Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoikat / normaalipainoiset, miten herkuttelette lihomatta?

Vierailija
30.10.2019 |

Olen laihdutusurakkani loppusuoralla, tavoitepainoon enää 4kg matkaa. Tähän mennessä pudotettuja kiloja on 13. Nyt olen kauhukseni huomannut, että ajatukset alkaa kulkea rataa "sitten kun olen painossa x, voin vihdoin syödä sitä ja tätä" Ahdistaa tämä, koska en todellakaan halua lihoa vaivalla pudotettuja kilojani pikkuhiljaa takaisin. Silti en voi sille mitään, että "entisen elämäni" suurimmat herkut kummittelee edelleen mielessä. Esimerkiksi sipsit ja dippi, suklaa sekä ihan perus kotiruoka, sanotaan nyt vaikka lihapullat kermakastikkeessa muussin kanssa tai aurajuustolla gratinoitu kukkakaali broilerfileen kaverina. Nämä olen kieltänyt itseltäni tähän mennessä ihan tyystin, mutta en voi/halua elää loppu elämääni ilman. Tuntuu, että ajatusmaailmani on vääristynyt siihen pisteeseen jossa tunnen että yksikin "väärä" valinta tai ateria pilaa koko tähänastisen laihdutukseni.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii ähky-varoitus erittäin hyvin, eli en pysty syömään liikaa. Syön ylipäätään hitaasti ja lopetan, kun olen kylläinen. Syön silti päivittäin ns. herkkuja, eli nappaan keksin tai suklaapalan, jos mieli tekee, ja mullahan tekee useita kertoja päivässä. En tykkää esim sipseistä, pitsasta tai mistään mättöruuasta. En ikinä syö ruokaa, mistä en pidä.

Tuo kylläisyyssignaali voi häiriintyä, jos on laihduttanut tai syönyt yli tarpeen, mutta onneksi se kyllä palautuu, kun jatkaa mahdollisimman normaalia ja rentoa syömistä.

Jos aiot herkutella vaikkapa jonain iltana, syö ensin normaalia ruokaa hyvänkokoinen annos. Se sammuttaa turhia mielitekoja. Palaa myös heti seuraavana aamuna normaaliin ruokavalioon ja liikkumiseen. Ei siis mitään kituuttamista, joka vain laukaisee ahmismishimoja ja lihottaa pidemmän päälle.

Olen itse 33-vuotias, 176cm ja painoa noin 59kg. Olin samankokoinen jo 13-vuotiaana. Käyn salilla 2-3 kertaa viikossa ja ulkoilen ja lenkkeilen lapsen kanssa ehkä viitisen kertaa viikossa. Olen aika liikkuvaa sorttia luonnostani, eli touhuan ja heilun paljon, mutta kyllä myös laiskottelen ja makaan sohvalla.

Vierailija
42/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedin kahdesta karkkipussista kaksin käsin ja energiajuoman pari tuntia sitten. Tuli melkein paha olo. Söin sitten päälle leipää, jogurttia yms vähän väkisin että verensokeri asettuisi. Nyt olen taas syönyt karkkia melkein joka päivä ja pikaruokaa 3 kertaa viikossa. Olin tuossa kyl ilman karkkeja varmaan puoli vuotta aikaisemmin. Normaalipainoinen olen ja treenaan monta kertaa viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla toimii ähky-varoitus erittäin hyvin, eli en pysty syömään liikaa. Syön ylipäätään hitaasti ja lopetan, kun olen kylläinen. Syön silti päivittäin ns. herkkuja, eli nappaan keksin tai suklaapalan, jos mieli tekee, ja mullahan tekee useita kertoja päivässä. En tykkää esim sipseistä, pitsasta tai mistään mättöruuasta. En ikinä syö ruokaa, mistä en pidä.

Tuo kylläisyyssignaali voi häiriintyä, jos on laihduttanut tai syönyt yli tarpeen, mutta onneksi se kyllä palautuu, kun jatkaa mahdollisimman normaalia ja rentoa syömistä.

Jos aiot herkutella vaikkapa jonain iltana, syö ensin normaalia ruokaa hyvänkokoinen annos. Se sammuttaa turhia mielitekoja. Palaa myös heti seuraavana aamuna normaaliin ruokavalioon ja liikkumiseen. Ei siis mitään kituuttamista, joka vain laukaisee ahmismishimoja ja lihottaa pidemmän päälle.

Olen itse 33-vuotias, 176cm ja painoa noin 59kg. Olin samankokoinen jo 13-vuotiaana. Käyn salilla 2-3 kertaa viikossa ja ulkoilen ja lenkkeilen lapsen kanssa ehkä viitisen kertaa viikossa. Olen aika liikkuvaa sorttia luonnostani, eli touhuan ja heilun paljon, mutta kyllä myös laiskottelen ja makaan sohvalla.

Tuo on tärkeä vinkki, että jos esim.viikonloppu on mennyt mitä tahansa syöden, niin heti ma aamuna on aika astua uudelleen ruotuun. Heti.

