Mitä jos ei jaksakaan lapsen kanssa?
Mitä apua ja tukea voi oikeasti saada? Jos siis ongelma on ihan vaim väsymys ja uupumus. Ei tarvitse neuvoja kasvatukseen koska tietää mitä pitäisi tehdä. Tarvitsee vain energiaa jaksaa. Lapsi on tavallinen lapsi eli ei vikaa hänessä. Mies on yrittäjä ja aina töissä. Sukulaiset ei auta lapsen kanssa.
Kommentit (51)
hei, tuo vaihe on tuttu vaihe, kun ei saa nukkua riittävän pitkiä yöunia.
Mutta lohdutan, se vaihe menee nopeasti ohi.
Sulla univelkaa, muusta ei liene kyse.
Eikä mummolaa tai tätilää tai enolaa ole lähellä
Mua mietityttää tämä miehen suhteen. Mulla on 17v lapsi jo, ja lapsiperhearki alkaa olla loppusuoralla. Uusi mies haluaisi kovasti lapsen, on lapsirakas ja varmasti olisi hyvä isä. Mutta. Miehellä on hyvin itsekäs elämäntapa, treenaa lujaa 4x viikossa, tekee töitä kovasti ja lisäksi tapaa ystäviää.
En näin äiti-ihmisenä näe tuohon elämäntapaan sopivaksi lasta, vaikka mies lapsen haluaa. Mies on usein väsynyt töiden jälkeen ja huonosti nukutun yön jälkeen on ihan naatti. Sen ajan, mitä ei treenaa, lepäilee.
En epäile, etteikö rakastaisi lasta tai sellaista, on jopa sanonut haluavansa jäädä lapsen kanssa kotiin jos mahdollista. Minä voisin tehdä töitä.
Huolettaa vaan, että tajuaako mies oikeasti, mitä lapsiperhe arki on... hänen kavereillaan on lapsia ja aika suoraan sieltä ovat kertoneet, että hyvästi yöunet. Kertoo olevansa valmis jne. mutta silti epäilyttää, kun vierestä on katsonut tuota arkea...
Harrastukset kuulemma voi huoletta jättää vähäksi aikaa pois ja poikien reissut, mutta tuleeko sitten ahdistus, kun elämä muuttuu liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Mua mietityttää tämä miehen suhteen. Mulla on 17v lapsi jo, ja lapsiperhearki alkaa olla loppusuoralla. Uusi mies haluaisi kovasti lapsen, on lapsirakas ja varmasti olisi hyvä isä. Mutta. Miehellä on hyvin itsekäs elämäntapa, treenaa lujaa 4x viikossa, tekee töitä kovasti ja lisäksi tapaa ystäviää.
En näin äiti-ihmisenä näe tuohon elämäntapaan sopivaksi lasta, vaikka mies lapsen haluaa. Mies on usein väsynyt töiden jälkeen ja huonosti nukutun yön jälkeen on ihan naatti. Sen ajan, mitä ei treenaa, lepäilee.
En epäile, etteikö rakastaisi lasta tai sellaista, on jopa sanonut haluavansa jäädä lapsen kanssa kotiin jos mahdollista. Minä voisin tehdä töitä.
Huolettaa vaan, että tajuaako mies oikeasti, mitä lapsiperhe arki on... hänen kavereillaan on lapsia ja aika suoraan sieltä ovat kertoneet, että hyvästi yöunet. Kertoo olevansa valmis jne. mutta silti epäilyttää, kun vierestä on katsonut tuota arkea...
Harrastukset kuulemma voi huoletta jättää vähäksi aikaa pois ja poikien reissut, mutta tuleeko sitten ahdistus, kun elämä muuttuu liikaa?
MItä jos kokeilee jättää ne harrastukset ja poikien reissut jo nyt ja katsoo miltä tuntuu?
Älä ainakaan tee lisää lapsia kun nyt jo olet ihan loppu.
Viime kädessä yhteiskunta ottaa vastuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MItä jos kokeilee jättää ne harrastukset ja poikien reissut jo nyt ja katsoo miltä tuntuu?
No poikien reissut onkin jo tässä suhteen vakavoitumisen myötä jääneet, mutta ongelma on oikeastaan tuo, että kun elämä menee oikeasti uusiksi. Miten lähes 40v mies sopeutuu perhearkeen, kun KAIKKI muuttuu...Väsymys mua eniten huolettaa, menee jo nyt iha rikki kun pari katkonaista yötä.
Lykkää se isälleen kun se viitsii käydä kotona ja sitten häivyt. Etsi asunto, ota ero ja muuta.
Väkisinkö se lapsi on sinulle tehty? Otata pois
En lukenut kaikkia vastauksia mutta vastaan että lapsiperheiden kotipalvelusta Saa lastenhoitoapua kun kriteerit täyttyy , esim äidin vaikea väsymys. Ei ole täysin ilmaista muuta kuin vähävaraisille mutta halvempaa kuin itse ostaa yksityismarkkinoilta palvelua . Pitäisi olla jo joka kunnassa tämä palvelu saatavilla ilman lastensuojelun asiakkuutta uuden sosiaalihuoltolain mukaisesti. Ei tarvitse edes mikään lähetettä. Tarkoitettu lyhytaikaiseen apuun , tarkoittaa yleensä muutamia kuukausia . Ja yleensä lapsen päivähoito ensisijainen ratkaisu mutta jos paikkaa ei vielä esim nuoren iän vuoksi niin oikeus apuun on.
Eroaa perhetyöstä siinä, että saat konkreettisesti apua kasvatuksellisten neuvojen ja yhdessä tekemisen sijaan . Tosin useissa kunnissa tässäkin sääntö että ei voi käyttää esim siihen että menisi omaan harrastukseen kun työntekijä tulee.
T. Sosiaalityöntekijä
Minä palkkaisin sinuna vakituisesti hoitajan esim.2x/vko 3h kerrallaan. Vie vaikka yliopiston kasvatustieteiden puolelle ilmoitustaululle lappu, luulisi että lapsesi mahdollinen tuleva lto tai lo kelpaa?
Ja siis ihan pidemmällä kaavalla nyt palkaatte avun, ei mitenkään silloin tällöin, koska sitten se vaan jää. Sovitte hoitajan kanssa me päivät milloin hoitaa ja annat lapsen tutustua vaikka viikon-kaksi hoitajaan niin että maksatte palkan mutta olet tuolloin vielä paikalla itse. Eipä tarvi stressata sitten vierastaako lapsi ja muutenkin tutustut hoitajaan samalla sinäkin.