Loukkaannun liian helposti, kuinka kasvattaa paksumpi nahka?
Olen aina ollut vähän herkkis, ihmisten sanomiset jää helposti kalvamaan ja tekevät todella pahan olon. Olen kyllä muutenkin tosi tunteellinen. Aikuisena olen opetellut olemaan välittämättä, mutta silti tuntuu, että reagoin negatiivisiin asioihin aivan tarpeettoman voimakkaasti.
Tänään oli eräässä paikassa, jonka asiakkaana käyn hyvin usein. Paikan omistaja sanoi mulle todella töykeästi asiasta, joka oli mielestäni turha, toisin sanoen en ollut toiminut asiassa väärin vaan taisi olla omistajalla huono päivä. No, vaikka yritin miten selitellä asiaa mielessäni: olen väsynyt, tyypillä oli huono päivä, jne. asia jäi vaivaamaan mieltä ja tuntuu todella kurjalta. Ei tällainen musta aikuisuuteen kuuluu, koska vieläkin itkettää. Miten voisi paremmin oppia olemaan piittamaatta? On todella raivostuttavaa olla "muiden armoilla", eli että oma päivä huonontuu näin paljon jostian yksittäisen ihmisen ajattelemattomasta sanomisesta. Ehkä osaltaan tässä on se, että olen lapsuudessa kokenut aivan hirveät määrät henkistä väkivaltaa ja nujertamista. Mutta silti, aargh! Tajuan, että tunnereaktioni on aivan ylimitoitettu, mutta en vain osaa olla välittämättä, jos mulle ilkeillään. Miten te handlaatte muiden ihmisten ilkeyden? Voiko paksunahkaisemmaksi oppia?
Kommentit (44)
Paksumman nahan kasvattaminen voi olla vaikeaa mutta suojaavammat vaatteet auttavat pitkälle!
Eli toisin sanoen, huumori auttaa elämässä ja lievittää stressiä. Kun asioita ottaa liian vakavasti, silloin menee kaikki herkemmin ihon alle. Veemäisiä ihmisiä maailmassa riittää ja heidän takiansa itkuisena tai suutuksissa kuljeksiminen ei omaa elämänlaatua paranna.
Toinen asia on sitten itsensä puolustaminen. Kenenkään sylkykupiksi ei kannata alkaa. Sellainen jää takuulla vaivaamaan pitkäksi aikaa. Eli pitää oppia puolustamaan itseänsä siinä tilanteessa kun kokee tulleensa epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi. Ehkä helpommin sanottu kuin tehty mutta vähän kerrallaan!
Vierailija kirjoitti:
Ajattelet liikaa itseäsi ja omia tuntemuksiasi.
Ajattele enemmän sitä sinua loukkaavaa ihmistä ja pohdiskele hänen motiivejaan, sitä miksi hän haluaa loukata.
Ei näin. Narsistien uhrien ja empaatikkojen isoin virhe on yrittää ymmärtää narsistin tapaa toimia, se on loputon suo ja uhriuttaa entisestään ja sitoo kiinni narsistiin.
Jos toinen tuntematon ihminen loukkaa sinua, hän on siinä hetkessä toiminut sinun tunteistasi piittaamatta. Ollut ilkeä. Siinäpä se, hänen ongelmansa. Motiivien pohtiminen ei tuo mitään lisää uhrille, ellei kyseessä ole jokin ilmiselvä stressitilanne, ylireagointi.
Oma paranemiseni alkoi siitä, kun sen sijaan, että pohdin ilkeän tai pers.häiriöisen ihmisen motiiveja yritän kääntää omat ajatukseni muuhun, positiiviseen.
Minun ei tarvitse pelastaa ja ymmärtää aikuista ihmistä, joka ei ole opinnut kohtelemaan muita ihmisiä hyvin.
Hyvä ketju. Mulla kanssa samoja ongelmia. Herkkä ihminen hyvällä itsetunnolla on toki aina eri kuin herkkä huonolla itsetunnolla. Mun käyttämät tekniikat on nämä.
Kohta B on erityisen tärkeä, koska se tunne ja reaktio lähtee sinusta itsestä!
A) Itse yritän aina hyväksyä että ok mulla nyt on tämmöinen tunne ja mikä tunne se on.
B) sitten kysyn itseltä: Miksi mä reagoin tähän asiaan näin?
C) Puran tunteen, jos itkettää niin itken, jos olen vihainen niin sitten niin.
D) Jos asia palaa mieleen, niin sitten mä sanon itselle : Tähän ei enää palata. Asia on käsitelty loppuun. Et voi tehdä enää mitään tälle. Lopeta. Nyt siirry eteenpäin.
E) Pitää muistaa, että ihminen ei hallitse ajatuksia ja tunteitaan, mutta pystyy hallitsemaan niiden suuntaa. Tunteet pitää hyväksyä, niitä ei saa vastustaa tai torpata, mutta niissä ei saa velloa tai antaa niiden hallita sua. Järki on myös tunneihmisellä.