Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Metsäkoneet yms.työt pimeällä?

Vierailija
25.10.2019 |

Naapurissa ryskää metsäkone,kun lähden neljän aikoihin aamu-vuoroon.
Tai tänään aamulla,kun mieheni lähti pimeän aikaan ajamaan metsälle,jossain lähellä joku teki pimeässä moottorisahalla metsätöitä.
Miksi siellä pitää pimeässä olla?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut niitä vehkeitä kohta 30 v ja yhdyn alottajan kommenttiin. Nimenomaan, miksi siellä pitää pimeässä olla? Aamuin illoin ajellaan hämärissä palstalle ja se saa riittää

Totta on, että työn jäljessä  huomaa sen, että ei ole ihan tarkkaan koneenkäyttäjän nähnyt ns. metsää puilta koneen valossa. Todella rumaa jälkeä on monessa paikassa. Tunnetaan sanonta "valkeus nauraa pimeyden töille", mutta metsätöissä pikemminkin häpeää.

Vierailija
22/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankaan he eivät joka päivä sitä tee ?

Samalla koneella voi olla monta kuljettajaa. Töitä tehdään useammassa vuorossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut niitä vehkeitä kohta 30 v ja yhdyn alottajan kommenttiin. Nimenomaan, miksi siellä pitää pimeässä olla? Aamuin illoin ajellaan hämärissä palstalle ja se saa riittää

Aika lyhyeksi jää talvella työpäivät. Jos vain valoisan aikaan tekee. Etenkin jos yhtään pohjoisemmassa liikkuu. Vissiin sitten Ylä-Lapissa metsurit pitää pari kuukautta lomaa kun on kaamos?

Vierailija
24/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa ei syksyisin paista aurinko ympäri vuorokauden.

Enemmän oli syytä ihmetellä, miten ennen koneaikaa Lapin suurilla savotoilla tehtiin töitä mitenkään keskellä talvea. Pilvisinä päivänä on melko hämärää, vaikka ei sentään edes joulunaikaan koskaan täysin pimeää, vaikka valoisaa aika ei ole kuin muutaman tunnin.

Risuja kerää kasaan ja sytyttää nuotioita? Öljylamppuja?

Mielenkiintoinen kysymys oikeastaan. Onko jotain lisävaloa käytetty vai tehty vaan hämärässä sen mitä pystyy.

Vierailija
25/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta on, että työn jäljessä  huomaa sen, että ei ole ihan tarkkaan koneenkäyttäjän nähnyt ns. metsää puilta koneen valossa. Todella rumaa jälkeä on monessa paikassa. Tunnetaan sanonta "valkeus nauraa pimeyden töille", mutta metsätöissä pikemminkin häpeää.

Nykyisin on niin tehokkaat valot, että se on ihan sama tekeekö päivällä vai keskellä yötä.

Vierailija
26/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 17v., setävainaa "osti" tuulenkaatoja, valtiolta tai kunnalta (en muista kummaltako). Itse olin "vinssimiehenä". Hyvää jälkeä tuli, minun mielestä. Hän sitten arvosteli omaa tekemistään: "pskajälkeä tuli", mutta tulipahan kumminkin tehtyä.

Myöhemmin muisteltiin (ja naurettiin) tuolle. Hän sanoi, et nykyään motolla tehdään kaikki; jos se meidän jälki oli psk. niin käyppä katsomassa moton jälkiä.

....

Pappavainaa kysyi multa, et no, miltäs se savottatyö maistuu? Vastasin siihen, et työ kun työ. Mun ainoa kokemus metsätyöstä (faijan vanhempi veli oli metsuri, kuin myös hänen vanhin lankomies).