Vierailija
44/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala: Cappucino ja croisantti

Lounas: Savulohisalaatti

Välipala: banaanipuolukkasmoothie ( banaani, puolukoita ja bulgarian jogurttia)

Illallinen: Kananfile ja salaattia

Syön neljä ateriaa päivässä, ei tarvetta napostelulle. Juhlissa syön kaikkea mitä tarjotaan. Harrastan liikuntaa vähintään neljänä päivänä viikossa. Olen nainen melkein 50v. 159cm. ja 50kg.

Todella ihailtava elämäntapa.

Vierailija
45/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön neljä ateriaa päivässä, ei tarvetta napostelulle. Juhlissa syön kaikkea mitä tarjotaan. Harrastan liikuntaa vähintään neljänä päivänä viikossa. Olen nainen melkein 50v. 159cm. ja 50kg.

Ei tuo ihminen kyllä noilla syömisillä voi kovin paljon urheilla. Minä olen syönyt nuo määrät jo lounaaseen mennessä.

Vierailija
46/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

27v yhden lapsen äiti, 162cm ja 46kg.... Syön joka päivä herkkuja pieniä määriä. Tänään söin aamulla jogurttia ja pari suklaata, päivällä pilttipurkin, iltapäivällä grilliruokaa, illalla pari näkkäriä juustolla, maitoa ja pari karkkia. Yleensä syön sentään työpaikan ruokalassa kunnon ruokaa, tänään oli poikkeus. :D

Vierailija
47/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 39 v ja tarkkaan tosiaan pitää miettiä syömiset. Eilen kävin illalla Burger Kingissä (rakastan hamppareita) ja otin Whopper aterian valkosipulidipillä. Tuollaisina päivinä ei voi paljon muuta syödä, söin vaan aamupalan ja lounaaksi kanaa ja kasviksia.

Suklaasta, karkeista tai jäätelöstä en pidä, joten niitä en edes kaipaa. Hajukin etoo. En ole koskaan ollut makean perään.

Viikonloppuisin haen usein pizzan, mutta syön max kolmanneksen. Lapset syö loput.

Eli kyllä syön herkkuja (mulle ns roskaruoka on herkkua) mutta joko vähemmän mitä ennen tai sitten en syö samana päivänä hirveästi muuta. Näin paino pysyy kurissa.

Vierailija
48/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Kun syö riittävästi ja nauttii kaikesta syömästään ruoasta, ei ole mitään tarvetta vedellä kilokaupalla karkkia. Jos joskus syö yli tarpeensa, keho tasoittaa sen seuraavina päivinä niin, että on vähemmän nälkä. Terve suhde ruokaan on kaiken perusta. Kun ei rajoita mitään ja kaikkea saa syödä miten paljon huvittaa milloin vain, ei tee mieli niitä entisiä "herkkuja". 

Vierailija
49/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun minäkin pystyisin samaan.

Vierailija
50/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön iltapäiväkahvin kanssa aina tuoretta kahvileipää nykyään hillomunkin. Yhden lämpimän aterian syön ja se yleensä lounas. Illallisen sävellän kaikesta mitä kaapissa on, mikään raskas ei mene alas silloin. Juustolla en ole koskaan kuorruttanut mitään. Kermakastikkeet ei maistu. Tykkään Reissumiesleivästä, maksapasteijaa , tomaattia ja suolakurkkusössöä. Piimää ja kylmää maitoa menee paljon. Joskus en ehdi syödä, päivät on niin sekavia ajan välillä 100 km päivässä. Eläkkellän niin kiire. Kahvia menee paljon, pidän autossa telineessä kahvin.

Vierailija
51/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ihminen kyllä noilla syömisillä voi kovin paljon urheilla. Minä olen syönyt nuo määrät jo lounaaseen mennessä.

Ja olet varmaan ylipainoinen.

Vierailija
52/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olet varmaan ylipainoinen.

Päinvastoin. Olen hoikka, mutta urheilen paljon. Syön päivän mittaan arviolta 2500 kcal.

Vierailija
53/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on hoikka? Normaalipainoinen?

No itse olen 170 pitkä ja painan 65.

En harrasta juuri liikuntaa, ikää on 39.

Mittausten mukaan kulutan tekemättä mitään raskaampaa fyysistä suoritusta (siis vain istumatyö + kotityöt) 2300 kilokaloria päivässä.

Totuus on, etten usein saa syötyä tuota määrää takaisin, en kuitenkaan laihdu, mutta en lihokaan.

Syön aamulla leivän. Päivällä pienen määrän esim. pastaa ja salaattia, kahvilla pullaa tai suklaata, välipalaksi rahkan ja hedelmän. Päivälliseksi ehkä kalaa ja kasviksia. Iltapalaksi leipää, marjoja, jogurttia. Välillä toki (2-3 kertaa viikossa) myös jäätelöä, karkkia tai sipsiä, mutta vain pari desiä tai pari sataa grammaa. Alkoholia ei juuri koskaan, juomaksi vettä.

Kyse on siis eniten määristä, ei niinkään laadusta. Vatsani ei vaan vedä suuria määriä kerralla.

Vierailija
54/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ihan mitä mieleni tekee. Suklaata, sipsejä, nachoja, pullaa, kakkua, lihapullia kermakastikkeessa, aurajuustoa, pizzaa, pastaa, perunoita, voileipiä. Joskus tekee mieli salaattia, smoothieta, hedelmiä, vihreätä teetä, hapankaalia, kalaa. Kaloreita en ole koskaan laskenut, en ole koskaan laihduttanut tai noudattunut mitään ruokavaliota, ei ole erillistä herkuttelupäivää.

Arkiliikuntaa, metsässä vaellusta, fillarointia, joogaa.

179cm, 69kg, 2 lasta ja 54v.

Vierailija
55/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkuttelen tilaamalla erikoiskahvin. Siinä ei ole paljon kaloreita, kun ei laita sokeria.

Makeannälkään/tylsyyteen syön ksylitolipurkkaa.

Jos tekee mieli vaan ahmia jotain kotona, niin syön maustettuja riisikakkuja tai paahdettua ruisleipää.

Vierailija
56/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ihan mitä haluan ja milloin haluan. BMI 19.  En liho vaikka söisin suklaata ja sipsiä päivittäin. En kyllä nykyisin ole enää päivittäin syönyt. Nykyisin herkuttelen päivittäin juustolla ja manteleilla, tosin en yhdessä. Liikun myös jonkin verran, en omista autoa. Karkkia syön lähinnä viikonloppuisin, yleensä to-ma.

Jos kituuttamalla laihdutat, niin tottakai lihot kun alat syödä herkkuja.

Vähähiilarisella tai höttöhiilaritttomalla ruokavaliolla kestää syödä karkkia ja sipsiäkin, kun ei syö leipää, perunaa, makaroonia jne. Niiden sijaan syö sitten herkkuja ja harrastaa liikuntaa niin ei läskisty.

Vierailija
57/60 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen suolaista ja mielestäni maistuvaa ruokaa "herkkuna", eli en näe mielessäni makeaa tai kohtuuttoman epäterveellistä kun tekee mieli herkutella. Herkkujani ovat esimerkiksi:

- Tortillat aidolla guacamolella

- Paahdettu ruisleipä erinäisillä täytteillä

- nakki. :D Kylmänä suoraan paketista.

Uskon että lihoisin jos näiden tilalla olisi sipsipussi ja berliininmunkki. Näissä herkuissa on edes jotain ravintoarvoja, tai no en nyt noista nakeista tiedä...

En ole sokerikoukussa joten makea ei vaan maistu. Harvoin tulee mätettyä suuria määriä mainitsemianikaan herkkuja kun syö muuten säännöllisesti ja terveellisesti, syön myös aina niin paljon kuin tekee mieli ja oikeastaan mitä vaan, mutta mielellään kasvispainotteisesti. Jos päivällä on syönyt huonosti, tekee illalla mieli enemmän vaikka niitä kylmiä nakkeja. Olen normaalipainoinen ja urheilen paljon.

Vierailija
58/60 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön epäterveellisesti päivittäin sokerisia, hiilarisia ja rasvaisia ruokia. Esim.keksiä, karkkia, jäätelöä, sipsiä. Liikun päivittäin useita kilometrejä. 157cm 50kg

Voi olet varmasti nuori. Sulle tiedoksi, että kun tulet + nelikymppiseksi ei enää onnistu, ei enää edes runsaan liikunnan kera.

Neli-viisikymppisenä pitää olla tosi tarkka ruokavaliosta ja liikunnasta (että liikkuu tarpeeksi) jotta ei liho. Aineenvaihdunta ihan jäätävän hidasta verrattuna siihen kun oli vielä nuorempi.

Minä olen 65 v ja hoikka, aina ollut. Syön kunnon ruokaa, säännöllist ruoka-ajat.  Suklaata syön aika usein ja jos jotain tekee mieli, niin syön sitäkin.

Olen 172/57, luulen, että nämä asiat ovat perinnöllisiä.

Vierailija
59/60 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä herkutella, mutta kohtuudella. Sipsejäkään ei tarvitse vetää kaksin käsin, eikä kokonaista suklaalevyä. Sillä pääsee jo pitkälle. Sipsipussista voi ottaa pienemmän koon tai sitten laittaa muutaman kourallisen kippoon ja pistää pussin hyvin suljettuna kaappiin. Lihapullat muusilla on ihan normaali kotiruoka, mutta kohtuus siinäkin. Ei puolta lautasellista muusia ja seitsemää lihapullaa kuorrutettuna desillä kermakastiketta.

Vierailija
60/60 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön joka päivå pullaa tai keksejä tai karkkia. Liikun todella paljon niin silloin kestää syödå herkkujakin.

Minä juoksen päivittäin 100 km ja silti lihon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi