Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksi lasta samalla ruokavaliolla, toinen pullea, toinen hoikka. Mitä tehdä asialle?

Vierailija
29.10.2019 |

Molemmilla on myös liikuntaharrastus. Sanoisin että pulleampi lapsi haluaa useammin lisää ruokaa aterioilla, enkä ole sitä kieltänyt. Pitäisikö? Miten olette muut vastaavassa tilanteessa toimineet?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsi on ns."läpipasko", eli ei liho vaikka söisi kuin hevonen, toisen elimistö taas varastoi kaiken eikä tuhlaa mitään, eli lihoo helposti.

Ihmisvartalot on erilaisia.

Vierailija
22/35 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läpipaskot tunnistaa yleensä kapeista pitkistä jaloista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eivät ole identtisiä kaksosia, niin on ihan normaalia, että kahdella eri ihmisellä on erilainen ruumiinrakenne. Varsinkin jos ovat eri ikäisiä keskenään. Edes identiteettisillä kaksosilla ei ole kiveen kirjoitettu, että on samanlainen ruumiinrakenne, vaikka elintavat olisivat samat.

Tähän on pakko sanoa, että vaikka kuinka usein väitetään, että geeneillä ei olisi merkitystä painon suhteen, niin kaksostutkimuksissa on huomattu, että on äärimäisen vaikeaa löytää IDENTTISIÄ kaksosia, jotka olisivat selkeästi eri painoisia. 

Ja tämä ei edes riipu siitä, ovatko kaksoset kasvaneet yhdessä samanlaisissa elinolosuhteissa ( ennenhän lapset yleensä jaettiin vanhempien kesken erossa), vaan identtiset kaksoset tuppaavat olemaan saman painoisia ( pienellä heitolla tietysti). 

Vierailija
24/35 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, kun olin itse lapsi, olin neljästä lapsesta ainoa pyöreä penska, vaikka olin se pieni ruokaisin ja eniten liikkuva.

En edes herkkuja saanut koskaan, koska äitini mielestä ratkaisu oli se, että minulta kiellettiin mahdolliset jälkiruoat ja herkut, muilta ei.

Kiva oli jossain reissussa katsoa, kun kaikki muut söivät munkkia pillimehuilla huoltsikalla minun litkiessä kraanavettä.

Ei toiminut ei, pyöreä olin koko lapsuuden.

No tätä juuri en halua. Siksi mietin miten toimia, koska en myöskään halua lapseni kärsivän ylipainosta ja kaikesta siihen liittyvästä tulevaisuudessa.

Ap

Jos lapsesi on aktiivinen, syö suht terveellisesti ja hänellä on asiat elämässä kunnossa, niin ei se pieni ylipaino haittaa yhtään mitään.

ihan omasta kokemuksesta voin kertoa, että lihavuudesta johtuvat " kärsimykset" ovat lähinnä ympäristön aiheuttamaa paskaa, se itse lihavuus harvoin on varsinainen ongelma. 

Pahinta mitä voit tehdä lapsellesi, on kantaa hänestä turhaa huolta, ja opettaa hänetkin häpeämään ja kantamaan turhaa huolta itsestään. Ja siis näin et selvästikään ole tekemässäkään, eli hyvä sinä! Ja turhalla huolella tarkoitan sitä, että ihminen kantaa huolta painostaan, eikä ymmärrä, että hyvän elämän eläminen, liikunnallisuus ja sopivan terveellinen ruokavalio kyllä pitää sen terveyden kunnossa paremmin kuin kilojen kyttäys, jojolaihduttelu, syömishäiriöt ajan mittaan.

NOin yleisesti ohje syömisen suhteen on että vanhempi määrää mitä ruokaa on tarjolla, ja lapsi päättää ruokamääränsä itse. Koska siitä lapsen annoskokoihin puuttumisesta ei vaan ole koskaan mitään positiivista hyötyä. Se nimenomaan synnyttää häpeää ja aiheuttaa salaa syömistä ja muita ikäviä lieveilmiöitä.

