Naapuri luistaa taloyhtiön talkoista!
Ärsyttää kun tämä laiskamato vaan makailee asunnollaan verhot kiinni. Kotona hän kyllä on, mutta ei osallistu mitenkään. Puhuttiin muiden talkoolaisten kanssa, että kohta mennään ovelle kysymään mikä on ongelma. Aikaisemmin se edes kävi töissä, mutta nyt ei tee sitäkään vaan kantaa ruokakasseja kotiinsa ja möllöttää sisällä. Ärsyttää, kun tyyppi vapaamatkustaa muiden laskuun.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön talkoot eivät ole pakollisia. Jos joku ei halua osallistua, sitten ei halua. Turha valittaa.
Kyllä ne vaan on pakollisia. Kannattaa perehtyä lakiin.
Laita linkki siihen lakiin, jossa sanotaan, että taloyhtiön talkoisiin on pakko osallistua.
Että nyt kaikki ymmärtäisivät: talkootyö perustuu vapaaehtoisuuteen. Mikään laki tms ei velvoita asukasta/osakasta osallistumaan niihin. Talkoisiin ei siis voi pakottaa eikä myöskään painostaa.
Taloyhtiön hallitus sopii keskenään kokouksessaan, milloin talkoot pidetään. Asiaa ei tiedustella muilta osakkailta tai asukkailta, meillä ilmoitus tulee ilmoitustaululle. Ne tulevat talkoisiin, jotka haluavat ja tuntevat tarvetta siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön talkoot eivät ole pakollisia. Jos joku ei halua osallistua, sitten ei halua. Turha valittaa.
Laita linkki siihen lakiin, jossa sanotaan, että taloyhtiön talkoisiin on pakko osallistua.
Pitääkö sinulle kaikki etsiä valmiiksi? Kuoriiko mami perunatkin?
As. Oyssä ei voi pakottaa talkoisiin, eikä laskuttaa osallistumattomuudesta. Ellei tämä mene kaaliin ja alatte simputtaa, osakas voi nostaa riitajutun käräjillä ja voittaa sen, koska touhunne on lainvastaista. Kysykää Kinteistöliiton juristilta, ellei edes isännöitsijänne ole ammattitaitoinen (juntit).
Teettäkää jollain yrityksellä ja jyvittäkää lasku.
"Otsikko: Ketään ei voi pakottaa taloyhtiön talkoisiin – "Kaikkia ei saa kaljalla ja makkarallakaan mukaan"
Joillakin taloyhtiöillä ei ole lainkaan sopimusta huoltoyhtiön kanssa ja lumetkin luodaan omin voimin. Parhaassa tapauksessa taloyhtiön talkoot lisäävät yhteisöllisyyttä ja tuovat säästöjä. Lain mukaan ketään voi kuitenkaan pakottaa talkoisiin...
Sekä isännöitsijä että kiinteistöliiton pääekonomisti korostavat, että talkoiden on perustuttava vapaaehtoisuuten ja hyvään yhteishenkeen. Jos toiminta muuttuu toisten kyttäämiseksi, toiminnalta putoaa pohja pois.
Kunnossapito on yhtiön asia – talkoilu vapaaehtoista ajanviettoa."
https://yle.fi/uutiset/3-7655067
Lue juntti edes tämä.
Hanki oma elämä,niin et edes tiedä kuka talkoisiin osallistuu :D
No. jos retardit juoksee ympyrää ja hössöttää niitä paskatalkoitaan juoskoon ihan rauhassa. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
"Otsikko: Ketään ei voi pakottaa taloyhtiön talkoisiin – "Kaikkia ei saa kaljalla ja makkarallakaan mukaan"
Joillakin taloyhtiöillä ei ole lainkaan sopimusta huoltoyhtiön kanssa ja lumetkin luodaan omin voimin. Parhaassa tapauksessa taloyhtiön talkoot lisäävät yhteisöllisyyttä ja tuovat säästöjä. Lain mukaan ketään voi kuitenkaan pakottaa talkoisiin...
Sekä isännöitsijä että kiinteistöliiton pääekonomisti korostavat, että talkoiden on perustuttava vapaaehtoisuuten ja hyvään yhteishenkeen. Jos toiminta muuttuu toisten kyttäämiseksi, toiminnalta putoaa pohja pois.
Kunnossapito on yhtiön asia – talkoilu vapaaehtoista ajanviettoa."https://yle.fi/uutiset/3-7655067
Lue juntti edes tämä.
