Kaksi lasta samalla ruokavaliolla, toinen pullea, toinen hoikka. Mitä tehdä asialle?
Molemmilla on myös liikuntaharrastus. Sanoisin että pulleampi lapsi haluaa useammin lisää ruokaa aterioilla, enkä ole sitä kieltänyt. Pitäisikö? Miten olette muut vastaavassa tilanteessa toimineet?
Kommentit (35)
Meillä vähän sama, mutta en todellakaan ole alkanut tehdä asiasta numeroa, koska painoa ei kuitenkaan ole hälyttävän paljon liikaa. Olin itse samanlainen kuin tukevahko tytär, lapseksi tukevan näköinen jo pienenä, murrosiässä se liikapaino lähti pois kasvupyrähdyksen myötä. Ei lasta voi nälässäkään pitää sen takia, että mahtuisi johonkin käyriin ja ihanteisiin. Terveellistä ruokaa kun syödään, herkkuja ei usein tarjolla, liikutaan paljon, niin sen jälkeen kukin on sen painoinen kun on, eikä sitä sen ihmeemmin mietitä.
Eri ikäiset kehittyvät eri tavalla. Ihmiset ovat yksilöitä. Ostaako viikkorahoilla herkkuja salaa?
Ruumiinrakenne voi olla erilainen, vaikka ovatkin sisaruksia. En kieltäisi ottamasta lisää ruokaa, jos siis teillä syödään normaalisti suosituksia noudattaen.
Kunnon kasvupyrähdys tasoittaa tilanteen jos kyse on pulleudesta eikä selkeästä ylipainosta.
Jossain kasvuvaiheessa ruoka maistuu. Syökää kaikki samaa terveellistä ruokaa. Syömishäiriö voi tulla siitäkin jos pitää miettiä ruokaa liikaa.
Minulla on varmaankin hitaampi aineenvaihdunta ja BMI miestä korkeampi, mutta en ole silti lihava. Mies syö paljon enemmän ja treenaakin enemmän, että en tiedä onko näillä asioilla tekemistä lapsen tilanteen kanssa... Mielestäni ei. Nuorena ollaan molemmat oltu hyvinkin laihoja.
Lapsilla ei ole viikkorahaa sellaisenaan, joten herkkuja ei voi käydä ostamassa salaa. Herkkupäivä on kyllä joka viikonloppu, jolloin saa valita karkkipussin tai muun vastaavan. Tai sitten leivotaan porukalla.
Ap
Mitä noi alapeukut aloitukseen tarkoittaa?
Onko lapset kovin eri pituisia tai onko toinen ns. ikiliikkujamallia? Siinä ihan tutkitusti kalorit palaa, jos ihminen on sellainen joka ei viihdy montaa minuuttia paikallaan :)
Jos sinä annostelet ruuan niin ehkä voi hyvin vähän pienentää sen pulleamman lapsen annosta, silti saa tietenkin pyytää lisää jos haluaa, mutta ei sitten turhaan syö isoa satsia jotain mitä ei edes erityisesti halua syödä kovin paljon.
Muuten tyytyisin vaan seuraamaan tilannetta.
Jos eivät ole identtisiä kaksosia, niin on ihan normaalia, että kahdella eri ihmisellä on erilainen ruumiinrakenne. Varsinkin jos ovat eri ikäisiä keskenään. Edes identiteettisillä kaksosilla ei ole kiveen kirjoitettu, että on samanlainen ruumiinrakenne, vaikka elintavat olisivat samat.
Mulla kaksi poikaa. Vanhempi on tukeva, nuorempi hoikka. Samaa ruokaa syövät, liikuntaa harrastavat. Nuorempi on kyllä menevämpää sorttia kuin isoveljensä. Nuorempi myös syö enempi, ja selkeästi enempi herkkujen perään.
Meillä ollaan saatu sen vanhemman painokäyrää tasoittumaan sillä, että meillä ei santsata ruokaa. Edes aikuiset. Jos ruoka-annoksen jälkeen on vielä nälkä, saa ottaa vihanneksia tai hedelmän.
Lapset ovat eripituisia, koska heillä on muutaman vuoden ikäero,mutta pitkiä ollaan koko perhe, että jonkin verran keskivertolasta pidempiä ovat molemmat omassa ikäluokassaan.
Kumpikin on luonteeltaan pikemminkin rauhallinen kuin ikiliikkuja, itse asiassa hoikempi lapsi on ehkä vielä enemmän mukavuudenhaluinen.
Ap
Heh, kun olin itse lapsi, olin neljästä lapsesta ainoa pyöreä penska, vaikka olin se pieni ruokaisin ja eniten liikkuva.
En edes herkkuja saanut koskaan, koska äitini mielestä ratkaisu oli se, että minulta kiellettiin mahdolliset jälkiruoat ja herkut, muilta ei.
Kiva oli jossain reissussa katsoa, kun kaikki muut söivät munkkia pillimehuilla huoltsikalla minun litkiessä kraanavettä.
Ei toiminut ei, pyöreä olin koko lapsuuden.
Olin lapsena pullea, vaikka meillä oli selkeät ruoka-ajat, normaalia kotiruokaa, ei paljoa herkkuja kuin karkkipäivänä jne. Olen kiitollinen että vanhemmat eivät tehneet asiasta numeroa eivätkä laittaneet minua dieetille, oman pulleuden tajuaminen (ja sen muuten tajuaa jo tosi pienenä) oli muutenkin musertavaa ja vaikutti aikuisuuteen asti/vaikuttaa yhä aikuisuudessa itsetuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Heh, kun olin itse lapsi, olin neljästä lapsesta ainoa pyöreä penska, vaikka olin se pieni ruokaisin ja eniten liikkuva.
En edes herkkuja saanut koskaan, koska äitini mielestä ratkaisu oli se, että minulta kiellettiin mahdolliset jälkiruoat ja herkut, muilta ei.Kiva oli jossain reissussa katsoa, kun kaikki muut söivät munkkia pillimehuilla huoltsikalla minun litkiessä kraanavettä.
Ei toiminut ei, pyöreä olin koko lapsuuden.
No tätä juuri en halua. Siksi mietin miten toimia, koska en myöskään halua lapseni kärsivän ylipainosta ja kaikesta siihen liittyvästä tulevaisuudessa.
Ap
Pulskempi joko syö enemmän suhteessa kulutukseensa tai hänellä on parempi ruoan hyötysuhde.
Insuliiniresistenssi ja kilpirauhasen vajaatoiminta kommentoijat, voisitteko kertoa lisää? Onko omalla lapsellanne todettu, oireileeko muuten?
Toinen perinyt isänsä geenit ja toinen äidin? Kummalla teistä nopea aineenvaihdunta?