Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen mummolla liian tiukat säännöt

Vierailija
26.10.2019 |

Aina vaan on juttuja kuinka mummo/papat hemmottelee pilalle ja antaa periksi, mutta mites jos tilanne on päinvastainen?

Meillä on 2v poika, motorisesti hyvinkin taitava ja muutenkin liikkuvainen. Tuntuu että aiheuttaa harmaita hiuksia mummolleen. Minun äiti on todella tiukka _kaiken_ suhteen. Kun ollaan menossa mummolaan, hän on jo etukäteen köyttänyt naruilla kiinni jokaisen kaapin ja laatikon. Ja niitähän riittää, tuohon menee aikaa varmaan tunti... Kaikki on ”mummon tavaroita, ei saa koskea”. Sohvalla/sängyllä pitää istua, ei todellakaan kieppua mitenkään tms. Ruokapöydässä sama kuri, yhtään ei katsota kaksivuotiaan normaalia sotkuisuutta, vaan jokainen tahra ja sotku pyyhitään heti eikä mitään saa ottaa omaan käteen. Kaikki lelut on korjattava heti, esim. välipalan ajaksi vaikka leikkejä voisi jatkaa heti sen jälkeen. Tuntuu silti rakastavan poikaa, mutta minua vaivaannuttaa kyläily mummolassa. Poikakin vähän ihmeissään kun mitään ei saa tehdä. Koko ajan varoitellaan, älä tee sitä tai tätä, on vaarallista jne. On siis lisäksi hyvin ylivarovainen.

Minun anoppilassa = pojan mummilassa taas (ja kotona) ihan eri meininki, ja minun äidillä on tapana tulla myös meille kotiin nipottamaan. Ei mene kuuloonkaan että kotona on rennommat säännöt. Meillä saa juosta, hyppiä sohvalla ja sängyllä, lelut saa jättää niille sijoilleen kun leikki kuitenkin jatkuu kohta jne. Ainoa tiukka sääntö on se, että eläimiä käsitellän hyvin. Äitini ei tätä voi käsittää.

Onko joku muu samassa veneessä? Mites sitten kun mummo kokee olevansa parmpi kasvattaja, eikä tajua meidän perheen sääntöjä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseta rajat mummolle ja tarvittaessa vähennä tapaamisia. Joka kerta kun hän kotonasi yrittää määräillä, tee selväksi että sinä olet lapsen äiti ja päätät. Hänen kotona hän saa tietysti määrätä, mutta voit vähentää kyläilyjä.

Vierailija
2/10 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia on kieltää sängyillä ja sohvilla pomppiminen sekä kaappien ja laatikoitten avaaminen ja tutkiminen. Itse en kyllä vaivautuisi niitä köyttämään vaan kieltäisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseta mummolle rajat.

Vierailija
4/10 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä mikä kaappien tutkimisessa on pahaa?

Anoppilassa mummi näyttää ja selittää, mikä on kauha, mikä paistinlasta, ja kertoo mitä milläkin tehdään. Yhdessä laitetaan takaisin paikoillleen ja katsellaan sitten seuraavia. Eikä tarvi nipottaa että ei saa katsoa. Uteliashan lapsi vaan on.

Vierailija
5/10 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole hyvä, että lapsii oppii että eri paikoissa on erilaiset tavat?

Jossain on tiukempaa, jossain löyhempää.

Vierailija
6/10 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä mikä kaappien tutkimisessa on pahaa?

Anoppilassa mummi näyttää ja selittää, mikä on kauha, mikä paistinlasta, ja kertoo mitä milläkin tehdään. Yhdessä laitetaan takaisin paikoillleen ja katsellaan sitten seuraavia. Eikä tarvi nipottaa että ei saa katsoa. Uteliashan lapsi vaan on.

No tuohan on ihan eri asia kuin se, että lapsi menee omin päin tonkimaan toisten kaappeja.

Vierailija
7/10 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot äidillesi, että hänen luonaan ollaan hänen säännöillään, mutta jos teidän kotiin tulee pätemään sääntöineen, niin ei tarvitse tulla kylään, jos teidän kotinne säännöt eivät häntä miellytä.

Vierailija
8/10 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään oo saanut koskaan pomppia sängyllä ja sohvilla, pahimpaan pomppuaikaan meillä on ollut joustinpatja olkkarin lattialla. Mummulassa kyläillessä on lelut lopuksi siivottu pois.

Vierailija
9/10 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asettaisin porttikiellon tenavalle tai oikeastaan äidille, joka kiellosta antaa lapsensa hyppiä meillä sohvalla tai sängyissä. 

Tulet ap huomaamaan vielä monta kertaa, että sinun kasvatustapasi eivät ole yleispäteviä. 

Vierailija
10/10 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsiperheet eivät pääse kuin eteiseen ja keittiöön, muualle on turha edes yrittää juuri tuon "motorisesti taitavan lapsen liikuntatarpeen" takia. Keittiössä on turha yrittää avata laatikoita, kiellän napakasti ja seuraavasta yritysestä pienet sormet sitten jo jäävätkin väliin laatikon sulkeutuessa. En lohduta, koska teko on kielletty. Ruokapöydässä sotkut siivotaan samantien ja jos niitä tuntuu tulevan paljon, lapsi saa muoviesiliinan. Kaadetun maidon tilalle ei saa uutta. Leluja on kopallinen, ne siivotaan paikalleen leikin loppuessa vaikka siihen välipalaan.

Moni käy meillä vain kerran, koska olettaa, että isossa talossa lapset saavat riehua miten haluavat. Pettymys on iso, kun kun koti ei olekaan puuhamaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan