Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri luistaa taloyhtiön talkoista!

Vierailija
26.10.2019 |

Ärsyttää kun tämä laiskamato vaan makailee asunnollaan verhot kiinni. Kotona hän kyllä on, mutta ei osallistu mitenkään. Puhuttiin muiden talkoolaisten kanssa, että kohta mennään ovelle kysymään mikä on ongelma. Aikaisemmin se edes kävi töissä, mutta nyt ei tee sitäkään vaan kantaa ruokakasseja kotiinsa ja möllöttää sisällä. Ärsyttää, kun tyyppi vapaamatkustaa muiden laskuun.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkoot on vapaaehtoisia.

Vierailija
62/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talkoot järjestetty melkein järjestään sellaiseen aikaan, että itse olen vielä töissä tai tulen vähintään talkoiden melkein loppuessa vasta kotiin, joten mies osallistunut meidän osaltamme. Yhteisvastuullisesti sovittu pihatöiden hoitamisesta vrt. ulkopuolisen palkkaus hommaan. Eri asia siinä vaiheessa, kun taloyhtiöstämme joku nykyinen osakas päättää myydä asuntonsa tai johonkin osakkeeseen tulisi vuokralainen. Ei voi silloin edellyttää nykyisen systeemin jatkamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin., ja toinen "ukko" joutui selittelemään toisessa tapauksessa sitä miksi yritti autolla pihaovelta lähtiessä ajaa vastaan tulevan naapurin päälle autolla kun kiihdytti liikkeelle vaikka tämä oli tulossa tätä pihatietä rapun ovelle , pari kolme metriä auto etupellistä. selvä yliajoyritys.

ei jää asia siihen.

Vierailija
64/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen tarttekaan, suurin osa kerrostaloissa tai rivitaloissa asuvista asuu siellä sen vuoksi ettei TARVITSE TEHDÄ mitään ja sen vuoksi he maksavat ÄLYTTÖMÄN suurta yhtiövastiketta. Muutenhan he asuisivat omakotitalossa, joten haravoi vaan muidenkin puolesta äläkä valita.

Jos on sovittu yhteiset talkoot, olisi kyllä kohteliasta ja soveliasta osallistua niihin. Ymmärrän aloituksen hyvin, sillä olen itsekin kironnut noita piileskelijöitä, jotka eivät laita tikkua ristiin yhteisen hyvän eteen. Tuohon pitäisi saada jokin sitova velvoite, jota taloyhtiön hallitus voisi valvoa. Ei ne lehdet ja roskat sieltä pihalta itsekseen pois häviä.

Miksi maksetaan siis pihanhuollosta vastikkeessa/vuokrassa?

Ei välttämättä makseta. Taloyhtiömme on esimerkiksi pieni rivitaloyhtiö ja kaikki osakkaat sopivat keskenään, että ulkopuolista pihahuoltoa ei ole järkevää palkata ja pihatyöt hoidetaan talkoina osakkaiden kesken kaksi kertaa vuodessa. Joko kaikki osakehuoneistot osallistuvat tai sitten kaikki maksavat. Hyvin on toiminut ja tarkastellaan sitten uudestaan, kun esim. osakkaat vaihtuvat tai tulee vuokralaisia.

Vierailija
65/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole osallistunut talkoisiin koskaan, lapseni ovat. Olen vaikeasti liikuntaesteinen, käytän pikkukeppiä (pahimpina aikoina sauvoja ja rollaattoria talvisin). En ilmoita, etten osallistu. Pitäisikö? Ei ole voimia. Ei pysty. Ja kyllä, olen kuullut tästäkin kettuilua. Onneksi lapset sentään tykkäävät haravoida ja saavat mehut + makkarat 'palkkioksi'. Vuokra on jättimäinen, joten minusta piha kuuluisi huoltoyhtiön hoitoon (iso piha, paljon kasveja). Ei, ei ole kaupungin asuntokaan...

Vierailija
66/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu vuokrataloyhtiön talkoisiin koska nuo pihahommat kuuluu huoltofirmalle, jolle vuokrataloyhtiö siitä maksaa. Omistusasunnoissa ymmärrän että tehdään pihahommat talkootöinä, koska sillä säästetään rahaa kun ei tarvitse maksaa tehdystä työstä huoltoyhtiölle. Ahne ja ketku vuokrataloyhtiö ei maksa vuokralaisille mitään pihatöistä saati anna vuokranalennusta vaan yrittää saada tyhmät töihin makkarapalkalla, jotta itse säästää rahaa kun ei tarvitse huoltofirmalle maksaa lehtien haravoinnista. Mä en tollaseen typeryyteen ja riistoon osallistu.

Vierailija
67/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen tarttekaan, suurin osa kerrostaloissa tai rivitaloissa asuvista asuu siellä sen vuoksi ettei TARVITSE TEHDÄ mitään ja sen vuoksi he maksavat ÄLYTTÖMÄN suurta yhtiövastiketta. Muutenhan he asuisivat omakotitalossa, joten haravoi vaan muidenkin puolesta äläkä valita.

Jos on sovittu yhteiset talkoot, olisi kyllä kohteliasta ja soveliasta osallistua niihin. Ymmärrän aloituksen hyvin, sillä olen itsekin kironnut noita piileskelijöitä, jotka eivät laita tikkua ristiin yhteisen hyvän eteen. Tuohon pitäisi saada jokin sitova velvoite, jota taloyhtiön hallitus voisi valvoa. Ei ne lehdet ja roskat sieltä pihalta itsekseen pois häviä.

