Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muilla huono olo kuukautisten ensimmäisenä päivänä?

Vierailija
28.10.2019 |

Kolmekymppisenä alkoi tuo pahoinvointi ja turvotus, en muista olleen nuorempana. Mistäköhän johtuu, että nyt joka kuukautisten aikaan?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja on ollut teini-iästä lähtien.

N28

Vierailija
2/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehosi on alkanut kyllästyä tyhjäkäyntiin, laita se tositoimiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on joskus, ei aina. Nuorempana mulla oli enemmän kipuja ja vähemmän tuota huonoa oloa, mutta joskus silloinkin oli. Kerran nousi kuumekin. Kivut oli joskus niin kamalat, että en pystynyt nousemaan sängystä, uikutin vain. Tiedän, että kuulostaa liioittelulta, mutta ei ole. Ei noin tapahtunut jatkuvasti, mutta pari kertaa oli niin kovat krampit, että olin ihan toimintakyvytön. Muistan, kun yöllä heräsin, ja halusin mennä vessaan, mutta en päässyt.

Nykyään on vähemmän kipuja (okei, migreeniä on), mutta usein on niin huono olo, että luulen tulevani kipeäksi. Mulla kuitenkin vaihtelee oireet, vuodon runsaus ja pituus tosi paljon, esim. edelliset kuukautiset meni ilman päänsärkyä, ilman kipuja ja vähäisellä, lyhyellä vuodolla.

Vierailija
4/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N28

Mietin vain mistä johtuu, että mulla tullut vasta vanhemmalla iällä?

Vierailija
5/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussettiä. Jos vähänkin ottaa särkylääkkeen liian myöhään ni loppupäivä menee oksentaessa.

Muuten on pieni kuvottava olo koko kuukautisten ajan.

Kolmekymppisenä itsellä alkoi jäätävät krampit. Päivä 3 ja jo nauraminen sattuu kylkiin.

Vierailija
6/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahtena ekana päivänä aina ihan järkky olo

Vierailija
7/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N28

Mietin vain mistä johtuu, että mulla tullut vasta vanhemmalla iällä?

Ihminen muuttuu, elimistö muuttuu. Mulla suurimmat muutokset tulivat lasten myötä, mutta kyllä esim. 25 ja 30 ikävuoden välillä oli muutenkin muutoksia, vähemmän kipuja.

Vierailija
8/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja turvotus. Farkut kiristää vyötäröltä aina tuohon aikaan kuukaudesta.

Onneksi ei silloin myös ole fiilistä mennä shoppailemaan :D

Vierailija
9/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on alkanut näin vanhemmiten tulla vatsa löysäksi ja päätä särkee. En oikein muista, milloin tämä on alkanut, mutta oletan sen johtuvan siitä, etten ole vuosiin käyttänyt pillereitä. Jotenkin omaa kroppaa osaa kuunnella paremmin nykyään.

Vierailija
10/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, on joskus, ei aina. Nuorempana mulla oli enemmän kipuja ja vähemmän tuota huonoa oloa, mutta joskus silloinkin oli. Kerran nousi kuumekin. Kivut oli joskus niin kamalat, että en pystynyt nousemaan sängystä, uikutin vain. Tiedän, että kuulostaa liioittelulta, mutta ei ole. Ei noin tapahtunut jatkuvasti, mutta pari kertaa oli niin kovat krampit, että olin ihan toimintakyvytön. Muistan, kun yöllä heräsin, ja halusin mennä vessaan, mutta en päässyt.

Nykyään on vähemmän kipuja (okei, migreeniä on), mutta usein on niin huono olo, että luulen tulevani kipeäksi. Mulla kuitenkin vaihtelee oireet, vuodon runsaus ja pituus tosi paljon, esim. edelliset kuukautiset meni ilman päänsärkyä, ilman kipuja ja vähäisellä, lyhyellä vuodolla.

Oli tuttua teini-iällä mullakin :( Kerran jouduin lähtemään kesken koulusta, kun kipu oli niin sietämätön. Mutta nykyäänkin välillä kovemmat kivut ja alkaa heikottaa, jos pitää tehdä fyysistä työtä.

Vierailija
11/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ilmiö, että noin kolmevitosena (jos ei jo ennemmin) alkoi sellaiset krampit ja vatsanväännöt, että ilman särkylääkkeitä en olisi enää hengissä. Joka kuukausi saa vetää vähintään päivän tai kaksi täyslaidallisen buranaa ja panadolia ääntä kohti ja tärkeää on, että ajoissa ennen kuin kipu lyö kunnolla läpi. Tosi vittumaista - kirjaimellisesti.

Nuorempana ei ollut tälläistä. Vuodon määrä ei ole muuttunut, mutta nämä kivut. Suoraan helvetistä. Ei onneksi sentään oksentelua eikä kuumeilua eikä migreeniä. Siitä olen kiitollinen.

Vierailija
12/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästi. Oletin pitkään, että se liittyi vain kipuihin, että pää jotenkin tulkitsee vatsakivun niin että on vähän ällö olo eikä esim. ruoka maistu. Mutta on sitä muulloinkin kuin kivun aikana. Käytin kuukautiskipuihin ibuprofeenia kunnes tajusin olevani sille allerginen. Sen ottaminen aiheutti menkkojen aikana kunnon pahoinvoinnin muiden oireiden lisäksi, muulloin kun menkkojen aikana ei pahoinvointia.

Vierailija
13/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut ja turvotus ovat iän myötä kyllä pahentuneet. Tosiaan saa kaksi päivää vetää Buranaa kun karkkia, yötä päivää. Vatsa on niin turvoksissa, ettei ruokaa tee oikein mieli. Samalla on kuitenkin koko ajan sellainen heikko, nestehukkainen olo. Ja hiki valuu. Ihan peestä.

Vierailija
14/15 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että vaan ensimmäisenä päivänä? Kyllä ensimmäiset 3 päivää saa vetää särkylääkettä kolmasti päivässä. Ripulista ja turvotuksesta nyt puhumattakaan. Näin on ollut aina, ihan 10-vuotiaasta lähtien.

Vierailija
15/15 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei teininä ollut mitään kipuja. Siinä 19~ ikävuoden tienoilla alkoi se ensimmäinen päivä olla yhtä hlvettiä, välillä jouduin nukkumaan vessassa kun oksetutti niin pahasti. Tuo pahin ei onneksi kestänyt kuin parisen vuotta, sen jälkeen helpotti sen verran, että makoilemalla pahimmat oireet olivat vatsan nipistely. Kaikki kivut yms olivat pelkästään siinä ensimmäisenä päivänä, muut päivät olivat kuin ei olisi ollutkaan ellei olisi pitänyt suojia vaihdella.

Sitten jonain vuonna jouduin vaihtamaan särkylääkemerkkiä kun juuri sitä omaa ei ollut apteekissa, ja yllättäin kaikki kivut sun muut loppuivat. Kun sen ottaa heti kun huomasi vuodon pystyy päivän elämään ihan normaalisti. Jos taas ottaa "myöhässä" (esim. alkaneet yöllä) niin pari tuntia joutuu kestämään alkukipuja, ennen kuin helpottaa.