HS: Suomessa on viisi ihmistä, joita ei koskaan pitäisi päästää pois vankilasta - keitä he ovat?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006290008.html
Alkuperäinen juttu tämän päivän Hesarissa maksumuurin takana.
Keitä nämä viisi ovat? Penttilä jo mainittiin, entäs ne muut? Jos yhden nimi mainitaan ja tekoja käsitellään näin näyttävästi julkisuudessa, niin eikö muidenkin nimet ja naamat pitäisi julkaista?
Eikö meillä tavallisilla (lakia noudattavilla) kansalaisilla olisi oikeus tietää, keitä nämä kaikista vaarallisimmat ihmiset ovat?
Kommentit (73)
Toisten hengelle ja terveydelle vaaraliset rikoksenuusijat.
Muistaakseni Lauerma on sanonut, että muutamia kymmeniä voidaan tällaisiksi määritellä.
Luku varmaan kasvaa, jos sovelettaisiin omaisuusrikollisiin myös, ennenvanhaan patologinen varaskin saattoi joutua pyttyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ottamatta sen enempää kantaa asiaan, olen itse pohtinut että jos joku on viettänyt vankilassa viimeiset pari vuosikymmentä, niin miten onnistuisi ns. sopeutuminen yhteiskuntaan? Tarkoitan että voisi Suomessakin tehdä niin että elinkautinen olisi sitten elinkautinen eikä 14,5 vuotta. Sama kuin pitkään eläintarhassa olleet eläimet, eivät taida enää sopeutua luontoon jos vapaaksi lasketaan.
No suomalaiset vankilat eivät ole amerikkalaiselokuvissa nähtyjä säilytyspaikkoja, vaan niissä yritetään sopeuttaa ja kouluttaa yhteiskuntakelpoisiksi. Yleensä tulokset ovat hyviä, rikoksenuusintaprosentti on meillä muihin maihin verrattuna varsin alhainen. Mutta sitten on näitä tapauksia, joihin se ei toimi.
Näinhän se on. En vain ymmärrä tuota logiikkaa. Miksi meillä on sitten ollenkaan vankiloita jos tarkoitus on sopeuttaa?
Millaisethan nuo prosentit on murhaajien kohdalla? Kuinka hyviä veronmaksajia heistä tulee, jos eivät päädy uudestaan vankilaan?
Tää rouva L on kyllä ensimmäinen ihminen ikinä, jolta voisin henkilökohtaisesti murtaa jokaisen luun yksi kerrallaan, muutama päivässä. Sekä mekaanisesti muokata sisäelimet uuteen uskoon jollain sopivalla työvälineellä. Seurailla sitten sitä hidasta poistumista ihan rauhassa. Viikkoja.
Tätä lausuntoa ei tule pitää juridisesti sitovana. Tämä on vain kielikuva.
En kannata esim kuolemanrangaistusta noin yleensä.
Mulla pääsee itku joka ikinen kerta, kun näen sellaisen lasten prinsessakruunun kaupassa tai muualla. Peitän parhaani mukaan, mutta aina se tulee.
En ole uskovainen, mutta rouva L olkoon niitä poikkeuksia, joiden kohdalla helvetti saa olla olemassa, ja Saatana väsymätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Jammu Siltavuorikin jäänyt Niuvaniemeen, vaikka periaatteessa on jo vapautunut. Pakkohoito?
Se olikin sairas, eikä saanut elinkautista.
Eiköhän noi ole kaikki melkosen sairaita, jotka pahoihin tekoihin syyllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ottamatta sen enempää kantaa asiaan, olen itse pohtinut että jos joku on viettänyt vankilassa viimeiset pari vuosikymmentä, niin miten onnistuisi ns. sopeutuminen yhteiskuntaan? Tarkoitan että voisi Suomessakin tehdä niin että elinkautinen olisi sitten elinkautinen eikä 14,5 vuotta. Sama kuin pitkään eläintarhassa olleet eläimet, eivät taida enää sopeutua luontoon jos vapaaksi lasketaan.
Eikö Vi rpi Bu tt ole sopeutunut tähän asti hyvin vapa uteen? Samoin useimmat muut eli nka utisesta vap au tun eet.
Ennenkun luen artikkelin arvaan että sarj ah ukuttaja, sarj ak ur istaja, Ai no N yk opp-Ko ski, To u ko T a r kki ja S i rpa La a m anen. La te Jo ha nss on ja Eik ka Leh to sa ari kuuluisivat mukaan mutta ne on jo vap au tum assa.
Lehtosaari ainakin on jo vapaalla. Toisaalta hän on kuulemma ihan ääneen tunnustanut, että olisi saanut pahimmat väkivaltarikokset jäädä tekemättä, vaikka ei mihinkään katumusharjoituksiin ole ryhtynytkään. Osoittaa kai sekin jonkinlaista arvostelukyvyn parantumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Vi rpi Bu tt ole sopeutunut tähän asti hyvin vapa uteen? Samoin useimmat muut eli nka utisesta vap au tun eet.
Ennenkun luen artikkelin arvaan että sarj ah ukuttaja, sarj ak ur istaja, Ai no N yk opp-Ko ski, To u ko T a r kki ja S i rpa La a m anen. La te Jo ha nss on ja Eik ka Leh to sa ari kuuluisivat mukaan mutta ne on jo vap au tum assa.
