kela ja toimeentulotuki
Sain syyskuussa lopputilin 1800e, tässä kuussa en saanut kuin lapsilisän, saanko ensi kuussa toimeentuloa? En saa työmarkkina tukea koska karenssi 3kk.
Vai vieläkö ne meinaa että syyskuun "palkka" kattaa myös lokakuun, vaikka 1.11 lähetän lokakuun tiliotteen ja siellä ei ole muita tuloja kuin lapsilisä.
Kommentit (22)
Pyydä sukulaisilta apua ja tukea, esimerkiksi kysy vaikkapa voisiko äitisi auttaa pahassa taloustilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi irtisanouduit? Ihan on oma vikasi että lehdit joten turha sitä on itkeä.
"sain lopputilin" eli ilmeisesti saanut kenkää.
Sun pitää tilittää mihin kuluihin ne 1800 euroa ovat menneet, jos kela kattoo ne aiheelliseksi niin voit
vaikka saadakkin tt-tukea.
Hae sitä tukea, siitä tulee joko kielteinen tai myönteinen päätös. Jos laskelmasta jää ylijäämää, se vyörytetään seuraavan kuukauden tuloksi.
Luultavasti jotain saat jos tiliotteella ei näy tosiaan muuta tuloa kuin lapsilisät. Hakemuksen voit laittaa netissä jo, ja tiliote sitten 1.11. Mä laitoin tänään ja liitteet (=tiliote) pitää toimittaa 3.11. mennessä.
Sossut kiristi, tee päivätyötä, ei mahdollista tässä työssä, reissuhomma ympäri suomea.
Sitten sanoivat ota lopputili tai alamme valmistella lapsen sijoittamista (toinen vanhempi estynyt hoitamaan lasta, syistä ei sen enempää).
Kirjoitamme sellaisen lapun ettet saa karenssia. No, sain kuitenkin karenssin koska olen irtisanoutunut työstä. Ei laput auttanut. Sosiaalitoimi ei ota vastuuta.
Riippuu vähän siitä sun tästä mutta jos tili on tyhjä niin luulisin että saat toimeentulotukea marraskuuksi. Muista myös että saat miltei satavarmasti toimeentulotukea myös sitten kun saat työmarkkinatukea. Eli työmarkkinatuen (ja asumistuen) päälle.
"Vai vieläkö ne meinaa että syyskuun "palkka" kattaa myös lokakuun, vaikka 1.11 lähetän lokakuun tiliotteen"
Mitä tuo tarkoittaa? Jos et hae täksi kuuksi (eli lokakuuksi) toimeentulotukea niin sillä ei ole väliä mitä mieltä kela on kattaako palkka vai ei koska olet jo itse päättänyt että kattaa. Jos oli ajatusvirhe ja tarkoitit että kattaako palkka myös marraskuun niin se on riippuvainen monesta asiasta. Kannattaa kuitenkin nostaa tässä kuussa tili tyhjäksi ja jos tulee kielteinen päätös niin hae harkinnnavaraista kunnalta jos sieltä irtoaisi.
Ei sitä marraskuulle katsota tuloksi, jos ei enää käytettävissä.
Siis oletko yksinhuoltaja? ja kuinka monta lasta? Jos olet yksinhuoltaja, saat myös elatustukea. Jos et, miehesi tulot lasketaan myös ja voi hyvinkin olla ettet saa mitään.
Olen yh, elatus sopparia ei ole vielä tehty. Vaatii lisätietoja mun tuloista, mutta kun niitä ei ole.
Eli en toistaiseksi saa edes elatustukea. Lapsilisää saan 148e
Ja muista lähettää tiliotteet kahdelta hakemusta edeltävältä kuukaudelta
Vierailija kirjoitti:
Sossut kiristi, tee päivätyötä, ei mahdollista tässä työssä, reissuhomma ympäri suomea.
Sitten sanoivat ota lopputili tai alamme valmistella lapsen sijoittamista (toinen vanhempi estynyt hoitamaan lasta, syistä ei sen enempää).
Kirjoitamme sellaisen lapun ettet saa karenssia. No, sain kuitenkin karenssin koska olen irtisanoutunut työstä. Ei laput auttanut. Sosiaalitoimi ei ota vastuuta.
Mikään sossutoimisto ei uhkaa tuolla tavalla. Keksi parempi provo.
Vierailija kirjoitti:
No kuka niitä lapsia on hoitanut, jos olet ollut reissuhommissa? 🤔
Yhden lapsen yh:n perustoimeentulotuki on n. 850-900e, riippuen lapsen iästä. Uskoisin että jotakin saat marraskuun toimeentulotukea, riippuu vähän siitä onko tuo 1800e kaikki mitä syyskuussa sait.
Kela laskee hyväksyttävät menot ja vähentää ne tuosta 1800e,loput tulotetaan seuraavalle kuulle.
Mulla on tästä mustaa valkoisella, älä usko.
Ja lapsia on hoitanut aikaisemmin ex puoliso, silloin kun en ole ollut kotona. Osittain ollut myös tarhassa. Ex ei enää pysty lasta hoitamaan erinäisistä syistä johtuen.
Palkka näkyy tulorekisterissä joten noilla tiliotekikkailuilla ei ole väliä. Riippuu teidän menoista ja vuokrasta ym.
Miksi irtisanouduit? Ihan on oma vikasi että lehdit joten turha sitä on itkeä.