Uskaltaako Dieseliä enää ostaa?
Siis dieselkäyttöistä autoa. Monet liikkeet ei enää osta käytettyä dieselautoa ja jos kehitys jatkuu nykyisenkaltaisena, autoon sijoitettu pääoma putoaa viimeistään kymmenen vuoden päästä nollaan. Se olisi aika karseaa jos laittaisi nyt 80 000 euroa dieselautoon ja kymmenen vuoden päästä joudut maksamaan, että joku ottaa sen ja sitten ostat taas jonkun 100 000 euron sähköauton, tai vaihtoehtoisesti joudut pahimmassa tapauksessa tekemään kirjallisen selvityksen päästäksesi polttoainemittarille (että onko ajosi varmasti tarpeellinen).
Kommentit (18)
Norjan sähköautohype luonut maan pohjoisosiin ”huutavan pulan vetokykyisistä diesel-farmareista”
https://www.talouselama.fi/uutiset/norjan-sahkoautohype-luonut-maan-poh…
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi ainakaan uutta, korkeitaan muutaman tonnin käytetyn pariksi vuodeksi jos sellaisella kehtaa ajaa. Kyllä tulevaisuus on sähköautoissa joten jos uutta ostaa niin kyllä sen pitää olla vähintään hybridi tai mielellään jo sähköauto. Viiden vuoden päästä elämme jo täysin toisenlaisessa maailmassa ja polttomoottoriautot voi olla jo osittain kielletty esim. kaupunkien keskustoissa yms.
Oletko perehtynyt akkujen kestoon pakkasessa?
Parikymmentä pakkasastetta vie puolet auton akun tehosta – jäätynyttä akkua ei kannata elvyttää
https://www.koillissanomat.fi/liikenne/parikymmenta-pakkasastetta-vie-p…
Minä ainakin uskallan. Ei sähköautot täällä Albaniassa lyö läpi vielä pitkään aikaan. Itse ajan kyllä bensa autolla niin pitkään kun niitä jostain saa. Jos valtio kieltää ajan silti. Kyllä tosta rajan takaa bensaa saa maailman tappiin asti 😊
Ostaisin dieselin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/64c68c05-85c4-4518-bc4f-e2028ac0…
Oletteko nähneet mittaustuloksia millaisia jännitekenttiä sähköautojen akut tuovat matkustamoon? Osa akuista on sijoitettu penkkien alle.
Jos sulla on rahaa ostaa noin kallis auto, niin ei tommoisesta silloin mun mielestä tarvi huolta kantaa. Osta just semmoinen auto kun itse haluat, kyllä se suurimman osan arvostaan on kymmenessä vuodessa menettänyt joka tapauksessa. En usko että sähköautoja pystyy edes kymmentä vuotta ajamaan, joten sen arvo ainakin on nollaantunut jo paljon aiemmin.
Keskimääräinen av palstalainen ei pistä 80 000-100 000 € autoon :)
Eli huolesi on turha :D
Uskaltaa dieselin ostaa, sähköautohypetys on ohi muutamassa vuodessa. Ja jos ahdistaa niin tankkaa nesteen my-diisseliä. Jos itse uutta ostasin niin se olisi kaasu/bensa yhdistelmä.
Ymmärräthän, että sähköautoissa on kyse median hypetyksestä... joku on päässyt lobbaamaan ihan kunnolla... todeliisuus on sitten jotain muuta.
Täyskäännös diesel-keskustelussa: Parjatut diesel-autot saattavatkin olla valmistajien väylä pienempiin päästöihin
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2afe13ed-61c6-4157-a2be-f2693123…
Yllätys päästövertailussa: Parjatuilla diesel-autoilla voikin ajaa vähäpäästöisemmin kuin sähköautoilla!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e1…
Toi on sairasta miten päättäjät puhuu vaan sähköautoista ja lataustolppia pitäis pakolla rakentaa joka talon nurkalle. Niinkuin ei muita vaihtoehtoja olisi!
Vierailija kirjoitti:
Toi on sairasta miten päättäjät puhuu vaan sähköautoista ja lataustolppia pitäis pakolla rakentaa joka talon nurkalle. Niinkuin ei muita vaihtoehtoja olisi!
Olisi kiva tietää kuka/ketkä ovat käyneet eduskunnassa lobbaamassa, vieraslistat vain ovat salaisia.
Kuka ääliö laittaa 80 tonnia autoon?
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen av palstalainen ei pistä 80 000-100 000 € autoon :)
Eli huolesi on turha :D
Vauvalaisista 99% kuuluu omien sanojensa mukaan ylimpään palkkadesiiliin, eli ihan hyvin ostavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on sairasta miten päättäjät puhuu vaan sähköautoista ja lataustolppia pitäis pakolla rakentaa joka talon nurkalle. Niinkuin ei muita vaihtoehtoja olisi!
Olisi kiva tietää kuka/ketkä ovat käyneet eduskunnassa lobbaamassa, vieraslistat vain ovat salaisia.
Tiesitkös että ne vieraslista nimenomaan ei ole salaisia. Tässä nyt vaan kävi niin että kun eduskunta tajusi, ettei lain mukaan voi niitä salata niin pättivät POLTTAA ne joka päivä. Näin voivat sanoa etteivät voi antaa kävijälistoja koska niitä ei ole. Uskomatonta mutta totta.
Uskaltaa!
Ja mitä tulee näihin ns ekoautoihin, niin kyllä se hiilijalanjälki on niissä vielä niin suuri, etten kauheesti menis kehuskelemaan, erityisesti akut saastuttavat. Lisäksi akkujen kestävyys, autojen kalleus ja latauspaikkojen puute hidastavat vielä vuosia suosion lisääntymistä varsinkin pohjoisessa. Mulla on aina ollut diesel. Nyt on vähäpäästöinen, just meille sopiva auto, ei liian iso. Pitkää matkaa ajetaan kovillakinnpakkasilla, ei puhettakaan että mitään sähköautoa laittaisin. Hybridi ehkä menis..
Eivät dieselit mhinkään katoa, voi herranen aika sentään.
Älkää nyt ottako niin vakavasti noita viherpiiperöisiä. Diesen on hyvin puhdas ratkaisu loppujen lopuksi.
Mitään hiilijalanjälkiä nyt en mieti pätkääkään. Autossa on tärkeintä että sillä pääsee sen 1000km yhdellä polkaisulla kelissä kuin kelissä eli diesel ja neliveto. Mukavuuden vuoksi myös automaatti mutta se ei ole välttämättömyys.
En ostaisi ainakaan uutta, korkeitaan muutaman tonnin käytetyn pariksi vuodeksi jos sellaisella kehtaa ajaa. Kyllä tulevaisuus on sähköautoissa joten jos uutta ostaa niin kyllä sen pitää olla vähintään hybridi tai mielellään jo sähköauto. Viiden vuoden päästä elämme jo täysin toisenlaisessa maailmassa ja polttomoottoriautot voi olla jo osittain kielletty esim. kaupunkien keskustoissa yms.