THL:n tutkimus: Sisäilma ei ole niin vaarallista terveydelle kuin ihmiset kuvittelevat
Kommentit (23)
Minulle puhkesi astma homekoulussa. Lääkkeet maksaa kymmeniä euroja joka kuukausi ja tulen tarvitsemaan niitä koko loppuelämäni ajan. Minulla on myös opinnot pitkittyneet astman vuoksi ja ollut paljon sairauspoissaoloja. Kalliiksi tullut tämä sairastuminen
Vierailija kirjoitti:
hometoksiineja ei voi mitenkään vältellä. Niitä nimittäin on jo ulkona maatuvassa aineksessa, esimerkiksi maahan tippuneissa lehdissä. Niitä on siellä missä on seisovaa vettä, esimerkiksi kotien vesilukot. Homeyliherkän voikin olla vaikea löytää itselleen sellaista asumusta, jossa voi olla.
Olen itse hyvin allerginen ja muutin koneellisen ilmanvaihdon talosta painovoimaisen ilmanvaihdon taloon. Muuton jälkeen en ole enää kärsinyt kylmästä ja terveyteni on parantunut. Syynä oli nimenomaan koneellisesta ilmanvaihdosta luopuminen. Sisäilman laatu on mielestäni nykyisessä asunnossani parempi.
Minulla myös painovoimainen ilmanvaihto kerrostalokämpässä, paljon parempi sisäilma kuin yhdessäkään niistä koneellisen ilmanvaihdon asunnoissa. Koneellisissa on helposti säädetty osa rakennuksesta alipaineiseksi jolloin se alipaine vetää kaikki homeet ja muut epäpuhtaudet seinän sisältä sisäilmaan.
Ja joo, hometta on kaikkialla. Silti se on eri asia hyvin tuulettuvassa paikassa kuten vaikkapa metsässä niitä haistella kuin jossain sädesieniumpiokoulussa.
Näin on, ja satunpa tietämään että säästösyistä tuolloin käytettiin myös betonia, jota ei ole suunniteltu pakkaskestäväksi eli rapautuu hyvin nopeasti. Aivan järkyttävä rakennuspommi onkin nyt käsillä että onnea vaan.