Itse teen puhelinpäivystyksiä kotona. En voi silloin osallistua mihinkään talkoisiin. Yksi rapussa asuva mies on selkävaivainen. Se ei näy päällepäin, mutta tiedän hänen olevan aika vaivainen selkänsä takia. Meillä kaikilla on syymme. Ne kenellä ei ole, niin voisivat ihan iloisena tehdä. Jos ketuttaa, niin eikö siitä voisi jäädä pois?

Vierailija
68/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitä pihaa käytä. Teen lumitöitä joskus talvella, kun huoltoyhtiö tulee myöhään ja itse herään aikaisin. Sitä kulkureittiä pääsee kaikki ovelta jalkakäytävälle. Kukaan ei varmaan tiesää tekijän olevan minä.

Oletan, että lapsiperheet osallistuu kesätalkoisiin, koska heille piha on tärkeä. Minä voin luovuttaa pihan ja parkkipaikat naapuritalolle.

Vierailija
69/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Talkootyö on vapaa-ehtoista. Se ei perustu mihinkään pakkoon tai velvoitteisiin.

Vierailija
70/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihä toi viäl mikkä laiska ol, ko syärä viäl jaksaa..

Vierailija
71/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmassa yhtiössä osallistuin aina talkoisiin, kun ensin oli mies hallituksessa ja sitten minä. Ja lapsikin siihen tottui ja alkoi niitä jo odottaa. Ei meillä ollut talkoot kuin keväisin ja syksyisin. Ne oli sellainen leppoisa sosiaalinen tapahtuma, ei niinkään raatamista. Ja talkoita mietittiin aina siltä pohjalta, että onko tähdellistä tekemistä. Joskus porukalla raijattiin pyörät ulos pyörävarastosta ja pestiin sieltä lattia kunnolla. Joskus oli Viherviisikko käynyt leikkaamassa pensaat alas ja meidän tehtävä oli kerätä ne oksat isoihin säkkeihin, jotka Viherviisikko myöhemmin kävi hakemassa. Tämä oli ihan mielekästä ja selkeää hommaa, taloyhtiö säästi siinä mukavasti rahaa ja kaikilla oli hyvä mieli. Ikinä ei kytätty kuka on mukana ja kuka ei, paitsi aina pisti silmään se yksi joka ilmaantui siinä vaiheessa kun hommat oli tehty, sämpylät, makkarat ja viini kyllä maistui :-) Mutta oli siellä myös se vakiporukka jotka ei iän puolesta jaksaneet rehkiä ja sekin oli ihan ok, että olivat kuitenkin hengaamassa ja syömässä toisten kanssa.

Se riippuu paljon asukkaista, onko ne talkoot kiva ja odotettu yhteinen tapahtuma vai ankeaa pakkopullaa. Meillä panostettiin tarjoiluihin ja jossain kohtaa yhtiöön muutti pariskunta, jonka rouva leipoi aina innoissaan sämpylät talkoisiin. Kun taloyhtiöstä löytyy muutama tällainen emäntähenkinen tapaus, pari innokasta grillaajaa ja joku joka jaksaa käydä kaupasta hakemassa syötävää ja juotavaa niin kyllä ne talkoot menee ihan mukavissa merkeissä. Lapsiakaan ei unohdettu, heille mietittiin aina jotain sopivaa pikku hommaa ja talkoopöydässä oli myös lapsille sopivia herkkuja. 

Vierailija
72/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten Kiinteistöliitto ja Yle jutussaan aivan oikein toivat esiin (linkki aiempana), talkoilu on aina vapaaehtoista. Tästä on olemassa myös korkeimman oikeuden ennakkopäätös.

Voihan talkoisiin osallistumattoman piiloutumisen kotiinsa verhojen taa nähdä eräänlaisena nykyaikaisena häpeäpaaluna... Vai voiko? No, ei lain mukaan sentään.

Vierailija
73/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas hallituksen toimesta kiellettiin talkoot ja työkalut ja kolat ovat lukkojen takana, eikä niihin ole keskemista.

Muutama vuosi pidettiin talkoot ja n. 75v vanhus liukastui tikkailta, kun puhdisti roskiksen sadekouruja. Pudotus ei ollut paljon, mutta käsi ja lonkka murtuivat. Ja taloyhtiöllä ei tietenkään ollut tapaturmavakuutusta asukkaille/talkoolaisille ja nyt ollaan jo muutama kymppitonni maksettu ja tullaan vielä maksamaan. Ja todennököisesti miestä ei saada koskaan kuntoon ja korvaukset raksuttavat kaiken aikaa.

Ainakin meille talkoot tulivat jumalattoman kalliiksi, siihen verrattuna, kun nyt ne tekevät talohuolto.

Vierailija
74/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun avaajalle: Et ole tehtäviesi tasalla. Päivittelette suotta talkoisiin osallistumattomia. Read my lips: ne ovat vapaaehtoisia!

Vierailija
75/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksissä talkoissa miehen toinen silmä sokeutui rakenteita purkaessa.

Kun amatöörit touhuavat, jälki on pahimmillaan karseaa. Ymmärtääkseni kukaan ei tullut jälkeenpäin kiittelemään ko. "talkoosankaria".

Siksi lainsäädäntö nojaa vapaaehtoisuuteen.

Vierailija
77/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustalkoot, pihajuhlat sun muut yhteisöllisyyttä tavoittelevat hankkeet ovat taloyhtiöissä täysin vapaaehtoisia. Niitä järjestelee se porukka, joka kaipaa omakotiasumisen tyyppistä puuhastelua pihalla. Eivät kaikki edes pysty osallistumaan ikänsä tai  terveystilanteensa tähden.

Vierailija
78/78 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ketään ei voi pakottaa talkootöihin"

Juuri näin! Ketjun avaaja hengenheimolaisineen on suotta pahoittanut mielensä. Ei näin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi