Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoikat / normaalipainoiset, miten herkuttelette lihomatta?

Vierailija
30.10.2019 |

Olen laihdutusurakkani loppusuoralla, tavoitepainoon enää 4kg matkaa. Tähän mennessä pudotettuja kiloja on 13. Nyt olen kauhukseni huomannut, että ajatukset alkaa kulkea rataa "sitten kun olen painossa x, voin vihdoin syödä sitä ja tätä" Ahdistaa tämä, koska en todellakaan halua lihoa vaivalla pudotettuja kilojani pikkuhiljaa takaisin. Silti en voi sille mitään, että "entisen elämäni" suurimmat herkut kummittelee edelleen mielessä. Esimerkiksi sipsit ja dippi, suklaa sekä ihan perus kotiruoka, sanotaan nyt vaikka lihapullat kermakastikkeessa muussin kanssa tai aurajuustolla gratinoitu kukkakaali broilerfileen kaverina. Nämä olen kieltänyt itseltäni tähän mennessä ihan tyystin, mutta en voi/halua elää loppu elämääni ilman. Tuntuu, että ajatusmaailmani on vääristynyt siihen pisteeseen jossa tunnen että yksikin "väärä" valinta tai ateria pilaa koko tähänastisen laihdutukseni.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

167cm, 52kg. Päivittäin tulee kuljettua vähintään 10 000 askelta, työkin on sellaista ettei ole pakko istua pitkiä aikoja. Lisäksi pyöräilen työmatkat ympäri vuoden, samoin muut lyhyet matkat, kilometrejä tulee 40-60 viikossa.

En syö aamupalaa (ei uppoa kuin kahvi pariin tuntiin heräämisestä) mutta muutoin päivällä n. kolmen tunnin välein. Syön pääasiassa kasvisruokaa. Herkkuja syön jopa päivittäin, mutta pieniä määriä aterioiden yhteydessä. Esim. pari palaa suklaata kahvin kanssa, iltapalan jälkeen pikku kippo poppareita/sipsiä kun katson jotain sarjaa illalla.

Tämä päivä kuvaa hyvin ruokailuja:

-aamulla kuppi kahvia kauramaidolla

-töissä ekalla kahvitauolla kahvia, banaani, reilu pala tarjottua täytekakkua

-lounaalla papukeittoa reilu pari desiä, ruisleipä punajuurihummuksella, jälkkäriksi pari kaurakeksiä

-toisella kahvitauolla omena, itsetehty myslipatukka (kauraa, kvinoaa, mantelia, pähkinävoita ja hunajaa)

-päivällisellä sienipastaa (kaurakermalla, pasta täysjyvää), edamamepapuja ja salaattia, jälkkäriksi kahvi ja pari palaa suklaata

-iltapalaksi kolme mandariinia, soijajogurtti ja mustikoita, teetä

Ja tässä juuri mietin, laittaisinko popparit poksumaan :D Ruokajuomana vesi/vissy.

Vierailija
22/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan joskus yhden tai kaksi palaa suklaata, jos on tarjolla. Muuten en kyllä herkuttele. Ei tee edes mieli. Miksi pitää ahtaa jotain makeaa? Kesällä voin syödä jäätelöä, jos on kuuma päivä. Luulene, että pysyn kunnossa urheilun takia. Olen siis miespuolinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkuttelen niillä "pussissa" myytävillä tahmeilla kivettömillä taateleilla ja pyörittelen raakakaakaojauheessa. Voin sanoa, että taivaallista.

Tai ihan paras: jäisiä tosi kypsiä banaanipaloja blenderiin, lisäksi lusikallinen raakatahinia ja raakakaakojauhetta. Tahinin voi jättää pois, mutta tulee kermakseni jätski. Sit vaan bensaan jätskiksi.

Teen myös sellasia raakaherkkuja. Esim raakasuklaata, raakapatukoita...

Syy miks herkuttelen raakajutuilla, koska niitä ei vaan voi syödä niin överisti, koska niissä on kaikki ravinteet tallessa. Ja ne on hyviä!

Tai ihan perus suklaasmoothie. Banaania, mantelimaitoa, raakakaakaojauhetta. Tähän ruisleipä kylkeen niin on herkkua😄.

Vierailija
24/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkat aktiivista elämäntyyliä, eli jotakin liikuntaa joka päivä. Itse syön varsin maltillisesti suurimman osan ajasta, mutta jos jonakin päivänä tekee mieli pastaa, niin takuulla teen sitä ruuaksi. Karkeissa käytän kaverilta opittua kymmenen karkin metodia, eli valitsen irtokarkkilaareista 10 mieluisinta ja syön ne. Se on juuri hyvä määrä, makeannälkä lähtee muttei tule vedettyä övereitä kun en osta kokonaista karkkipussia.

Sitten teen sitä, mitä ihmiset kauhistelevat kamalasti, eli jos olen herkutellut, skippaan aterian tai kaksi riippuen kaloreiden määrästä. Ja jos olen herkutellut tosi, tosi paljon, niin lasken seuraavien muutaman päivän kalorit n. 1000-1200:n, jotta viikkotasolla kalorien määrä pysyy kurissa. Kyllä, niitä kaloreita pitää laskea sittenkin kun on hoikka.

Vierailija
25/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ostan viikonlopuksi pätkiksen. Myös esim. Kinder-muna on hyvä, koska se on oikeasti vain 20 g, vaikka näyttää isommalta. Tikkarit kestävät yllättävän kauan, mutta eivät paina paljoa. Pienessä karkkiaskissa on tosi monta karkkia, joiden syömisessä yksitellen kestää aika kauan. Irtokarkkia en koskaan osta yli 100 g.

Vierailija
26/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kerran viikossa herkkupäivä. En kannata mitään totaalikieltäytymistä. Tosin kun on jonkin aikaa ilman sokeria, ne karkit ym herkut alkaa maistua ihan liian makeilta eikä niitä tule niin syötyäkään. Mulla pysyy mieliteot kurissa, kun syön kunnon ruokaa tarpeeksi ja säännöllisesti.

Itse en välttele ruoanlaitossa rasvaa, vaan käytän oikeita puhtaita ainesosia. Käytän kyllä kermaa, voita, juustoa... En käytä koskaan mitään kevyttuotteita. Enemmän välttelen valkoisia jauhoja ym. Toisaalta annoskokoni on aika maltillisia ja syön paljon vihanneksia.

Vierailija
27/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yksinkertaista. Jos syön lounaalla liian raskaasti ja liikaa jälkkäriä niin loppupäivä sitten kevyemmin. Tulee osin ihan luonnostaan, ei ole aikoihin nälkä kun syö päivällä kunnolla .

Ja kun liikkuu paljon kestää syödäkin... eikä tosiaan tarvi syödä kiloa karkkia, viidesosakin riittää.

Maalaisjärjellä pääsee pitkälle

Vierailija
28/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on hyvin yksinkertainen. Herkkuja ei syödä ns ylimääräisenä vaan korvataan sillä pullalla tai annoksella sipsejä esim. Iltapala.

Vierailija
29/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho vastustaa painon muutosta, minkä vuoksi laihtuminen on hankalaa, mutta myös lihominen tapahtuu vasta, kun liikakaloreja on pidemmän aikaa runsaasti. Ei siis ole niin, että yhden päivän herkuttelu aiheuttaa heti lihomista.

Itse olen hoikka ja herkuttelen kuitenkin säännöllisesti. Avain on kehon kuuntelu tarkalla korvalla: tunnistan täyden vatsan tunteen enkä ylensyö. Hitaasti syöminen auttaa tähän. Tällöin luonnostaan herkutteluaterian jälkeen seuraavalla tekee mieli syödä kevyemmin. En kuitenkaan koskaan jätä aterioita välistä, koska se altistaa minun kohdallani varmemmin ahmimiselle ja herkkukierre pitkittyy. Toisekseen syön makeat ja herkut aina mahdollisuuksien mukaan vasta kunnon ruoan jälkeen. Välipalaksi tulee syötyä paljon enemmän makeaa kun terveellisen aterian jälkeen riittää pari palaa samaa suklaata. Kolmanneksi, mietin kahdesti kaupassa haluanko todella sitä herkkua vai onko himon taustalla jokin muu (jano, nälkä, ahdistus). On niin monta ylensyöntikokemusta taustalla että pystyn kyllä visualisoimaan sen tilanteen hyvin, jossa ahmin herkkua väärään oloon, enkä tahdo sitä enää säännöllisesti toistaa.

Vierailija
30/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita herkkuhimoja ole niin paljon, kun ruokarytmi on kunnossa. Jos mieli tekee suklaata, ostan sitä ja syön. Jos tekee mieli sipsejä, ostan ja syön. Mutta en koskaan osta kaappiin valmiiksi ”jos tekee mieli”. En siis kieltäydy, se vain lisää sitä himoa. Ruokarytmi kunnossa ja sen lisäksi yrittää suhtautua vaan mahdollisimman normaalisti. Ja ostaa pieniä annoksia, ei 1 kg irtokarkkeja kun halvalla sai, vaan esim. Pätkiksen. Se jo auttaa makeanhimoon.

Vierailija
31/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40 v. 163cm/54kg. Syön arkena aamuin illoin ruisleivät päällisillä kinkku, juusto, kasvikset + marjasmoothie ja 2 kertaa päivässä lämpimän aterian (kana, kala, liha) + salaatti. Välipalana jos nälättää pähkinöitä, riisikakkuja.  Viikolla en syö herkkuja. Viikonloppuna menee em. lisäksi suunnilleen puoli levyä suklaata ja pieni karkkipussi. Sipsejä välillä. Juhlissa syön kaikkea mitä on tarjolla. Samoin ravintolassa. Syön välillä hyvin kaloripitoisia aterioita, mutta toisaalta välillä keittoja. Ruokajuomana aina vesi, paitsi viikonloppusin myös alkoholipitoista. Luulen että se kohtuullisuus pitkällä aikavälillä on tärkeintä yhdistettynä liikuntaan. Omaan ruokavaliooni olen sikäli tyytyväinen, että en liho sillä ja en ole ollut kipeänä vuosikausiin.

Vierailija
32/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä hoikkana on jatkuvaa kituuttamista ja kieltäytymistä. Tai en minä tiedä, ehkä heidän mielestään kasvikset maistuu paremmalta kuin suklaa.

Olen täysin samaa mieltä! Nuorena sai herkutella vapaasti, mutta nyt lähempänä 40v pitää kyllä olla tosi tarkka. Meni monta vuotta opetellessa, että koko sipsipussia tai suklaalevyä ei saa syödä kerralla. Jatkuvasti vain pitää tehdä hyviä ja terveellisiä päätöksiä (lue: kituuttaa), tiputtaa annoskokoja ja katsella vierestä, kun ei niin hoikat ystäväni herkuttelevat ja syövät hyvin. Toki itsekin voin kerran viikossa kohtuudella herkutella (150g karkkia tms.), mutta arkena elän aika tiukasti enkä esim ota lisää, korvaan monia kivoja lounaita lounaspaikoissa salaatilla enkä syö paljoa kovasti rakastamaani leipää. Joskus mietin, onko hoikkana pysyminen näin tärkeää.

Vierailija
33/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön proteiinivanukkaita, salmiakkia, hedelmäsalaattia. Joskus ostan irtokarkkia ja valitsen vain kahta lajia karkkeja, niin ei tule syötyä niitä niin paljon. Herkuttelen tosi harvoin. Lähinnä tavatessa ystäviäni. Parasta varmaan on, ettet kiellä itseltäsi täysin herkuttelua, ettei se ala kummittelemaan päässäsi. Karkeissakin on kyllä vähemmän kaloreita kuin suklaassa, eikä niitä voi mättää niin paljoa. Nykyään löytyy myös pikkupusseja ja pieniä herkkupakkauksia. Hienoa työtä Ap. Uusien tapojen oppiminen on varmasti ollut työlästä, mutta olet pystynyt siihen. Ihminen pystyy muuttumaan.

Vierailija
34/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö herkkuna pelkkää sokeria pussista. Varmaan katoaa makeannälkä pienellä määrällä :)

Vierailija
35/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkuja on laidasta laitaan. Hedelmillä voi herkutella, mutta myös jätski on yllättävän vähäkalorinen herkku. Perusvaniljajätski on terveellisempi kuin maustettu jogurtti. Järjestyksellä on myös väliä. Syö ensin vatsa täyteen ja jälkkäriksi herkkuja. Esim. Dippaa ensin kurkkua ja porkkanaa ennen kuin otat kulhollisen sipsejä. Päätät annoksen ensin niin oikeasti hahmotat paljonko tuli syötyä. Käsi pussissa on aika hankala lopettaa järjellisen määrän syötyä, kun peruspussissa on kepeästi neljään tai useampaan kertaan.

Vierailija
36/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkuttelen kotona lähinnä juustoilla, pähkinöillä ja viinillä. Kaikki makea lakkasi maistumasta vuosia sitten. Toisaalta syön runsaan aamupalan, lounaan , välipalan, päivällisen ja iltapalan. En siis päästä nälkää tulemaan. Silloin kun vielä makeanhimo iski, otin tavaksi syödä lusikallisen hunajaa.

En siis kituuta nälässä, mutta en myöskään mässää. Lisäksi liikun paljon.

Terveisin 175 cm ja 63 kg, ikää yli 50-v.

Vierailija
37/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluan suklaata, en osta isoa levyä vaan pienen patukan. Muissa herkuissa sama. Eli pienet annokset eikä joka päivä!

Muilta osin ateriarytmi on tärkeä, eli ruokailun perusta on terveellisessä, säännöllisesti syötävässä ruoassa. Säännöllisyys on paras ahmimishalua vastaan.

Vierailija
38/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön yleensä viikonloppuisin jotain herkkuja, suklaalevyn ja syön roskaruokaa.

Arkisin melko tiukalla linjalla + urheilen rankasti 4-5krt viikossa.

T. Timmi 40-v

Vierailija
39/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

aerobista ja lihaskuntoa. Silloin ei tarvi miettiä pikku herkkuja lainkaan. Eli liiku paljon ja syö 90% hyvin ja terveellisesti.

Vierailija
40/60 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: Cappucino ja croisantti

Lounas: Savulohisalaatti

Välipala: banaanipuolukkasmoothie ( banaani, puolukoita ja bulgarian jogurttia)

Illallinen: Kananfile ja salaattia

Syön neljä ateriaa päivässä, ei tarvetta napostelulle. Juhlissa syön kaikkea mitä tarjotaan. Harrastan liikuntaa vähintään neljänä päivänä viikossa. Olen nainen melkein 50v. 159cm. ja 50kg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän