Ulkoilu päiväkodissa, lapsen kasvot paleltuu
Nyt olisi hyvät vinkit kalliit tarpeen.
Meillä lapset aloittavat päiväkodissa ensivuoden alussa. Meidän 5 vuotiaan posket ovat herkät paleltumaan ja niiden suojaaminen on ihan mahdotonta. Merinovilla kypärämyssy ei suojaa poskia, eikä poika anna kaulahuivin olla suun edessä. Kotona ulkoillessa olen voinut seurata milloin posket ovat sen väriset että on paras lähteä sisälle. Hämmästyin kun tänään ei ollut kuin 5 astetta pakkasta ja ei tuulta. Olimme n. Tunnin ulkona ja pojan posket olivat jo aivan paleltumisen partaalla.
miten poika tulee pärjäämään päiväkodissa kun siellä ollaan pitkiä aikoja ulkona kylmemmälläkin säällä? Ehtiikö/pystyykö hoitajat huolehtimaan ettei posket pääse paleltumaan pahasti?
Kommentit (25)
Jos painottaa ja painotat asiaa moneen kertaan. Ei ole paleltumiselta suojaavia voiteita.
Voiteet pahentavat paleltumia.
Ainoa oikea tapa on pukea lapsi lämpimämmin, jolloin keho poistaa liikaa lämpöä kasvojen kautta.
Vaihda päiväkotia. Mun lapset oli aina puoli päivää hoidossa, piipahtivat ulkona.
Laita lapsi talviunille. Muistat vain syöttää hirveän kasan kuusenhavuja ensin.
T: Muumipappa
Kylmä karaisee, älä kasvata pojastasi lumihiutalesukupolvea
Lapsi pärjäisi kyllä jos äiti pärjää, mutta se vaikuttaa hiukan epätodennäköiseltä.
Rasva pahentaa paleltumista. Ei missään nimessä. Näin minulle kertoi kapiainen Sodankylästä, joka on siis ulkona koko ajan.
Tosiaan reippaasti vaatetta päälle.
Huomasin viime talveja 6 km työmatkaa kävellessäni että naamaa ei palella jos muutoin on lämpimästi vaatetta. Oli kuitenkin useampi 30 asteen pakkaspäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda päiväkotia. Mun lapset oli aina puoli päivää hoidossa, piipahtivat ulkona.
Lapsi ei ole päiväkodissa vielä. Luitko avausta?
Kerrotko oireet mistä tiedät, että kyse on paleltumasta.
Vierailija kirjoitti:
Rasva pahentaa paleltumista. Ei missään nimessä. Näin minulle kertoi kapiainen Sodankylästä, joka on siis ulkona koko ajan.
Sodankylä on ulkona koko ajan? Jummijammi! Enpä olisi uskonut.
No, kun se päiväkoti alkaa unohtuu tämäkin murhe kun tulee isommat tilalle :D
Voi kamala sentään. Vihaan pakkasta yli kaiken. Olen aikuinen ja välttelen talvea ulosmenoa.
Ja mitkähän mahtaa olla nämä merkit joista päättelet että on paleltumisen partaalla tai paleltunut?
Jokaisella tulee posket punaisiksi kylmässä ilmassa. Toisille enemmän kuin toisille, mutta eihän se mitään paleltumista ole. Valittaako lapsi itse, että poskissa on ikävä tunne vai oletko vain ylihuolehtiva äiti? Epäilen tuota jälkimmäistä.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Hyvin vaikeaa uskoa, että viidessä asteessa paleltuma. Punaiset posket tai ihon kuivuminen ei ole paleltumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodankylä on ulkona koko ajan? Jummijammi! Enpä olisi uskonut.
Luepas koko lause ennenkuin tulet viisastelemaan. Kukaan ei ole sanonut noin.
Voisitko itse neuloa kypärämyssy, jossa olisi siivekkeet poskien kohdalla.
Naparetkeilijöillä on hupun reunassa pitkäkarvaista turkista ja huppu päässä. Ne turkiksen karvat suojaavat kasvoja.
Paleltumiselta suojaavaa voidetta reippaasti naamaan ennen ulkoilua.