TÄMÄ! Jos jonkun aika on niin halpaa että kannattaa säästämismielessä leikkiä huoltoyhtiön puuhakasta työntekijää siitä vaan. Itse maksan mielummin ammattilaiselle, joka tekee työt nopeammin ja paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen tarttekaan, suurin osa kerrostaloissa tai rivitaloissa asuvista asuu siellä sen vuoksi ettei TARVITSE TEHDÄ mitään ja sen vuoksi he maksavat ÄLYTTÖMÄN suurta yhtiövastiketta. Muutenhan he asuisivat omakotitalossa, joten haravoi vaan muidenkin puolesta äläkä valita.
Jos on sovittu yhteiset talkoot, olisi kyllä kohteliasta ja soveliasta osallistua niihin. Ymmärrän aloituksen hyvin, sillä olen itsekin kironnut noita piileskelijöitä, jotka eivät laita tikkua ristiin yhteisen hyvän eteen. Tuohon pitäisi saada jokin sitova velvoite, jota taloyhtiön hallitus voisi valvoa. Ei ne lehdet ja roskat sieltä pihalta itsekseen pois häviä.
No sitten eivät häviä. Minulle on herttaisen yhdentekevää, vaikka koko piha olisi täynnä lehtiä. Ne haravoikoon joita häiritsee.
Tämä kertoo hyvin siitä asenteesta, joka näiden talkoiden välttelijöiden keskuudessa vallitsee. Varmaan huumeruiskut ja ulostepaperitkaan ei haittaa. Onneksi on sentään vastuullista jengiä, joka hoitaa nämä pois, eikä laista vastuusta ja piilottele verhojen takana.
Kannattaa muuttaa pois sieltä mamulähiöstä jos nuo haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meenyvittuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen tarttekaan, suurin osa kerrostaloissa tai rivitaloissa asuvista asuu siellä sen vuoksi ettei TARVITSE TEHDÄ mitään ja sen vuoksi he maksavat ÄLYTTÖMÄN suurta yhtiövastiketta. Muutenhan he asuisivat omakotitalossa, joten haravoi vaan muidenkin puolesta äläkä valita.
Jos on sovittu yhteiset talkoot, olisi kyllä kohteliasta ja soveliasta osallistua niihin. Ymmärrän aloituksen hyvin, sillä olen itsekin kironnut noita piileskelijöitä, jotka eivät laita tikkua ristiin yhteisen hyvän eteen. Tuohon pitäisi saada jokin sitova velvoite, jota taloyhtiön hallitus voisi valvoa. Ei ne lehdet ja roskat sieltä pihalta itsekseen pois häviä.
Talkoot eivät ole pakollisia, vaikka sinä ja jokunen muu niistä epävirallisesti sopisikin. Tilatkaa huoltoyhtiö tekemään työt, niin eiköhän mene sitten raha hänenkin kukkarostaan, ja voi vaikka innostua yhteisiin pihapuuhiin.
Ja aika usein on taloyhtiöissä jo alun perinkin niin vankasti tehdyt ja yhtiöjärjestykseen kirjatut päätökset, että on pakko osallistua, kuten talven kunnossapito aina vaikka viikko yhtä taloutta kohti vuorollaan, eli voi osua kohdalle krt tai 2krt talvessa, riippuen yhtiön koosta. Onneksi näitä voi naapurien kanssa vaihdella, jos vaikka sattuu ulkomaanmatka olemaan juuri silloin.Tällaiseen ei pidä muuttaa ainakaan, jos on haluton erakko.
On meilläkin tässä rivariyhtiössämme haravointitalkoita yritetty järjestää, mutta yksi on "kuoroharjoituksissa toisessa kaupungissa, kun taas toisella on räjähtävä migreeni" ja mitä nyt vaan voi keksiä. Olimme itse kerran tekemässä duunia muidenkin edestä, ja sai olla viimeinen kerta. Nyt hoitaa huoltoyhtiö hommat, joten kuorot sai jäädä, eikä migreenikään enää näytä vaivaavan.
En enää osallistu taloyhtiön talkoisiin, tapaamisiin, kokouksiin, pikkujouluihin tai yhteisiin menoihin, koska minua ei kiinnosta.
Siivoan taloyhtiön rappua, roskiskatosta ja pihaa vuoden aikana ja ilmoitan isännöitsijälle, jos porraskäytävässä on esimerkiksi lastenvaunuja (paloturvallisuusriski) tai jokin kohta on rikki.
Aiemmassa taloyhtiössä päätettiin, että asukkaat siivoavat porraskäytävää, joten kolmannes meistä siivosi ja kaksi kolmannesta ei. Pidin päätöstä järjettömänä, koska tehtävään olisi voinut palkata huoltoyhtiön. Kolmannes vuodestani meni siihen, että kuurasin yhteistä porraskäytävää. Ei enää.
Kiva, että ihmiset osallistuvat talkoisiin, juovat muiden piikkiin olutta tai limsaa ja käristävät makkaroita. Minä ostan ihan itse omat syötäväni ja juotavani.
Siivoan ja järjestelen sellaisena aikana, joka sopii minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vetoaa lakiin, olisi hyvä myös linkata ko pykälä mielipiteensä tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä pakollisuudesta tiedä mutta olisihan se ihan järkevää sen verran oman asumisensa eteen vaivautua että pari tuntia puuhailee ulkona kahdesti vuodessa.
P*skanmarjat. Minä maksan vuokran, pidän asunnon siistinä, asun häiritsemättä. Nämä minä hoidan asumiseni eteen. Pitäisi riittää.
Vaan kun ei riitä, jos tarkkoja ollaan. Oletko perehtynyt lakiin?
Voisiko joku nyt linkata tämän lakipykälän, kun ei kuuklettamallakaan löytynyt? Arvaan kyllä, ettei ole olemassa kuin jossain "kerrostalokyyläyksen omaoppaassa".
Meidän entisen taloyhtiön talkoissa oli aina kivaa. Tehtiin hommat yhdessä, vanhimmat sai vain katsella muiden motkottamatta. Lapset ja koirat oli mukana. Kukaan ei kytännyt meneekö hommat pilkulleen oikein tai tarkalleen tasan. Kun työt oli tehty, grillattiin ja juotiin pari kaljaa, lapsille oli mehua ja keksejä. Tätäkin ketjua lukiessani tajuan miten harvinaisen onnekkaita oltiin. Tällaisiakin taloyhtiöitä on.
Joo, meilläkin oli pihatalkoot. Kävelin ohi ja olin menossa sisälle. Sitten sieltä huudettiin että joutaisin osallistua, käännyin ympäri ja selitin pari asiaa. 1) Meillä on palkattu huoltoyhtiö tekemään pihatyöt. 2) Teen näitä hommia jo kaupungille palkkatyöksi, etten todellakaan ala haravoimaan vapaa-ajalla.
Ei oo kyselty enää, mutta kumma kyllä ne talkoot pidetään vieläkin pari kertaa vuodessa, vaikka se huoltofirma kuuluisi hommat hoitaa.
Töissä, ei ehdi osallistua talkoisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksetaan siis pihanhuollosta vastikkeessa/vuokrassa?
Ehkä se on kuten minä. Ekana vuonna kun muutin rivariin jossa näitä talkoita oli, menin pihalle oman oveni lähelle pientä ruoholänttiä haravoimaan. Olen ujo ja tuo oli eka asuinpaikkani jossa näitä talkoita on, ei siis ole kokemusta miten siellä toimitaan edes lapsuusajalta.
Toivoin että joku olisi tullut sanomaan mitä pitää tehdä, ohjelappu joka postilaatikkoon ilmestyi sanoi vain tyyliin "jokainen huolehtii omasta pihastaanja yhteiset alueet hoidetaan yhdessä". Noh koitin kuikuilla mitä muut tekee niin kaikki vain niitä omia rajapuskiaan leikkasi yms eikä näkynyt ketään kelle olisi uskaltanut mennä juttelemaan että no, mites voisin niihin yhteisiin alueisiin osallistua... Noh hipsin lopulta pikkualueen haravoituani hiljaa sisälle kun en keksinyt muuta ja ujostutti, juuri olin muuttanut taloon niin kukaan ei tuttu ees naamalta.
Seuraavalla kerralla olin töissä tuona ajankohtana. Kolmantena kertana koin että kun olen näin pitkään jo asunut tässä, en enää kehtaa mennä kysymään niitä toimintaohjeita ja nolata itseäni tietämättömänä, joten olen päätynyt vain piilottelemaan sisällä jos en töissä ole. Kun en vaan oikein osaa, en tiedä mitä tulisi tehdä.
Minä siis ainakin ilahtuisin jos ovelle tultaisiin suoraa kysymään tuletko meidän kanssa ja kerrottaisiin kuinka tulee toimia.