Työmoraali, kun palkka on pieni?
Onko se raja jo ylitetty, että työmoraali on heikentynyt palkan pienuuden vuoksi? Miten näkyy ja vaikuttaa työtä tehdessä? Kysymys liittyy työn tekemiseen ei työttömänä olemiseen.
Kommentit (16)
Muutenkin minulle työmoraali= teen töitä suhteessa palkkaan, eli halvalla ei voi saada hyvää.
Uskotteko, että työnantaja tienaa/säästää painamalla palkkoja alas, vai seuraako siitä suurempia kuluja/menetyksiä?
ap
Teen vain sen verran, ettei tule kenkää. Kun alkaa olemaan liikaa töitä, hidastan tahtia.
Mulla on matalahko palkka, koko alalla sama juttu. Mutta pidän työstäni ja teen kyllä työn aina mahdollisimman hyvin. Eli kun työ ei ole vain pakollinen paha, vaan siihen on intoa ja paloa, ei pieni palkka ainakaan mun motivaatioon vaikuta.
5. miten toimit kiireessä? Pidätkö tauot?
ap
Pienellä palkalla en suostuisi tekemään muuta kuin sellaista työtä, joka on muulla tavalla mielekästä. Jos ei työ itsessään eikä palkkakaan motivoi, on aika vaihtaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
5. miten toimit kiireessä? Pidätkö tauot?
ap
Pakko myöntää, että kiireessä en pidä taukoja. Mutta korostan että tätä ei työnantaja koskaan vaadi, tykkään vaan tehdä asiat hyvin ja toisaalta mulla on aika suuri valta siihen, missä järjestyksessä ja miten teen ja liukuva työaika, niin en koe tätä ongelmaksi. Työnantaja joustaa joten minäkin joustan.
Jään myös paikkaamaan työkaverin sairastumista oman vuoron jälkeen tarvittaessa, näin meillä tekee muutkin. Työpaikalla pääosin tosi hyvä ilmapiiri ja kaikki tykkää työstään.
-5
Lasketko kuinka kauan joudut tekemään työtä, jotta pystyt a) syömään ulkona b) ostamaan hyvän vaatteen? Teetkö työksesi jotain, mihin sinun palkalla ei oikein ole varaa kuluttaa?
ap
Oma työpanos on sen mukainen mistä työnantaja maksaa. Jouduin 9e/pvä harjoitteluun tossa yhdessä vaiheessa työttömänä enkä tasan tehnyt sekuntiakaan yli sovitun/pakotetun tuntimäärän enkä oikeastaan tuonut firmaan mitään lisäarvoa. Jutut mitkä olisin tehnyt vasemmalla kädellä oikeassa palkkatyössä kuittasin toteamalla että tohon tarttis sellasta ja sellasta osaamista yms. Jätin mainitsematta että ennen työttömyyttä hoidin juuri kyseisiä hommia ja paljon muuta.
Kyseinen yritys oli niitä jotka kierrättää orjatyövoimaa eikä ole pelkoa että kellekään tarjottaisi vakipaikkaa. Tämä tiedoksi niille jotka tulee kitisemään aiheesta. Onneksi löysin sittemmin oikean työpaikan oikealla palkalla.
Absurdi ajatus, että työmoraali riippuisi jotenkin palkasta. Että hoidettaisiin lapset huonosti, koska palkka pieni?
8e tuntipalkalla teen kuin olisin koulussa. Eli valikoiden ja aika matelevalla tahdilla työskentelen. Otan muutamia minuutteja pidempiä taukoja ja käyn runsaasti vessassa kakkalla.
Pieni palkka = pieni moraali
Iso palkka = iso moraali
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Mulla on matalahko palkka, koko alalla sama juttu. Mutta pidän työstäni ja teen kyllä työn aina mahdollisimman hyvin. Eli kun työ ei ole vain pakollinen paha, vaan siihen on intoa ja paloa, ei pieni palkka ainakaan mun motivaatioon vaikuta.
Sama. Työ on kuitenkin se, mihin mennään päivästä toiseen. En halua rasittaa itseäni loppuun työllä, mutta itse kaipaan sitä, että se on mielekästä ja että olen siihen motivoitunut. Siksi haluan tehdä sen mahdollisimman hyvin. Tietysti matalapalkka-aloilla on se ongelma, että yritetään kiristää kaikesta, pitää olla nopea ja työ pakkotahtista. Mutta pelkkä raha ei kyllä itseäni motivoisi, jos kaikki muu olisi huonosti. :)
Kyllähän palkka kertoo minkä arvoinen olet työnantajalle eli sen mukaan teen. Pieni palkka tarkoittaa ettei työnantaja arvosta työtäni joten miksi itsekään arvostaisin työtäni?
Mitä pienempi palkka sitä enemmän saa varastaa töistä. Eikö se näin ole?
Jos ei ole mahdollisuutta parantaa työtilannetta ko työpaikassa ahkeruudella, esim yletä, niin tekisin minimin.