Vierailija
25/35 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminnassa kaikki aineenvaihdunta on hidasta, samoin aivotoiminta. Alkaa usein sillä lihomisella, monilla näkee esim. turvonneista silmistä että on vajaatoiminta, myös hiusten lähtö, kuiva iho ja esim. ulkonurkista lähtien harventuvat kulmakarvat ovat oireita. Lista on todella pitkä mutta kannattaa tutkituttaa arvot.

Muuten, telkkarista on pari kertaa tullut muutamaa vuosi sitten sellainen englantilainen "hömppä"dokumentti, "Pakko piereskellä" tms. Siinä yhden piereskelevän (joka sekin erittäin selvä vajis-oire) äidin toinen lapsi on niiiiin selvä vajaatoimintatapaus turvonneine silmineen verrattuna hoikkaan siskoonsa. Oikein pahaa teki kun eivät ohjelmassa tajunneet että oireet suurelta osin johtuivat kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Vierailija
26/35 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa Ayurveda. Intialaisen lääketieteen mukaan on olemassa kolme kehotyyppiä (ja tietysti niiden sekoitukset). Selventää hyvin, miten eri kehotyypit rakentuvat ja aineenvaihdunnallisesti toimivat. On auttanut ainakin minua ymärtämään omia ja lasteni paino- ym. terveyskuvioita ja miten niihin voi vaikuttaa mm. ruokavaliolla.

Vierailija
27/35 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri ikäiset kehittyvät eri tavalla. Ihmiset ovat yksilöitä. Ostaako viikkorahoilla herkkuja salaa?

Huomasitko aloituksesta lauseen "pulleampi lapsi haluaa useammin lisää ruokaa aterioilla, enkä ole sitä kieltänyt". 

Ei lihoakseen mitään herkkuja tarvitse syödä, ihan tavallinen ruoka riittää.

Olin itse tuollainen lapsi, jolle tavallinen kotiruoka maistui hyvin. Vanha herja "on ollut ruoka-aikaan kotona" päti minuun.

Vierailija
28/35 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin muutamana päivänä viikossa ruokaa josta tuo pulleampi ei tykkäisi, niin laihtuisi huomaamattaan. Onko lapsilla isot lautaset ruokaa? Jos kyllä niin vaihda tilalle pienemmät lapsille sopivat.

Montako kertaa lapsi santsaa ruokaa? Meillä saa santsata kerran itse täyden annoksen ja sitten äiti antaa ruuasta riippuen puolikkaan annoksen lisää jos on nälkä. Sen jälkeen tarjolla on hedelmää, kasvista tai leipää jos tarvitsee.

Tarkastele kriittisesti koko perheen ruokavaliota.

Vierailija
29/35 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ainoa oikea vahtoehtohan on sovittaa ruokavalio lapsen tarpeisiin. Se, joka kuluttaa enemmään, syö enemmän. Se joka kuluttaa vähemmän, syö vähemmän. Molempien ruokavaliot voivat olla perussisällöltään samat, jos tuo sisältö on terveellinen, vain annoskoon tulee olla lapsen tarpeeseen sovitettu. Ei tuo homma mitään rakettitiedettä ole - lapsi tai aikuinen, ruokaa pitää syödä henkilökohtaisen energiatarpeen mukaan, ei minkään netistä tai muualta katsotun taulukon mukaan tai sen mukaan, miten joku toinen ihminen syö.

Vierailija
30/35 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läpipaskot tunnistaa yleensä kapeista pitkistä jaloista. 

Parhaiten ne tunnistaa pönttöön katsomalla. Meillä on kaksi melkein saman ikäistä lasta, ja punajuurella tms. näkyvällä ruoka-aineella voi aina todeta, että toisen elimistössä ruoka viipyy tuplasti sen mitä toisen elimistössä.

Allergioista tällä läpi*askolla ei kuulemma ole kysymys, koska pituuskasvu on hyvää ja iho samaten. Ja energiaakin lapsi saa ruoasta, koska jaksaa liikkua aivan hurjasti. Mutta kaikki tulee läpi, ja ruokalistan näkee pöntöstä. Terkkarin neuvo oli pureskella ruoka hyvin.

