on oman aikansa ja ympäristönsä uhri.
Niin perseestä kuin se onkin, henkiset taakat kasautuvat usein sukupolvelta toiselle, kunnes joku päättää omassa elämässään selvittää kaiken sen paskan ja olla laittamatta samaa taakkaa eteenpäin lapsilleen kannettavaksi. Sinun täytyy itse käydä se kaikki läpi, mikäli haluat parantua. Ei ole kostoa, joka voisi tehdä tilanteestasi yhtään parempaa. Ei ole muuta keinoa. Hyväksy tosiasiat ja päätä elää itse toisin.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on ehkä niitä ihmisiä, jotka eivät koskaan halunneet äidiksi, mutta joilla ei vielä tuohon aikaan ollut vaihtoehtoa. Yhteiskunnan ja suvun painostus lasten hankkimiseen on ollut tuolloin kova. Tuskin hän on tahallaan halunnut lasta tehdä tätä satuttaakseen. Rikkinäinen ihminen, joka on luovinut tiensä tämän hullun elämän läpi. Kovuus ja ”yli-ihmisyys” on ehkä ollut ainut keino, jota äitisi aikaan on tarjottu ratkaisuksi psyykkisiin haavoihin - mitään terapiaa ei ollut, eikä mitään heikkoutta hyvällä katsottu, vaan on käsketty karaistua ja painua töihin. Turhaan siis äitiäsi syyttelet. Hän on oman aikansa ja ympäristönsä uhri.
Niin perseestä kuin se onkin, henkiset taakat kasautuvat usein sukupolvelta toiselle, kunnes joku päättää omassa elämässään selvittää kaiken sen paskan ja olla laittamatta samaa taakkaa eteenpäin lapsilleen kannettavaksi. Sinun täytyy itse käydä se kaikki läpi, mikäli haluat parantua. Ei ole kostoa, joka voisi tehdä tilanteestasi yhtään parempaa. Ei ole muuta keinoa. Hyväksy tosiasiat ja päätä elää itse toisin.
Mä olen halunnut selvittää, mutta se ei ole niin yksinkertaista. En minä olisi ilman oman lapseni kanssa käytyä kokemusta tajunnut, että äitini mielestä oikeasti toisia huonosti kohteleviin ihmisiin suhtaudutaan siten, että sellaista pitää sietää! Eikä tätä ole äidistäni kukaan terapeuttikaan kertonut! Ei pysty itse menemään niin kauas ja katsomaan, mitä äitini ajatteli, koska hänhän on s**tana opettanut minulle, että siedän ilkeitä ihmisiä siksi, että en olitse yhtään parempi! Minusta se on paska tapa opettaa lasta. Olenhan parempi, ja vähintäänkin haluan olla parempi, mutta koska äitini ei ilmeisesti osannut sitä opettaa, eikä pysty myöntämään vikoja itsessään, niin hän ei kyennyt hyväksynään sitä, että minä olen itseasiassa häntä parempi ihminen ja opetti jotakin muuta. Että olen ihan pska ja nämä tällaiset vatipääkaverit ovat milloin milläkin verukkeella aivan asiallisia tapauksia.
Minusta kukaan, joka satuttaa toista, ja kieltäytyy sitä näkemästä, ei ole tippaakaan asiallinen tyyppi. Mutta olenko saanut terapioista mainittavaa apua? No en mielestäni ainakaan niihin satsattuihin tunteihin nähden. Vain harvalla on varaa käydä niin kauan terapiassa, että kaikki kusippää-äitien mieleen istuttamat möykyt katoavat. Jos on ollut manipulova ja vahingollinen vanhempi. Siis ihmettelin, kun lapsena kun itse yritin saada itselleni hyvää, niin äiti ikään kuin huitaisee sen pois tieltä, ja kantaa pahaa tilalle, ja puhuu, miten hyvä äiti hän on. Ei ollut! Ainoa, mitä hänen olisi tarvinnut tehdä ollakseen ok-äiti oli kuunnella minua! Kun sanoin, että tuo satuttaa, kuulla se, se olisi RIITTÄNYT, Siksi en tajua, mitä annan hänelle anteeksi? Senkö, ettei hän kuunnellut, vaikka ohjeet olla satuttamatta olivat hänen silmiensä edessä; minä ja mun itku tai sanat tai puhe. Se, ettei ole niistä piitannut ja on jatkanut satuttamistani ja rankaisemistani on aivan yksinkertaisesti anteeksiantamatonta. Ellei hän itse tajua, mitä on thnyt väärin ja halua saada anteeksi ja ole pahoillaan. Sitten voin laskea aseeni niin sanotusti.
Ja siis tietenkin voin yrittää parantuailman hänen anteeksipyyntöäänkin, ei siinä mitään. Pakkohan minun onkin yrittää, ei hän tule tajuamaan missä on toiminut satuttavasti.
Ap
Ja äitini väittää, että olisi halunnut viisi poikaa. Että olisi ollut oikein hyvä kasvattaja pojille. Ei siis ole ikinä sitä valittanut, etten ollut poika, mutta siis yhdessä tytössä ei mielestään ollut kummempaa haastetta. Kertoo hänestä vanhempana tosi paljon. Ihan sokea omalle vajavuudelleen. Oikeasti sillä, että hän kuvittlee tuollaista ei ole mitään merkitystä. Ei ollut viittä poikaa, so what? Ei sillä ole mitään merkitystä.
Ap
Hän aiheutti mulle elämäni pilalle menemistä asenteellaan, että pahaa pitää sietää, mä haluan aikaansaada hänelle vähintään yhtä pahan olon, kuin siitä tuli. Mulla ei ois ollut yhtään syytä sietää pahaa, ellei hän olisi ollut äitini.
Ap
Ap olet nyt aikuinen ja äitisi ei voi määrätä sinua. Sinä voit valita itse seurasi. Tuskin äitisi enää pakottaa sinua aikuista naista olemaan kenenkään kaveri jos et itse halua olla.