Eikka Lehtosaari on itse sanonut ettei halua edes vapaaksi. EI ymmärrä mitä ulkona tapahtuu ja koko maailma on muuttunut siitä mitä viimeksi vapaudessa näki. Sanoi, että sama kun pieni lapsi laitetaan yksin lelu/karkkikauppaan ja sanotaan ota mitä huvittaa, niin se lapsi ei ota mitään, kun se ei tiedä mitä pitäs ottaa kun on kaikkea. Minä luulen, että Eikka alkaa tekemään noita sen toimittajan hommia kunnolla, kun vapautuu ja saa siihen varmasti tukea. Eikkahan on hyvä haastattelija ja tubesta voi niitä sen juttuja katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtosaari ainakin on jo vapaalla. Toisaalta hän on kuulemma ihan ääneen tunnustanut, että olisi saanut pahimmat väkivaltarikokset jäädä tekemättä, vaikka ei mihinkään katumusharjoituksiin ole ryhtynytkään. Osoittaa kai sekin jonkinlaista arvostelukyvyn parantumista?
Lehtosaari vapautuu maaliskuussa 2020
Mihin tää porukka sitten kotiutuu kun pääsee ulos vankilasta? En ottais mielelläni naapuriin, thanks very much.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtosaari vapautuu maaliskuussa 2020
On se ainakin harjottelemassa jo ollut.
Assburger kirjoitti:
Toisten hengelle ja terveydelle vaaraliset rikoksenuusijat.
Muistaakseni Lauerma on sanonut, että muutamia kymmeniä voidaan tällaisiksi määritellä.
Luku varmaan kasvaa, jos sovelettaisiin omaisuusrikollisiin myös, ennenvanhaan patologinen varaskin saattoi joutua pyttyyn.
Omasuusrikollinen tekee hallaa vain ja ainoastaa valtion kassalle loppujen lopuksi. Siksi niillä on kovat tuomiot.
Terv, lakimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tarkka ja laamasta lasketaan tähän sarjaan
No, Vilja Eerikan isä ja äitipuoli nyt ainakin kuuluisivat lukkojen taakse loppuiäkseen ja mielellään tiukasti niputettuina. Sitten tämä sankari, joka tappoi Pelsolla vartijan. Tiedän tyypin, ja hän on varmasti erittäin vaarallinen vapaana ollessaan.
Tulee ainakin pari mieleen jotka eivät siellä vankilassa ole vaikka pitäisi olla. Mut näitä ei varmaan tarkoitettu.
Onpas tökerö kannanotto vankisairaalan ylilääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tää porukka sitten kotiutuu kun pääsee ulos vankilasta? En ottais mielelläni naapuriin, thanks very much.
Tässä tapauksessa voin todellakin sanoa, että nimby!
Amerikassahan on mahdollista saada vaikka esim. 960 vuoden mittainen, ehdoton vankeustuomio ilman mahdollisuutta päästä edes ns. 'harkintaan (lautakunnassa joka niistä päättää) ehdonalaisen vapauden suhteen' . (='eligible for parole') Kuolemantuomio ei nyky-yhteiskunnassa ole enää kannatettava ajatuksena, mutta mahdollisuus valinnaiseen, valvottuun, avustettuun eutanasiaan voisi kyllä olla hyvä ajatus sinänsä kokeiltavaksi käytännössä. (pillerit siinä siis vain tarjottaisiin, mutta itse joutuisi ne siitä lautaselta, kupista tms. tarjoiluasetilta ottamaan ja se tapahtuisi täysin valvotusti, kirjatusti ja vaadittujen viranomaistodistajien ja lääkärin läsnäollessa.
Toivoisin että Seinäjoen teini, mutta hänhän on ilmeisesti jo vapaana uudella identeetillä ja varmaan jonkun tutkinnonkin ehti opiskella vankilassa...
Ei riitä viisi ihmistä. Olen ollut töissä Riihimäellä ja siellä on jonoksi asti henkilöitä, joita ei todellakaan pitäisi ikinä laskea vapaaksi. Terveen paperit, mutta jo kahden sekunnin juttelu tällaisen henkilön kanssa riittää havaintoon, että kyseessä on äärimmäisen vaarallinen henkilö. Tällaisia ovat mm. henkilöt, jotka eivät vankilassa istuessaankaan näe mitään (siis yhtään mitään) väärää siinä, että on tappanut jonkun. Tuollaisen henkilön päästäminen vapaaksi on aivan valtava riski. Se voi olla aivan mikä hetki hyvänsä sitten tulevassa elämässä, että kun naapuri on haravoinut vaikka lehdet väärään kasaan tai joku sanoo jotain väärällä tavalla, niin tappo on yhtä relevantti vaihtoehto kuin kahvikupin hörppääminen aamupuhteina.
Osalle saadaan hankittua se diagnoosi, ettei heitä vapaaksi lasketa. Siellä on kuitenkin pitkä jono ihmisiä, jotka ovat jonain päivänä vapautumassa ja jälki tulee olemaan 100% varmuudella rumaa.