Ja tosiaan - kas kummaa - tämä ruoansulatukseltaan nopea lapsi on meilläkin selvästi hoikempi kuin sisaruksensa, vaikka syö enemmän. Kai se on vain todettava, että tasan eivät käy nallekarkit.

Vierailija
31/35 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lapset ovat aina olleet hoikkia vaikka ovat aina syöneet usein ja paljon. Ja meillä syödään myös sokeria ja käytetään myös kermaa ja voita. Teineinä söivät myös joka viikko ainakin pari kertaa koulu- ja kotiruuan lisäksi hamppareita, pizzaa, subeja ym hömppäruokaa. Poika syö ainakin puolet enemmän päivässä kuin 90kg isänsä ja silti on hoikka/timmi 70kg/185cm. Käy salilla. Osa lapsista ja nuorista kuluttaa uskomattoman määrän kaloreita päivässä. Aineenvaihdunta on nopea. Ja kai ne geenitkin ratkaisee sillä me vanhemmat olemme olleet tosi hoikkia lapsena ja nuorena. Aloimme lihoa +35.

Meillä ongelma oli enemmäkin se että päivässä ei ollut tarpeeksi tunteja että lapset olisivat ehtineet syödä lisää ja lisää kun välillä olivat liiankin alipainoisia. Ja tosiaan mitään ei ollut rajoitettu paitsi karkkipäivä oli lauantai ja vain viikonloppuna sai shipsiä ja limsaakin. Söivät kyllä joka päivä vanukasta, muroja, keksejä, pullaa tai jäätelöä. Mutta makeiden syönti ei vaikuttanut kunnon ruuan syöntiin vaan sekin upposi hyvin. Tasan ei käy onnen lahjat tässäkään kun on lapsia jotka lihoo heti jos syövät herkkuja.

Ja edes rasvatonta maitoa ei juotu vaan sinistä.

Vierailija
32/35 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä mikä se ruokavalio on tai sitä tarkoitatko hoikalla alipainoista tai tukevalla ylipainoista.

Vierailija
33/35 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis...me teimme miehen kanssa sen maissitestin. Eli söimme 1dl maissia. Minulla tuli maissit läpi jo seuraavana päivänä. Miehellä meni 2 päivää. Lapset ovat mallia "läpipasko" kun joskus menevät vessaan jo kesken ruuankin. Toki se juuri syöty ruoka ei tule ulos vaan edelliset mutta kuitenkin suoli toimii vähän liiankin hyvin. Ja ovat siis hoikkia. Olen kyllä miettinyt että ehtiikö kaikki ravintoaineet edes imeytyä. Annan Sanasolia päivittäin ja ovat kyllä perusterveitä ja sairastavat harvoin.

Vierailija
34/35 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni on sairaalloisen lihava. Hänen siskonsa on hoikka. Oli hauska nähdä heidän lapsuuskuviaan, kun ruumiinrakenne oli jo taaperoiässä hyvin tunnistettava. Eli lihava oli jo parivuotiaana todella pinkeän pullea, ja laiha oli kuin joku kulkusirkka. En usko että tällaiseen voi vanhemmat kauhean paljoa vaikuttaa. 

Vierailija
35/35 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin muutamana päivänä viikossa ruokaa josta tuo pulleampi ei tykkäisi, niin laihtuisi huomaamattaan. Onko lapsilla isot lautaset ruokaa? Jos kyllä niin vaihda tilalle pienemmät lapsille sopivat.

Montako kertaa lapsi santsaa ruokaa? Meillä saa santsata kerran itse täyden annoksen ja sitten äiti antaa ruuasta riippuen puolikkaan annoksen lisää jos on nälkä. Sen jälkeen tarjolla on hedelmää, kasvista tai leipää jos tarvitsee.

Tarkastele kriittisesti koko perheen ruokavaliota.

Eiköhän leipä lihota enemmän kuin se lämmin ruoka.